Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4015.8.2019.1.PB
z 15 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 14 stycznia 2019 r. (data wpływu 17 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nabycia tytułem polecenia darczyńcy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nabycia tytułem polecenia darczyńcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 1 lutego 2018 r. Wnioskodawczyni dostała od rodziców środki na zakup swojego mieszkania w formie polecenia darczyńcy. Na oświadczeniu, które Wnioskodawczyni spisała z rodzicami jest zawarte polecenie darczyńcy – czyli rodziców, aby zakupiła za te środki mieszkanie z terminem realizacji do 1,5 roku, w przeciwnym razie pieniądze mogą zostać zwrócone.

Według informacji Wnioskodawczyni, po dokonaniu czynności zakupu mieszkania ma obowiązek zgłosić nabycie do urzędu skarbowego do 6 miesięcy od ww. zakupu. Dla potwierdzenia Wnioskodawczyni dzwoniła również na infolinię podatkową, gdzie potwierdzono, że działa zgodnie z przepisami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Kiedy należy zgłosić do urzędu skarbowego informację, iż Wnioskodawczyni wykonała polecenie darczyńcy, tj. zakupiła mieszkanie?

Zdaniem Wnioskodawczyni, w związku z wcześniej zaczerpniętymi wiadomościami, według art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn ze względu na otrzymanie polecenia darczyńcy (rodziców) na zakup mieszkania, Wnioskodawczyni ma obowiązek zgłoszenia do urzędu skarbowego zaistniałej transakcji do 6 miesięcy od jej wykonania – czyli zakupu mieszkania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 644, ze zm.) – podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.

Ponieważ ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia „polecenie darczyńcy”, wobec tego należy odwołać się do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1025, ze zm.).

Na podstawie art. 893 Kodeksu cywilnego – darczyńca może włożyć na obdarowanego obowiązek oznaczonego działania lub zaniechania, nie czyniąc nikogo wierzycielem (polecenie).

Polecenie polega na nałożeniu na obdarowanego obowiązku określonego działania lub zaniechania. Zasadniczo zawierane jest w umowie darowizny. Poleceniem może być np. obowiązek przekazania przez obdarowanego wskazanej poleceniem osobie pieniędzy na wskazany przez darczyńcę cel.

Stosownie do art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn – obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy – przy nabyciu z polecenia darczyńcy – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania polecenia.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego. Jeżeli przed dokonaniem wymiaru podatku nastąpi ubytek rzeczy spowodowany siłą wyższą, do ustalenia wartości przyjmuje się stan rzeczy w dniu dokonania wymiaru, a odszkodowanie za ubytek należne z tytułu ubezpieczenia wlicza się do podstawy wymiaru.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że 1 lutego 2018 r. Wnioskodawczyni dostała od rodziców środki na zakup swojego mieszkania w formie polecenia darczyńcy. Na oświadczeniu, które Wnioskodawczyni spisała z rodzicami jest zawarte polecenie darczyńcy – czyli rodziców, aby zakupiła za te środki mieszkanie z terminem realizacji do 1,5 roku, w przeciwnym razie pieniądze mogą zostać zwrócone.

W opisanym stanie faktycznym będzie miało zatem miejsce nabycie m.in. na podstawie polecenia darczyńcy – nabycie lokalu mieszkalnego. Wykonanie polecenia darczyńcy skutkuje co do zasady obowiązkiem zapłaty podatku od spadków i darowizn. W przypadku nabycia tytułem polecenia za zbywcę uznaje się darczyńcę, czyli w niniejszej sprawie rodziców Wnioskodawczyni, i ta relacja wyznacza zakres opodatkowania (wysokość kwoty wolnej – w analizowanej sprawie jest to kwota w wysokości 9.637 zł – i skalę podatkową określoną w art. 15 ustawy o podatku od spadków i darowizn). Obciążenie darowizny poleceniem jej wykonania, co do zasady, będzie skutkowało – z chwilą wykonania tegoż polecenia – powstaniem obowiązku podatkowego, a co za tym idzie – uiszczeniem podatku od spadków i darowizn, po wymiarze dokonanym przez właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Niemniej jednak, mając na uwadze, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z relacją pomiędzy rodzicami a dzieckiem, zasadne będzie dokonanie analizy pod kątem zaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, umożliwiających zwolnienie nabycia tytułem polecenia z podatku od spadków i darowizn.

Stosownie do art. 4a ustawy od spadków i darowizn – zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

  1. zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz
  2. w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 – udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo -kredytowej lub przekazem pocztowym.

Problemem wynikającym z opisu stanu faktycznego jest kwestia skorzystania przez Wnioskodawczynię z omawianego zwolnienia, a przede wszystkim dokonania zgłoszenia z zachowaniem sześciomiesięcznego terminu od chwili wykonania polecenia. Wnioskodawczyni otrzymała 1 lutego 2018 r. środki na zakup swojego mieszkania. Na oświadczeniu, które Wnioskodawczyni spisała z rodzicami jest zawarte polecenie darczyńcy, aby zakupiła za te środki mieszkanie z terminem realizacji do 1,5 roku. Istotnym z punktu widzenia podatku od spadków i darowizn jest zatem ustalenie momentu wykonania polecenia.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny i powołane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania nabycia tytułem polecenia darczyńcy na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, o ile dokona zgłoszenia, o którym mowa w art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn w zakresie nabycia lokalu mieszkalnego tytułem polecenia darczyńcy. Sześciomiesięczny termin na złożenie zgłoszenia biegnie od momentu nabycia lokalu mieszkalnego – to w tym momencie bowiem dochodzi do ostatecznego wypełnienia polecenia, tj. zakupu mieszkania. Dopiero tę chwilę można uznać za dopełnienie ostatecznego sensu polecenia – nabycie lokalu mieszkalnego przy użyciu środków otrzymanych od rodziców w darowiźnie.

Zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy i praw majątkowych winno być dokonane na formularzu SD-Z2 zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2015 r. w sprawie wzoru zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy i praw majątkowych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2060) – w terminie 6 miesięcy od dnia nabycia lokalu mieszkalnego. Wnioskodawczyni otrzymała od rodziców środki pieniężne z poleceniem wydatkowania ich na określony cel, tj. spożytkowania ich na nabycie mieszkania. Zatem prawidłowo określony przedmiot nabycia tytułem polecenia darczyńcy to lokal mieszkalny.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni, zgodnie z którym zgłoszenia nabycia tytułem polecenia darczyńcy do właściwego Urzędu Skarbowego winna dokonać w terminie 6 miesięcy od wykonania polecenia czyli zakupu mieszkania, należało uznać za prawidłowe, aczkolwiek rozstrzygnięcie to nie wynika z przywołanego przez Wnioskodawczynię we własnym stanowisku art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zgodnie z tym przepisem – jeżeli spadkobierca, obdarowany lub osoba, na której rzecz został uczyniony zapis zwykły lub windykacyjny, zostali obciążeni obowiązkiem wykonania polecenia lub zapisu zwykłego, wartość obciążenia z tego tytułu stanowi ciężar spadku, darowizny, zapisu zwykłego lub windykacyjnego, a w przypadku polecenia, o ile zostało wykonane.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj