Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.285.2019.1.KP
z 3 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2019 r. (data wpływu 7 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki ryczałtu dla usług opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 7 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia stawki ryczałtu dla usług opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni w roku 2019 zarejestrowała działalność gospodarczą w formie jednoosobowej według kodu PKD 88.10.Z – Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię polegać będą na pomocy w pracach domowych oraz innych czynnościach ułatwiających codzienne funkcjonowanie osób starszych/niepełnosprawnych i świadczone będą na rzecz osób mających miejsce zamieszkania w Polsce jak i za granicą. Ich klasyfikacja wg kodu PKWiU mieści się w grupowaniu:

  • PKWiU 88.10.10.0 - Usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczone osobom w podeszłym wieku oraz
  • PKWiU 88.10.11.0 – Usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczone osobom w podeszłym wieku.


Czynności te Wnioskodawczyni wykonywać będzie samodzielnie, nie będzie zatrudniać w tym celu żadnych innych osób. Świadczone usługi nie będą stanowić czynności wchodzących w zakres pracy pielęgniarek.


Wnioskodawczyni wybrała formę opodatkowania według ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W związku z tym iż w roku podatkowym nie uzyskała jeszcze przychodu rozważa prawidłowość zastosowania stawki ryczałtu 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 2019 poz. 43) (dalej: ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym) dla kalkulacji podatku od ewidencjonowanych w przyszłości przychodów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy przychód uzyskany w przyszłości z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług opieki nad osobami starszymi i osobami niepełnosprawnymi, może być opodatkowany ryczałtem według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?


Zdaniem Wnioskodawczyni, prowadzona działalność polegająca na świadczeniu usług opieki nad osobami starszymi i osobami niepełnosprawnymi, powinna być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Działalność ta nie mieści się w katalogu usług opodatkowanych ryczałtem według stawki 17%, gdyż stawka ta dotyczy podmiotów o charakterze instytucji.

Na wstępie należy podkreślić, iż planowane przez Wnioskodawczynię świadczenie usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU 88.10.11.0 oraz PKWiU 88.10.12.0, nie zostało wymienione w Załączniku Nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jako wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych Zatem Wnioskodawca przystępuje do rozważenia zastosowania odpowiedniej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Ryczałt od przychodów ze świadczenia usług pomocy społecznej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, wynosi 17%.

Należy jednak zauważyć, że w przypadku usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonych osobom w podeszłym wieku (PKWiU 88.10.11.0) oraz w zakresie opieki dziennej świadczonych osobom w podeszłym wieku (PKWiU 88.10.12.0), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawodawca przy symbolu PKWiU wstawił znak ,,ex” oraz dopisał do nazwy grupowania zwrot „przez instytucje o charakterze doraźnym”.

Art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, stanowi, iż ilekroć w ustawie używa się oznaczenia ,,ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu Oznaczenie ,,ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z literalnego brzmienia powyższych przepisów wynika zatem, że stawka ryczałtu w wysokości 17% dotyczy usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczone osobom w podeszłym wieku, jak również w zakresie opieki dziennej świadczone osobom w podeszłym wieku, ale wyłącznie tych świadczonych przez instytucje o charakterze doraźnym.

Zdaniem Wnioskodawczyni, osoby fizycznej świadczącej usługi w ramach indywidualnej działalności gospodarczej, nie można uznać za instytucję. W związku z tym, stawka ryczałtu w wysokości 17% nie ma zastosowania dla kalkulacji podatku dochodowego od przychodów, które w przyszłości osiągnie Wnioskodawca.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przychody z tytułu prowadzonej przez Wnioskodawczynię jednoosobowej działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi, podlegają opodatkowaniu według 8,5% stawki ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. stawki właściwej dla działalności usługowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 43.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej ,,spółką”.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 roku o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068 oraz z 2017 r. poz. 60), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu nie stosuje się do podatników osiągających przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, tj.: „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Ryczałt od przychodów ze świadczenia usług pomocy społecznej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, wynosi 17%. Należy jednak zauważyć, że w przypadku usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonych osobom w podeszłym wieku (PKWiU 88.10.11.0) oraz w zakresie opieki dziennej świadczonych osobom w podeszłym wieku (PKWiU 88.10.12.0), ustawodawca przy symbolu PKWiU wstawił znak „ex” oraz dopisał do tekstu stanowiącego odwzorowanie (powtórzenie) nazwy ugrupowania w PKWiU zwrot „przez instytucje o charakterze doraźnym”.


Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.


Dokonując zatem literalnej interpretacji powołanych przepisów zauważyć należy, że 17% stawką ryczałtu, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. r) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie są opodatkowane wszystkie usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczone osobom w podeszłym wieku, jak również w zakresie opieki dziennej świadczone osobom w podeszłym wieku, ale wyłącznie te świadczone przez instytucje o charakterze doraźnym.


Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN (adres strony internetowej na której dostępny jest słownik: www.sjp.pwn.pl) pojęcie instytucja oznacza:

  • zakład o charakterze publicznym zajmujący się określonym zakresem spraw;
  • zespół norm prawnych lub obyczajowych dotyczących organizacji jakiejś dziedziny życia;
  • organizacja działająca na podstawie tych norm.


Za instytucję nie można natomiast uznać osoby fizycznej świadczącej usługi w ramach indywidualnej działalności gospodarczej.


Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przychody z tytułu działalności polegającej na świadczeniu usług opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi, uzyskiwane przez osobę fizyczną w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegają opodatkowaniu według 8,5% stawki ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj