Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.393.2019.3.RR
z 3 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2019 r. (data wpływu 25 lipca 2019 r.), uzupełnionego pismem z dnia 9 września 2019 r. (data wpływu 11 września 2019 r.) oraz pismem z dnia 23 lipca 2019 r. (data wpływu 20 września 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 12 września 2019 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.393.2019.1.RR oraz pismem z dnia 23 lipca 2019 r. (data wpływu 1 października 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 24 września 2019 r. nr 0114-KDIP1-1.4012.393.2019.2.RR o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu (…) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 lipca 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu (…). Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 września 2019 r. (data wpływu 11 września 2019 r.) oraz pismem z dnia 23 lipca 2019 r. (data wpływu 20 września 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 12 września 2019 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.393.2019.1.RR oraz pismem z dnia 23 lipca 2019 r. (data wpływu 1 października 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego Organu z dnia 24 września 2019 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.393.2019.2.RR.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT.


W dniu 26 czerwca 2018 r. Stowarzyszenie podpisało z Województwem (…) umowę o przyznanie pomocy (…) na sumę (…) zł.


W ramach powyższej umowy Stowarzyszenie jako beneficjent zobowiązany jest do przedłożenia z wnioskiem o płatność interpretacji indywidualnej w zakresie interpretacji prawa podatkowego wydaną przez właściwy organ upoważniony - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. /z późniejszymi zmianami/ Ordynacja podatkowa. Stowarzyszenie do wniosku o przyznanie pomocy zobowiązane jest załączyć indywidualną interpretację o kwalifikowalności VAT oraz wykazuje w kosztach kwalifikowanych podatek VAT.


Umowa dotyczy realizacji operacji (…). Festyn zorganizowany był 1 czerwca 2019 r. w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”. Celem operacji było umożliwienie poprawy jakości życia mieszkańców gminy oraz aktywizacja społeczności lokalnej gminy (…) poprzez zorganizowanie Festynu (…).


W wyniku realizacji ww. projektu Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów. Zakupy towarów i usług, o których mowa we wniosku, są potwierdzone fakturami VAT wystawionymi na Stowarzyszenie. W związku z powyższym, brak indywidualnej interpretacji w sprawie zakwalifikowania VAT do kosztu kwalifikowanego pozbawi Stowarzyszenie otrzymania płatności zgodnie z umową i narazi na straty.


Ponadto Wnioskodawca wskazał, że uczestnicy festynu - rodziny z dziećmi korzystali z darmowego wstępu i poczęstunku - z grilla, były występy dzieci przedszkolnych i starszych na przygotowanej scenie. Były różnorodne atrakcje dla dzieci / dmuchańce, wspinaczka, dojenie krowy itp. Przygotowała to firma zewnętrzna, która wystawiła fakturę na Stowarzyszenie. Ponadto Stowarzyszenie przygotowało plakaty i zakupiło inne niezbędne materiały na Festyn. Wszystko jest udokumentowane fakturami na Wnioskodawcę. Liczba uczestników przekroczyła najśmielsze oczekiwania - świadczy to o potrzebie organizowania takich projektów. Wszystkie faktury są z naliczonym podatkiem VAT, który musi być wliczony do kosztów kwalifikowanych. Strona nie prowadzi działalności gospodarczej w ramach której mogłaby realizować projekt (…) i dlatego nie może odzyskać podatku VAT.


Efekty realizacji tego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Efekty tego projektu to wartości niematerialne, które pozostaną w umysłach, sercach rodzin uczestniczących w Festynie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu (…) zrealizowanym 1 czerwca 2019 r. w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”.


Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie realizowało podobny projekt w 2012 r. i wówczas otrzymano interpretację potwierdzającą zaliczenie VAT do kosztów. Od tamtego czasu przepisy się nieco zmieniły, ale działalność Stowarzyszenia się nie zmieniła. W zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji, umowy podpisanej na realizację (…) VAT jest wliczony w koszty operacji. W tej sytuacji Strona uważa, że w oparciu o Ordynację podatkową ma prawo do zaliczenia VAT do kosztów kwalifikowanych.


Ponadto Stowarzyszenie wskazało, że w zaistniałej sytuacji prawnej Strona nie ma możliwości do odliczenia i zwrotu kosztów podatku od towarów i usług. Podatek VAT należy więc uznać za koszt kwalifikowany zrealizowanego projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zgodnie z powyższym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej oraz nie jest zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT. W dniu 26 czerwca 2018 r. Stowarzyszenie podpisało z Województwem (…) umowę o przyznanie pomocy, w ramach której Stowarzyszenie jako beneficjent zobowiązany jest do przedłożenia z wnioskiem o płatność interpretacji indywidualnej w zakresie interpretacji prawa podatkowego. Umowa dotyczy realizacji operacji (…). Festyn zorganizowany był 1 czerwca 2019 r. w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”. Celem operacji było umożliwienie poprawy jakości życia mieszkańców gminy oraz aktywizacja społeczności lokalnej gminy poprzez zorganizowanie Festynu (…). W wyniku realizacji ww. projektu Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów. Zakupy towarów i usług, o których mowa we wniosku, są potwierdzone fakturami VAT wystawionymi na Stowarzyszenie. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że uczestnicy festynu - rodziny z dziećmi korzystali z darmowego wstępu i poczęstunku - z grilla, były występy dzieci przedszkolnych i starszych na przygotowanej scenie. Były różnorodne atrakcje dla dzieci / dmuchańce, wspinaczka, dojenie krowy itp. Przygotowała to firma zewnętrzna, która wystawiła fakturę na Stowarzyszenie. Ponadto Stowarzyszenie przygotowało plakaty i zakupiło inne niezbędne materiały na Festyn. Wszystko jest udokumentowane fakturami na Wnioskodawcę. Efekty realizacji tego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Efekty tego projektu to wartości niematerialne, które pozostaną w umysłach, sercach rodzin uczestniczących w Festynie.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu (…) zrealizowanym 1 czerwca 2019 r. w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju

lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”.

Zgodnie z powołanymi przepisami prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego określonej w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (…) zrealizowanego 1 czerwca 2019 r. w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”. Jak wskazał Wnioskodawca realizowany projekt nie jest związany z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Strona nie prowadzi działalności gospodarczej w ramach której mogłaby realizować projekt (…) a efekty realizacji tego projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.


Zatem skoro nabywane towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym Stowarzyszenie nie ma prawa do odzyskania czy też zwrotu różnicy podatku VAT, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu (…) zrealizowanego 1 czerwca 2019 r. w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj