Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.111.2019.1.NK
z 14 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2019 r. (data wpływu 19 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn. … – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn. … .


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego, która jako wspólnota samorządowa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym obejmuje swoim zakresem działania wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Gmina realizuje zadania własne polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i posiada własny nr NIP.

W roku 2019, Gmina będzie realizowała inwestycję – projekt pn. … . Na realizację tego projektu, Gmina podpisze umowę z Urzędem Marszałkowskim o dofinansowanie ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, Oś priorytetowa: V – ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów dla działania; 5.5 – wzmocnienie potencjału służb ratowniczych. Środki z RPO są środkami, o których mowa w art. 5 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych.

Wnioskodawca, w ramach realizacji projektu, wypełni swoje zadania ustawowe, wynikające z art. 2 ust.1 UOSG, który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Na podstawie art. 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, do zadań Gminy należy zapewnienie wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej. Gmina ma również obowiązek bezpłatnego umundurowania członków OSP, ubezpieczenia i ponoszenia kosztów okresowych badań lekarskich członków OSP i młodzieżowej drużyny pożarniczej. Ponadto, Gmina ponosi koszty utrzymania i wyposażenia budynku i terenu zajmowanego przez OSP w zakresie w jakim służy gminie do realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej dotyczących ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.

Projekt będzie realizowany w porozumieniu, gdzie liderem i wnioskodawcą będzie …, a partnerem … . Zgodnie z treścią zawartego porozumienia, każdy partner projektu samodzielnie będzie dokonywać zamówienia, natomiast za składanie wniosków o płatność odpowiadać będzie lider. Właścicielem zakupionych środków trwałych i wyposażenia będą poszczególne gminy. Gmina przekaże zakupione środki trwałe w użytkowanie wskazanym jednostkom OSP – tam będą one ewidencjonowane. Środki trwałe pozostaną w ewidencji gminy.

W ramach projektu, planuje się zakupić wyposażenie w sprzęt i samochody ratunkowo-gaśnicze, łącznie 7 OSP zlokalizowanych na terenie gminy włączonych do …, nie włączonych do ... . Przedmiotem projektu jest zarówno unowocześnienie wyposażenia, które już OSP posiada, jak i zakupienie nowych którymi nie dysponują, tj.: sprzęt do usuwania skutków powodzi i podtopień: łódź pneumatyczna typu „…”, silnik zaburtowy do pontonu, przyczepa pod ponton, namiot ratunkowy szybkorozstawialny 3m x m, zestaw sprzętów, ubrania do pracy w wodzie. W poniższym zakresie zakupy towarów i usług w ramach przedmiotowego projektu realizuje Gmina. Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją zadania wystawione będą na Gminę.

Zakupione przez Gminę towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Produkty, które powstaną w wyniku realizacji projektu, nie będą udostępniane odpłatnie i nie będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej, nie będzie przy ich wykorzystaniu prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu projektu nabyty sprzęt pozostanie własnością … . Zakupione produkty zostaną przekazane nieodpłatnie w użytkowanie poszczególnym jednostkom OSP na podstawie protokołu przekazania i dokumentu PT. Przekazane środki pozostaną w ewidencji pozabilansowej. Natomiast – partner projektu – przekaże nieodpłatnie zakupiony sprzęt – samochód strażacki jednostce OSP na zasadzie umowy powierzenia, sprzęt pozostanie w ewidencji Gminy.

Realizowana inwestycja i powstałe w jej wyniku produkty będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających VAT, nie będą wykorzystywane dla celów działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (będą służyły do prowadzenia akcji ratowniczych). Gmina, przystępując do realizacji przedmiotowego projektu, wykonuje swoje zadania ustawowe w zakresie utrzymania porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, działa w charakterze organu władzy publicznej realizującego zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z projektem?


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z projektem. Wnioskodawca, realizując projekt, wykonuje swoje zadanie ustawowe wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 14 UOSG, jakim jest utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego. Produkty, które powstaną w wyniku realizacji projektu, nie będą udostępniane odpłatnie, nie będą wykorzystywane dla celów działalności gospodarczej, nie będzie przy ich wykorzystaniu prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizując ten projekt, Gmina nie działa w charakterze podatnika podatku VAT (art. 15 ust. 1 pkt ustawy o VAT), ale w charakterze organu władzy publicznej realizującego zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych (art. 15 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT). Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Realizowana inwestycja polegająca na wzmocnieniu potencjału służb ratowniczych na terenie gmin poprzez doposażenie OSP w sprzęt i samochody ratowniczo-gaśnicze nie będzie służyła do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Tak więc nie zostaną spełnione warunki dające prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ podatek należny nie będzie generowany. Zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących czynności objęte zakresem rzeczowym realizowanej inwestycji. Gmina, przystępując do realizacji przedmiotowej inwestycji, działa jako organ władzy publicznej i realizuje cel publiczny.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj