Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.542.2018.2.MT
z 16 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2018 r. (data wpływu 29 października 2018 r.) uzupełnionego pismem z dnia 7 stycznia 2019 r. (data wpływu 10 stycznia 2019 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP3-1.4011.542.2018.3.MT z dnia 19 grudnia 2018 r. (data nadania 20 grudnia 2018 r., data odbioru 3 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych. w zakresie zakwalifikowania do właściwego źródła przychodów wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji prokurenta oraz obowiązku odprowadzania zaliczek – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do właściwego źródła przychodów wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji prokurenta oraz obowiązku odprowadzania zaliczek.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Pan C. (dalej jako „Wnioskodawca”) jest obecnie niemieckim rezydentem podatkowym, posiadającym w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy. Z uwagi na przeniesienie swojego miejsca zamieszkania, miejsca stałego pobytu oraz ośrodka interesów życiowych z Niemiec do Polski z dniem 01.01.2019 r., Wnioskodawca będzie miał od tego dnia polską rezydencję podatkową i będzie podlegał w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wnioskodawca pełni w chwili obecnej w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski (dalej jako „Spółka”) funkcję prokurenta samoistnego. Do przedmiotu działalności Spółki należą: pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD: 85.59.B), działalność w zakresie pozostałej telekomunikacji (PKD: 61.90.Z), działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi (PKD: 62.03.Z). Spółka nie zawarła z Wnioskodawcą w chwili obecnej żadnej umowy, w tym umowy o pracę, kontraktu menadżerskiego lub innej umowy o świadczenie usług. Wnioskodawca jest zatrudniony jedynie na umowę o pracę ze spółka matką Spółki, tj. ze spółką w siedzibą w Niemczech. Umowa ta ma zostać jednak rozwiązana z końcem 2018 r.


W ramach wykonywania funkcji prokurenta samoistnego w Spółce Wnioskodawca zajmuje się czynnościami sądowymi i pozasądowymi, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa Spółki. W szczególności do zakresu działalności Wnioskodawcy jako prokurenta należą następujące obowiązki:

  1. reprezentowanie Spółki, w szczególności zawieranie umów i podpisywanie innych pism firmowych;
  2. współtworzenie i realizacja strategii w zakresie rozwoju gospodarczego Spółki;
  3. realizacja planów i decyzji inwestycyjnych Spółki;
  4. zarządzanie operacyjne w przedsiębiorstwie Spółki;
  5. nadzór nad pracownikami Spółki;
  6. wdrażanie decyzji i zaleceń zarządu Spółki;
  7. prowadzenie negocjacji z klientami Spółki i jej partnerami handlowymi.

Za pełnienie funkcji prokurenta samoistnego w Spółce Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie przyznane na podstawie uchwały zarządu. Pomiędzy Wnioskodawcą, a Spółką nie będzie istniał inny stosunek prawny, w tym umowa o pracę, umowa o świadczenie usług, umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menadżerski, który obejmowałby swoim zakresem czynności wykonywane w ramach udzielonej mu prokury samoistnej.


Wnioskodawca planuje rozpocząć dodatkowo świadczenie usług doradczych na rzecz Spółki w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. W tym celu Wnioskodawca założy własną działalność gospodarczą i zawrze ze Spółką umowę o świadczenie usług na czas nieokreślony. Działalność ta będzie miała charakter zarobkowy. Obowiązki Wnioskodawcy będą obejmowały:

  1. prowadzenie szkoleń technicznych w zakresie technologii telekomunikacyjnych;
  2. profesjonalne szkolenie zespołu serwisowego ds. urządzeń telekomunikacyjnych;
  3. prowadzenie szkoleń w zakresie rozwijania umiejętności miękkich pracowników Spółki;
  4. działalność doradcza w zakresie:
    1. prowadzenia negocjacji z klientami;
    2. dokształcania pracowników;
    3. zarządzania projektami;
    4. opieki nad klientem oraz relacji z klientami;
    5. koordynacji eventów (w szczególności nadzór i planowanie usług serwisowych Spółki, w tym w zakresie: właściwej sekwencji czasowej, unikania zbędnych treści serwisowych, właściwego przyporządkowania kompetencji fachowych, zapewnienia terminowych certyfikacji personelu specjalizacyjnego, prawidłowego i terminowego opracowywania zapytań klientów, prawidłowego opracowania skarg, zapewnienia terminowego i prawidłowego rozliczenia usług serwisowych, udostępnienie narzędzi i procesów dla efektywniejszego ukształtowania w/w czynności).

Wyżej wymienione obowiązki są związane ze szczególnymi kompetencjami, umiejętnościami i doświadczeniami Wnioskodawcy w zakresie prowadzenia profesjonalnego doradztwa (w tym w szczególności doradztwa technicznego). Swoim zakresem wykraczają one poza wykonywanie funkcji prokurenta bądź funkcji zarządczych w przedsiębiorstwie. Z uwagi na profil i skalę działalności Spółki, Spółka posługuje się obecnie podmiotami trzecimi w celu uzyskania profesjonalnego doradztwa, które w przyszłości zapewni Wnioskodawca.

Zawarta pomiędzy Wnioskodawcą i Spółką umowa o świadczenie usług w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawcy nie będzie umową o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktem menadżerskim bądź inną umową o podobnym charakterze. Obowiązki i czynności w ramach umowy o świadczenie usług nie będą w żadnej mierze pokrywały się z obowiązkami i czynnościami wykonywanymi w ramach funkcji prokurenta samoistnego w Spółce. Wnioskodawca nie mógłby podejmować z racji pełnienia funkcji prokurenta samoistnego w Spółce czynności związanych z planowanymi przez niego obowiązkami w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Analogicznie Wnioskodawca nie byłby uprawniony do wykonywania czynności prokurenta samoistnego w ramach obowiązków związanych z jego pozarolniczą działalnością gospodarczą. Nie posiadałby on w takim przypadku umocowania do dokonywania czynności związanych z istotą prokury, tj. do dokonywania czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Pozarolnicza działalność gospodarcza Wnioskodawcy będzie prowadzona przez Wnioskodawcę we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany, ciągły i zarobkowy. Wnioskodawca będzie ponosił wobec Spółki odpowiedzialność za rezultat jego czynności oraz ich wykonywanie. Wnioskodawca będzie sam planował czas i miejsce wykonywania czynności i ponosił ryzyko gospodarcze związane z prowadzeniem przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazuje, iż świadczone przez niego usługi w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej będą sklasyfikowane pod numerami: 61.10.Z (działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej), 61.20.Z (działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej), 62.02.Z (działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki), 70.21.Z (stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja), 70.22.Z (pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania), 74.90 (pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana).


Niniejszy wniosek obejmuje prośbę o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie czasowym zdarzenia przyszłego od 01.01.2019 r.


Pismem z dnia 7 stycznia 2019 r. (data wpływu 10 stycznia 2019 r. ) Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku wskazując adres zamieszkania.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować wynagrodzenie, które Wnioskodawca będzie otrzymywał z tytułu bycia prokurentem samoistnym Spółki?
  2. Czy Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do płacenia miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy z tytułu otrzymanego dochodu za pełnienie funkcji prokurenta samoistnego w Spółce i będzie zobowiązany do wpłacenia całej kwoty podatku należnego dopiero na moment złożenia zeznania rocznego?
  3. Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania dochodów uzyskiwanych za czynności wykonywane pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym w związku z faktem, iż czynności wykonywane w ramach tej działalności nie będą pokrywać się z czynnościami prokurenta samoistnego?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1 i nr 2. W zakresie pytania nr 3 zostanie wydana odrębna interpretacja.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1


Zdaniem Wnioskodawcy przychody z wynagrodzenia, które Wnioskodawca będzie otrzymywał na podstawie uchwały z tytułu bycia prokurentem należy zakwalifikować do źródła przychodów z art. 10 ust 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 07.1991 r., Dz. U z 1991 r., Nr 80, poz. 350, z późń. zm., dalej jako ustawa PIT, tj. do przychodów z innych źródeł

UZASADNIENIE:


Stosownie do art. 109(1) ust. 1 ustawy Kodeks cywilny z dnia 23.04 1964 r., Dz. U. z 1964 r., Nr 16. poz. 93, z późń. zm.. dalej jako „KC”, prokura jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, który obejmuje umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Prokura jest więc z formalnego punktu widzenia pełnomocnictwem, którego nie można przyporządkować do źródeł przychodów wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1 - 8, w szczególności do przychodów z pkt 1 lub 2 ustawy PIT.

Zgodnie do art. 12 ustawy PIT za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Z powołanej definicji wynika, że do przychodów ze stosunku pracy zalicza się świadczenia pieniężne oraz niepieniężne w ramach pozostawania przede wszystkim w stosunku pracy, bez względu na źródło finansowania takiego świadczenia. Pomiędzy Wnioskodawcą, a Spółką nie istnieje i nie będzie istniał stosunek pracy, gdyż Wnioskodawca jest powołany jedynie na podstawie uchwały zarządu na prokurenta samoistnego. Stosunek pracy istnieje w chwili obecnej jedynie pomiędzy Wnioskodawcą, a spółką matką Spółki. Ta spółka jest jednak zupełnie odmiennym podmiotem prawnym, ponadto umowa o pracę zawarta ze spółką matką zostanie z końcem 2018 r. rozwiązana. Nie jest w związku z powyższym możliwa kwalifikacja otrzymywanych przez Wnioskodawcę przychodów jako przychodów ze stosunku pracy


Przychody Wnioskodawcy nie mogą być zakwalifikowane również jako przychody z działalności wykonywanej osobiście. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się w szczególności

  • przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składu zarządu, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych [ art. 13 pkt 1 ustawy PIT] oraz:
  • przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej:
    2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z nieruchomością
  • z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 ustawy PIT:
  • przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zwieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

W pierwszej kolejności należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie należy do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Prokura stanowi bowiem pełnomocnictwo udzielone osobie fizycznej przez przedsiębiorcę i nie jest równoznaczna z powołaniem do składu jakichkolwiek organów Spółki. Oznacza to, że przychodów tych nie można zaliczyć do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy PIT. W odniesieniu do umowy to Wnioskodawcę ze Spółką będzie łączyć umowa o świadczenie usług. Umowa nie będzie jednak obejmowała czynności i obowiązków wykonywanych w ramach pełnienia przez Wnioskodawcę funkcji prokurenta samoistnego. Umowa ta będzie wykonywana również w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, co oznacza brak możliwości kwalifikacji tych przychodów jako przychodów z art. 13 pkt 8 ustawy PIT. Umowa o świadczenie usług, która będzie zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką nie będzie nosiła znamion umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menadżerskiego lub innej umowy o podobnym charakterze. Powyższe wyklucza również kwalifikację uzyskiwanego przychodu z tytułu pełnienia funkcji prokurenta z art. 13 ust. 9 ustawy PIT. Z tych przyczyn nie jest możliwa kwalifikacja przychodów Wnioskodawcy jako przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT.

Tym bardziej nie jest możliwa kwalifikacja przychodów Wnioskodawcy uzyskiwanych w ramach pełnienia funkcji prokurenta samoistnego w Spółce do żadnej innej grupy przychodów z art. 10 ust. 1-8 ustawy PIT. Oznacza to, że przychody te będą klasyfikowane jako przychody z innych źródeł. Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy PIT za przychody z innych źródeł, o których mowa art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane w art. 14 ustawy PIT, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia należące do przychodów określonych w art. 12 - 14 i art. 17 ustawy PIT. Posłużenie się zwrotem „w szczególności” oznacza, że katalog źródeł przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym i obejmuje przychody, których nie da się zakwalifikować do źródeł wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy PIT. W związku z powyższym stwierdzić należy, iż przychody Wnioskodawcy otrzymywane w ramach pełnienia funkcji prokurenta samoistnego Spółki na podstawie uchwały zarządu, są kwalifikowane jako przychody z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, tj. jako przychody z innych źródeł.

Analogiczny sposób rozumowania znalazł odzwierciedlenie w wydawanych interpretacjach podatkowych, w tym przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Informacji Skarbowej z dnia 03.07.2018, 0113- KDIPT2-1.4011.253.2018.2.DJD, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 24.11.2010 r., IBPBII/1/415-690/10/ŚS; interpretacji indywidualnej z dnia 31.05.2016 r.; 1061-IPTPB2.4511.129.2016.2.KR i interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 08.11.2011, ILPB1/415-1195/11-2/AMN.


Ad. 2.


Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on zobowiązany do płacenia miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy z tytułu otrzymywania dochodu za pełnienie funkcji prokurenta samoistnego w Spółce i będzie on zobowiązany do wpłacenia całej kwoty podatku należnego dopiero na moment złożenia zeznania rocznego.


UZASADNIENIE:


W przypadku uzyskiwania przychodów ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT, ustawodawca nie określił obowiązku uiszczania zaliczek na podatek dochodowy. Dlatego też ani Wnioskodawca ani Spółka jako płatnik nie będą zobowiązani do wpłaty miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy. Wnioskodawca będzie zobowiązany zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy PIT do złożenia urzędowi skarbowemu zeznania, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1 aa, 7 i 8 ustawy PIT. W tym terminie Wnioskodawca będzie również zobowiązany do zapłaty należnego podatku dochodowego za cały rok podatkowy.

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 03.06.2016 r., IBPB-2-2/4511-311/16/JG i interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 08.11.2011, ILPB1/415-1195/11-2/AMN.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1509 z późń. zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ww. ustawy – przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art.. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów został określony w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. Jednym ze źródeł przychodów są tzw. „inne źródła”, określone w pkt 9 ust. 1 art. 10 cyt. ustawy, do których zalicza się te wszystkie przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do ściśle określonej kategorii wymienionej w pkt 1-8 cyt. przepisu.

Stosownie natomiast do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się ściśle określone kategorie przychodów wymienione w art. 13 ww. ustawy.


W myśl postanowień art. 13 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. wymienione w pkt 7, 8 i 9 tego przepisu przychody:

  • otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (pkt 7),
  • z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
    2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością – z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 (pkt 8),
  • uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (pkt 9).

Źródłem przychodów jest również wymieniony w art. 10 ust. 1 pkt 1 tej ustawy stosunek pracy, przy czym zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy – za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Natomiast stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Zwrot „w szczególności” użyty w art. 20 ust. 1 ustawy oznacza, że ustawodawca jedynie przykładowo wskazał, jakie przychody należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9. Katalog ten nie jest więc zamknięty. Oznacza to, że do „innych źródeł” należy zakwalifikować wszelkie przychody, których nie można zaliczyć do któregokolwiek z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy.

Prokura jak stanowi przepis art. 1091 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1025) – jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, które obejmuje umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że udzielenie prokury jest uznawane za jednostronną czynność prawną. Do udzielenia prokury wystarczające jest zatem złożenie oświadczenia woli przez podmiot do tego uprawniony. Powołanie do pełnienia określonych funkcji jest więc stosunkiem prawnym jednostronnym.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca pełni w chwili obecnej w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski funkcję prokurenta samoistnego. Spółka nie zawarła z Wnioskodawcą w chwili obecnej żadnej umowy, w tym umowy o pracę, kontraktu menadżerskiego lub innej umowy o świadczenie usług. Wnioskodawca jest zatrudniony jedynie na umowę o pracę ze spółka matką Spółki, tj. ze spółką w siedzibą w Niemczech. Umowa ta ma zostać jednak rozwiązana z końcem 2018 r. W ramach wykonywania funkcji prokurenta samoistnego w Spółce Wnioskodawca zajmuje się czynnościami sądowymi i pozasądowymi, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa Spółki. Za pełnienie funkcji prokurenta samoistnego w Spółce Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie przyznane na podstawie uchwały zarządu. Pomiędzy Wnioskodawcą, a Spółką nie będzie istniał inny stosunek prawny, w tym umowa o pracę, umowa o świadczenie usług, umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontrakt menadżerski, który obejmowałby swoim zakresem czynności wykonywane w ramach udzielonej mu prokury samoistnej.

Odnosząc powyższe regulacje prawne na grunt omawianej sprawy stwierdzić należy, że skoro istotnie jak wskazuje Wnioskodawca, wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji prokurenta w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością będzie otrzymywać wyłącznie na podstawie uchwały zarządu to oznacza, że jego wynagrodzenie będzie stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego za słuszne należy uznać twierdzenie Wnioskodawcy, że od wynagrodzenia za pełnienie przez niego na podstawie uchwały zarządu funkcji prokurenta nie będzie zobowiązany do wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych do 20 dnia następnego miesiąca po otrzymaniu tego wynagrodzenia, lecz dopiero na moment rozliczenia rocznego uwzględni wyżej wymieniony dochód i wpłaci całą kwotę należnego podatku.

Zauważyć należy, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca w przypadku uzyskiwania przychodu z „innych źródeł” nie określił obowiązku uiszczania z tego tytułu zaliczek na podatek dochodowy. Dlatego też Wnioskodawca z tytułu otrzymanego wynagrodzenia za pełnienie na podstawie uchwały zarządu funkcji prokurenta, które będzie stanowić przychód z innych źródeł nie ma obowiązku wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku podatkowego. Dopiero w zeznaniu podatkowym Wnioskodawca jako podatnik podatku dochodowego będzie zobligowany wykazać dochód z tytułu wynagrodzenia otrzymanego z tytułu pełnienia na podstawie uchwały zarządu funkcji prokurenta („inne źródła”) wraz z innymi dochodami i od łącznej sumy obliczyć należny za dany rok podatek.

Stosownie bowiem do przepisu art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wpłacania zaliczek na podatek dochodowy z tytułu otrzymanego każdego miesiąca wynagrodzenia za pełnienie na podstawie uchwały zarządu funkcji prokurenta, lecz dopiero na moment rozliczenia rocznego uwzględni ww. dochód i wpłaci należną kwotę podatku.


Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1509 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj