Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.294.2019.2.PC
z 9 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 w zw. z art. 14s § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2019 r. (data wpływu 28 maja 2019 r.), uzupełnionym w dniu 31 lipca 2019 r. (data wpływu 6 sierpnia 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 24 lipca 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla prac remontowych przeprowadzonych w budynku Domu Pomocy Społecznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 28 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla prac remontowych przeprowadzonych w budynku Domu Pomocy Społecznej. Wniosek został uzupełniony w dniu 31 lipca 2019 r. (data wpływu 6 sierpnia 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 24 lipca 2019 r., skutecznie doręczone w dniu 24 lipca 2019 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe uzupełnione w odpowiedzi na wezwanie:


Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną. W ramach swojej działalności Powiat dokonuje szeregu czynności, do wykonywania których zobowiązany jest na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j., Dz. U. z 2015 poz. 1445, dalej: „ustawa o samorządzie powiatowym”).

Zgodnie z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. pomocy społecznej. W celu realizowania swoich zadań Powiat może tworzyć jednostki organizacyjne. W związku z powyższym, Powiat utworzył jednostkę budżetową Dom Pomocy Społecznej (dalej: „Dom”). Działalność Domu reguluje ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182 z późn. zm„ dalej: „ustawa o pomocy społecznej”) oraz wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.

Dom jest jednostką budżetową Powiatu i podlega wpisowi do rejestru domów pomocy społecznej, świadcząc usługi pomocy społecznej związane z zakwaterowaniem zgodnie ze standardem określonym w obowiązujących przepisach prawa. Celem Domu jest zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokajanie niezbędnych potrzeb bytowych, opiekuńczych i wspomagających. Dom może również, w ramach posiadanych możliwości, udzielać posiłków i podstawowych świadczeń opiekuńczych osobom nie będącym mieszkańcami domu, którym świadczenia te zostały przyznane przez właściwy organ pomocy społecznej.

Powiat jako zamawiający planuje remont Domu. Właścicielem nieruchomości jest Skarb Państwa, zarząd sprawuje Nadleśnictwo. Właścicielem nakładów na nieruchomości w postaci budynku Domu jest Powiat na mocy decyzji Wojewody. Na podstawie decyzji Starosta zatwierdził prace budowlane i udzielił pozwolenia na budowę na wskazane we wniosku zadnia. Prace remontowe będą polegały na termomodernizacji budynku, usługach remontowych związanych z adaptacją pomieszczeń, zabudową i remontem balkonów, wydzieleniem i pomalowaniem węzła pożarowego. Wszystkie prace objęte realizowanym projektem będą wykonane w bryle budynku w części mieszkalnej oraz w pomieszczeniach pełniących funkcję stołówki, pomieszczenia rehabilitacyjnego, pomieszczenia dyżurnego pielęgniarek, kaplicy oraz pomieszczeń administracyjnych.

Na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30.12.1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych Starostwo Powiatowe wydało decyzję, w której budynek ten został sklasyfikowany jako budynek mieszkalny. W związku z planowaną realizacją powyższego zadania Powiat - zamawiający planuje ogłosić postępowanie o udział w zamówieniu publicznym na wykonanie wymienionych prac.

Wnioskodawca na wezwanie Organu wskazał, że według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych dla budynku, w którym będą przeprowadzone prace remontowe klasyfikacja statystyczna wynosi ex 1130. Budynek, w którym przeprowadzone będą prace remontowe jest sklasyfikowany w całości w ex 1130 PKOB i jako całość stanowi budynek instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.


W budynku będą wykonywane roboty budowlane polegające na:

  1. ociepleniu stropodachu granulatem z wełny mineralnej wraz z wykonaniem niezbędnych napraw pokrycia dachowego, attyk, obróbce blacharskiej i kominów wentylacyjnych oraz wymianie instalacji odgromowej,
  2. remoncie balkonów i tarasów w zakresie naprawy płyt balkonowych, wymianie posadzek, obróbce blacharskiej, renowacji balustrad, naprawie ścian,
  3. remoncie części pomieszczeń wraz z instalacjami: wodno-kanalizacyjną, elektryczną, przyzywową,
  4. remoncie klatek schodowych i holu,
  5. wymianie drzwi,
  6. wykonaniu wydzieleń pożarowych budynku,
  7. wymianie instalacji hydrantowej,
  8. wymianie instalacji SSP,
  9. wymianie instalacji elektrycznych w tym doposażenie instalacji oświetlenia ewakuacyjnego i awaryjnego i dostosowanie do warunków p.poż.,
  10. wykonaniu w budynku instalacji wentylacji i klimatyzacji,
  11. wydzieleniu pomieszczenia piwnicy na węzeł cieplny.


Przedmiot umowy odnosi się do całości budynku. Wszystkie pomieszczenia, w których będą prowadzone prace remontowe są wykorzystywane w ramach Domu Pomocy Społecznej i służą zapewnieniu mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojeniu niezbędnych potrzeb bytowych, opiekuńczych i wspomagających. Pomieszczenia które będą remontowane nie będą wykorzystywane przez inny podmiot niż Dom Pomocy Społecznej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Jaką należy wskazać stawkę podatku VAT do przedmiotowego postępowania przetargowego dotyczącego wykonania prac remontowych wskazanych powyżej (stawka podatku ma wpływ na sposób obliczenia ceny przy ocenie złożonych ofert)?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Stosownie do treści art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2017 poz. 221 z późn. zm.) „w okresie od 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych jest większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust 5 tej ustawy, jest mniejsza niż 6%:

  1. stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%
  2. stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 wynosi 8%”.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy, stosuje się w myśl ust. 12 do dostawy, remontu, modernizacji i termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy rozumie się obiekty budownictwa mieszkalnego lub ich część, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264. Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11, w którym mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje w klasie 1130 - budynki zbiorowego zamieszkania dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych np: dom opieki (pomocy) społecznej.

Mając na uwadze powyższe domy pomocy społecznej według PKOB zalicza się do budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB 113). Budynki domów opieki i pomocy społecznej a więc DPS stanowią obiekty budownictwa mieszkalnego a w konsekwencji należą do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W opinii Wnioskodawcy zakres prac objętych remontem w obiektach budownictwa mieszkalnego należącego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie znajdzie 8% stawka VAT, zgodnie z art. 41 ust 2 i ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy. Stawka podatku ma wpływ na sposób obliczenia ceny, o której mowa w art. 14s § 1 Ordynacji Podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla czynności dotyczącej obiektów budowlanych istotne jest prawidłowe zaklasyfikowanie obiektu wg symbolu PKOB. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji PKOB.

Wskazania bowiem wymaga, że podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania obiektu budowlanego do właściwego PKOB nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKOB wymienionego we wniosku budynku) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Towarami natomiast są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Natomiast na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Jednakże stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jednocześnie w myśl art. 41 ust. 12 ustawy stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.


Natomiast art. 2 pkt 12 ustawy stanowi, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.


Przy tym dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne. Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy: Budynki mieszkalne jednorodzinne – 111, Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe – 112, Budynki zbiorowego zamieszkania – 113.


Grupa PKOB 113 klasa 1130 obejmuje:

  • budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.;
  • budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych;
  • budynki rezydencji prezydenckich i biskupich.


Powyższa klasa nie obejmuje:

  • szpitali, klinik i budynków instytucji z opieką medyczną (lekarską lub pielęgniarską) (1264);
  • zabudowań koszarowych (1274).


Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.

Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (…). Natomiast „budować” to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.


„Przebudowa” – zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) – to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.


W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.


Pojęcie „modernizacja” – według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.


Natomiast w świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r., poz. 966), za przedsięwzięcia termomodernizacyjne uznaje się przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a, całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki preferencyjnej w wysokości 8% możliwe jest jedynie dla dostawy bądź usług budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji oraz przebudowy obiektów budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy. Tym samym zastosowanie stawki 8% jest możliwe po spełnieniu dwóch przesłanek, tj. zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć usług budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy obiektów budowlanych lub ich części bądź ich dostawy oraz budynki lub ich części, których dotyczą wskazane czynności muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Powiat jako zamawiający planuje remont Dom Pomocy Społecznej. Dom jest jednostką budżetową Powiatu i podlega wpisowi do rejestru domów pomocy społecznej, świadcząc usługi pomocy społecznej związane z zakwaterowaniem zgodnie ze standardem określonym w obowiązujących przepisach prawa. Celem Domu jest zapewnienie mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokajanie niezbędnych potrzeb bytowych, opiekuńczych i wspomagających. Prace remontowe będą polegały na:

  1. ociepleniu stropodachu granulatem z wełny mineralnej wraz z wykonaniem niezbędnych napraw pokrycia dachowego, attyk, obróbce blacharskiej i kominów wentylacyjnych oraz wymianie instalacji odgromowej,
  2. remoncie balkonów i tarasów w zakresie naprawy płyt balkonowych, wymianie posadzek, obróbce blacharskiej, renowacji balustrad, naprawie ścian,
  3. remoncie części pomieszczeń wraz z instalacjami: wodno-kanalizacyjną, elektryczną, przyzywową,
  4. remoncie klatek schodowych i holu,
  5. wymianie drzwi,
  6. wykonaniu wydzieleń pożarowych budynku,
  7. wymianie instalacji hydrantowej,
  8. wymianie instalacji SSP,
  9. wymianie instalacji elektrycznych w tym doposażenie instalacji oświetlenia ewakuacyjnego i awaryjnego i dostosowanie do warunków p.poż.,
  10. wykonaniu w budynku instalacji wentylacji i klimatyzacji,
  11. wydzieleniu pomieszczenia piwnicy na węzeł cieplny.


Wszystkie prace objęte realizowanym projektem będą wykonane w bryle budynku w części mieszkalnej oraz w pomieszczeniach pełniących funkcję stołówki, pomieszczenia rehabilitacyjnego, pomieszczenia dyżurnego pielęgniarek, kaplicy oraz pomieszczeń administracyjnych. Wszystkie pomieszczenia, w których będą prowadzone prace remontowe są wykorzystywane w ramach Domu Pomocy Społecznej i służą zapewnieniu mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojeniu niezbędnych potrzeb bytowych, opiekuńczych i wspomagających. Pomieszczenia które będą remontowane nie będą wykorzystywane przez inny podmiot niż Dom Pomocy Społecznej.

Budynek, w którym przeprowadzone będą prace remontowe jest sklasyfikowany w całości w ex 1130 PKOB i jako całość stanowi budynek instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.


Wątpliwości Wnioskodawcy występującego w charakterze organizatora przetargu sprowadzają się do określenia właściwej stawki podatku VAT w odniesieniu do prac remontowych budynku Domu Pomocy Społecznej.


Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że skoro budynek Domu Pomocy Społecznej jest sklasyfikowany w całości w ex 1130 PKOB i jest budyniem domu pomocy społecznej stanowi obiekt budownictwa mieszkaniowego objęty społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu art. 41 ust. 12a w zw. z art. 2 pkt 12 ustawy. Jednocześnie z opisu sprawy wynika, że wykonywane roboty budowlane będą realizowane w ramach remontu pomieszczeń wykorzystywanych w ramach Domu Pomocy Społecznej i służących zapewnieniu mieszkańcom całodobowej opieki oraz zaspokojeniu niezbędnych potrzeb bytowych, opiekuńczych i wspomagających. Zatem należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku spełnione są warunki uprawniające do zastosowania dla wykonywanych w Domu Pomocy Społecznej wskazanych robót budowalnych stawki podatku w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy.

W konsekwencji do przedmiotowego postępowania przetargowego dotyczącego wykonania wskazanych prac remontowych w Domu Pomocy Społecznej, zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 8%.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj