Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-46/12-2/ASZ
Data
2012.04.03
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
kapitał ludzki
obowiązek płatnika
płatnik
pracownik
refundacja
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy wynagrodzenie wypłacone pracownikowi zatrudnionemu w ramach projektu „Perspektywa”, w części refundowanej, jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Wniosek ORD-IN 280 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2012 r. (data wpływu 23 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi w związku z realizacją projektu współfinasowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego pracownikowi w związku z realizacją projektu współfinasowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca w dniu 28 lutego 2011 r. zawarł umowę z Miastem X o subsydiowanie zatrudnienia u pracodawcy w ramach projektu, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Miasto X zobowiązało się w niej do dokonywania refundacji części kosztów wynagrodzenia oraz składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne osoby nowozatrudnionej przez Wnioskodawcę, maksymalnie przez okres 12 miesięcy. Refundacja jest udzielana ze środków otrzymanych przez Miasto X z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa w ramach Poddziałania 6.1.1 - wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy i stanowi nie więcej niż 50% kosztów wynagrodzenia brutto (pobory i składki na ubezpieczenia społeczne w części obciążającej pracodawcę). Wnioskodawca w umowie tej jest określany jako beneficjent pomocy. Na podstawie tej umowy Wnioskodawca zatrudnił 1 osobę na stanowisku księgowej w pełnym wymiarze czasu pracy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy wynagrodzenie wypłacone pracownikowi zatrudnionemu w ramach projektu w części refundowanej, jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle wskazanych we wniosku przepisów prawa podatkowego, kwota refundacji części wynagrodzenia pracownika wraz z obowiązkowymi składkami na ubezpieczenia społeczne w ramach unijnego projektu „Perspektywa” winna być zwolniona z podatku dochodowego. Zatem, przy naliczaniu wynagrodzenia za pracę Wnioskodawca uważa, iż powinien uwzględnić pobór zaliczkowy podatku dochodowego od wynagrodzeń tylko w części nierefundowanej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146). Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. Środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u uczestnika projektu, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu. Zwolnienie to nie znajduje zastosowania do wynagrodzeń osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub innego stosunku prawnego, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują refundację). Zwolnienia, jako wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, muszą być interpretowane zarówno bez dokonywania wykładni rozszerzającej, jak i zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Przychody podlegają ww. zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody wypłacane na rzecz pracowników tychże podmiotów. Zatem, przyjęcie, iż wynagrodzenie pracownika z tytułu zatrudnienia w podmiocie realizującym zadania związane z wykorzystaniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, jest w części refundowanej zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, jest nieuzasadnione. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 28 lutego 2011 r. zawarł umowę z Miastem X o subsydiowanie zatrudnienia u pracodawcy w ramach projektu „Perspektywa” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Miasto X zobowiązało się w niej do dokonywania refundacji części kosztów wynagrodzenia oraz składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne osoby nowozatrudnionej przez Wnioskodawcę, maksymalnie przez okres 12 miesięcy. Refundacja jest udzielana ze środków otrzymanych przez Miasto X z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa w ramach Poddziałania 6.1.1 - wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy i stanowi nie więcej niż 50% kosztów wynagrodzenia brutto (pobory i składki na ubezpieczenia społeczne w części obciążającej pracodawcę). Wnioskodawca w umowie tej jest określany jako beneficjent pomocy. Na podstawie tej umowy Wnioskodawca zatrudnił 1 osobę na stanowisku księgowej w pełnym wymiarze czasu pracy. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że wynagrodzenie wypłacane pracownikowi zatrudnionemu przez Wnioskodawcę, w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawcy, jako płatniku, ciąży obowiązek naliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od całości przychodu uzyskanego przez pracownika ze stosunku pracy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
|