Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.491.2018.2.JK
z 14 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2018 r. (data wpływu 4 września 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 września 2018 r. (data wpływu 3 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem oczyszczalni ścieków w A i sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, D, E i X (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych za obsługę techniczno-administracyjną przez Zakład Usług Wodnych Sp. z o.o. i Zakład Doświadczalny (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),
  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup programu komputerowego oraz innych materiałów biurowych – papieru, tonerów, akcesoriów biurowych itp. (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem oczyszczalni ścieków w A i sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, D, E i X (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych za obsługę techniczno-administracyjną przez Zakład Usług Wodnych Sp. z o.o. i Zakład Doświadczalny (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),
  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup programu komputerowego oraz innych materiałów biurowych – papieru, tonerów, akcesoriów biurowych itp. (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Wniosek uzupełniono w dniu 3 października 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz własne stanowisko Wnioskodawcy do pytania oznaczonego we wniosku nr 3.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina X (zwana dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Obecnie Gmina kończy budowę mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków w miejscowości A i sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, D, E i X. Do nowo powstałej sieci kanalizacji sanitarnej docelowo podłączonych będzie ok. 900 gospodarstw domowych. W połowie miesiąca października 2018 r. Gmina planuje uzyskać pozwolenie na użytkowanie nowo powstałej oczyszczalni. Nowo powstała oczyszczalnia i sieć kanalizacyjna będzie własnością Gminy X. Na zasadzie porozumienia administratorem oczyszczalni i sieci kanalizacji sanitarnej będzie Zakład Usług Wodnych Sp. z o.o. Zakład Usług Wodnych Sp. z o.o. będzie zajmowała się obsługą techniczną i administracyjną oczyszczalni i sieci. Pracownicy tego Zakładu będą dokonywali odczytu liczników i przekazywali informacje do Gminy. Za obsługę techniczno-administracyjną oczyszczalni ścieków i sieci Gmina X będzie płaciła Zakładowi Usług Wodnych Sp. z o.o. na podstawie wystawionej dla Gminy faktury. Oprócz Zakładu Usług Wodnych Sp. z o.o. usługę odczytu liczników w miejscowości B będzie realizował dla Gminy Zakład Doświadczalny. Usługa ta będzie odpłatna i Gmina będzie musiała ponieść wydatki z tym związane.

Ponadto Gmina X będzie ponosiła inne wydatki związane z utrzymaniem oczyszczalni i sieci kanalizacji sanitarnej np.:

  • koszt oświetlenia terenu oczyszczalni,
  • energii elektrycznej w oczyszczalni i na przepompowniach ścieków,
  • koszty monitoringu, koszty poboru wody i inne wydatki bieżące.

Gmina będzie wystawiała faktury VAT mieszkańcom podłączonym do sieci kanalizacyjnej. Wystawiane faktury będą zawierały 8% podatek VAT. Ścieki zrzucone do sieci kanalizacji sanitarnej, a następnie zrzucone do oczyszczalni ścieków w A, będą w 100% zafakturowane. Wszystkie dochody z tego tytułu trafią do budżetu Gminy. Nowo powstała oczyszczalnia ścieków w A i sieć kanalizacji sanitarnej w miejscowościach A, B, C, X, D, E będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, polegających na odpłatnym odprowadzaniu ścieków.

Do oczyszczalni ścieków w A nie będą przyjmowane ścieki dowożone z innych miejscowości przez inne podmioty gospodarcze.

W związku z koniecznością wystawiania dużej liczby faktur za ścieki w Urzędzie Gminy w X utworzone zostanie nowe stanowisko administracyjne ds. fakturowania opłat. W związku z tym zakupiony będzie specjalistyczny program komputerowy. A nowo powstałe stanowisko pracy ds. fakturowania będzie musiało zostać wyposażone w materiały biurowe, drukarki i inne akcesoria biurowe.

Ponadto w piśmie z dnia 25 września 2018 r., będącym uzupełnieniem do wniosku, Gmina wskazała, że:

Ad. 1

Do oczyszczalni ścieków w A i sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, D, E i X nie będą podłączone żadne jednostki organizacyjne Gminy.

Ad. 2

Do oczyszczalni ścieków w A i sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, D, E i X nie będą podłączone żadne budynki użyteczności publicznej będące własnością Gminy.

Ad. 3

Gmina będzie płaciła do Zakładu Usług Wodnych Sp. z o.o. za świadczenie usług technicznych związanych z odczytywaniem stanu liczników zrzucanych do kanalizacji ścieków (wyłącznie u osób fizycznych zamieszkałych we wsiach A, C, X, D i E) i za usługi administracyjne związane z bieżącą obsługą oczyszczalni ścieków.

Natomiast na rzecz Zakładu Doświadczalnego Wnioskodawca będzie ponosić wydatki wyłącznie za obsługę techniczną polegającą na odczytywaniu stanu liczników zrzuconych ścieków przez osoby fizyczne zamieszkałe we wsi B.

Wszystkie czynności techniczne i administracyjne ponoszone na rzecz ZD i Zakładu Usług Wodnych Sp. z o.o. będą udokumentowane fakturami i związane będą wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi świadczonymi przez Gminę, tj. wyłącznie z usługą odbioru ścieków od mieszkańców podłączonych do sieci kanalizacji sanitarnej.

Ad. 4

Zakład Doświadczalny i Zakład Usług Wodnych Sp. z o.o. będą dokonywali odczytów liczników ścieków wyłącznie od mieszkańców i innych podmiotów działających na terenie Wsi A, B, C, X, D i E. Z uwagi na to, że jednostki organizacyjne Gminy ani gminne budynki użyteczności publicznej nie zostaną podłączone do budowanej sieci, odczytu w tych jednostkach nie będzie.

Ad. 5

Na nowo powstałym stanowisku pracy ds. fakturowania opłat będą wystawiane faktury za ścieki dla mieszkańców wsi A, B C, X, D i E. Osoba zatrudniona na nowo powstałym stanowisku ds. fakturowania oprócz wystawiania faktur będzie się zajmowała następującymi sprawami:

  • księgowanie opłat za ścieki,
  • wysyłanie wezwań do zapłaty za ścieki,
  • ewentualną egzekucją opłat za ścieki,
  • prowadzenie cząstkowego rejestru sprzedaży VAT w zakresie opłat za ścieki,
  • sporządzanie JPK w zakresie dotyczącym opłat za ścieki.

W zakresie obowiązków tej osoby będą wyłącznie zagadnienia związane z poborem opłat za ścieki.

Ad. 6

Jednostki organizacyjne Gminy, ani obiekty użyteczności publicznej nie będą podłączone do sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, D, E i X. Wobec tego na stanowisku tym nie będą rozliczane opłaty za ścieki dla jednostek organizacyjnych Gminy i gminnych obiektów użyteczności publicznej.

Ad. 7

Zakupiony specjalistyczny program komputerowy (…) oprócz funkcji wystawiania faktur dla mieszkańców posiada jeszcze inne funkcje polegające na:

  • możliwości księgowania opłat za ścieki,
  • możliwości ewidencji umów z osobami podłączonymi do kanalizacji sanitarnej i tworzenia bazy kontrahentów niezbędnej do fakturowania opłat za ścieki,
  • możliwości wystawiania wezwań do zapłaty za ścieki i generowania innych dokumentów niezbędnych do egzekucji tych opłat,
  • możliwości tworzenia cząstkowych rejestrów sprzedaży VAT w zakresie opłat za ścieki oraz możliwości tworzenia w tym zakresie jednolitego pliku kontrolnego.

Ad. 8

Zakup wyposażenia w materiały biurowe, tonery, drukarki, papier i inne akcesoria biurowe na potrzeby stanowiska ds. fakturowania opłat za ścieki Wnioskodawca będzie nabywać oddzielnie i dokumentować odrębnymi fakturami, nie łącząc tych zakupów z innymi zakupami na potrzeby pracy Urzędu Gminy.

Ad. 9

Zakupione na wyodrębnione faktury materiały biurowe, tonery, drukarki, papier i inne akcesoria biurowe będą wykorzystywane na stanowisku ds. fakturowania. Materiały te będą przeznaczane wyłącznie na potrzeby tego stanowiska pracy, a służyć będą wykonywaniu wszystkich czynności związanych z obsługą tego stanowiska, tj.:

  • wydruku faktur za ścieki,
  • księgowania opłat za ścieki,
  • ewidencji umów na odbiór ścieków i tworzenia zbiorów dokumentów,
  • wydruku cząstkowych rejestrów sprzedaży VAT w zakresie opłat za ścieki,
  • wydruku wezwań do zapłaty w przypadku braku wpłat za ścieki,
  • wydruku dokumentów niezbędnych do egzekucji opłat za ścieki.

Ad. 10

Zakupione materiały biurowe, tonery, drukarki i inne akcesoria biurowe nie będą wykorzystywane przez Gminę do rozliczeń opłat za ścieki odprowadzanych przez jednostki organizacyjne gminy i gminne obiekty użyteczności publicznej, ponieważ jednostki te i obiekty nie będą podłączane do sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, X, D i E.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Gmina X będzie mogła odliczać w 100% podatek VAT naliczony w fakturach dokumentujących bieżące wydatki związane z funkcjonowanie oczyszczalni ścieków w A i sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, D, E i X?
  2. Czy Gmina X będzie mogła odliczyć w 100% podatek VAT naliczony w fakturach wystawionych Gminie za obsługę techniczno-administracyjną przez Zakład Usług Wodnych Sp. z o.o. i Zakład Doświadczalny?
  3. Czy Gmina X będzie mogła odliczać w 100% podatek VAT naliczony w fakturach dokumentujących zakupiony program komputerowy (niezbędny do fakturowania opłat za ścieki) i bieżąco odliczać podatek VAT za inne materiały biurowe – papier, tonery, akcesoria biurowe itp. wykorzystywane wyłącznie na potrzeby nowo powstałego stanowiska pracy ds. fakturowania opłat za ścieki?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zmianami), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

2. Kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ponieważ wszystkie wydatki bieżące ponoszone przez Gminę na funkcjonowanie oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacji sanitarnej w 100% związane będą ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawca uważa, że Gmina będzie miała prawo dokonać odliczenia podatku naliczonego w 100%.

Ad. 2

Opierając się na ww. art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca uznaje, że Gmina będzie mogła na bieżąco odliczać w 100% podatek VAT naliczony i wykazany w fakturach za obsługę techniczno-administracyjną, bez względu na to, kto ją będzie wykonywał. Obsługa techniczno-administracyjna w całości będzie służyła sprzedaży opodatkowanej.

Ad. 3 (stanowisko ostatecznie wyrażone w piśmie z dnia 25 września 2018 r.)

Opierając się na treści art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca uważa, że Gmina będzie mogła w 100% odliczyć podatek VAT naliczony i wykazany w fakturach dokumentujących zakupiony program komputerowy (niezbędny do fakturowania opłat za ścieki) i bieżąco odliczać podatek VAT za inne materiały biurowe – papier, tonery, akcesoria biurowe itp. wykorzystywane wyłącznie na potrzeby nowo powstałego stanowiska pracy ds. fakturowania opłat za ścieki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują m.in sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Gmina, w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań, organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Obecnie Wnioskodawca kończy budowę mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków w miejscowości A i sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, D, E i X. Do nowo powstałej sieci kanalizacji sanitarnej docelowo podłączonych będzie ok. 900 gospodarstw domowych. W połowie miesiąca października 2018 r. Gmina planuje uzyskać pozwolenie na użytkowanie nowo powstałej oczyszczalni. Nowo powstała oczyszczalnia i sieć kanalizacyjna będzie własnością Wnioskodawcy. Na zasadzie porozumienia administratorem oczyszczalni i sieci kanalizacji sanitarnej będzie Zakład Usług Wodnych Sp. z o.o. Zakład Usług Wodnych Sp. z o.o. będzie zajmowała się obsługą techniczną i administracyjną oczyszczalni i sieci. Pracownicy tego Zakładu będą dokonywali odczytu liczników i przekazywali informacje do Gminy. Za obsługę techniczno-administracyjną oczyszczalni ścieków i sieci Gmina X będzie płaciła Zakładowi Usług Wodnych Sp. z o.o. na podstawie wystawionej dla Gminy faktury. Oprócz Zakładu Usług Wodnych Sp. z o.o. usługę odczytu liczników w miejscowości B będzie realizował dla Gminy Zakład Doświadczalny. Usługa ta będzie odpłatna i Gmina będzie musiała ponieść wydatki z tym związane.

Ponadto Gmina będzie ponosiła inne wydatki związane z utrzymaniem oczyszczalni i sieci kanalizacji sanitarnej np.:

  • koszt oświetlenia terenu oczyszczalni,
  • energii elektrycznej w oczyszczalni i na przepompowniach ścieków,
  • koszty monitoringu, koszty poboru wody i inne wydatki bieżące.

Gmina będzie wystawiała faktury VAT mieszkańcom podłączonym do sieci kanalizacyjnej. Wystawiane faktury będą zawierały 8% podatek VAT. Ścieki zrzucone do sieci kanalizacji sanitarnej, a następnie zrzucone do oczyszczalni ścieków w A, będą w 100% zafakturowane. Wszystkie dochody z tego tytułu trafią do budżetu Gminy. Nowo powstała oczyszczalnia ścieków w A i sieć kanalizacji sanitarnej w miejscowościach A, B, C, D, E i X będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, polegających na odpłatnym odprowadzaniu ścieków.

Do oczyszczalni ścieków w A nie będą przyjmowane ścieki dowożone z innych miejscowości przez inne podmioty gospodarcze.

W związku z koniecznością wystawiania dużej liczby faktur za ścieki w Urzędzie Gminy utworzone zostanie nowe stanowisko administracyjne ds. fakturowania opłat. W związku z tym zakupiony będzie specjalistyczny program komputerowy. A nowo powstałe stanowisko pracy ds. fakturowania będzie musiało zostać wyposażone w materiały biurowe, drukarki i inne akcesoria biurowe.

Do oczyszczalni ścieków w A i sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, D, E i X nie będą podłączone żadne jednostki organizacyjne Gminy.

Do oczyszczalni ścieków w A i sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, D, E i X nie będą podłączone żadne budynki użyteczności publicznej będące własnością Gminy.

Gmina będzie płaciła do Zakładu Usług Wodnych Sp. z o.o. za świadczenie usług technicznych związanych z odczytywaniem stanu liczników zrzucanych do kanalizacji ścieków (wyłącznie u osób fizycznych zamieszkałych we wsiach A, C, X, D i E) i za usługi administracyjne związane z bieżącą obsługą oczyszczalni ścieków.

Natomiast na rzecz Zakładu Doświadczalnego Wnioskodawca będzie ponosić wydatki wyłącznie za obsługę techniczną polegającą na odczytywaniu stanu liczników zrzuconych ścieków przez osoby fizyczne zamieszkałe we wsi B.

Wszystkie czynności techniczne i administracyjne ponoszone na rzecz ZD i Zakładu Usług Wodnych Sp. z o.o. będą udokumentowane fakturami i związane będą wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi świadczonymi przez Gminę, tj. wyłącznie z usługą odbioru ścieków od mieszkańców podłączonych do sieci kanalizacji sanitarnej.

Zakład Doświadczalny i Zakład Usług Wodnych Sp. z o.o. będą dokonywali odczytów liczników ścieków wyłącznie od mieszkańców i innych podmiotów działających na terenie wsi A, B, C, X, D i E. Z uwagi na to, że jednostki organizacyjne Gminy ani gminne budynki użyteczności publicznej nie zostaną podłączone do budowanej sieci, odczytu w tych jednostkach nie będzie.

Na nowo powstałym stanowisku pracy ds. fakturowania opłat będą wystawiane faktury za ścieki dla mieszkańców wsi A, B C, X, D i E. Osoba zatrudniona na nowo powstałym stanowisku ds. fakturowania oprócz wystawiania faktur będzie się zajmowała następującymi sprawami:

  • księgowaniem opłat za ścieki,
  • wysyłaniem wezwań do zapłaty za ścieki,
  • ewentualną egzekucją opłat za ścieki,
  • prowadzeniem cząstkowego rejestru sprzedaży VAT w zakresie opłat za ścieki,
  • sporządzaniem JPK w zakresie dotyczącym opłat za ścieki.

W zakresie obowiązków tej osoby będą wyłącznie zagadnienia związane z poborem opłat za ścieki.

Jednostki organizacyjne Gminy, ani obiekty użyteczności publicznej, nie będą podłączone do sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, D, E i X. Wobec tego na stanowisku tym nie będą rozliczane opłaty za ścieki dla jednostek organizacyjnych Gminy i gminnych obiektów użyteczności publicznej.

Zakupiony specjalistyczny program komputerowy, oprócz funkcji wystawiania faktur dla mieszkańców, posiada jeszcze inne funkcje polegające na:

  • możliwości księgowania opłat za ścieki,
  • możliwości ewidencji umów z osobami podłączonymi do kanalizacji sanitarnej i tworzenia bazy kontrahentów niezbędnej do fakturowania opłat za ścieki,
  • możliwości wystawiania wezwań do zapłaty za ścieki i generowania innych dokumentów niezbędnych do egzekucji tych opłat,
  • możliwości tworzenia cząstkowych rejestrów sprzedaży VAT w zakresie opłat za ścieki oraz możliwości tworzenia w tym zakresie jednolitego pliku kontrolnego.

Zakup wyposażenia w materiały biurowe, tonery, drukarki, papier i inne akcesoria biurowe na potrzeby stanowiska ds. fakturowania opłat za ścieki Wnioskodawca będzie nabywać oddzielnie i dokumentować odrębnymi fakturami, nie łącząc tych zakupów z innymi zakupami na potrzeby pracy Urzędu Gminy.

Zakupione na wyodrębnione faktury materiały biurowe, tonery, drukarki, papier i inne akcesoria biurowe będą wykorzystywane na stanowisku ds. fakturowania. Materiały te będą przeznaczane wyłącznie na potrzeby tego stanowiska pracy, a służyć będą wykonywaniu wszystkich czynności związanych z obsługą tego stanowiska, tj.:

  • wydruku faktur za ścieki,
  • księgowania opłat za ścieki,
  • ewidencji umów na odbiór ścieków i tworzenia zbiorów dokumentów,
  • wydruku cząstkowych rejestrów sprzedaży VAT w zakresie opłat za ścieki,
  • wydruku wezwań do zapłaty w przypadku braku wpłat za ścieki,
  • wydruku dokumentów niezbędnych do egzekucji opłat za ścieki.

Zakupione materiały biurowe, tonery, drukarki i inne akcesoria biurowe nie będą wykorzystywane przez Gminę do rozliczeń opłat za ścieki odprowadzanych przez jednostki organizacyjne Gminy i gminne obiekty użyteczności publicznej, ponieważ jednostki te i obiekty nie będą podłączane do sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, D, E i X.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą w pierwszej kolejności prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących związanych z funkcjonowaniem oczyszczalni ścieków w A i sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, D, E i X (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina w związku z wykonywaniem czynności z zakresu dostarczania wody i odprowadzania ścieków prowadzi/będzie prowadzić działalność gospodarczą, a tym samym działa/będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Ponadto – jak wskazano w opisie sprawy – Gmina będzie wystawiała faktury VAT mieszkańcom podłączonym do sieci kanalizacyjnej. Wystawiane faktury będą zawierały 8% podatek VAT. Ścieki zrzucone do sieci kanalizacji sanitarnej, a następnie zrzucone do oczyszczalni ścieków w A, będą w 100% zafakturowane. Wszystkie dochody z tego tytułu trafią do budżetu Gminy. Ponadto Wnioskodawca poinformował, że nowo powstała oczyszczalnia ścieków w A i sieć kanalizacji sanitarnej w miejscowościach A, B, C, X, D, E będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, polegających na odpłatnym odprowadzaniu ścieków. Do oczyszczalni ścieków w A nie będą przyjmowane ścieki dowożone z innych miejscowości przez inne podmioty gospodarcze. Co istotne w analizowanej sprawie do oczyszczalni ścieków w A i sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, D, E i X nie będą podłączone żadne jednostki organizacyjne Gminy oraz żadne budynki użyteczności publicznej będące własnością Gminy.

Z powyższego opisu sprawy wynika więc, że ponoszone wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem oczyszczalni ścieków w A i sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, D, E i X będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem – jak wskazał Wnioskodawca – ścieki zrzucone do sieci kanalizacji sanitarnej, a następnie zrzucone do oczyszczalni ścieków w A będą w 100% zafakturowane.

Ad. 1

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina będzie mogła odliczać w 100% podatek VAT naliczony w fakturach dokumentujących bieżące wydatki związane z funkcjonowaniem oczyszczalni ścieków w A i sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, D, E i X. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca będzie działać jako podatnik VAT, a ww. wydatki bieżące będą służyć do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zaznaczenia wymaga jednak, że Gmina będzie mogła zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 1 oceniono jako prawidłowe.

Następnie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wskazania, czy Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych za obsługę techniczno-administracyjną przez Zakład Usług Wodnych Sp. z o.o. i Zakład Doświadczalny (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Z powyższego opisu sprawy wynika, że ponoszone wydatki, za które Wnioskodawca otrzyma faktury za obsługę techniczno-administracyjną wystawione przez Zakład Usług Wodnych Sp. z o.o. i Zakład Doświadczalny będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem – jak wskazał Wnioskodawca – wszystkie czynności techniczne i administracyjne ponoszone na rzecz ZD i Zakładu Usług Wodnych Sp. z o.o. będą udokumentowane fakturami i związane będą wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi świadczonymi przez Gminę, tj. wyłącznie z usługą odbioru ścieków od mieszkańców podłączonych do sieci kanalizacji sanitarnej. Ponadto Zakład Doświadczalny i Zakład Usług Wodnych Sp. z o.o. będą dokonywali odczytów liczników ścieków wyłącznie od mieszkańców i innych podmiotów działających na terenie Wsi A, B, C, X, D i E. Z uwagi na to, że jednostki organizacyjne Gminy ani gminne budynki użyteczności publicznej nie zostaną podłączone do budowanej sieci, odczytu w tych jednostkach nie będzie.

Ad. 2

Mając zatem na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina będzie mogła odliczyć w 100% podatek VAT naliczony w fakturach wystawionych Gminie za obsługę techniczno-administracyjną przez Zakład Usług Wodnych Sp. z o.o. i Zakład Doświadczalny. Powyższe wynika z faktu, że w rozpatrywanej sprawie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca będzie działać jako podatnik VAT, a ww. wydatki będą służyć do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Ponadto Gmina będzie mogła zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 2 oceniono jako prawidłowe.

Końcowo wątpliwości Zainteresowanego dotyczą ustalenia, czy Gmina będzie mogła odliczać w 100% podatek VAT naliczony w fakturach dokumentujących zakupiony program komputerowy (niezbędny do fakturowania opłat za ścieki) i bieżąco odliczać podatek VAT za inne materiały biurowe – papier, tonery, akcesoria biurowe itp. wykorzystywane wyłącznie na potrzeby nowo powstałego stanowiska pracy ds. fakturowania opłat za ścieki (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

W analizowanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że w związku z koniecznością wystawiania dużej liczby faktur za ścieki w Urzędzie Gminy utworzone zostanie nowe stanowisko administracyjne ds. fakturowania opłat. W związku z tym zakupiony będzie specjalistyczny program komputerowy. A nowo powstałe stanowisko pracy ds. fakturowania będzie musiało zostać wyposażone w materiały biurowe, drukarki i inne akcesoria biurowe.

Na nowo powstałym stanowisku pracy ds. fakturowania opłat będą wystawiane faktury za ścieki dla mieszkańców wsi A, B, C, X, D i E. Osoba zatrudniona na nowo powstałym stanowisku ds. fakturowania oprócz wystawiania faktur będzie się zajmowała następującymi sprawami:

  • księgowaniem opłat za ścieki,
  • wysyłaniem wezwań do zapłaty za ścieki,
  • ewentualną egzekucją opłat za ścieki,
  • prowadzeniem cząstkowego rejestru sprzedaży VAT w zakresie opłat ścieki,
  • sporządzaniem JPK w zakresie dotyczącym opłat za ścieki.

W zakresie obowiązków tej osoby będą wyłącznie zagadnienia związane z poborem opłat za ścieki.

Jednostki organizacyjne Gminy, ani obiekty użyteczności publicznej nie będą podłączone do sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, D, E i X. Wobec tego na stanowisku tym nie będą rozliczane opłaty za ścieki dla jednostek organizacyjnych Gminy i gminnych obiektów użyteczności publicznej.

Zakupiony specjalistyczny program komputerowy oprócz funkcji wystawiania faktur dla mieszkańców posiada jeszcze inne funkcje polegające na:

  • możliwości księgowania opłat za ścieki,
  • możliwości ewidencji umów z osobami podłączonymi do kanalizacji sanitarnej i tworzenia bazy kontrahentów niezbędnej do fakturowania opłat za ścieki,
  • możliwości wystawiania wezwań do zapłaty za ścieki i generowania innych dokumentów niezbędnych do egzekucji tych opłat,
  • możliwości tworzenia cząstkowych rejestrów sprzedaży VAT w zakresie opłat za ścieki oraz możliwości tworzenia w tym zakresie jednolitego pliku kontrolnego.

Zakup wyposażenia w materiały biurowe, tonery, drukarki, papier i inne akcesoria biurowe na potrzeby stanowiska ds. fakturowania opłat za ścieki Wnioskodawca będzie nabywać oddzielnie i dokumentować odrębnymi fakturami, nie łącząc tych zakupów z innymi zakupami na potrzeby pracy Urzędu Gminy.

Zakupione na wyodrębnione faktury materiały biurowe, tonery, drukarki, papier i inne akcesoria biurowe będą wykorzystywane na stanowisku ds. fakturowania. Materiały te będą przeznaczane wyłącznie na potrzeby tego stanowiska pracy, a służyć będą wykonywaniu wszystkich czynności związanych z obsługą tego stanowiska, tj.:

  • wydruku faktur za ścieki,
  • księgowania opłat za ścieki,
  • ewidencji umów na odbiór ścieków i tworzenia zbiorów dokumentów,
  • wydruku cząstkowych rejestrów sprzedaży VAT w zakresie opłat za ścieki,
  • wydruku wezwań do zapłaty w przypadku braku wpłat za ścieki,
  • wydruku dokumentów niezbędnych do egzekucji opłat za ścieki.

Zakupione materiały biurowe, tonery, drukarki i inne akcesoria biurowe nie będą wykorzystywane przez Gminę do rozliczeń opłat za ścieki odprowadzanych przez jednostki organizacyjne Gminy i gminne obiekty użyteczności publicznej, ponieważ jednostki te i obiekty nie będą podłączane do sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, X, D i E.

Wobec powyższego wskazać należy, że ponoszone przez Gminę wydatki na zakup programu komputerowego oraz innych materiałów biurowych – papieru, tonerów, akcesoriów biurowych itp., które będą przeznaczane wyłącznie na potrzeby tego stanowiska pracy, a służyć będą wykonywaniu wszystkich czynności związanych z obsługą tego stanowiska, jak wynika z opisu sprawy, będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ad. 3

Podsumowując, Gmina będzie mogła odliczać w 100% podatek VAT naliczony w fakturach dokumentujących zakupiony program komputerowy (niezbędny do fakturowania opłat za ścieki) i bieżąco odliczać podatek VAT za inne materiały biurowe – papier, tonery, akcesoria biurowe itp. wykorzystywane wyłącznie na potrzeby nowo powstałego stanowiska pracy ds. fakturowania opłat za ścieki. W analizowanej sprawie będą bowiem spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca będzie działać jako podatnik VAT, a ww. wydatki będą służyć do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zaznaczyć należy, że Gmina będzie mogła zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 3 oceniono jako prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informację, że ścieki zrzucone do sieci kanalizacji sanitarnej a następnie zrzucone do oczyszczalni ścieków w A będą w 100% zafakturowane oraz, że do oczyszczalni ścieków w A i sieci kanalizacji sanitarnej we wsiach A, B, C, D, E i X nie będą podłączone żadne jednostki organizacyjne Gminy oraz żadne budynki użyteczności publicznej będące własnością Gminy. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj