Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.25.2019.2.AG
z 7 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2019 r. (data wpływu 15 stycznia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 lutego 2019 r. (data wpływu 11 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na budowę sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach X, Y, Z (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki bieżące związane z utrzymaniem sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach X, Y, Z (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),
  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na zakup materiałów biurowych, tonerów i obsługi informatycznej oraz wysyłki korespondencji (pytanie oznaczone we wniosku nr 3),

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony dnia 11 lutego 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o własne stanowisko w sprawie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Obecnie Gmina przygotowuje się do budowy sieci kanalizacji sanitarnej z przykanalikami w miejscowościach: X, Z i Y. Właścicielem projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej będzie Gmina. Nowo powstała sieć kanalizacji sanitarnej włączona będzie do oczyszczalni ścieków w miejscowości L, właścicielem której jest również Gmina.

Projektowana sieć kanalizacji sanitarnej w miejscowościach X, Z i Y przewiduje docelowe podłączenie ok. 150 gospodarstw domowych.

Wykonawca budowy sieci kanalizacji sanitarnej ww. miejscowościach zostanie wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego. Ponadto Gmina na potrzeby realizacji inwestycji zamierza zatrudnić inspektora nadzoru. Inspektor nadzoru będzie za swoje prace wystawiał Gminie faktury VAT.

Na zasadzie porozumienia administratorem nowo powstałej sieci kanalizacji sanitarnej będzie Zakład Usług Wodnych. Zakład Usług Wodnych będzie zajmował się obsługą techniczną i pracownicy tego zakładu będą dokonywali odczytu liczników wody, na podstawie których naliczane będą opłaty za ścieki i przekazywali informacje do Gminy.

Za obsługę techniczną sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach X, Y i Z Gmina będzie płaciła Zakładowi Usług Wodnych na podstawie wystawionej dla Gminy faktury. Wystawiane za te czynności faktury VAT będą wyłącznie czynnościami opodatkowanymi i dotyczyły będą tylko dokonywanych odczytów na potrzeby wystawiania faktur dla mieszkańców. Z uwagi na to, że nie planuje się podłączenia obiektów gminnych ani innych obiektów użyteczności publicznej odczytu liczników w tych jednostkach nie będzie.

Ponadto Gmina będzie ponosiła inne wydatki bieżące związane z utrzymaniem sieci kanalizacji sanitarnej np.:

  • koszty energii elektrycznej na przepompowniach;
  • koszty monitoringu, koszty poboru wody i inne wydatki bieżące;
  • koszty obsługi administracyjnej związanej z wystawianiem faktur dla mieszkańców i wysyłki faktur (zakup papieru, tonerów do drukarek, sprzętu komputerowego, usługi pocztowe).

Wszelkie zakupy materiałów biurowych i inne wydatki bieżące związane z obsługą stanowiska ds. wystawiania faktur za ścieki będą dokumentowane oddzielnymi fakturami, tak aby nie zawierały zakupów dokonywanych na inne potrzeby urzędu.

Gmina będzie wystawiała faktury VAT mieszkańcom podłączonym do sieci kanalizacyjnej. Wystawiane faktury będą zawierały obowiązującą stawkę podatku VAT (na dzień złożenia wniosku 8%). Ścieki zrzucone do sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach X, Z, Y będą w 100% zafakturowane.

Do projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej nie planuje się podłączenia obiektów Gminnych ani innych obiektów użyteczności publicznej w stosunku do których Gmina jest właścicielem. Wszystkie dochody z tytułu opłat pobieranych od mieszkańców za zrzucone ścieki trafią bezpośrednio do budżetu Gminy.

Nowo powstała sieć kanalizacji sanitarnej w miejscowościach X, Z i Y będzie wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, polegających na odpłatnym odprowadzaniu ścieków.

Wnioskodawca pismem z dnia 5 lutego 2019 r., doprecyzował opis sprawy o następujące informacje:

Na stanowisku pracy ds. fakturowania opłat za ścieki będzie odbywało się wyłącznie wystawianie faktur na rzecz mieszkańców i sprawy z tym ściśle związane, tj. księgowanie tych opłat, wystawianie wezwań do zapłaty za ścieki. Osoba zatrudniona na tym stanowisku nie będzie zajmowała się żadnymi innymi sprawami oprócz spraw związanych z poborem opłat za ścieki. Wszystkie wystawiane na tym stanowisku faktury będą służyły w 100% sprzedaży opodatkowanej.

Zakupy wszystkich materiałów biurowych na potrzeby tego stanowiska pracy (papier, tonery do drukarek itp.) będą realizowane osobno i dokumentowane oddzielnymi fakturami, aby nie było możliwości wykorzystywania ich na inne potrzeby urzędu. Wysyłka korespondencji (faktur do mieszkańców za ścieki) będzie dokumentowana oddzielną książką nadawczą i oddzielną fakturą. W związku z tym wydatki ponoszone na zakup materiałów będą służyły wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Gmina będzie mogła odliczać w 100% podatek VAT naliczony w fakturach dokumentujących poniesione nakłady na budowę sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach: X, Y, Z?
  2. Czy Gmina będzie mogła odliczyć w 100% podatek VAT naliczony w fakturach dokumentujących poniesione wydatki bieżące związane z utrzymaniem sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach: X, Y i Z?
  3. Czy Gmina będzie mogła odliczyć w 100% podatek VAT naliczony w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na zakup materiałów biurowych, tonerów i obsługi informatycznej oraz wysyłki korespondencji, które to materiały i usługi nabyto wyłącznie na potrzeby fakturowania i poboru opłat za ścieki?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 5 lutego 2019 r.),

Ad. 1.

Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2018 r., poz., 2174 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

  1. Kwotę podatku naliczonego stanowi:
  2. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
    1. nabycia towarów usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ponieważ wszystkie wydatki poniesione na budowę sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach X, Z, Y będą w 100% związane ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawca uważa, że będzie miał prawo dokonać odliczenia podatku naliczonego w 100%.

Ad. 2.

Opierając się na ww. art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie on mógł na bieżąco odliczać w 100% podatek VAT naliczony i wykazany w fakturach związanych wyłącznie z utrzymaniem sieci kanalizacji sanitarnej oraz obsługą techniczną związaną z odczytem liczników wody, na podstawie których naliczane będą opłaty za ścieki.

Ad. 3.

Opierając się na ww. art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług będzie on mógł w 100% odliczać podatek VAT naliczony i wykazany w fakturach dokumentujących nabycie materiałów biurowych niezbędnych do wystawiania faktur za ścieki i wysyłki faktur. W Urzędzie Gminy w na stanowisku pracy zajmującym się wystawianiem faktury za ścieki nie będą wykonywane inne czynności administracyjne nie związane z poborem tych opłat.

Opierając się na ww. art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina uważa, że będzie mogła w 100% odliczyć podatek VAT naliczony i wykazany w fakturach dokumentujących nabycie materiałów biurowych, tonerów, usług pocztowych i informatycznych pod warunkiem, że ww. zakupy będą służyły w 100% sprzedaży opodatkowanej.

Wobec tego Gmina zamierza dokonywać zakupu wymienionych towarów i usług i dokumentować te zakupy oddzielnymi fakturami. Na potrzeby wysyłki faktur dla mieszkańców prowadzić będzie oddzielny dziennik nadawczy, a wydatki dokumentować oddzielną fakturą.

Należycie zadba o to, aby kupowane na potrzeby obsługi stanowiska, na którym wystawiane będą wyłącznie faktury za ścieki materiały i towary ww. nie były wykorzystywane na inne potrzeby.

Na stanowisku ds. fakturowania opłat za ścieki wszystkie wystawiane faktury służą wyłącznie sprzedaży opodatkowanej, ponieważ Gmina nie podłączyła żadnych obiektów gminnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują m.in sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Gmina, w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań, organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą w pierwszej kolejności prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego w fakturach dokumentujących poniesione nakłady na budowę sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach X, Y, Z (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Następnie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki bieżące związane z utrzymaniem sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach X, Y, i Z (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Końcowo wątpliwości Zainteresowanego dotyczą ustalenia, czy Gmina będzie mogła odliczać w 100% podatek VAT naliczony w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na zakup materiałów biurowych, tonerów i obsługi informatycznej oraz wysyłki korespondencji, które to materiały i usługi nabyto wyłącznie na potrzeby fakturowania i poboru opłat za ścieki (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Obecnie Gmina przygotowuje się do budowy sieci kanalizacji sanitarnej z przykanalikami w miejscowościach: X, Z i Y. Właścicielem projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej będzie Gmina. Nowo powstała sieć kanalizacji sanitarnej włączona będzie do oczyszczalni ścieków w miejscowości L, właścicielem której jest również Gmina.

Projektowana sieć kanalizacji sanitarnej w miejscowościach X, Z i Y przewiduje docelowe podłączenie ok. 150 gospodarstw domowych. Wykonawca budowy sieci kanalizacji sanitarnej ww. miejscowościach zostanie wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego. Ponadto Gmina na potrzeby realizacji inwestycji zamierza zatrudnić inspektora nadzoru. Inspektor nadzoru będzie za swoje prace wystawiał Gminie faktury VAT.

Na zasadzie porozumienia administratorem nowo powstałej sieci kanalizacji sanitarnej będzie Zakład Usług Wodnych. Zakład Usług Wodnych będzie zajmował się obsługą techniczną i pracownicy tego zakładu będą dokonywali odczytu liczników wody, na podstawie których naliczane będą opłaty za ścieki i przekazywali informacje do Gminy.

Za obsługę techniczną sieci kanalizacji sanitarnej Gmina będzie płaciła Zakładowi Usług Wodnych na podstawie wystawionej dla Gminy faktury. Wystawiane za te czynności faktury VAT będą wyłącznie czynnościami opodatkowanymi i dotyczyły będą tylko dokonywanych odczytów na potrzeby wystawiania faktur dla mieszkańców. Z uwagi na to, że nie planuje się podłączenia obiektów gminnych ani innych obiektów użyteczności publicznej odczytu liczników w tych jednostkach nie będzie.

Ponadto Gmina będzie ponosiła inne wydatki bieżące związane z utrzymaniem sieci kanalizacji sanitarnej np.: koszty energii elektrycznej na przepompowniach, koszty monitoringu, koszty poboru wody i inne wydatki bieżące, koszty obsługi administracyjnej związanej z wystawianiem faktur dla mieszkańców i wysyłki faktur (zakup papieru, tonerów do drukarek, sprzętu komputerowego, usługi pocztowe).

Wszelkie zakupy materiałów biurowych i inne wydatki bieżące związane z obsługą stanowiska ds. wystawiania faktur za ścieki będą dokumentowane oddzielnymi fakturami, tak aby nie zawierały zakupów dokonywanych na inne potrzeby urzędu.

Gmina będzie wystawiała faktury VAT mieszkańcom podłączonym do sieci kanalizacyjnej. Wystawiane faktury będą zawierały obowiązującą stawkę podatku VAT (na dzień złożenia wniosku 8%). Ścieki zrzucone do sieci kanalizacji sanitarnej będą w 100% zafakturowane.

Do projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej nie planuje się podłączenia obiektów Gminnych ani innych obiektów użyteczności publicznej, w stosunku do których Gmina jest właścicielem. Wszystkie dochody z tytułu opłat pobieranych od mieszkańców za zrzucone ścieki trafią bezpośrednio do budżetu Gminy. Nowo powstała sieć kanalizacji sanitarnej będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, polegających na odpłatnym odprowadzaniu ścieków. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że na stanowisku pracy ds. fakturowania opłat za ścieki będzie odbywała się wyłącznie wystawianie faktur na rzecz mieszkańców i sprawy z tym ściśle związane, tj. księgowanie tych opłat, wystawianie wezwań do zapłaty za ścieki. Osoba zatrudniona na tym stanowisku nie będzie zajmowała się żadnymi innymi sprawami oprócz spraw związanych z poborem opłat za ścieki. Wszystkie wystawiane na tym stanowisku faktury będą służyły w 100% sprzedaży opodatkowanej. Zakupy wszystkich materiałów biurowych na potrzeby tego stanowiska pracy (papier, tonery do drukarek itp.) będą realizowane osobno i dokumentowane oddzielnymi fakturami, aby nie było możliwości wykorzystywania ich na inne potrzeby urzędu. Wysyłka korespondencji (faktur do mieszkańców za ścieki) będzie dokumentowana oddzielną książką nadawczą i oddzielną fakturą. W związku z tym wydatki ponoszone na zakup materiałów będą służyły wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej będzie prowadzić działalność gospodarczą, a tym samym będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Ponadto – jak wynika z wniosku – nowo powstała sieć kanalizacji sanitarnej będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, polegających na odpłatnym odprowadzaniu ścieków. Także wydatki bieżące związane z utrzymaniem sieci kanalizacji sanitarnej (tj. np. koszty energii elektrycznej, koszty monitoringu, koszty poboru wody) oraz wydatki ponoszone na zakup materiałów biurowych (papier do drukarek, tonery, obsługa informatyczna, wysyłka korespondencji) na potrzeby stanowiska pracy ds. fakturowania opłat za ścieki oraz obsługa techniczna sieci kanalizacji sanitarnej dotycząca dokonywanych odczytów na potrzeby wystawiania faktur na rzecz mieszkańców – będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji, powyższego należy stwierdzić, że Gmina będzie mogła odliczać w 100% podatek VAT naliczony w fakturach dokumentujących poniesione: wydatki na budowę sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach X, Y, Z, wydatki bieżące związane z utrzymaniem ww. sieci kanalizacji sanitarnej, wydatki związane z obsługą techniczną tej sieci oraz wydatki na zakup materiałów biurowych nabytych na potrzeby stanowiska pracy ds. fakturowania opłat za ścieki. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. ww. wydatki będą służyć do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych tym podatkiem, gdyż będą związane ze świadczeniem przez Gminę odpłatnych usług odprowadzania ścieków.

Zaznaczenia wymaga jednak, że Gmina będzie mogła zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w całości oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj