Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.442.2019.1.KS
z 24 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2019 r. (data wpływu 22 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od dokonanych zakupów w ramach projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od dokonanych zakupów w ramach projektu pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako zarejestrowany czynny podatnik VAT, wykonuje głównie usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Nieznaczną część przychodów stanowią przychody z dodatkowej, opodatkowanej działalności Wnioskodawcy, tj. pranie odzieży, sterylizacja narzędzi, usługi hotelowe, dzierżawa pomieszczeń, badania kliniczne. Wnioskodawca jest jednym z uczestników w projekcie pn. „(…)”.

Realizacja projektu przypada na okres od 1 kwietnia 2018 r. do 30 września 2021 r. Do dnia dzisiejszego nie dokonano żadnego zakupu związanego z ww. projektem. Celem głównym projektu jest zwiększenie dostępności pacjentów do świadczeń medycznych poprzez wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK) w działalności Wnioskodawcy oraz szpitali partnerskich.

Podstawowymi założeniami w realizowanym projekcie są:

  1. Rozbudowa systemu o dodatkowe licencje oraz dodatkową przestrzeń dyskową macierzy wraz z konfiguracją systemu w celu wymiany danych medycznych pacjentów pomiędzy ośrodkami onkologicznymi biorącymi udział w projekcie.
  2. Udostępnienie terminarzy instytutu w jednostkach oraz innych ośrodkach onkologicznych biorących udział w projekcie.
  3. Integracja systemów pomiędzy ośrodkami onkologicznymi biorącymi udział w projekcie.
  4. Aktualizacja oraz rozbudowa systemu planowania leczenia radioterapii.
  5. Zakup oprogramowania oraz sprzętu do przeprowadzania telekomunikacji w obszarze planowania leczenia radioterapii.

Z uwagi na fakt, iż będą to usługi z zakresu opieki medycznej wszystkie nabywane towary i usługi w ramach ww. projektu będą służyły czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo obniżyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony od dokonanych zakupów w ramach ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, efektem ww. projektu będzie przede wszystkim zwiększenie dostępności pacjentów do świadczeń medycznych, wymiana danych medycznych pacjentów pomiędzy ośrodkami onkologicznymi – wszystkie usługi będą zatem służyły działalności z zakresu opieki medycznej, czyli zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wnioskodawca nie planuje wykorzystywania efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a tym samym nie zostaną spełnione warunki zawarte w ww. przepisie dotyczące możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zdaniem Wnioskodawcy, korzystając z ustawowego zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z dokonywanymi zakupami w realizowanym projekcie. Kwota ww. podatku musi zostać uznana za wydatek kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wyklucza to zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednakże według art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy – zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako zarejestrowany czynny podatnik VAT, wykonuje głównie usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Nieznaczną część przychodów stanowią przychody z dodatkowej, opodatkowanej działalności Wnioskodawcy, tj. pranie odzieży, sterylizacja narzędzi, usługi hotelowe, dzierżawa pomieszczeń, badania kliniczne. Wnioskodawca jest jednym z uczestników w projekcie pn. „(…)”.

Realizacja projektu przypada na okres od 1 kwietnia 2018 r. do 30 września 2021 r. Do dnia dzisiejszego nie dokonano żadnego zakupu związanego z ww. projektem. Celem głównym projektu jest zwiększenie dostępności pacjentów do świadczeń medycznych poprzez wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK) w działalności Wnioskodawcy oraz szpitali partnerskich.

Podstawowymi założeniami w realizowanym projekcie są: rozbudowa o dodatkowe licencje oraz dodatkową przestrzeń dyskową macierzy wraz z konfiguracją systemu w celu wymiany danych medycznych pacjentów pomiędzy ośrodkami onkologicznymi biorącymi udział w projekcie; udostępnienie terminarzy instytutu w jednostkach oraz innych ośrodkach onkologicznych biorących udział w projekcie; integracja systemów pomiędzy ośrodkami onkologicznymi biorącymi udział w projekcie; aktualizacja oraz rozbudowa systemu planowania leczenia radioterapii firmy; zakup oprogramowania oraz sprzętu do przeprowadzania telekomunikacji w obszarze planowania leczenia radioterapii.

Wnioskodawca wskazał, że z uwagi na fakt, iż będą to usługi z zakresu opieki medycznej, wszystkie nabywane towary i usługi w ramach ww. projektu będą służyły czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, ponieważ planowane nabycia towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku w związku z planowanymi zakupami towarów i usług, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od dokonanych zakupów w ramach projektu pn. „(…)”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocy bezzwrotnej. Zasady i przepisy podatkowe powołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, tutejszy organ wydał rozstrzygnięcie w oparciu o informację, że planowane nabycia towarów i usług będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj