Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.200.2019.2.BK
z 26 lipca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2019 r. (data wpływu) uzupełnionym w dniu 1 lipca 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku informacyjnego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniu 1 lipca 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku informacyjnego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 994 z późn. zm.), art. 403 ust. 4 i ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 799 z późn. zm.) oraz art. 221 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz.U. 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.), Rada Gminy Uchwałą z dnia 13 września 2018 r. określiła zasady udzielania dotacji celowych na dofinansowanie kosztów inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, realizowanych na terenie gminy. Wnioskodawca, który ubiega się o dotację składa w Urzędzie Gminy wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji dotyczącej przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych.


Do wniosku o udzielenie dotacji winny być dołączone następujące dokumenty:


  1. oświadczenie wnioskodawcy o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością w celu realizacji inwestycji;
  2. kopia uzgodnionej przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokumentacji technicznej budowy przyłącza wodociągowego/kanalizacyjnego lub wyciąg z dokumentacji technicznej budowy sieci wraz z przyłączami, dotyczącej wnioskowanego przyłącza;
  3. w przypadku wniosku o dofinansowanie przyłącza kanalizacyjnego oświadczenie wnioskodawcy o przyłączeniu na własny koszt wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej w budynku poprzez wykonanie tzw. przykanalika (kanału będącego częścią instalacji wewnętrznej na odcinku od ściany budynku do pierwszej studzienki na nieruchomości właściciela wraz z tą studzienką, a w przypadku braku studzienki na nieruchomości właściciela, kanału od ściany budynku do studzienki włączeniowej zlokalizowanej na sieci);
  4. w przypadku wniosku o dofinansowanie przyłącza wodociągowego oświadczenie wnioskodawcy o pokryciu części kosztów przyłącza wodociągowego, która nie zostanie dofinansowana przez Gminę (nie mniej niż 20 % kosztów przyłącza wodociągowego).


Dotacje celowe są udzielane z budżetu Gminy w wysokości:


  • do 10.000 zł na inwestycje polegające na budowie przyłącza kanalizacyjnego do nieruchomości,
  • do 80 % kosztów, nie więcej niż 10.000 zł, na inwestycje polegające na budowie przyłącza wodociągowego do nieruchomości.


Prawo do otrzymania dotacji celowej z Budżetu Gminy przysługuje:


  1. podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych, w szczególności osobom fizycznym, wspólnotom mieszkaniowym, osobom prawnym, przedsiębiorcom,
  2. jednostkom sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi, które są właścicielami, posiadaczami lub zarządcami nieruchomości budynkowych, położonych w granicach administracyjnych Gminy.


Zasady wykonania i finansowania przyłączy kanalizacyjnych i wodociągowych określone zostaną w umowie zawartej pomiędzy Gminą, a podmiotem wnioskującym o dotację.

Udzielenie dotacji następuje na podstawie przygotowanej przez Gminę umowy o udzielenie dotacji, określającej warunki realizacji i finansowania lub dofinansowania inwestycji. Wysokość kwoty dotacji dla konkretnej inwestycji będącej przedmiotem wniosku określa umowa o udzielenie dotacji.


Wnioskodawca zobowiązany jest do przedłożenia w Urzędzie Gminy, w terminie wynikającym z umowy o udzielenie dotacji, pisemnego rozliczenia dotacji, według wzoru stanowiącego załącznik do umowy o udzielenie dotacji. Do rozliczenia winny być dołączone następujące dokumenty:


  1. kopia protokołu kontroli i odbioru technicznego wybudowanego przyłącza kanalizacyjnego lub wodociągowego,
  2. kopia umowy o odprowadzanie ścieków, zawartej między przedsiębiorstwem wodno-kanalizacyjnym a odbiorcą usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy w świetle opisanego stanu faktycznego dotacje celowe udzielane osobom fizycznym na realizację przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy udzielanie osobom fizycznym dotacji na realizację przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych będzie skutkowało dla płatnika obowiązkiem ujęcia ich w informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 jako przychodu z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, dotacje celowe udzielane osobom fizycznym korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Artykuł ten stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Z kolei ustawa o finansach publicznych w art. 126 definiuje dotacje jako podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Dalej art. 127 ust.1 pkt c stanowi, że dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Ustawa prawo ochrony środowiska w art. 403 ust. 2 i 4 wskazuje, że do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9,15,16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 i może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji m.in. osób fizycznych. Z powyższego wynika, że dotacje celowe udzielone osobom fizycznym na realizację przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ponieważ są dotacjami w rozumieniu ustawy o finansach publicznych (są środkami z budżetu jednostki samorządu terytorialnego przeznaczanymi na podstawie art. 403 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska na finansowanie lub dofinansowanie zadań własnych), a osoby fizyczne otrzymują je z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (gminy).

W związku z powyższym udzielenie ww. dotacji nie będzie skutkowało dla płatnika obowiązkiem ujęcia ich w informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 jako przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się inne źródła (pkt 9).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

W myśl art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, art. 403 ust. 4 i ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska oraz art. 221 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Rada Gminy Uchwałą z dnia 13 września 2018 r. określiła zasady udzielania dotacji celowych na dofinansowanie kosztów inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, realizowanych na terenie gminy. Wnioskodawca, który ubiega się o dotację składa w Urzędzie Gminy wniosek o udzielenie dotacji na realizację inwestycji dotyczącej przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych. Do wniosku o udzielenie dotacji winny być dołączone następujące dokumenty:


  1. oświadczenie wnioskodawcy o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością w celu realizacji inwestycji;
  2. kopia uzgodnionej przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokumentacji technicznej budowy przyłącza wodociągowego/kanalizacyjnego lub wyciąg z dokumentacji technicznej budowy sieci wraz z przyłączami, dotyczącej wnioskowanego przyłącza;
  3. w przypadku wniosku o dofinansowanie przyłącza kanalizacyjnego oświadczenie wnioskodawcy o przyłączeniu na własny koszt wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej w budynku poprzez wykonanie tzw. przykanalika (kanału będącego częścią instalacji wewnętrznej na odcinku od ściany budynku do pierwszej studzienki na nieruchomości właściciela wraz z tą studzienką, a w przypadku braku studzienki na nieruchomości właściciela, kanału od ściany budynku do studzienki włączeniowej zlokalizowanej na sieci);
  4. w przypadku wniosku o dofinansowanie przyłącza wodociągowego oświadczenie wnioskodawcy o pokryciu części kosztów przyłącza wodociągowego, która nie zostanie dofinansowana przez Gminę (nie mniej niż 20 % kosztów przyłącza wodociągowego).


Dotacje celowe są udzielane z budżetu Gminy w wysokości:


  • do 10.000 zł na inwestycje polegające na budowie przyłącza kanalizacyjnego do nieruchomości,
  • do 80 % kosztów, nie więcej niż 10.000 zł, na inwestycje polegające na budowie przyłącza wodociągowego do nieruchomości.


Prawo do otrzymania dotacji celowej z Budżetu Gminy przysługuje:


  1. podmiotom niezaliczonym do sektora finansów publicznych, w szczególności osobom fizycznym, wspólnotom mieszkaniowym, osobom prawnym, przedsiębiorcom,
  2. jednostkom sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi, które są właścicielami, posiadaczami lub zarządcami nieruchomości budynkowych, położonych w granicach administracyjnych Gminy.


Zasady wykonania i finansowania przyłączy kanalizacyjnych i wodociągowych określone zostaną w umowie zawartej pomiędzy Gminą, a podmiotem wnioskującym o dotację.

Udzielenie dotacji następuje na podstawie przygotowanej przez Gminę umowy o udzielenie dotacji, określającej warunki realizacji i finansowania lub dofinansowania inwestycji. Wysokość kwoty dotacji dla konkretnej inwestycji będącej przedmiotem wniosku określa umowa o udzielenie dotacji.


Wnioskodawca zobowiązany jest do przedłożenia w Urzędzie Gminy, w terminie wynikającym z umowy o udzielenie dotacji, pisemnego rozliczenia dotacji, według wzoru stanowiącego załącznik do umowy o udzielenie dotacji. Do rozliczenia winny być dołączone następujące dokumenty:


  1. kopia protokołu kontroli i odbioru technicznego wybudowanego przyłącza kanalizacyjnego lub wodociągowego,
  2. kopia umowy o odprowadzanie ścieków, zawartej między przedsiębiorstwem wodno-kanalizacyjnym a odbiorcą usług.


W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Mając na uwadze powyżej cytowany przepis stwierdzić należy, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania wypłacanej dotacji (tj. źródła pochodzenia środków przeznaczonych na dotację) oraz od tego, czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 36 ustawy o podatku od osób fizycznych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Przepis art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869 z późn. zm.) stanowi że, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.


Stosownie do art. 127 ust. 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na:


  1. finansowanie lub dofinansowanie:


    1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
    2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
    3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
    4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
    5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
    6. kosztów realizacji inwestycji;


  2. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.


Zgodnie z ust. 2 ww. przepisu dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na:


  1. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 6, wydatkowane przez podmioty realizujące te programy, inne niż państwowe jednostki budżetowe;
  2. realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;
  3. finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty, ze środków przekazywanych przez jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 5, 7 i 14;
  4. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5;
  5. współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  6. wyprzedzające finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, o którym mowa w odrębnych przepisach, w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej.


Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań.

Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799, z późn. zm.), do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).


Stosownie do treści art. 403 ust. 4 ww. ustawy, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:


  1. podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:


    1. osób fizycznych,
    2. wspólnot mieszkaniowych,
    3. osób prawnych,
    4. przedsiębiorców;


  2. jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.


Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 cyt. ustawy).

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że udzielane przez Wnioskodawcę – jednostkę samorządu terytorialnego – osobom fizycznym dotacje na realizację przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych stanowić będą dla tych osób przychód z innych źródeł, określony w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże w związku z tym, iż udzielane dotacje są dotacjami celowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, to przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia dla ww. osób, którzy skorzystają z przedmiotowej dotacji informacji, o której mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Kard. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj