Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.635.2018.1.AŻ
z 10 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2018 r. (data wpływu 26 listopada 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedawanych i wytwarzanych na terenie kraju produktów w postaci granulatu (pellet) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. stawki podatku dla sprzedawanych i wytwarzanych na terenie kraju produktów w postaci granulatu (pellet).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji i sprzedaży produktu jakim jest granulat (pellet) (przeznaczony do spalania w systemach ciepłowniczych jako opał lub jako materiał ściółkowy). Proces produkcji pelletu, tego który Wnioskodawca produkuje, polega na wysuszeniu surowca, rozdrobnieniu go (opcjonalnie, w razie potrzeby), a ostatecznie sprasowaniu do postaci granulatu (pellet).

Pellet występuje w różnych wariantach:

  1. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej np. słomy zbóż, rzepaków, kukurydzy, traw nasiennych i traw zwykłych, ziół, grochu i słomy innych roślin, o składzie: 97% słoma, 3% wapno;
  2. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej, np. słomy zbóż, rzepaków, kukurydzy, traw nasiennych i traw zwykłych, ziół, grochu i słomy innych roślin w różnych proporcjach w ilości około 70% do 90% z dodatkiem od około 30% do 10% odpadów z przemysłu zbożowego w postaci, np. plew zbożowych, łusek i odpadów innych roślin, otrąb odpadowych;
  3. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej, np. słomy zbóż, rzepaków, kukurydzy, traw nasiennych i traw zwykłych, ziół, grochu i słomy innych roślin w ilości od około 70% do 90% z dodatkiem od 30% – 10% upraw energetycznych typu wierzba energetyczna, miskant, itp.;
  4. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej, np. słomy zbóż, rzepaków, kukurydzy, traw nasiennych i traw zwykłych, ziół, grochu i słomy innych roślin w ilości od około 85% do 95% (pełni rolę wypełniającą) z dodatkiem od 15% 5% skorupek jajek.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w piśmie z dnia 30 października 2018 r., odpowiadając na wniosek z dnia 25 września 2018 r. poinformowano Wnioskodawcę, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.) wymienione wyroby mieszczą się w grupowaniach:

  1. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej, np. słomy zbóż, rzepaków, kukurydzy, traw nasiennych i zwykłych, ziół, grochu i słomy innych roślin składający się w około 97% z ww. słomy oraz dodatek do około 3% wapno PKWiU 16.29.15.0 „Pellety i brykiety, sprasowanego i aglomerowanego drewna i odpadów roślinnych”;
  2. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej, tj. mieszanina słomy w różnych proporcjach w ilości około 70% do 90% z dodatkiem od około 30% do 10% odpadów z przemysłu zbożowego w postaci np. plew zbożowych, łusek i odpadów innych roślin, otrąb odpadowych PKWiU 16.29.15.0 „Pellety i brykiety, z prasowanego i aglomerowanego drewna i odpadów roślinnych”;
  3. granulat (pellet) z granulowanej zmieszanej słomy zbożowej, tj. mieszanina słomy w różnych proporcjach w ilości od około 70% do 90% z dodatkiem od około 30% do 10% upraw energetycznych PKWiU 16.29.15.0 „Pellety i brykiety, z prasowanego i aglomerowanego drewna i odpadów roślinnych”;
  4. granulat (pellet) z granulowanej zmieszanej słomy zbożowej, tj. mieszanina słomy w różnych proporcjach w ilości od około 85% do 95% (pełni rolę wypełniającą) z dodatkiem od około 15% do 5% skorupek jajek PKWiU 16.29.15.0 „Pellety i brykiety, sprasowanego i aglomerowanego drewna i odpadów roślinnych”.

Natomiast w oparciu o § 3 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych stosuje się do dnia 31 grudnia 2018 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) ww. wyroby mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 16.29.25.0 „Wyroby ze słomy, esparto i pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania; wyroby koszykarskie i wikliniarskie”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaka stawka podatku VAT powinna być zastosowana przy sprzedaży na terenie kraju wytwarzanych oraz kupowanych od innych producentów następujących produktów:

  1. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej np. słomy zbóż, rzepaków, kukurydzy, traw nasiennych i zwykłych, ziół, grochu i słomy innych roślin składający się w około 97% z ww. słomy oraz dodatek do około 3% wapno PKWiU 16.29.15.0 „Pellety i brykiety, z prasowanego i aglomerowanego drewna i odpadów roślinnych”;
  2. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej, tj. mieszanina słomy w różnych proporcjach w ilości około 70% do 90% z dodatkiem od około 30% do 10% odpadów z przemysłu zbożowego w postaci np. plew zbożowych, łusek i odpadów innych roślin, otrąb odpadowych PKWiU 16.29.15.0 „Pellety i brykiety, sprasowanego i aglomerowanego drewna i odpadów roślinnych”;
  3. granulat (pellet) z granulowanej zmieszanej słomy zbożowej, tj. mieszanina słomy w różnych proporcjach w ilości od około 70% do 90% z dodatkiem od około 30% do 10% upraw energetycznych PKWiU 16.29.15.0 „Pellety i brykiety, z prasowanego i aglomerowanego drewna i odpadów roślinnych”;
  4. granulat (pellet) z granulowanej zmieszanej słomy zbożowej, tj. mieszanina słomy w różnych proporcjach w ilości od około 85% do 95% (pełni rolę wypełniającą) z dodatkiem od około 15% do 5% skorupek jajek PKWiU 16.29.15.0 „Pellety i brykiety, z prasowanego i aglomerowanego drewna i odpadów roślinnych”,

natomiast w oparciu o § 3 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych stosuje się do dnia 31 grudnia 2018 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) ww. wyroby mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 16.29.25.0 „Wyroby ze słomy, esparto i pozostałych, materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania; wyroby koszykarskie i wikliniarskie”?

Zdaniem Wnioskodawcy, stawka podatku VAT wynosi 8% przy sprzedaży następujących produktów:

  1. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej, np. słomy zbóż, rzepaków, kukurydzy, traw nasiennych i zwykłych, ziół, grochu i słomy innych roślin składający się w około 97% z ww. słomy oraz dodatek do około 3% wapno PKWiU 16.29.15.0 „Pellety i brykiety, z prasowanego i aglomerowanego drewna i odpadów roślinnych”;
  2. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej, tj. mieszanina słomy w różnych proporcjach w ilości około 70% do 90% z dodatkiem od około 30% do 10% odpadów z przemysłu zbożowego w postaci, np. plew zbożowych, łusek i odpadów innych roślin, otrąb odpadowych PKWiU 16.29.15.0 „Pellety i brykiety, z prasowanego i aglomerowanego drewna i odpadów roślinnych”;
  3. granulat (pellet) z granulowanej zmieszanej słomy zbożowej, tj. mieszanina słomy w różnych proporcjach w ilości od około 70% do 90% z dodatkiem od około 30% do 10% upraw energetycznych PKWiU 16.29.15.0 „Pellety i brykiety, z prasowanego i aglomerowanego drewna i odpadów roślinnych”;
  4. granulat (pellet) z granulowanej zmieszanej słomy zbożowej, tj. mieszanina słomy w różnych proporcjach w ilości od około 85% do 95% (pełni rolę wypełniającą) z dodatkiem od około 15% do 5% skorupek jajek PKWiU 16.29.15.0 „Pellety i brykiety, z prasowanego i aglomerowanego drewna i odpadów roślinnych”.

Natomiast w oparciu o § 3 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych stosuje się do dnia 31 grudnia 2018 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), ww. wyroby mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 16.29.25.0 „Wyroby ze słomy, esparto i pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania; wyroby koszykarskie i wikliniarskie”; na podstawie interpretacji indywidualnej ILPP4/4512-1-162/152/HW dla PKWiU 16.29.25.0 (załącznik nr 3, poz. 53 do ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 r., na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2018 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2018 r., poz. 2440) przedłużono do dnia 31 grudnia 2019 r. stosowanie do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

A zatem przy określaniu prawidłowej stawki VAT dla świadczonych usług lub sprzedawanych towarów, istotne jest prawidłowe ich zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU określonego zgodnie z ww. rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W świetle art. 146aa ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (aktualnie 8%), ustawodawca zawarł w poz.: 53 produkty objęte symbolem PKWiU ex 16.29.25.0 o nazwie „Wyroby ze słomy, esparto i pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania; wyroby koszykarskie i wikliniarskie – wyłącznie brykiety ze słomy i siana”.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex, rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „Towar (grupa towarów)”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji i sprzedaży produktu jakim jest granulat (pellet) (przeznaczony do spalania w systemach ciepłowniczych jako opał lub jako materiał ściółkowy). Proces produkcji pelletu, tego który Wnioskodawca produkuje, polega na wysuszeniu surowca, rozdrobnieniu go (opcjonalnie, w razie potrzeby), a ostatecznie sprasowaniu do postaci granulatu (pellet). Pellet występuje w różnych wariantach:

  1. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej np. słomy zbóż, rzepaków, kukurydzy, traw nasiennych i traw zwykłych, ziół, grochu i słomy innych roślin, o składzie: 97% słoma, 3% wapno;
  2. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej, np. słomy zbóż, rzepaków, kukurydzy, traw nasiennych i traw zwykłych, ziół, grochu i słomy innych roślin w różnych proporcjach w ilości około 70% do 90% z dodatkiem od około 30% do 10% odpadów z przemysłu zbożowego w postaci, np. plew zbożowych, łusek i odpadów innych roślin, otrąb odpadowych;
  3. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej, np. słomy zbóż, rzepaków, kukurydzy, traw nasiennych i traw zwykłych, ziół, grochu i słomy innych roślin w ilości od około 70% do 90% z dodatkiem od 30% – 10% upraw energetycznych typu wierzba energetyczna, miskant, itp.;
  4. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej, np. słomy zbóż, rzepaków, kukurydzy, traw nasiennych i traw zwykłych, ziół, grochu i słomy innych roślin w ilości od około 85% do 95% (pełni rolę wypełniającą) z dodatkiem od 15% 5% skorupek jajek.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w piśmie z dnia 30 października 2018 r., odpowiadając na wniosek z dnia 25 września 2018 r. poinformowano Wnioskodawcę, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.) wymienione wyroby mieszczą się w grupowaniach:

  1. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej, np. słomy zbóż, rzepaków, kukurydzy, traw nasiennych i zwykłych, ziół, grochu i słomy innych roślin składający się w około 97% z ww. słomy oraz dodatek do około 3% wapno PKWiU 16.29.15.0 „Pellety i brykiety, sprasowanego i aglomerowanego drewna i odpadów roślinnych”;
  2. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej, tj. mieszanina słomy w różnych proporcjach w ilości około 70% do 90% z dodatkiem od około 30% do 10% odpadów z przemysłu zbożowego w postaci np. plew zbożowych, łusek i odpadów innych roślin, otrąb odpadowych PKWiU 16.29.15.0 „Pellety i brykiety, z prasowanego i aglomerowanego drewna i odpadów roślinnych”;
  3. granulat (pellet) z granulowanej zmieszanej słomy zbożowej, tj. mieszanina słomy w różnych proporcjach w ilości od około 70% do 90% z dodatkiem od około 30% do 10% upraw energetycznych PKWiU 16.29.15.0 „Pellety i brykiety, z prasowanego i aglomerowanego drewna i odpadów roślinnych”;
  4. granulat (pellet) z granulowanej zmieszanej słomy zbożowej, tj. mieszanina słomy w różnych proporcjach w ilości od około 85% do 95% (pełni rolę wypełniającą) z dodatkiem od około 15% do 5% skorupek jajek PKWiU 16.29.15.0 „Pellety i brykiety, sprasowanego i aglomerowanego drewna i odpadów roślinnych”.

Natomiast w oparciu o § 3 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych stosuje się do dnia 31 grudnia 2018 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) ww. wyroby mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 16.29.25.0 „Wyroby ze słomy, esparto i pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania; wyroby koszykarskie i wikliniarskie”.

Na tle powyższego, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania odpowiedniej stawki podatku VAT przy sprzedaży na terenie kraju granulatu (pelletu) produkowanego w wymienionych w opisie sprawy wariantach.

Jak wyjaśniono wyżej, do dnia 31 grudnia 2019 r. przy ustalaniu zakresu stosowania stawek podatku od towarów i usług zastosowanie ma Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Skoro zatem Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w odpowiedzi na wniosek Zainteresowanego wskazał, że produkowane i sprzedawane przez Wnioskodawcę produkty w postaci:

  1. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej np. słomy zbóż, rzepaków, kukurydzy, traw nasiennych i traw zwykłych, ziół, grochu i słomy innych roślin, o składzie: 97% słoma, 3% wapno;
  2. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej, np. słomy zbóż, rzepaków, kukurydzy, traw nasiennych i traw zwykłych, ziół, grochu i słomy innych roślin w różnych proporcjach w ilości około 70% do 90% z dodatkiem od około 30% do 10% odpadów z przemysłu zbożowego w postaci, np. plew zbożowych, łusek i odpadów innych roślin, otrąb odpadowych;
  3. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej, np. słomy zbóż, rzepaków, kukurydzy, traw nasiennych i traw zwykłych, ziół, grochu i słomy innych roślin w ilości od około 70% do 90% z dodatkiem od 30% – 10% upraw energetycznych typu wierzba energetyczna, miskant, itp.;
  4. granulat (pellet) z granulowanej mieszanej słomy zbożowej, np. słomy zbóż, rzepaków, kukurydzy, traw nasiennych i traw zwykłych, ziół, grochu i słomy innych roślin w ilości od około 85% do 95% (pełni rolę wypełniającą) z dodatkiem od 15% do 5% skorupek jajek

zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 16.29.25.0 „Wyroby ze słomy, esparto i pozostałych materiałów w rodzaju stosowanych do wyplatania; wyroby koszykarskie i wikliniarskie”, to na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 53 załącznika nr 3 do ustawy, do dostawy ww. produktów należy stosować stawkę VAT w wysokości 8%.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym sprzedaż ww. produktów opodatkowana jest 8% stawką podatku VAT uznano za prawidłowe.

W tym miejscu należy wskazać, że Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.), dla określenia stawki podatku VAT – jak wyjaśniono wyżej – nie ma żadnego znaczenia, ponieważ przepisy wprost wskazują, że dla określenia stawek stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Ponadto informuje się, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedawanych i wytwarzanych na terenie kraju produktów w postaci granulatu (pellet). Natomiast wniosek w pozostałej części, tj. w zakresie stawki podatku VAT dla kupowanych od innych producentów produktów w postaci granulatu (pellet) został załatwiony postanowieniem o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 10 stycznia 2019 r., nr 0112-KDIL2-3.4012.697.2018.1.AŻ .

Końcowo należy podkreślić, że tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego, w szczególności, w przypadku zmiany klasyfikacji PKWiU określonej zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. wymienionych we wniosku produktów lub zmiany stanu prawnego, niniejsza interpretacja straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj