Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.140.2019.4.JS
z 2 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 17 czerwca 2019 r. (data wpływu 17 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy samochodu osobowego sprowadzanego na terytorium kraju – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy samochodu osobowego sprowadzanego na terytorium kraju. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 11 sierpnia 2019 r. (data wpływu 11 sierpnia 2019 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 25 lipca 2019 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.140.2019.3.JS.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest żoną obywatela USA, […], od […] 2010 roku. W latach 2010-2014 przebywała z mężem w Niemczech, w latach 2015-2018 w USA. Zmiany miejsca zamieszkania były wynikiem rozkazów jakie otrzymywał mąż Wnioskodawczyni jako żołnierz Armii USA. Po przejściu męża w stan spoczynku, Wnioskodawczyni z mężem zdecydowali się na zamieszkanie wraz z dziećmi w Polsce. Wnioskodawczyni z mężem jest w trakcie przesiedlenia mienia z […] do […]. Wnioskodawczyni chce sprowadzić auto, które jej mąż zakupił na kredyt w Niemczech w 2013 roku podczas służby wojskowej. Ponieważ Urząd Celny wymaga aktu własności, Wnioskodawczyni z mężem musiała w całości spłacić kredyt na samochód.

Wnioskodawczyni z mężem są w posiadaniu następujących dokumentów:

  1. umowa z bankiem na udzielenie kredytu na kupno samochodu,
  2. akt własności samochodu wydany przez bank po spłacie kredytu (marzec 2019 r.),
  3. pierwszy dokument z Urzędu Celnego […] dotyczący przesiedlenia mienia (marzec 2019 r.),
  4. Dokumenty potwierdzające ubieganie się męża Wnioskodawczyni o status rezydenta. Mąż Wnioskodawczyni posiada nadany numer PESEL i tymczasowe zameldowanie.

Pismem z 11 sierpnia 2019 r. Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w zakresie podatku akcyzowego o następujące informacje:

  1. Samochód osobowy sprowadzany z terytorium USA będący przedmiotem wniosku należy do majątku wspólnego Wnioskodawczyni i jej małżonka.
  2. Przedmiotowy samochód jest przeznaczony do użytku osobistego.
  3. Samochód ten służył do użytku osobistego na terytorium USA przez okres co najmniej 6 miesięcy przed zmianą miejsca pobytu, tj. przeprowadzką na terytorium Polski.
  4. Wnioskodawczyni przedstawi właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego dowód potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w art. 112 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.
  5. Przedmiotowy samochód osobowy nie zostanie sprzedany, wynajęty lub w jakikolwiek inny sposób oddany do użytku osobie trzeciej przez okres 12 miesięcy od dnia jego przywozu na terytorium Polski.
  6. Wnioskodawczyni przybywa do kraju na pobyt stały.
  7. Przedmiotowy samochód zostanie przywieziony przed upływem 12 miesięcy od dnia osiedlenia się w Polsce.

W związku z powyższym opisem, w zakresie podatku akcyzowego zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym przypadku Wnioskodawczyni wraz z mężem zobowiązani są do zapłacenia podatku akcyzowego za sprowadzany do Polski samochód?

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), w opisanym powyżej przypadku nie jest ona zobowiązana do uiszczenia podatku akcyzowego, ponieważ samochód, który jest przedmiotem sprawy użytkowała wraz z mężem od 2013 r. i byli oni jego pierwszymi i jedynymi właścicielami do chwili obecnej. Nie stanowi on jej przychodu, zmienia tylko jego miejsce użytkowania z USA na Polskę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 864 ze zm.), dalej zwana „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy ˗ art. 1 ust. 1 ustawy.

Samochody osobowe, zgodnie z art. 100 ust. 4 ustawy, są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2, 3 i 3 ustawy, przez:

  • terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty (…);
  • terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich.

W myśl art. 110 ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy samochód osobowy przywożony przez osobę fizyczną przybywającą na terytorium kraju na pobyt stały lub powracającą z czasowego pobytu z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

  1. samochód osobowy jest przeznaczony do użytku osobistego tej osoby;
  2. samochód osobowy służył do użytku osobistego tej osoby w miejscu poprzedniego jej pobytu w państwie członkowskim Unii Europejskiej przez okres co najmniej 6 miesięcy przed zmianą miejsca pobytu;
  3. osoba ta przedstawi właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego dowód potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w pkt 2;
  4. samochód osobowy nie zostanie sprzedany, wynajęty lub w jakikolwiek inny sposób oddany do użytku osobie trzeciej przez okres 12 miesięcy, licząc od dnia jego przywozu na terytorium kraju;
  5. samochód osobowy został nabyty lub wprowadzony do obrotu zgodnie z przepisami dotyczącymi opodatkowania obowiązującymi w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym osoba fizyczna miała miejsce zamieszkania, a przy wywozie nie zastosowano zwolnienia od akcyzy lub zwrotu podatku.

Jak wynika z art. 110 ust. 7 ustawy, w przypadku przywozu, o którym mowa w ust. 1 i 2, z terytorium państwa członkowskiego, samochód osobowy jest zwolniony od akcyzy, jeżeli został przywieziony przed upływem 12 miesięcy od dnia osiedlenia się osoby fizycznej na terytorium kraju.

Za miejsce stałego pobytu uznaje się miejsce, w którym osoba fizyczna przebywa przez co najmniej 185 dni w roku kalendarzowym ze względu na swoje więzi osobiste i zawodowe. W przypadku osoby niezwiązanej z tym miejscem zawodowo na osobiste powiązania wskazuje istnienie ścisłych więzi pomiędzy tą osobą a miejscem, w którym mieszka. Jednakże za miejsce stałego pobytu osoby związanej zawodowo z miejscem innym niż miejsce powiązań osobistych, i z tego względu przebywającej na zmianę w różnych miejscach na terytoriach dwóch lub więcej państw członkowskich Unii Europejskiej, uznaje się miejsce, z którym jest związana osobiście, pod warunkiem że regularnie tam powraca. Ten ostatni warunek nie musi być spełniony, jeśli osoba mieszka na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej w celu wypełnienia zadania w określonym czasie. Studia wyższe bądź nauka w szkole poza miejscem stałego pobytu nie stanowią zmiany miejsca stałego pobytu (art. 110 ust. 8 ustawy).

Przepisy ust. 1-8 stosuje się również do osób fizycznych przybywających na terytorium kraju na pobyt stały lub powracających z czasowego pobytu z terytorium państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Na podstawie art. 112 ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy samochód osobowy przywożony spoza terytorium państw członkowskich oraz państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym przez osobę fizyczną przybywającą na terytorium kraju na pobyt stały lub powracającą z czasowego pobytu z terytorium tych państw, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

  1. samochód osobowy jest przeznaczony do użytku osobistego tej osoby;
  2. samochód osobowy służył do użytku osobistego tej osoby w miejscu poprzedniego jej pobytu poza terytorium państwa członkowskiego lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym przez okres co najmniej 6 miesięcy przed zmianą miejsca pobytu;
  3. osoba ta przedstawi właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego dowód potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w pkt 2;
  4. osoba ta przebywała poza terytorium państwa członkowskiego lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym przez okres co najmniej 12 kolejnych miesięcy poprzedzających zmianę miejsca pobytu;
  5. samochód osobowy nie zostanie sprzedany, wynajęty lub w jakikolwiek inny sposób oddany do użytku osobie trzeciej przez okres 12 miesięcy od dnia jego przywozu na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 112 ust. 4 ustawy, przepisy art. 110 ust. 7 i 8 ustawy stosuje się odpowiednio.

W pierwszej kolejności wskazać należy, że ustawodawca w art. 112 ust. 1 ustawy wymienia enumeratywnie warunki, które osoba fizyczna musi wypełnić aby skorzystać ze zwolnienia z akcyzy na samochód osobowy przywożony przez osobę fizyczną spoza terytorium państw członkowskich oraz państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, przybywającą na terytorium kraju na pobyt stały lub powracającą z czasowego pobytu z terytorium tych państw. Zwolnienie to ma charakter zwolnienia przedmiotowo-podmiotowego tj. dotyczy ścisłe określonego przedmiotu (samochodu osobowego) i podmiotu (osoby fizycznej posiadającej prawo do zwolnienia).

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawczyni zamierza przywieźć z terytorium USA samochód osobowy należący do majątku wspólnego jej i małżonka. Samochód ten jest przeznaczony do użytku osobistego i służył do użytku osobistego na terytorium USA przez okres ponad 6 miesięcy przed zmianą miejsca pobytu, tj. powrotem na terytorium Polski. Wnioskodawczyni przedstawi właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego dowód potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w art. 112 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawczyni przebywała poza terytorium państwa członkowskiego lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym przez okres co najmniej 12 kolejnych miesięcy poprzedzających zmianę miejsca pobytu – w latach 2015-2018 mieszkała wraz z mężem w USA. Przedmiotowy samochód osobowy nie zostanie sprzedany, wynajęty lub w jakikolwiek inny sposób oddany do użytku osobie trzeciej przez okres 12 miesięcy od dnia jego przywozu na terytorium kraju. Wnioskodawczyni przybywa do kraju na pobyt stały. Przedmiotowy samochód zostanie przywieziony na terytorium kraju przed upływem 12 miesięcy od dnia osiedlenia się w Polsce.

Mając na uwadze przedstawione powyżej przepisy jak i opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku, tj. zastosowania zwolnienia z akcyzy samochodu osobowego przywożonego z terytorium USA na terytorium kraju zostały łącznie spełnione warunki, o których mowa w art. 112 ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym, w przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni wraz z mężem nie jest zobowiązana do zapłaty akcyzy w związku ze sprowadzeniem pojazdu na terytorium kraju.

Stanowisko Wnioskodawczyni należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Z powyższego wynika zatem, że interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotyczy stosowania przepisów ustawy z ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez Wnioskodawczynię, która z tym wnioskiem występuje. W związku z tym zaznacza się, że interpretacja indywidualna wydana Wnioskodawczyni nie wywiera skutku prawnego dla jej męża.

Informuje się jednocześnie, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek wyłącznie w części dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy samochodu osobowego sprowadzanego na terytorium kraju. Natomiast w części dotyczącej podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj