Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.341.2019.1.AK
z 21 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2019 r. (data wpływu 28 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania „Termomodernizacja placówek oświatowych na terenie gminy X w miejscowościach: A, B, C” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania „Termomodernizacja placówek oświatowych na terenie gminy X w miejscowościach: A, B, C”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Gmina realizuje zadania własne, określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506, dalej: Ustawa o samorządzie gminnym), m.in. w zakresie edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Gmina planuje realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą „Termomodernizacja placówek oświatowych na terenie gminy X w miejscowościach: A, B, C” (dalej: Projekt, Zadanie, Inwestycja).

Na realizację przedmiotowego Zadania Gmina ubiega się o przyznanie dofinansowania pochodzącego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, do kwoty brutto planowanych nakładów.

Celem głównym projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej w budynkach publicznych poprzez działania termomodernizacyjne budynku przedszkola w A, budynku szkolno-przedszkolnego w B oraz budynku szkolno-przedszkolnego w C (dalej łącznie jako: budynki oświatowe), a także poprawa warunków edukacji dzieci i młodzieży dzięki dodatkowym pracom remontowym.

Budynki w C i B przeznaczone są w całości na funkcje oświatowe, natomiast budynek w A w części zajmowany jest przez Publiczne Przedszkole w X Filia w A, a w części znajduje się mieszkanie komunalne (dalej: Lokal, Mieszkanie komunalne). Lokal stanowi przedmiot najmu z tytułu którego Gmina pobiera czynsz od najemcy, który Gmina traktuje jako korzystający ze zwolnienia z podatku VAT. Gmina nie ubiega się o dofinansowanie do robót budowlanych, nadzoru inwestorskiego i dokumentacji w części jaka proporcjonalnie przypada na Mieszkanie komunalne.


W budynku przedszkola w A w ramach Projektu będą wykonane następujące prace:

  • modernizacja c.o. poprzez wykonanie nowej instalacji oraz wymianę kotła grzewczego opalanego pelletem;
  • modernizacja instalacji c.w.u. poprzez podłączenie jej do nowego kotła grzewczego;
  • ocieplenie stropodachu oraz wymiana drewnianych okien na okna PVC;
  • wymiana źródeł światła na oświetlenie w technologii led;
  • wymiana pokrycia dachowego;
  • wymiana okien i drzwi w pomieszczeniach nieogrzewanych;
  • remont schodów zewnętrznych i tarasu;
  • wykonanie opaski z kostki betonowej wokół budynku.

W budynku szkolno-przedszkolnym w B w ramach Projektu będą wykonane następujące prace:

  • modernizacja c.o. poprzez wykonanie nowej instalacji oraz wymianę kotła grzewczego opalanego pelletem;
  • modernizacja instalacji c.w.u. poprzez podłączenie jej do nowego kotła grzewczego;
  • ocieplenie stropu pod dachem;
  • wymiana źródeł światła na oświetlenie w technologii led;
  • wymiana okien drewnianych na okna PVC w pomieszczeniach nieogrzewanych;
  • wykonanie opaski z kostki betonowej wokół budynku.

W budynku szkolno-przedszkolnym w C w ramach Projektu będą wykonane następujące prace:

  • modernizacja c.o. poprzez wymianę kotła grzewczego opalanego pelletem;
  • modernizacja instalacji c.w.u. poprzez podłączenie jej do nowego kotła grzewczego;
  • ocieplenie stropu pod dachem;
  • wymiana drewnianych okien na okna PVC;
  • wymiana źródeł światła na oświetlenie w technologii led;
  • remont izolacji przy tylnej ścianie budynku;
  • wymiana okratowania przy zsypach do piwnicy;
  • wykonanie opaski z kostki betonowej wokół budynku.

  • Poza robotami budowlanymi przewidziano wydatki na sporządzenie dokumentacji technicznej, promocję i nadzór inwestorski.

    Gmina dotychczas nie poniosła jeszcze żadnych wydatków na realizację Inwestycji. Wydatki, które będzie ponosić Gmina będą dokumentowane wystawionymi na Gminę przez dostawców/wykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego.

    Powstały wskutek realizacji Projektu majątek pozostanie własnością Gminy.

    Po zakończeniu inwestycji budynki oświatowe wykorzystywane będą w taki sam sposób jak dotychczas, tj. w szczególności na potrzeby prowadzenia zajęć dydaktycznych dla uczniów/opieki nad dziećmi przedszkolnymi, a także w dalszym ciągu będzie wynajmowane Mieszkanie komunalne na rzecz dotychczasowego najemcy. Gmina również nie zamierza przenosić w żaden sposób części kosztów Inwestycji na rzecz najemcy Mieszkania komunalnego. W konsekwencji, majątek ten nie jest i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych VAT niekorzystających ze zwolnienia z VAT.

    W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

    Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Zadania?


    Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Zadania.

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


    Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

    • nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz
    • nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

    Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługobiorców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne, oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.


    W świetle tych przepisów jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszelkie realizowane przez jednostkę samorządu terytorialnego czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany, najmu, dzierżawy, itd.

    Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy pierwsza ze wskazanych przesłanek nie zostanie spełniona, gdyż realizacja przedmiotowego zadania przez Gminę jest dokonywana w ramach reżimu publicznoprawnego i nie będzie związana z czynnościami wykonywanymi na podstawie umów cywilnoprawnych.


    Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku również druga z powyższych przesłanek nie zostanie spełniona. Jak Gmina wskazała w opisie sprawy, planowana Inwestycja będzie realizowana w celu zaspokojenia potrzeb lokalnej społeczności. Gmina nie będzie czerpała z tego tytułu żadnych korzyści. Gmina wprawdzie będzie w dalszym ciągu wynajmowała Mieszkanie komunalne, ale pobierany czynsz stanowi czynności podlegające ustawie o VAT, aczkolwiek korzystające ze zwolnienia z VAT. W związku z tym, zdaniem Gminy, przedmiotowa Inwestycja nie będzie miała żadnego związku z wykonywaniem po stronie Gminy czynności opodatkowanych VAT niekorzystających ze zwolnienia z VAT.


    Tym samym, w ocenie Gminy, nie będzie istniał związek pomiędzy wydatkami związanymi z realizacją Inwestycji z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT niekorzystających ze zwolnienia z VAT przez Gminę. W konsekwencji druga przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkująca możliwość odliczenia VAT naliczonego również nie zostanie spełniona.

    Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy nie przysługuje jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji przedmiotowej Inwestycji z tego względu, iż wydatki, które Gmina poniesie na realizację Inwestycji nie będą związane z czynnościami Gminy podlegającymi opodatkowaniu VAT niekorzystającymi ze zwolnienia z VAT.


    Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 29 stycznia 2018 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.704.2017.2.IT, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) stwierdził, iż „z uwagi na opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług wynikających z faktur związanych z realizacją opisanego projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostały spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do obniżenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (jak wskazała Gmina inwestycja nie będzie generowała żadnego dochodu)”.


    Podobnie w interpretacji indywidualnej z dnia 18 kwietnia 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-3.4012.179.2018.1.BK DKIS stwierdził, że „Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Nie zostały bowiem spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – towary i usługi nabywane w ramach projektu nie mają i nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną”.


    Podobnie wypowiedział się DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 20 marca 2017 r., sygn. 3063-ILPP2-2.4512.26.2017.2.EW, w której wskazał, iż: „w analizowanej sprawie
    – pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT – warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż efekty realizacji tego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu. Podsumowując, w związku z realizacją Zadania pn.: "Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej na terenie Subregionu (...)" Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego”.

    Ponadto, analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacjach indywidualnych:

  • DKIS z dnia 5 kwietnia 2017 r., sygn. 1462-IPPP1.4512.122.2017.1.MK,
  • DKIS z dnia 22 marca 2017 r., sygn. 0461-ITPP1.4512.81.2017.1.EA,
  • DKIS z dnia 17 marca 2017 r., sygn. 3063-ILPP1-3.4512.23.2017.2.JNA,
  • DKIS z dnia 16 marca 2017 r., sygn. 3063-ILPP1-2.4512.25.2017.1.TK,
  • DKIS z dnia 1 sierpnia 2017 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4012.236.2017.1.AS.

  • W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
    (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


    Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


    Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


    Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


    Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


    Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).


    W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


    Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).


    Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


    Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


    Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m. in. sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy), a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 powołanej ustawy).

    Z opisu wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


    Gmina, w ramach zadań własnych, planuje realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą „Termomodernizacja placówek oświatowych na terenie gminy X w miejscowościach: A, B, C”.

    Na realizację przedmiotowego Zadania Gmina ubiega się o przyznanie dofinansowania pochodzącego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, do kwoty brutto planowanych nakładów.

    Celem głównym projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej w budynkach publicznych poprzez działania termomodernizacyjne budynku przedszkola w A, budynku szkolno-przedszkolnego w B oraz budynku szkolno-przedszkolnego w C, a także poprawa warunków edukacji dzieci i młodzieży dzięki dodatkowym pracom remontowym.

    Budynki w C i B przeznaczone są w całości na funkcje oświatowe, natomiast budynek w A w części zajmowany jest przez Publiczne Przedszkole w X – Filia w A, a w części znajduje się mieszkanie komunalne. Lokal stanowi przedmiot najmu z tytułu którego Gmina pobiera czynsz od najemcy, który Gmina traktuje jako korzystający ze zwolnienia z podatku VAT. Gmina nie ubiega się o dofinansowanie do robót budowlanych, nadzoru inwestorskiego i dokumentacji w części jaka proporcjonalnie przypada na mieszkanie komunalne.

    Poza robotami budowlanymi przewidziano wydatki na sporządzenie dokumentacji technicznej, promocję i nadzór inwestorski.

    Gmina dotychczas nie poniosła jeszcze żadnych wydatków na realizację inwestycji, a te które będzie ponosić będą dokumentowane wystawionymi na Gminę przez dostawców/wykonawców fakturami VAT z wykazanymi kwotami podatku naliczonego.

    Powstały wskutek realizacji Projektu majątek pozostanie własnością Gminy.

    Po zakończeniu inwestycji budynki oświatowe wykorzystywane będą w taki sam sposób jak dotychczas, tj. w szczególności na potrzeby prowadzenia zajęć dydaktycznych dla uczniów oraz opieki nad dziećmi przedszkolnymi, a także w dalszym ciągu będzie wynajmowane Mieszkanie komunalne na rzecz dotychczasowego najemcy. Gmina również nie zamierza przenosić w żaden sposób części kosztów inwestycji na rzecz najemcy mieszkania komunalnego. W konsekwencji, majątek ten nie jest i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych VAT niekorzystających ze zwolnienia z VAT.

    Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

    Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

    W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, ponieważ nabyte towary i usługi w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą „Termomodernizacja placówek oświatowych na terenie gminy X w miejscowościach: A, B, C”, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT niekorzystających ze zwolnienia z VAT.

    Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Powyższe wynika z tego, że wydatki związane z jego realizacją nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

    Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj