Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.163.2019.1.AP
z 9 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2019 r. (data wpływu 10 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją grantu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją grantu pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja złożyła wniosek o powierzenie grantu w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (projekt grantowy „Aktywnie wspieramy turystykę …”) w konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania.

Grant pn. „(…)” został wybrany do finansowania przez LGD i w dniu 10 stycznia 2019 r. została podpisana umowa o powierzenie grantu. Celem projektu grantowego jest rozwój oferty imprez i wydarzeń wspomagających rozwój ruchu turystycznego.

Wszystkie zadania realizowane w ramach grantu będą świadczone dla uczestników przez Fundację nieodpłatnie.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT. Fundacja nie jest i nigdy nie była czynnym podatnikiem VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny. Fundacja nie składała i nie składa deklaracji VAT-7.

Działalność Fundacji związana z realizacją grantu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.

Grant ten wpisuje się w cele statutowe Fundacji. Fundacja w ramach realizacji grantu nie osiągnie żadnych dochodów. Wszystkie rachunki i faktury będą wystawione na Fundację.

Działalność Fundacji związana z realizacją grantu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Fundacja nie stanie się czynnym podatnikiem VAT.

W ramach grantu zostanie przeprowadzony cykl wydarzeń o charakterze edukacyjnym skierowany do turystów promujący obszar LGD – promocja i rozwój oferty turystycznej w oparciu o zasoby obszaru (Las i okolice) poprzez zorganizowanie przez Fundację innowacyjnego wydarzenia (…) zapoznającego turystów z unikalnym ekosystemem przyrodniczym i jego dobroczynnym wpływem na ich samopoczucie i zdrowie. Odbędzie się dwudniowe spotkanie na terenie lasu oraz w agroturystyce (…).

Poszczególne działania: spotkanie z ratownikiem GOPR z przygotowaną trasą do slackilneʼu oraz atrakcjami związanymi z poruszaniem się w terenie leśnym (wycieczki z wykorzystaniem różnych metod nawigacji, prelekcje na temat bezpiecznego poruszania się w terenie górskim i leśnym, poruszenie tematu związanego z historią turystyki na terenie Przedgórza (…), czyli obszaru działania LGD), rozmowy na temat doboru odpowiedniego sprzętu i odzieży. Leśna szkoła dla dzieci. Wieczorne spotkanie i Baśnie Ludów (…) opowiadane przez Bajarkę, nocna obserwacja nieba powiązana z nasłuchem nietoperzy oraz nocnych ptaków, spotkanie z astronomem. Spotkanie z ornitologiem – część turystów przemieści się ustaloną oznakowaną trasą w celu obserwacji ptaków (birdwatching), a część – wraz z leśniczym – uda się na wcześniej wyznaczoną zadrzewioną polanę, słuchając informacji o ochronie lasu, jego ekosystemie i wyjątkowości. Oprócz tego gra terenowa z wykorzystaniem ukrytych skrzynek. Zostaną przygotowane mapki oraz potrzebne instrukcje. W ramach grantu zostanie zakupiony sprzęt (pamiątkowe koszulki dla uczestników spotkania, plakaty, ulotki, flyery, ozdobne pierniki w kształcie księżyca, 14 tablic – związanych z naturą, fauną i florą regionu powiązanych z 12 miesiącami roku oraz tablica główna z zaznaczoną ścieżką edukacyjną i drogami prowadzącymi do Lasu, tablica – Ptasi budzik z informacjami i godzinach ptasich koncertów w zależności od godziny), który jest niezbędny do przeprowadzenia zajęć zaplanowanych do realizacji.

Grant realizowany jest w ramach działalności statutowej i nie prowadzi do osiągnięcia zysku. Nie powstanie żaden obiekt stanowiący własność Fundacji, a co za tym idzie nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z realizacją z grantu nie powstanie żadna sytuacja, która zobliguje Fundację do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja ma możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją grantu w ramach projektu grantowego w poddziałaniu 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja grantu nie będzie prowadziła do tego, że stanie się on czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na powyższe nie będzie mieć możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur i rachunków dotyczących realizacji grantu w zakresie podziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy Leader” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o powierzenie grantu w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (projekt grantowy „Aktywnie wspieramy turystykę …”) w konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania.

Grant pn. „(…)” został wybrany do finansowania przez LGD i została podpisana umowa o powierzenie grantu. Celem projektu grantowego jest rozwój oferty imprez i wydarzeń wspomagających rozwój ruchu turystycznego. Wszystkie zadania realizowane w ramach grantu będą świadczone dla uczestników przez Wnioskodawcę nieodpłatnie. Wnioskodawca w ramach realizacji grantu nie osiągnie żadnych dochodów a wszystkie rachunki i faktury będą wystawione na niego.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny oraz nie składał i nie składa deklaracji VAT-7.

Działalność Wnioskodawcy związana z realizacją grantu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku realizacji grantu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W ramach grantu zostanie przeprowadzony cykl wydarzeń o charakterze edukacyjnym skierowany do turystów promujący obszar LGD – promocja i rozwój oferty turystycznej w oparciu o zasoby obszaru (Las i okolice) poprzez zorganizowanie przez Wnioskodawcę innowacyjnego wydarzenia (…) zapoznającego turystów z unikalnym ekosystemem przyrodniczym i jego dobroczynnym wpływem na ich samopoczucie i zdrowie. Odbędzie się dwudniowe spotkanie na terenie lasu oraz w agroturystyce (…).

Poszczególne działania: spotkanie z ratownikiem GOPR z przygotowaną trasą do slackilneʼu oraz atrakcjami związanymi z poruszaniem się w terenie leśnym (wycieczki z wykorzystaniem różnych metod nawigacji, prelekcje na temat bezpiecznego poruszania się w terenie górskim i leśnym, poruszenie tematu związanego z historią turystyki na terenie Przedgórza (…), czyli obszaru działania LGD), rozmowy na temat doboru odpowiedniego sprzętu i odzieży, Leśna szkoła dla dzieci, Wieczorne spotkanie i Baśnie Ludów Ziemi opowiadane przez Bajarkę, nocna obserwacja nieba powiązana z nasłuchem nietoperzy oraz nocnych ptaków, spotkanie z astronomem. Spotkanie z ornitologiem – część turystów przemieści się ustaloną oznakowaną trasą w celu obserwacji ptaków (birdwatching), a część – wraz z leśniczym – uda się na wcześniej wyznaczoną zadrzewioną polanę, słuchając informacji o ochronie lasu, jego ekosystemie i wyjątkowości. Oprócz tego gra terenowa z wykorzystaniem ukrytych skrzynek. Zostaną przygotowane mapki oraz potrzebne instrukcje. W ramach grantu zostanie zakupiony sprzęt (pamiątkowe koszulki dla uczestników spotkania, plakaty, ulotki, flyery, ozdobne pierniki w kształcie księżyca, 14 tablic – związanych z naturą, fauną i florą regionu powiązanych z 12 miesiącami roku oraz tablica główna z zaznaczoną ścieżką edukacyjną i drogami prowadzącymi do Lasu, tablica – Ptasi budzik z informacjami i godzinach ptasich koncertów w zależności od godziny), który jest niezbędny do przeprowadzenia zajęć zaplanowanych do realizacji.

Grant realizowany jest w ramach działalności statutowej i nie prowadzi do osiągnięcia zysku. Nie powstanie żaden obiekt stanowiący własność Wnioskodawcy, a co za tym idzie nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z realizacją z grantu nie powstanie żadna sytuacja, która zobliguje Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją grantu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego grantu.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją grantu pn. „(…)” w ramach projektu grantowego w poddziałaniu 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj