Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-882/11/HK
z 13 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-882/11/HK
Data
2012.01.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
budżet gminy
dofinansowanie
dotacja
jednostka samorządu terytorialnego


Istota interpretacji
Czy dotacja z budżetu Powiatu polegająca na dofinansowaniu kosztów inwestycji związanych z transportem do miejsca unieszkodliwiania odpadów w postaci materiałów i elementów budowlanych zawierających azbest usuniętych z budynków mieszkalnych, gospodarczych i innych, stosowanych jako pokrycie dachowe tychże obiektów, mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy w związku z powyższym na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek sporządzenia informacji o dochodach PIT-8C za 2011 r.?



Wniosek ORD-IN 886 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2011 r. (data wpływu do tut. Biura – 14 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z przyznaniem osobom fizycznym dotacji w związku z usuwaniem wyrobów zawierających azbest - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z przyznaniem osobom fizycznym dotacji w związku z usuwaniem wyrobów zawierających azbest.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Uchwałą Rady Powiatu z 28 kwietnia 2011 r. ustalono zasady udzielania i rozliczania dotacji z budżetu Powiatu na dofinansowanie kosztów inwestycji związanych z transportem do miejsca unieszkodliwiania odpadów w postaci materiałów i elementów budowlanych zawierających azbest, usuniętych z budynków mieszkalnych, budynków gospodarczych i innych obiektów, stosowanych jako pokrycie dachowe tych obiektów.

Środki finansowe przeznaczone na udzielenie dotacji pochodzą z opłat za korzystanie ze środowiska w rozumieniu ustawy Prawo ochrony środowiska i ustawy o ochronie przyrody. Wysokość środków na dany rok określa uchwała budżetowa.

Prawo do ubiegania się o uzyskanie dotacji przysługuje osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Dotacją mogą być objęte wyłącznie koszty transportu odpadów w postaci materiałów i elementów budowlanych położonych na terenie Powiatu.

Osoby ubiegające się o uzyskanie dotacji składają w tej sprawie pisemne wnioski wraz z określonymi w uchwale załącznikami.

Dotacja jest przyznana w wysokości udokumentowanych kosztów transportu nie wyższych jednak od kwoty 1.000 zł. Wypłatę dofinansowania dokonuje się na wskazany rachunek bankowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dotacja z budżetu Powiatu polegająca na dofinansowaniu kosztów inwestycji związanych z transportem do miejsca unieszkodliwiania odpadów w postaci materiałów i elementów budowlanych zawierających azbest, usuniętych z budynków mieszkalnych, gospodarczych i innych, stosowanych jako pokrycie dachowe tychże obiektów, mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z powyższym na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek sporządzenia informacji o dochodach PIT-8C za 2011 r....

Przywołując treść art. 9 ust. 1 i art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca stwierdza, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania tj. podmiotu wypłacającego dotację, a zarazem ustalenia, czy przyznawana dotacja jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 20 listopada 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 215, poz. 1664), z dniem 01 stycznia 2010 r. uległy likwidacji powiatowe fundusze ochrony środowiska. Należności i zobowiązania powiatowych funduszy stały się odpowiednio należnościami i zobowiązaniami budżetów powiatów. Podobnie środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych powiatowych funduszy, stały się odpowiednio dochodami budżetów powiatów oraz podlegały przekazaniu na rachunki budżetów powiatów oraz przeznaczeniu na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 18, 21-25, 29, 31, 32, 38-42 ustawy o ochronie środowiska.

Uchwała Rady Powiatu, która stanowi podstawę do udzielenia dotacji, wynikła z nowelizacji art. 403 ust. 4 ustawy o ochronie środowiska, który przewiduje, że finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej może polegać na udzieleniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji ochrony środowiska i gospodarki wodnej, w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 18, 21-25, 29, 31, 32, 38-42, w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar także dla osób fizycznych. Wnioskodawca zwraca uwagę, iż w art. 400a ust. 1 pkt 8 ww. ustawy wskazuje się na gospodarowanie odpadami, w zakres którego wchodzi również ich transport wymieniony w art. 3 ust. 1 ustawy o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 185 poz. 1243 ze zm.).

Wnioskodawca wskazuje, że dotowanie kosztów usunięcia odpadów zawierających azbest znajduje się w zakresie działań Powiatu, na które może udzielić wsparcia w ramach art. 403 ust. 4 w związku z art. 400a ustawy o ochronie środowiska.

Wobec powyższego, jego zdaniem jeżeli zostaną zachowane powyższe warunki udzielenia dotacji (pochodzącej z budżetu Powiatu) z uwzględnieniem zapisów art. 403 ust. 6 powołanej ustawy, należałoby przyjąć, że beneficjenci takiej dotacji powinni korzystać ze zwolnienia przedmiotowego w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a płatnik (tj. Wnioskodawca) nie powinien sporządzać beneficjentom informacji podatkowej PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw z dnia 20 listopada 2009 r. (Dz. U. Nr 215, poz. 1664) z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy likwiduje się:

  1. powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej „powiatowymi funduszami”,
  2. gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej „gminnymi funduszami”

-o których mowa w ustawie zmienianej w art. 1.

W związku z powyższym, należności i zobowiązania powiatowych funduszy i gminnych funduszy, w tym nieściągnięte należności i nieuregulowane zobowiązania, stają się odpowiednio należnościami i zobowiązaniami budżetów powiatów albo budżetów gmin (art. 16 ust. 2 ww. ustawy). Jednocześnie środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych powiatowych funduszy i gminnych funduszy stają się odpowiednio dochodami budżetów powiatów i budżetów gmin oraz podlegają przekazaniu na rachunki odpowiednio budżetów powiatów i budżetów gmin (art. 16 ust. 3 powyższej ustawy).

Środki pieniężne, o których mowa w ust. 3, oraz odzyskane należności pomniejszone o zobowiązania, o których mowa w ust. 2, przeznacza się na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 18, 21-25, 29, 31, 32, 38-42 ustawy zmienianej w art. 1 (art. 16 ust. 4 przywołanej ustawy).

Przepis art. 403 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150 ze zm.) stanowi, iż do zadań powiatów należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 18, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 (tj. m.in. przedsięwzięć związanych z gospodarką odpadami) w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów powiatów, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

W świetle art. 403 ust. 4 powyższej ustawy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

  1. podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:
    1. osób fizycznych,
    2. wspólnot mieszkaniowych,
    3. osób prawnych,
    4. przedsiębiorców;
  2. jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.


Udzielenie dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, następuje na podstawie umowy zawartej przez gminę lub powiat z podmiotami określonymi w ust. 4. W przypadku gdy dotacja stanowi pomoc publiczną lub pomoc de minimis jej udzielenie następuje z uwzględnieniem warunków dopuszczalności tej pomocy określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej (art. 403 ust. 6 ww. ustawy).

Należy zaznaczyć, iż budżet jednostki samorządu terytorialnego (m.in. budżet powiatu) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zamierza udzielić dotacji z budżetu Powiatu na dofinansowanie kosztów inwestycji związanych z transportem do miejsca unieszkodliwiania odpadów w postaci materiałów i elementów budowlanych zawierających azbest, usuniętych z budynków mieszkalnych, budynków gospodarczych i innych obiektów, stosowanych jako pokrycie dachowe tych obiektów.

Środki finansowe przeznaczone na udzielenie dotacji pochodzą z opłat za korzystanie ze środowiska w rozumieniu ustawy Prawo ochrony środowiska i ustawy o ochronie przyrody. Wysokość środków na dany rok określa uchwała budżetowa.

Prawo do ubiegania się o uzyskanie dotacji przysługuje osobom fizycznym, nie prowadzącym działalności gospodarczej.

Jeżeli zatem dotacja będzie udzielona ze środków budżetu Powiatu, należy stwierdzić, iż dotacja ta będzie się mieścić w kategoriach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, iż na podstawie powołanego przepisu zwolniona z opodatkowania będzie dotacja pochodząca ze środków własnych Powiatu, udzielona w postaci zwrotu osobom fizycznym poniesionych przez te osoby kosztów usuwania wyrobów zawierających azbest.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż opisane we wniosku świadczenia, przekazane przez Wnioskodawcę, będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym - w przedstawionym zdarzeniu przyszłym - na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj