Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.89.2019.1.MM
z 5 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2019 r. (data wpływu 7 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego przy zakupach związanych z realizacją projektu „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego przy zakupach związanych z realizacją projektu „...”


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka cywilna w marcu 2018 r. złożyła wniosek o dofinansowanie projektu „...” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.


Potrzeba realizacji projektu wynika z potrzeb i problemów interesariuszy:


  1. potrzeb obecnych i potencjalnych odbiorców usług N… w P. oraz B. oczekujących wysokiej jakości usług medycznych, adekwatnych do indywidualnych potrzeb, świadczonych w pobliżu miejsca zamieszkania
  2. potrzeb właścicieli i personelu medycznego N… oczekujących odpowiednich warunków pracy
  3. obowiązków władz publicznych powołanych do organizacji systemu opieki zdrowotnej.


Grupę docelową stanowią obecni pacjenci korzystający z usług N… , jak również inni potencjalni użytkownicy, zainteresowani korzystaniem z usług medycznych w placówkach objętych projektem.


Celem głównym projektu jest większa dostępność oraz lepsza jakość usług medycznych oferowanych przez N… w P. oraz N.. w B. Zadania przewidziane do realizacji:


  1. Opracowanie studium wykonalności;
  2. Zakup defibrylatorów AED;
  3. Zakup wózków inwalidzkich;
  4. Zakup aparatów EKG;
  5. Zakup stetoskopów elektronicznych;
  6. Zakup aparatów do ambulatoryjnego monitorowania RR/ABPM;
  7. Zakup wag elektronicznych ze wzrostomierzem;
  8. Zakup aparatów do pomiaru RR;
  9. Zakup toreb pielęgniarskich;
  10. Zakup tablic do badania wzroku;
  11. Zakup video otoskopów;
  12. Zakup mobilnych monitorów funkcji życiowych pacjenta;
  13. Zakup sprzętu komputerowego;
  14. Zakup tablic informacyjnych;
  15. Naklejki promocyjne na sprzęt;
  16. Zarządzanie projektem;
  17. Zakup oświetlenia energooszczędnego.


Projekt ma charakter nieinfrastrukturalny.

Do wniosku o dofinansowanie ww. sprzętu medycznego s.c. złożyła oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w którym oświadczyła, że nie ma prawa odzyskać kwoty podatku VAT zapłaconego w fakturach zakupu i w realizacji projektu jest to koszt kwalifikowany.

Spółka cywilna nie prowadzi działalności zarobkowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług s.c. nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7, a więc w myśl art. 86 ust. 1 nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku VAT. Ponadto pomoc przyznana w ramach EFRR na lata 2014-2020 nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w odniesieniu do nakładów poniesionych w projekcie (zakupu sprzętu medycznego) i złożonego oświadczenia o kwalifikowalności podatku VAT s.c. ma możliwość odliczenia kwoty podatku od towarów i usług (VAT)?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującym stanem prawnym w odniesieniu do realizowanego projektu, nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, ponieważ towary i usługi oferowane z wykorzystaniem wyposażenia nabytego w projekcie nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ww. ustawy, obniżenie lub zwrot podatku zależy od związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Pozyskany sprzęt, zarówno w okresie realizacji projektu, jak i w całym okresie jego trwałości, będzie wykorzystywany wyłącznie przez s.c. (nie będzie udostępniany innym podmiotom) wyłącznie do świadczenia usług w ramach publicznego systemu ochrony zdrowia, które nie są opodatkowane podatkiem VAT, stąd nie istnieje możliwość odzyskania podatku VAT


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści ust. 2 pkt 1 lit. a tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.) wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wskazany został katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Otrzymanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie został spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro – jak wskazano we wniosku – zakupy dokonane przez Spółkę w ramach zrealizowanego projektu nie są/nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych (zgodnie z treścią wniosku – są/będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku). Ponadto – jak podała Spółka – nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, w świetle przywołanych przepisów, Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją tego projektu. Nie przysługuje jej również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż okoliczności sprawy wskazują, że środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w cytowanym rozporządzeniu.

Wobec powyższego stanowisko zawarte we wniosku uznano za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego oraz we własnym stanowisku, w tym zasadności korzystania ze zwolnienia określonego art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, z którego wynika m.in., że dokonane zakupy nie są/nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj