Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.887.2018.1.WL
z 8 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2018 r. (według daty wpływu 29 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w ... (dalej, jako „Wnioskodawca”) jest zakładem opieki zdrowotnej, który jako podmiot leczniczy wpisany do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą świadczy usługi z zakresu opieki medycznej.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) usługi świadczone przez Wnioskodawcę, tj. usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Wnioskodawca ponadto jest podatnikiem podatku VAT od początku swojej działalności, dokonującym rozliczeń podatku VAT należnego z tytułu towarów oraz usług opodatkowanych.

Wnioskodawca, w dniu ... 2018 r., zawarł umowę o dofinansowanie Projektu pn. „...” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020 Działania 13.1 Infrastruktura Ochrony Zdrowia. Głównym celem projektu jest podniesienie jakości i dostępności do wysokospecjalistycznych świadczeń zdrowotnych dla mieszkańców Powiatu .... Projekt ma za zadanie umożliwić optymalizację wykorzystania zasobów Szpitala, co spowoduje wzrost udziału specjalistycznych i kompleksowych świadczeń zabiegowych. Ponadto oferowana będzie kompleksowa opieka onkologiczna, dzięki doposażeniu placówki w specjalistyczny sprzęt medyczny czy świadczenie kompleksowej opieki kardiologicznej obejmującej dotychczasowy zakres usług oraz dodatkowo procedury z zakresu wszczepiania urządzeń wspomagających pracę serca, a także utworzenie rehabilitacji kardiologicznej wraz z zakupem sprzętu medycznego stwarzając możliwość kompleksowości i ciągłości usług oraz zwiększenie dostępności w zakresie kardiologii. Wprowadzenie projektu zwiększy skuteczność realizacji zadań z zakresu opieki zdrowotnej, a w konsekwencji doprowadzi do poszerzenia zakresu oraz polepszenia jakości świadczonych usług medycznych, co tym samym przyczyni się do wzrostu konkurencyjności w obszarze usług zdrowotnych poprzez skuteczne leczenie i zapewnienie odpowiedniej opieki medycznej mieszkańcom powiatu. Obecnie całkowita wartość Projektu wynosi 12 642 435,91 zł.

Realizacja projektu nastąpi poprzez modernizację pomieszczeń oddziałów: zakaźnego, pulmonologii, neurologii, rehabilitacji, ginekologii i położnictwa oraz zakupu sprzętu medycznego. Zakres prac budowlanych obejmuje:

  1. Remont/modernizacja Oddziału Obserwacyjno-Zakaźnego dla dorosłych Oddział Pulmonologiczny - Remont oddziału, wyodrębnienie sal 1-os., utworzenie odrębnych węzłów sanitarnych, wym. pow., wykonanie wentylacji mechanicznej w salach pacjentów,
  2. Oddział Neurologii - 1. Remont oddziału; 2. Remont Sal intensywnego nadzoru, Pracowni USG i EEG Oddział Reh. Neurol. i Kardiolog. - Remont /sal RK i pracowni/ Utworzona zostanie sala rehabilitacji kardiologicznej oraz pracownie rehabilitacyjne.
  3. Oddział Ginekol. - Położ. - Remont/modernizacja oddziału.

W ramach zakupu wyposażenia zaplanowano następujący sprzęt (podane ilości sztuk):

  1. Oddział Pulmonologiczny: - respirator 2,00 - kapnograf 2,00 - analizator gazometrii 1,00 - polisomnograf 1,00 - lampy bakteriobójcze 5,00 - łóżko szpitalne 20,00;
  2. Oddział Neurologii - USG z gł. przezczaszkową 1,00 - EEG z Holterem 1,00 - 5 monitorów z centralą 1,00 - łóżko intensywna terapia 10,00;
  3. Oddział Rehabilitacji Neurol. i Kardiolog. - aparat do ultradźwięków 1,00 - 5 monitorów z centralą 1,00 - bieżnia do prób wysił. z telemetrią 2,00 - aparat do analizy ruchu 1,00 - szyna do ćwicz, stawu kolan. 1,00 - cykloergometr 2,00 - laser punktowy 1,00 - łóżko int. 10,00 - magnetronic z 2 leżankami 1,00 - skaner do laseroterapii 1,00 - aparat do ćw. stawu skok. i kolan. 1,00 - aparat do pełnej elektroterapii 2,00;
  4. Oddział Chirurgii/Ortopedii / Blok operacyjny - aparat RTG r."C" 1,00 - USG z biopsją i elastografią 1,00 - zestaw do laparoskopii 3D 1,00 - gastroskop zabiegowy 1,00 - narzędzia laparoskopowe 1,00 - hak lapar. podśw. 1,00 - hak lapar. 1,00 - artroskop 1,00 - przystawka do barku do stołu oper. 1,00 - aparat do zniecz. 2,00 - łóżko szp. ortoped. 30,00;
  5. Oddział Ginekologiczno - Połozniczy - łóżko szpitalne 20,00;
  6. Oddział Kardiologii - stół przezierny pływający 1,00 - respirator 1,00 - USG z głowicą przezprzełykową 1,00 - łóżko intensywne 10,00;
  7. Sprzęt ogólny - rezonans magnetyczny /0,3T/ 1,00.

Termin realizacji Projektu przypada na dzień 30 czerwca 2020 r.

W związku z realizacją ww. Projektu istotną kwestią stało się ustalenie kwalifikowalności podatku VAT. Należy zaznaczyć, iż Wnioskodawca zarówno w trakcie realizacji Projektu, jak również mając na uwadze planowany sposób wykorzystania w przyszłości majątku wytworzonego w związku z realizacją Projektu (w tzw. okresie trwałym), nie ma możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii wydatków kwalifikowanych we wniosku o dofinansowanie. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że wszelkie nabywane w projekcie w ramach nakładów inwestycyjnych środki trwałe oraz usługi będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności zwolnionych z podatku VAT, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 Ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT od nabywanych towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją Projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, na podstawie podpisanej … 2018 r. Umowy o dofinansowanie?

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w trakcie realizacji projektu pn. „…” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 jak i po jego zakończeniu, nie będzie on posiadał uprawnienia do odzyskania naliczonego podatku VAT od nabywanych w związku z realizacją projektu towarów i usług. W świetle art. 43 ust. 1 pkt 18 Ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze są ustawowo zwolnione z podatku VAT. Należy zaznaczyć, iż wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach projektu jak i po jego zakończeniu będą związane wyłącznie z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług, w związku z czym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, a tym samym stanowi on koszt kwalifikowalny. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), w myśl którego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 powyższej ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje bowiem wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w wyniku nabycia których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób i w jakim zakresie towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby umożliwiało to podatnikowi dokonanie odliczenia podatku naliczonego. W związku z tym należy podkreślić, że związek ten może być pośredni. Dany zakup może się również wiązać z wykonaniem czynności niepodlegającej opodatkowaniu, która jest jednak niezbędna lub tylko potrzebna do prowadzenia działalności opodatkowanej.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Należy raz jeszcze podkreślić, iż dyspozycja art. 86 ust. 1 wskazuje wprost, iż możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Biorąc pod uwagę, że za pośrednictwem nabytych usług oraz wszelkich środków trwałych czy wartości niematerialnych będą świadczone wyłącznie usługi zwolnione z VAT, podatnik nie może skorzystać z prawa do obniżenia podatku VAT należnego o VAT naliczony od wydatków poniesionych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiona sytuacja faktyczna uzasadnia przyjęcie stanowiska o kwalifikowalności podatku VAT w przedmiotowym Projekcie. Poniesione w ramach realizacji projektu wydatki, a także nabyte w jego trakcie oraz po zakończeniu towary i usługi będą związane wyłącznie z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług, a więc nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – ponieważ efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT od nabywanych towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ efekty realizacji projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj