Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.362.2019.1.LS
z 5 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2019 r. (data wpływu 5 lipca 2019 r.) uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2019 r. (data wpływu 3 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”. Wniosek uzupełniono w dniu 3 września 2019 r. o prawidłowy podpis na wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat X w okresie od 16 października 2017 r. do 31 grudnia 2018 r. realizował projekt pod nazwą „(…)”, na który otrzymał 85% dofinansowania kosztów kwalifikowalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020, działanie 03.01.00 Cyfrowa dostępność informacji sektora publicznego oraz wysoka jakość e-usług publicznych. Beneficjentem środków pozyskanych na dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 był Powiat X. Wspomniany projekt polegał na budowie internetowych rozwiązań e-administracji w Starostwie Powiatowym w X. Dla osiągniecia celu projektu zaplanowano przeprowadzenie następujących działań:

  1. wdrożenie systemu Cyfrowego Urzędu (CU) Starostwa Powiatowego w X (28 e-formularzy),
  2. internetowego portalu konsultacji społecznych,
  3. internetowego portalu badania satysfakcji klienta,
  4. wdrożenie wewnętrznego systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów,
  5. modernizacja sieci LAN,
  6. zakup tablicy informacyjnej i pamiątkowej,
  7. wyposażenie serwerowni,
  8. dostawy sprzętu komputerowego,
  9. wykonanie szkoleń dla pracowników.

Głównym przedmiotem zrealizowanego projektu były czynności związane z wdrożeniem nowych oprogramowań, położeniem sieci i zakupem wyposażenia. Wszystkie te zadania wykonane zostały w budynku użyteczności publicznej przy ul. A w X stanowiącej własność Powiatu X. Wykonane zadania oraz zakup niezbędnego wyposażenia miało na celu podniesienie jakości usług społecznych realizowanych przez Starostwo Powiatowe w X oraz zwiększenie dostępności do świadczonych przez urząd usług. W budynku nie jest prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniu. Cały budynek, w którym mieści się Starostwo Powiatowe w X jest wyłącznie do realizacji celów publicznych Powiatu X – usług administracyjnych oraz świadczenia nieodpłatnie usług społecznych w ramach swoich zadań statutowych Powiatu, tj. niepodlegających opodatkowaniu. Wykorzystywanie budynku jednostki do celów publicznych stanowi jedyny sposób korzystania z budynku. Zakres usług modernizacyjnych obejmował modernizację infrastruktury sieciowej budynku, która była niezbędna do funkcjonowania nowego sprzętu poprzez położenie nowej sieci polegającej na zamieszczeniu 180 punktów elektryczno-logicznych (…) niezbędnych do działania lokalnej sieci komputerowej Urzędu Starostwa Powiatowego. Zakup wyposażenia obejmował wyposażenie niezbędne do uruchomienia nowych aplikacji, wykonanych na potrzeby klientów Starostwa Powiatowego: tj.: serwer 3 szt., rozbudowa macierzy, przełącznik FC, serwer telekomunikacyjny z rejestratorem rozmów, firewall z analizatorem ruchu sieciowego, UPS, szafa na okablowanie 42U – 2 szt., szafa na okablowanie typu 12U – 2 szt., przełącznik sieci LAN – 2 szt., komputer z monitorem – 20 szt., laptop – 15 szt., tablica informacyjna, tablica pamiątkowa. Pozostałe wydatki dotyczyły: oprogramowania systemów, Cyfrowego Urzędu, Elektronicznego Obiegu Dokumentów, portalu konsultacji społecznych, portalu badania satysfakcji klienta, oprogramowania do zakupionych komputerów oraz szkoleń pracowników. Od 1 stycznia 2017 r. przeprowadzono w Powiecie centralizację podatku VAT. W fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu jako nabywca wskazany jest Powiat, który był i jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Odbiorcą faktur jest Starostwo Powiatowe. Prewspółczynnik VAT dla Starostwa Powiatowego wynosił w 2017 i 2018 roku 0,24%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat dokonując nabycia towarów i usług związanych z realizacją wyżej wymienionego projektu zamierza wykorzystywać będące jego efektem mienie dla celów publicznych, a więc niepodlegających opodatkowaniu. Na zmodernizowanej w projekcie infrastrukturze nie występuje ani nie będzie występować działalność podlegająca opodatkowaniu. Realizując projekt Powiat wykonuje obligatoryjne, publiczne zadania własne. Powiat realizując projekt wypełnia zadania publiczne nałożone na niego przepisami ustawy o samorządzie powiatowym. Dokonując zakupów towarów i usług związanych z realizacją wskazanego projektu zamierza wykorzystywać będące jej efektem mienie dla celów statutowych, niepodlegających opodatkowaniu, nałożonych przepisami o samorządzie powiatowym w zakresie realizowanych zadań. Nie występuje w charakterze podatnika, w związku z czym nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z realizacją projektu. W związku z powyższym stwierdzić należy, że występujące w analizowanej sprawie czynności opodatkowane, wykonywane przez Powiat nie przesądzają o kwalifikacji poniesionych wydatków do czynności, które dawałyby prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zatem, podatek naliczony związany jest z inwestycją służącą przede wszystkim do realizacji czynności publicznoprawnych wykonywanych w ramach realizacji przez Wnioskodawcę zadań własnych. Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w ww. zakresie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 511, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat ma osobowość prawną.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania publiczne obejmują m.in. utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 19 ustawy o samorządzie powiatowym).

W tym miejscu należy podkreślić, że z uwagi na swą specyfikę jednostki samorządu terytorialnego nie są podmiotami zrównanymi z komercyjnymi przedsiębiorcami. Powyższe wynika chociażby z racji uprzywilejowania tych jednostek poprzez treść art. 15 ust. 6 ustawy i nieuznawania ich za podatnika w określonych okolicznościach, tj. w przypadku działania w charakterze organu władzy publicznej, którego przymiotu komercyjny przedsiębiorca nie posiada i którego działalność, co do zasady, jest opodatkowana w całości. Z tego też względu rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów, takich jak jednostki samorządu terytorialnego, należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te – co do zasady – w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej i nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy.

We wniosku wskazano, że Powiat w okresie od 16 października 2017 r. do 31 grudnia 2018 r. realizował projekt pod nazwą „(…)”, na który otrzymał 85% dofinansowania kosztów kwalifikowalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Y na lata 2014-2020, działanie 03.01.00 Cyfrowa dostępność informacji sektora publicznego oraz wysoka jakość e-usług publicznych. Beneficjentem środków pozyskanych na dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 był Powiat. Wspomniany projekt polegał na budowie internetowych rozwiązań e-administracji w Starostwie Powiatowym. Dla osiągniecia celu projektu zaplanowano przeprowadzenie następujących działań:

  1. wdrożenie systemu Cyfrowego Urzędu (CU) Starostwa Powiatowego w X (28 e-formularzy),
  2. internetowego portalu konsultacji społecznych,
  3. internetowego portalu badania satysfakcji klienta,
  4. wdrożenie wewnętrznego systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów,
  5. modernizacja sieci LAN,
  6. zakup tablicy informacyjnej i pamiątkowej,
  7. wyposażenie serwerowni,
  8. dostawy sprzętu komputerowego,
  9. wykonanie szkoleń dla pracowników.

Głównym przedmiotem zrealizowanego projektu były czynności związane z wdrożeniem nowych oprogramowań, położeniem sieci i zakupem wyposażenia. Wszystkie te zadania wykonane zostały w budynku użyteczności publicznej stanowiącej własność Powiatu. Wykonane zadania oraz zakup niezbędnego wyposażenia miało na celu podniesienie jakości usług społecznych realizowanych przez Starostwo Powiatowe oraz zwiększenie dostępności do świadczonych przez urząd usług. W budynku nie jest prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniu. Cały budynek, w którym mieści się Starostwo Powiatowe jest wyłącznie do realizacji celów publicznych Powiatu – usług administracyjnych oraz świadczenia nieodpłatnie usług społecznych w ramach swoich zadań statutowych Powiatu, tj. niepodlegających opodatkowaniu. Wykorzystywanie budynku jednostki do celów publicznych stanowi jedyny sposób korzystania z budynku. Zakres usług modernizacyjnych obejmował modernizację infrastruktury sieciowej budynku, która była niezbędna do funkcjonowania nowego sprzętu poprzez położenie nowej sieci polegającej na zamieszczeniu 180 punktów elektryczno-logicznych (…) niezbędnych do działania lokalnej sieci komputerowej Urzędu Starostwa Powiatowego. Zakup wyposażenia obejmował wyposażenie niezbędne do uruchomienia nowych aplikacji, wykonanych na potrzeby klientów Starostwa Powiatowego: tj.: serwer 3 szt., rozbudowa macierzy, przełącznik FC, serwer telekomunikacyjny z rejestratorem rozmów, firewall z analizatorem ruchu sieciowego, UPS, szafa na okablowanie 42U – 2 szt., szafa na okablowanie typu 12U – 2 szt., przełącznik sieci LAN – 2 szt., komputer z monitorem – 20 szt., laptop – 15 szt., tablica informacyjna, tablica pamiątkowa. Pozostałe wydatki dotyczyły: oprogramowania systemów, Cyfrowego Urzędu, Elektronicznego Obiegu Dokumentów, portalu konsultacji społecznych, portalu badania satysfakcji klienta, oprogramowania do zakupionych komputerów oraz szkoleń pracowników. Od 1 stycznia 2017 r. przeprowadzono w Powiecie centralizację podatku VAT. W fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu jako nabywca wskazany jest Powiat, który był i jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Odbiorcą faktur jest Starostwo Powiatowe. Ponadto z wniosku wynika, że Powiat dokonując nabycia towarów i usług związanych z realizacją wyżej wymienionego projektu zamierza wykorzystywać będące jego efektem mienie dla celów publicznych, a więc niepodlegających opodatkowaniu. Realizując projekt Powiat wykonuje obligatoryjne, publiczne zadania własne.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Powiat realizuje przedmiotowy projekt w ramach zadań własnych, zatem w tym zakresie działa w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym, Powiat nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary i usługi w związku z realizacją projektu nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Jak wynika z wniosku Powiat zamierza wykorzystywać mienie będące efektem zrealizowanego projektu do celów publicznych, a więc niepodlegających opodatkowaniu. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, a Powiat nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa jako podatnik VAT oraz wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji stanowisko przedstawione we wniosku oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj