Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-69/12-2/MD
z 13 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-69/12-2/MD
Data
2012.04.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Stawki ryczałtu


Słowa kluczowe
handel
internet
koszt przesyłki
ryczałt ewidencjonowany


Istota interpretacji
Czy opłaty za przesyłkę określonego towaru, które są częścią składową kwoty należnej z tytułu sprzedanego towaru, powinny być opodatkowane w stawce 3%, tj. tak samo jak sprzedawane towary, czy też należy opodatkować je jako usługę i ewidencjonować w stawce 8,5%?



Wniosek ORD-IN 241 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia prawidłowej stawki ryczałtu z tytułu prowadzonej działalności w zakresie sprzedaży za pośrednictwem internetowych serwisów aukcyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia prawidłowej stawki ryczałtu z tytułu prowadzonej działalności w zakresie sprzedaży za pośrednictwem internetowych serwisów aukcyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni od dnia 17 października 2011 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży wyrobów z drewna PKD 47.19.2, opodatkowaną w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Część towarów sprzedaje za pośrednictwem internetowych serwisów aukcyjnych. Sprzedane towary są wysyłane klientom za pośrednictwem poczty oraz firm kurierskich.

Wnioskodawczyni nie zawiera umów pełnomocnictwa dotyczącej wysyłek. Zapłatę otrzymuje na rachunek bankowy, ewentualnie za pobraniem przez firmę kurierską. Wystawia faktury VAT, gdzie wypisuje w odrębnych pozycjach sprzedane towary i osobną pozycję dla określenia wysokości kwoty wysyłki. Przychód ze sprzedaży ewidencjonuje w dwóch pozycjach, tj. wartość towaru w stawce 3%, natomiast koszty wysyłki w stawce 8,5%. Jednakże rozbieżności urzędów skarbowych i wydawanych interpretacji podatkowych powodują u Wnioskodawczyni wątpliwości co do stawki ryczałtu przy kosztach wysyłki towarów. Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi przy tym, czy koszty wysyłki określonego towaru, które są częścią składową kwoty należnej z tytułu sprzedanego towaru, powinny być opodatkowane w stawce 3%, tak samo jak sprzedawane towary, czy też w stawce 8,5%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opłaty za przesyłkę określonego towaru, które są częścią składową kwoty należnej z tytułu sprzedanego towaru, powinny być opodatkowane w stawce 3%, tj. tak samo jak sprzedawane towary, czy też należy opodatkować je jako usługę i ewidencjonować w stawce 8,5%...

Zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedaż towaru wraz z usługą opodatkowana jest jedną stawką w kwoce 3%. W przypadku pokrywania kosztów przesyłki pocztowej, usługi kurierskiej przez nabywcę towaru, wg wartości poniesionej wcześniej przez sprzedawcę, przychodem sprzedającego jest całość świadczenia należnego od nabywcy sprzedanego towaru, tj. cena towaru wraz z kosztami jego przesyłki. Koszty przesyłki pocztowej określonego towaru są częścią składową kwoty należnej z tytułu sprzedanego towaru.

Ze stanu faktycznego wynika bowiem, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność usługową w zakresie handlu i nie powinno się w tym momencie zakwalifikować kosztu przesyłki do usług transportowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym. Natomiast w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymywane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a- 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Ze stanu fatycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży wyrobów z drewna m. in. za pośrednictwem internetowych serwisów aukcyjnych. Działalność gospodarcza opodatkowana jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych. Wystawia faktury VAT, gdzie wypisuje w odrębnych pozycjach sprzedane towary i osobną pozycję dla określenia wysokości kwoty wysyłki. Przychód ze sprzedaży ewidencjonuje w dwóch pozycjach, tj. wartość towaru w stawce 3%, natomiast koszty wysyłki w stawce 8,5%. Wnioskodawczyni dokonuje wysyłki towarów za pośrednictwem poczty oraz firm kurierskich. Nabywca towaru obciążony jest kosztami przesyłki.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawczyni nie korzysta z instytucji pełnomocnictwa przy tychże wysyłkach, co oznacza, iż zlecając wysyłkę towarów nie działa Ona w imieniu nabywców tych towarów, a więc nie jest w powyższym zakresie ich pełnomocnikiem, zobowiązanym do przekazania otrzymanych tytułem wysyłki kwot na rzecz poczty bądź firmy kurierskiej.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż koszty wysyłki stanowią w opisanym stanie faktycznym część składową kwoty należnej z tytułu sprzedaży towarów. W konsekwencji przychodem z prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej jest oprócz należności za sprzedany produkt (cena sprzedaży) także należność otrzymana tytułem wysyłki tego towaru. Wyżej wymieniony przychód w całości podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki właściwej do opodatkowania przychodu ze sprzedaży towarów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu.

Przy czym, zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Zauważyć należy również, że w myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a powołanej wyżej ustawy, towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Reasumując, biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż jak wskazano we wniosku przychód ze sprzedaży wyrobów z drewna powiększony o koszty wysyłki towaru (które są częścią składową kwoty należnej z tytułu sprzedanego towaru) należy opodatkować stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3%, a więc tak samo jak sprzedawane towary.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj