Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.505.2018.ID
z 16 listopada 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2018 r. (data wpływu 25 września 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udzielaniem dotacji na dofinansowanie wymiany źródeł ciepła – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udzielaniem dotacji na dofinansowanie wymiany źródeł ciepła.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina B. w partnerstwie z Gminami: C., D., G., S., Sz., W. oraz Z. realizuje dwa projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020, w ramach osi priorytetowej regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza.

Pierwszy z nich pod nazwą „Wymiana przestarzałych kotłów węglowych na nowoczesne źródła zasilania gazem i biomasą” uzyskał dofinansowanie w ramach poddziałania 4.4.2. Obniżenie poziomu niskiej emisji – SPR Regionalny Program Operacyjny Województwa X na lata 2014-2020 i przewiduje wymianę 80 urządzeń grzewczych na nowe, ekologiczne, spełniające wymogi ekoprojektu w zakresie efektywności energetycznej i emisji zanieczyszczeń kotły gazowe.

Drugi projekt pod nazwą „Wymiana niskosprawnych źródeł ciepła na nowoczesne kotły węglowe” uzyskał dofinansowanie w ramach poddziałania 4.4.3. Obniżenie poziomu niskiej emisji (paliwa stałe) – SPR Regionalny Program Operacyjny Województwa X na lata 2014-2020 i przewiduje wymianę 50 urządzeń grzewczych na nowoczesne kotły węglowe.

W przypadku obu projektów beneficjentami będą mieszkańcy Gminy B. oraz osoby fizyczne posiadające na terenie Gminy budynki mieszkalne, w których nie jest prowadzona działalność gospodarcza.

W obu przypadkach wsparcie następuje poprzez udzielenie właścicielom budynków mieszkalnych dotacji celowej stanowiącej refundację poniesionych wydatków.

Zasady udzielania i rozliczenia dotacji zostały określone Uchwałą Nr (…) Rady Gminy B. z dnia 9 marca 2018 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu określającego zasady udzielania dotacji celowych na realizację zadań w ramach programu „Regionalna polityka energetyczna, działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza, poddziałanie 4.4.2. Obniżenie poziomu niskiej emisji – SPR oraz poddziałanie 4.4.3 Obniżenie poziomu niskiej emisji – paliwa stałe, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020.

Uchwała ta została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875 z późn. zm.), w związku z art. 400a ust. 1 pkt 21 oraz art. 403 ust. 2 i 4-6 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2017 r., poz. 519 z późn. zm.).

Przystąpienie do projektu jest dobrowolne, dotacji udziela się na podstawie złożonych przez osoby zainteresowane ankiet i realizacji inwestycji zgodnie z regulaminem, zawartą umową i wynikiem oceny energetycznej budynku. W ocenie energetycznej budynku znajduje się obliczony współczynnik energii pierwotnej, który powinien być równy lub mniejszy niż 150 kWh/m x rok. W przypadku gdy budynek, w którym planowana jest inwestycja nie spełnia standardów efektywności energetycznej mieszkaniec otrzyma zlecenie modernizacji tego obiektu – jest to warunkiem uczestnictwa w projekcie. Gminy podpiszą umowy z mieszkańcami zakwalifikowanymi do projektu umowy o przyznaniu dotacji.

Inwestor we własnym zakresie i na własną odpowiedzialność dokonuje zakupu nowego źródła ciepła oraz wybiera wykonawcę prac modernizacyjnych i montażowych. Po zrealizowaniu inwestycji komplet dokumentów (faktury i rachunki wystawione na mieszkańca, potwierdzające zakres wykonywanych prac, dokumenty potwierdzające utylizację starego źródła ciepła) wraz z wnioskiem o wypłatę dotacji przedstawia w Urzędzie Gminy B.

Wysokość przyznanej dotacji jest równa sumie kosztów kwalifikowanych obliczonych na podstawie zaleceń oceny energetycznej i faktycznie poniesionych kosztów. Nie może jednak przekroczyć następujących wartości:

  • 4.4.2 – w budynku jednorodzinnym 8 000 zł/kocioł i 6 000 zł/instalację, w budynku wielorodzinnym 10 000 zł/kocioł i wielokrotność 6 000 zł zgodnie z liczbą wyodrębnionych lokali, nie więcej niż 80 zł/m ogrzewanej powierzchni/instalacja wewnętrzna.
  • 4.4.3 – w budynku jednorodzinnym 8 000 zł kocioł i 1 000 zł instalacja wewnętrzna, w budynku wielorodzinnym 10 000 zł/kocioł i wielokrotność 1000 zł zgodnie z liczbą wyodrębnionych lokali, nie więcej niż 80 zł/m ogrzewanej powierzchni/instalacja wewnętrzna.

Dotacja na formę zwrotu kosztów kwalifikowanych w projekcie, udzielana jest na konto bankowe wskazane przez mieszkańca po zweryfikowaniu poprawności wykonania obowiązków wynikających z umowy i złożonych dokumentów.

Źródło finansowania inwestycji stanowią środki własne Gminy, środki unijne przyznane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 oraz środki własne mieszkańców.

Okres trwałości projektu wynosi 5 lat od dnia rozliczenia dofinansowania przez Lidera projektu – Gminę G.

Zakupione w ramach projektu urządzenia grzewcze są własnością mieszkańców.

Dofinansowanie udzielane będzie z budżetu Gminy B. jako jednostki samorządu terytorialnego w latach 2018-2020. Gmina będzie natomiast wnioskować na ten cel o środki objęte Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa X na lata 2014-2020.

W związku z powyższym udzielana mieszkańcom dotacja na dofinansowanie działań z zakresu ochrony środowiska jest dotacją w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy udzielona osobie fizycznej na podstawie zawartej umowy dotacja celowa na wymianę źródeł ciepła podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w konsekwencji czego na Gminie ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja dla mieszkańców Gminy biorących udział w projekcie ma formę zwrotu kosztów kwalifikowanych za zakupione urządzenia grzewcze, które stanowią własność mieszkańca. Dotacja ta jest wypłacana z budżetu Gminy B. i na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Gmina nie ma więc obowiązku sporządzania informacji PIT-8C.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, za wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień zawartych w ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie zadań publicznych.

Definicję dotacji celowych zawiera art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zgodnie z którym są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

Zgodnie z art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań.

W przypadku zadań innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności Pożytku Publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r., poz. 1817), tryb postępowania o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postepowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 ustawy o finansach publicznych).

Z kolei finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, będące zadaniem powiatów i zadaniem własnym gmin (art. 403 ust. 1-2 ustawy Prawo ochrony środowiska), zgodnie z art. 403 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy Prawo ochrony środowiska, może polegać na udzieleniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych, w szczególności osób fizycznych.

Reasumując, otrzymany przez mieszkańców – osoby fizyczne, przychód z tytułu dotacji celowej korzystać będzie z przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Gmina nie będzie wystawiać mieszkańcom – osobom fizycznym informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1509, z późn. zm.), jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina B. (Wnioskodawca) w partnerstwie z Gminami: C., D., G., S., Sz., W. oraz Z. realizuje dwa projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020, w ramach osi priorytetowej regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.4 Redukcja emisji zanieczyszczeń do powietrza. Pierwszy z nich pod nazwą „Wymiana przestarzałych kotłów węglowych na nowoczesne źródła zasilania gazem i biomasą” przewiduje wymianę 80 urządzeń grzewczych na nowe, ekologiczne, spełniające wymogi ekoprojektu w zakresie efektywności energetycznej i emisji zanieczyszczeń kotły gazowe. Drugi projekt pod nazwą „Wymiana niskosprawnych źródeł ciepła na nowoczesne kotły węglowe” przewiduje wymianę 50 urządzeń grzewczych na nowoczesne kotły węglowe. W przypadku obu projektów beneficjentami będą mieszkańcy Gminy B. oraz osoby fizyczne pozostające na terenie Gminy budynki mieszkalne, w których nie jest prowadzona działalność gospodarcza. W obu przypadkach wsparcie następuje poprzez udzielenie właścicielom budynków mieszkalnych dotacji celowej stanowiącej refundacje poniesionych wydatków. W przypadku obu projektów beneficjentami będą mieszkańcy Gminy B. oraz osoby fizyczne pozostające na terenie Gminy budynki mieszkalne, w których nie jest prowadzona działalność gospodarcza. W obu przypadkach wsparcie następuje poprzez udzielenie właścicielom budynków mieszkalnych dotacji celowej stanowiącej refundacje poniesionych wydatków. Przystąpienie do projektu jest dobrowolne, dotacji udziela się na podstawie złożonych przez osoby zainteresowane ankiet i realizacji inwestycji zgodnie z regulaminem, zawartą umową i wynikiem oceny energetycznej budynku. W przypadku gdy budynek, w którym planowana jest inwestycja nie spełnia standardów efektywności energetycznej mieszkaniec otrzyma zlecenie modernizacji tego obiektu – jest warunkiem uczestnictwa w projekcie. Gminy podpiszą umowy z mieszkańcami zakwalifikowanymi do projektu umowy o przyznaniu dotacji. Inwestor we własnym zakresie i na własną odpowiedzialność dokonuje zakupu nowego źródła ciepła oraz wybiera wykonawcę prac modernizacyjnych i montażowych. Po zrealizowaniu inwestycji komplet dokumentów (faktury i rachunki wystawione na mieszkańca, potwierdzające zakres wykonywanych prac, dokumenty potwierdzające utylizację starego źródła ciepła) wraz z wnioskiem o wypłatę dotacji przedstawia w Urzędzie Gminy B. Wysokość przyznanej dotacji jest równa sumie kosztów kwalifikowanych obliczonych na podstawie zaleceń oceny energetycznej i faktycznie poniesionych kosztów. Nie może jednak przekroczyć określonych we wniosku wartości. Dotacja na formę zwrotu kosztów kwalifikowanych w projekcie, udzielana jest na konto bankowe wskazane przez mieszkańca po zweryfikowaniu poprawności wykonania obowiązków wynikających z umowy i złożonych dokumentów. Źródło finansowania inwestycji stanowią środki własne Gminy, środki unijne przyznane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 oraz środki własne mieszkańców. Okres trwałości projektu wynosi 5 lat od dnia rozliczenia dofinansowania przez Lidera projektu – Gminę G. Zakupione w ramach projektu urządzenia grzewcze są własnością mieszkańców. Dofinansowanie udzielane będzie z budżetu Gminy B. jako jednostki samorządu terytorialnego w latach 2018-2020. Gmina będzie natomiast wnioskować na ten cel o środki objęte Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa X na lata 2014-2020.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie

jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077) – dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 powoływanej ustawy).

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2017 r., poz. 519, z późn. zm.), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej „Narodowym Funduszem”, jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077).

Natomiast, zgodnie z art. 400 ust. 2 ww. ustawy, wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej „wojewódzkimi funduszami”, są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska, do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy Prawo ochrony środowiska – finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, należy uznać, że jeżeli Wnioskodawca – jednostka samorządu terytorialnego – udzieliła ze swoich środków budżetowych dotacji celowych (w rozumieniu ustawy o finansach publicznych) osobom fizycznym na dofinansowanie kosztów związanych z wymianą źródeł ciepła, to u tych osób powstał przychód na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystający ze zwolnienia, wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy.

W konsekwencji, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek sporządzenia informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych na druku PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Należy również zastrzec, że zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj