Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.44.2019.1.MWJ
z 14 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2019 r. (data wpływu 24 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych w związku z realizacją zadania – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych w związku z realizacją zadania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Związek Międzygminny zajmuje się gospodarką odpadami komunalnymi. Zgodnie ze Statutem Związku oraz ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - wykonuje on zadania publiczne przekazane mu przez gminy - członków Związku, m.in.:

  1. obejmuje wszystkich właścicieli nieruchomości na terenach gmin - członków Związku systemem gospodarowania odpadami komunalnymi;
  2. zapewnienia osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowanie do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;
  3. prowadzi działania informacyjne i edukacyjne w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
  4. pobiera opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Związek zamierza realizować zadanie - dotyczące edukacji ekologicznej mieszkańców Związku Międzygminnego planowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Projekt realizowany będzie w partnerstwie z Gminą i Miejską Biblioteką Publiczną. Liderem i Wnioskodawcą będzie Gmina. W ramach tego projektu Związek zamierza sfinansować edukację i informację mieszkańców Związku na temat wymogów prawidłowej segregacji odpadów komunalnych u źródła. Aktualnie jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed społeczeństwem są działania mające na celu zapobieganie powstawaniu odpadów, ich właściwe zagospodarowanie oraz bezpieczne unieszkodliwianie.

Osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu i odzysku odpadów zbieranych selektywnie nie jest możliwe bez odpowiedniej, kompleksowej edukacji ekologicznej społeczeństwa. Związek w ramach tego zadania wydatkuje na edukację i informację mieszkańców środki finansowe własne (pochodzące z pobieranej przez Związek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi) i pozyskane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na kampanię edukacyjną dotyczącą ochrony bioróżnorodności ze szczególnym naciskiem na właściwe postępowanie z odpadami komunalnymi - mającą za zadanie ukształtować świadomość ekologiczną mieszkańców w zakresie ochrony bioróżnorodności oraz właściwego postępowania z odpadami komunalnymi - realizowana będzie na terenie 11 gmin członkowskich Związku i obejmie wszystkie grupy docelowe (dzieci, młodzież, dorośli).

W ramach kampanii Związek Międzygminny zaplanował następujące działania:

  • Opracowanie i wydruk 50 tys. egzemplarzy poradnika kształtującego świadomość ekologiczną osób dorosłych. W opracowaniu zostaną przedstawione rady dotyczące podejmowanych w życiu codziennym działań zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz ich wpływ na poprawę bioróżnorodności (właściwe postępowanie z odpadami w tym kompostowanie, oszczędzanie wody i energii, świadome wybory konsumenckie, w tym dobór odpowiednich roślin do ogrodu - gatunków nieinwazyjnych). Planuje się dystrybucję poradnika do wszystkich gmin członkowskich Związku, ponadto wersja elektroniczna zostanie rozesłana wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego na terenie województwa i udostępniona do pobrania ze stron lidera i partnerów projektu.
  • Wsparcie akcji „Sprzątanie Świata” poprzez zakup worków do segregacji odpadów i rękawiczek dla placówek oświatowych oraz wydruk 200 szt. plakatów przedstawiających szkodliwy wpływ odpadów na bioróżnorodność. Plakaty zostaną dostosowane do grupy odbiorców (2 wersje graficzne, oddzielna dla dzieci i dla młodzieży). Plakat w wersji elektronicznej zostanie rozesłany wszystkim placówkom oświatowym na terenie województwa i udostępniony do pobrania ze stron lidera i partnerów projektu.
  • Organizacja międzygminnego konkursu plastycznego - konkurs na opracowanie eko-makiety wykonanej z surowców wtórnych, przedstawiającej wpływ człowieka na lokalną bioróżnorodność. W ramach konkursu przewidziano dwa etapy: 1 etap - gminny; 2 etap - międzygminny. Z wykonanych i nagrodzonych makiet zorganizowane zostaną gminne wystawy. Konkurs przeznaczony będzie dla dzieci i młodzieży.
  • Zakup i montaż 12 pojemników specjalistycznych na gromadzenie drobnych odpadów niebezpiecznych. Pojemniki te wyposażone będą również w powierzchnię do umieszczania dużych plakatów edukacyjnych, na których zamieszczone będą informacje dotyczące istoty segregacji tego typu odpadów i ich wpływu na bioróżnorodność. Pojemniki będą stanowić element małej architektury ogólnodostępny dla mieszkańców. Związek Międzygminny regularnie będzie zlecał i opłacał usługę transportu i zagospodarowania zebranych w ten sposób odpadów niebezpiecznych wyspecjalizowanej firmie.
  • Organizacja 24 warsztatów ekologicznych - zaplanowano przeprowadzenie zajęć/warsztatów o charakterze budowania świadomości ekologicznej uczestników poprzez dokonywanie właściwych, świadomych wyborów, korzystania z materiałów naturalnych.
  • Uzupełnienie zaplecza dydaktycznego Związku w koło fortuny - ekologiczne koło wiedzy, do którego stworzone zostaną pytania z zakresu ekologii/ochrony środowiska i bioróżnorodności dostosowane do różnych grup wiekowych (dzieci, młodzież, dorośli). Koło używane będzie podczas różnych wydarzeń organizowanych na terenie Związku (pikniki, festyny itp.). W ramach zabawy zakupione zostaną ekologiczne drobne upominki dla osób, które wykażą się wiedzą z zakresu ochrony środowiska.
  • Organizacja akcji prawidłowej segregacji odpadów polegająca na przyniesieniu przez mieszkańców odpadów podlegających segregacji i wrzucenie ich w miejscu prowadzenia akcji edukacyjnej do odpowiednich kolorystycznie przygotowanych pojemników na odpady komunalne segregowane. W zamian za prawidłowe posegregowanie przyniesionych odpadów i wrzucenie ich do odpowiednich kolorystycznie przygotowanych pojemników na odpady segregowane komunalne mieszkańcy Związku otrzymają sadzonki i nasiona roślin gatunków rodzimych. Nie jest zamierzeniem Związku uzyskanie korzyść wynikającej z przekazania przez mieszkańca określonego odpadu w zamian za sadzonkę, tylko docenienie czynności segregowania, jako rodzaju ochrony środowiska. Akcja ma na celu rozwój lokalnej bioróżnorodności poprzez indywidualne działania mieszkańców. Związek Międzygminny zapłaci następnie za usługę transportu i zagospodarowania zebranych w ten sposób odpadów segregowanych komunalnych wyspecjalizowanej firmie.
  • Zakup pakietów książek ekoedukacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych - wsparcie gminnych bibliotek w literaturę o tematyce ekologicznej.

Wszystkie te wydatki nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Związek na żadnym etapie prowadzenia tej akcji edukacyjnej, ani po jej zakończeniu nie uzyska dochodów z nią związanych.

Związek Międzygminny jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Związkowi Międzygminnemu będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez usługodawców i dostawców materiałów wykorzystanych przez Związek do przeprowadzenia zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z faktem, że Związek Międzygminny zamierza prowadzić, w wyniku którego powstaną wyłącznie wydatki na usługi i dostawy towarów, które nie będą wykorzystywane przez Związek do prowadzenia działalności opodatkowanej (mieszkańcy z terenu Związku Międzygminnego będą mogli w ramach wnoszonej przez siebie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi pozyskać informacje i zastać przeszkoleni na temat prawidłowego segregowania odpadów komunalnych u źródła oraz metodach zapobiegania powstawaniu tych odpadów), Związkowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy).

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE serii L Nr 347, str. 1, z późn. zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Zauważyć jednak należy, że z przywołanej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy regulacji nie wynika, by odpłatność za czynność dostawy towarów lub świadczenia usług musiała mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową (towar lub usługa otrzymana jako zapłata), albo mieszaną – zapłata w części pieniężna a w części rzeczowa. Zatem, dla uznania czynności za odpłatną, musi zaistnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego, stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

W myśl powyższych regulacji prawnych należy uznać, że zamiana towarów, co do zasady jest czynnością objętą zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ w jej wyniku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.

Natomiast, podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym) oraz edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań, gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

W myśl art. 64 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne. Związek międzygminny może być tworzony również w celu wspólnej obsługi, o której mowa w art. 10a. Uchwały o utworzeniu związku podejmują rady zainteresowanych gmin (art. 64 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 64 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku.

Obowiązek utworzenia związku może być nałożony tylko w drodze ustawy, która określa zadania związku i tryb zatwierdzenia jego statutu (art. 64 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym).

Na mocy art. 64 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym, do związków międzygminnych stosuje się odpowiednio art. 8 ust. 2-5 i art. 39 ust. 4.

Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Związek posiada osobowość prawną (art. 65 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

W myśl art. 73a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do gospodarki finansowej związku międzygminnego stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce finansowej gmin.

Z opisu sprawy wynika, że Związek (czynny podatnik podatku od towarów i usług) zajmujący się gospodarką odpadami komunalnymi i wykonujący zadania publiczne przekazane jemu przez gminy, zamierza realizować zadanie dotyczące edukacji ekologicznej mieszkańców planowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Projekt realizowany będzie w partnerstwie z Gminą (liderem i Wnioskodawcą projektu) i Biblioteką. W ramach tego projektu Związek zamierza sfinansować edukację i informację mieszkańców na temat wymogów prawidłowej segregacji odpadów komunalnych u źródła. Aktualnie jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed społeczeństwem są działania mające na celu zapobieganie powstawaniu odpadów, ich właściwe zagospodarowanie oraz bezpieczne unieszkodliwianie. Osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu i odzysku odpadów zbieranych selektywnie nie jest możliwe bez odpowiedniej, kompleksowej edukacji ekologicznej społeczeństwa.

Związek w ramach tego zadania wydatkuje na edukację i informację mieszkańców środki finansowe własne (pochodzące z pobieranej przez Związek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi) i pozyskane z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, na kampanię edukacyjną dotyczącą ochrony bioróżnorodności ze szczególnym naciskiem na właściwe postępowanie z odpadami komunalnymi – mającą za zadanie ukształtować świadomość ekologiczną mieszkańców w zakresie ochrony bioróżnorodności oraz właściwe postępowanie z odpadami komunalnymi – realizowana będzie na terenie 11 gmin członkowskich Związku i obejmie wszystkie grupy docelowe (dzieci, młodzież, dorosłych).

W ramach kampanii Wnioskodawca zaplanował następujące działania:

  • Opracowanie i wydruk 50 tys. egzemplarzy poradnika kształtującego świadomość ekologiczną osób dorosłych. W opracowaniu zostaną przedstawione rady dotyczące podejmowanych w życiu codziennym działań zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz ich wpływ na poprawę bioróżnorodności (właściwe postępowanie z odpadami w tym kompostowanie, oszczędzanie wody i energii, świadome wybory konsumenckie, w tym dobór odpowiednich roślin do ogrodu - gatunków nieinwazyjnych). Planuje się dystrybucję poradnika do wszystkich gmin członkowskich Związku, ponadto wersja elektroniczna zostanie rozesłana wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego na terenie województwa i udostępniona do pobrania ze stron lidera i partnerów projektu.
  • Wsparcie akcji „Sprzątanie Świata” poprzez zakup worków do segregacji odpadów i rękawiczek dla placówek oświatowych oraz wydruk 200 szt. plakatów przedstawiających szkodliwy wpływ odpadów na bioróżnorodność. Plakaty zostaną dostosowane do grupy odbiorców (2 wersje graficzne, oddzielna dla dzieci i dla młodzieży). Plakat w wersji elektronicznej zostanie rozesłany wszystkim placówkom oświatowym na terenie województwa i udostępniony do pobrania ze stron lidera i partnerów projektu.
  • Organizacja międzygminnego konkursu plastycznego - konkurs na opracowanie eko-makiety wykonanej z surowców wtórnych, przedstawiającej wpływ człowieka na lokalną bioróżnorodność. W ramach konkursu przewidziano dwa etapy: 1 etap - gminny; 2 etap - międzygminny. Z wykonanych i nagrodzonych makiet zorganizowane zostaną gminne wystawy. Konkurs przeznaczony będzie dla dzieci i młodzieży.
  • Zakup i montaż 12 pojemników specjalistycznych na gromadzenie drobnych odpadów niebezpiecznych. Pojemniki te wyposażone będą również w powierzchnię do umieszczania dużych plakatów edukacyjnych, na których zamieszczone będą informacje dotyczące istoty segregacji tego typu odpadów i ich wpływu na bioróżnorodność. Pojemniki będą stanowić element małej architektury ogólnodostępny dla mieszkańców. Związek Międzygminny regularnie będzie zlecał i opłacał usługę transportu i zagospodarowania zebranych w ten sposób odpadów niebezpiecznych wyspecjalizowanej firmie.
  • Organizacja 24 warsztatów ekologicznych - zaplanowano przeprowadzenie zajęć/warsztatów o charakterze budowania świadomości ekologicznej uczestników poprzez dokonywanie właściwych, świadomych wyborów, korzystania z materiałów naturalnych.
  • Uzupełnienie zaplecza dydaktycznego Związku w koło fortuny - ekologiczne koło wiedzy, do którego stworzone zostaną pytania z zakresu ekologii/ochrony środowiska i bioróżnorodności dostosowane do różnych grup wiekowych (dzieci, młodzież, dorośli). Koło używane będzie podczas różnych wydarzeń organizowanych na terenie Związku (pikniki, festyny itp.). W ramach zabawy zakupione zostaną ekologiczne drobne upominki dla osób, które wykażą się wiedzą z zakresu ochrony środowiska.
  • Organizacja akcji prawidłowej segregacji odpadów polegająca na przyniesieniu przez mieszkańców odpadów podlegających segregacji i wrzucenie ich w miejscu prowadzenia akcji edukacyjnej do odpowiednich kolorystycznie przygotowanych pojemników na odpady komunalne segregowane. W zamian za prawidłowe posegregowanie przyniesionych odpadów i wrzucenie ich do odpowiednich kolorystycznie przygotowanych pojemników na odpady segregowane komunalne mieszkańcy Związku otrzymają sadzonki i nasiona roślin gatunków rodzimych. Nie jest zamierzeniem Związku uzyskanie korzyść wynikającej z przekazania przez mieszkańca określonego odpadu w zamian za sadzonkę, tylko docenienie czynności segregowania, jako rodzaju ochrony środowiska. Akcja ma na celu rozwój lokalnej bioróżnorodności poprzez indywidualne działania mieszkańców. Związek Międzygminny zapłaci następnie za usługę transportu i zagospodarowania zebranych w ten sposób odpadów segregowanych komunalnych wyspecjalizowanej firmie.
  • Zakup pakietów książek ekoedukacyjnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych - wsparcie gminnych bibliotek w literaturę o tematyce ekologicznej.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez usługodawców i dostawców materiałów wykorzystanych przez Związek do przeprowadzenia ww. zadania.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Z opisu sprawy wynika, że na skutek przeprowadzenia ww. zadania powstaną wydatki na usługi i dostawy towarów, które nie będą wykorzystywane przez Związek do czynności opodatkowanych. Co istotne, Wnioskodawca wskazał również, że wśród szeregu działań zaplanowanych w ramach kampanii, zostanie także zorganizowana akcja prawidłowej segregacji odpadów polegająca na przyniesieniu przez mieszkańców odpadów podlegających segregacji i wrzucenie ich w miejscu prowadzenia akcji edukacyjnej do odpowiednich kolorystycznie przygotowanych pojemników na odpady komunalne segregowane. W zamian za prawidłowe posegregowanie przyniesionych odpadów i wrzucenie ich do odpowiednich kolorystycznie przygotowanych pojemników na odpady segregowane komunalne mieszkańcy Związku otrzymają sadzonki i nasiona roślin gatunków rodzimych.

W związku z powyższym, aby w niniejszej sprawie rozstrzygnąć kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należy rozpatrzyć skutki podatkowe, jakie wywoła przeprowadzona akcja wymiany odpadów (surowców wtórnych) na sadzonki i nasiona roślin gatunków rodzimych.

Prawną istotę umowy zamiany regulują przepisy prawa cywilnego, a zwłaszcza art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025, z późn. zm.), zwanej dalej k.c.

I tak, w rozumieniu Kodeksu cywilnego, umowa zamiany jest umową konsensualną, wzajemną i zobowiązującą, a art. 603 k.c. stanowi, że przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własności rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem Kodeks cywilny – odnosząc się do zamiany jako rodzaju stosunku zobowiązaniowego – ustalił, że przedmiotem zamiany mogą być tylko rzeczy.

Natomiast, z treści art. 604 k.c. wynika, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży.

Na podstawie powołanego wyżej art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, przez sprzedaż rozumie się m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zatem, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oznacza wykonanie tych czynności za wynagrodzeniem. Przepisy podatkowe nie zawierają jakichkolwiek ograniczeń, co do formy zapłaty.

Orzecznictwo TSUE wskazuje, że odpłatność ma miejsce, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym; dostawcę towarów lub usługodawcę łączy z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności; wynagrodzenie jest wyrażalne w pieniądzu, co oznacza, że istnieje możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług.

Wynagrodzenie (zapłata) może mieć postać zarówno świadczenia pieniężnego, jak i rzeczowego (określonego w naturze), np. w przypadku dostawy towaru w zamian za świadczenie usługi czy też w sytuacji zamiany towarów bądź usług. Zatem, odpłatną dostawę towarów (odpłatne świadczenie usług) identyfikuje się zarówno w sytuacji klasycznej transakcji (pieniądze za towar/usługę), jak również w sytuacji np. wymiany barterowej.

Barter w rozumieniu powszechnym to wymiana bezgotówkowa, czyli zamiana towaru (bądź usługi) za towar (bądź usługę). Polega na wzajemnej wymianie, bez konieczności sięgania po pieniądze. Pomimo braku rozliczenia w środkach pieniężnych, ma charakter umowy odpłatnej. Istotne jest, aby wymieniane towary/usługi były sobie równe co do wartości. Celem umów barterowych jest niedokonywanie dodatkowych rozliczeń pieniężnych pomiędzy kontrahentami, a w konsekwencji maksymalne uproszczenie obrotu gospodarczego.

Należy dodać, że z orzecznictwa TSUE wynika, że zapłata musi być wyrażalna w formie pieniężnej, choć niekoniecznie w jednostkach pieniężnych (może to być np. świadczenie usługi lub dostawa towarów). Podstawą opodatkowania jest zapłata faktycznie otrzymana (którą ma otrzymać podatnik), a nie wartość oszacowana według obiektywnych kryteriów (m.in. wyroki w sprawie C-33/93 czy C-154/80).

Zatem, wynagrodzenie (zapłata) – jak wskazano powyżej – nie musi nastąpić w formie świadczenia pieniężnego. Może to być również świadczenie rzeczowe.

Z powyższych rozważań wynika, że akcja wymiany odpadów (surowców wtórnych) na sadzonki i nasiona roślin gatunków rodzimych będzie więc świadczeniem wykonywanym na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że przekazanie przez Wnioskodawcę sadzonek i nasion w zamian za przekazane odpady (surowce wtórne), stanowi odpłatną dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 tej ustawy. Forma odpłatności w przedmiotowej sprawie (towar za towar) wskazuje, że mamy tu do czynienia z transakcjami barterowymi. Zapłatą dla Zainteresowanego za przekazywane towary będzie również towar – odpady (surowce wtórne).

Przesłanką opodatkowania, według art. 5 ust. 1 ustawy, jest odpłatność dostawy towarów lub świadczenia usług.

W odniesieniu do okoliczności opisanych we wniosku spełniony jest ten warunek, gdyż w przypadku transakcji barterowych występuje bezpośredni związek między daną czynnością przekazania towarów w postaci m.in. sadzonek i nasion przez Wnioskodawcę, a otrzymanym w zamian od uczestników akcji towarem w postaci odpadów (surowców wtórnych). Nie dochodzi tu więc do nieodpłatnego przekazania towarów przez Związek.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy).

Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie przewidują zwolnienia od podatku w odniesieniu do dostawy sadzonek i nasion.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej od podatku i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z czynnościami opodatkowanymi, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast, w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy, wskazać należy, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym – w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy – Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z czynnościami opodatkowanymi – czyli z akcją wymiany odpadów (surowców wtórnych) na sadzonki i nasiona roślin gatunków rodzimych – na warunkach wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią okoliczności wymienione w art. 88 ustawy.

Jednakże, w przypadku wydatków wykorzystywanych zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie będzie możliwe – Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu, z uwzględnieniem sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.

Okoliczności sprawy nie wskazują, że w ramach działalności gospodarczej wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą służyć czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, w przypadku wydatków wykorzystywanych zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie będzie możliwe, to podatek naliczony wyliczony przez Wnioskodawcę na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 2a ustawy, przypisany do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, będzie podlegał odliczeniu w całości, o ile nie wystąpią okoliczności wymienione w art. 88 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez usługodawców i dostawców materiałów wykorzystanych przez Wnioskodawcę do przeprowadzenia zadania, w zakresie w jakim nabywane towary i usługi będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj