Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.485.2018.3.JO
z 24 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2018 r. (data wpływu 20 sierpnia 2018 r.) uzupełniony o opłatę za wydanie interpretacji indywidualnej, dokonaną w dniu 8 października 2018 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 2 października 2018 r. (skutecznie doręczone Stronie w dniu 8 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania Oddziału PUBLIC REALATIONS za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy – jest prawidłowe,
  • uznania Oddziału WYNAJEM za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy – jest prawidłowe,
  • wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT czynności przeniesienia w drodze podziału przez wydzielenie na nową spółkę Oddziału WYNAJEM jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Oddziału PUBLIC RELATIONS i Oddziału WYNAJEM za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy oraz wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT czynności przeniesienia w drodze podziału przez wydzielenie na nową spółkę Oddziału WYNAJEM jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wniosek został uzupełniony o opłatę dokonaną w dniu 8 października 2018 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 2 października 2018 r. znak: 0114-KDIP1-1.4012.485.2018.1.JO.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej „Wnioskodawca”) jest osobą prawną prowadzącą działalność gospodarczą w następujących obszarach:

  1. działalność w zakresie public relations polegająca na świadczeniu usług, w szczególności wprowadzania nowych firm na rynek, planowania i budowania strategii komunikacji, audytów i analiz komunikacyjnych, komunikacji brandu i produktu, komunikacji marketingowej, badania komunikacyjnego rynku, indywidulanego coachingu komunikacyjnego oraz komunikacji antykryzysowej;
  2. działalność w zakresie wynajmu na cele biurowe części nieruchomości stanowiącej własność Wnioskodawcy. Nieruchomością tą są dwa połączone lokale o numerach 3 i 4 o łącznej powierzchni 353 m2 składające się z 10 pokoi biurowych, dwóch sal konferencyjnych, trzech toalet, dwóch pomieszczeń magazynowych, pomieszczenia gospodarczego oraz pomieszczenia serwerowni, położone na 3 piętrze budynku wraz z czterema miejscami parkingowymi zlokalizowanymi w tym budynku. Najemcą części tej nieruchomości na cele biurowe jest F., a najemcą jednego z miejsc parkingowych spółka V. sp. z o.o. mająca swoją siedzibę przy ul. B. w W.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych osiąga zyski stanowiące dochód podlegający opodatkowaniu tym podatkiem, nie posiada strat podatkowych z lat ubiegłych podlegających odliczeniu od dochodu Wnioskodawcy. Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ze względu na odmienny charakter prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności dotyczącej public relations polegającej na świadczeniu, w szczególności usług wprowadzania nowych firm na rynek, planowania i budowania strategii komunikacji, audytów i analiz komunikacyjnych, komunikacji brandu i produktu, komunikacji marketingowej, badania komunikacyjnego rynku, indywidulanego coachingu komunikacyjnego i komunikacji antykryzysowej oraz działalności w zakresie wynajmu części nieruchomości w postaci lokali przy ul. B. w W. stanowiącej własność Wnioskodawcy na cele biurowe oraz wynajmu miejsca parkingowego, Wnioskodawca zamierza rozdzielić te dwa rodzaje działalności.

Rozdzielenie tych działalności nastąpi w ten sposób, że zarząd Wnioskodawcy podejmie uchwałę o utworzeniu dwóch oddziałów:

  1. oddziału, który będzie zajmować się działalnością public relations polegającą na świadczeniu usług, w szczególności wprowadzania nowych firm na rynek, planowania i budowania strategii komunikacji, audytów i analiz komunikacyjnych, komunikacji brandu i produktu, komunikacji marketingowej, badania komunikacyjnego rynku, indywidulanego coachingu komunikacyjnego oraz komunikacji antykryzysowej (dalej „Oddział PUBLIC RELATIONS”), oraz
  2. oddziału, który będzie zajmować się wynajmem nieruchomości stanowiącej własność Wnioskodawcy w postaci lokali przy ulicy B. w W. na cele biurowe oraz wynajmem miejsc parkingowych w budynku przy ul. B. w W., których właścicielem jest Wnioskodawca (dalej „Oddział WYNAJEM”).

W zakresie utworzenia Oddziału PUBLIC RELATIONS Wnioskodawca podejmie następujące działania:

  • Utworzenie Oddziału PUBLIC RELATIONS będzie zgłoszone przez zarząd Wnioskodawcy do Sądu Rejestrowego i oddział ten będzie stanowić wewnętrzną jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy.
  • Wnioskodawca zaprowadzi dla Oddziału PUBLIC RELATIONS odrębne księgi rachunkowe oraz prowadzić będzie odrębną ewidencję faktur sprzedażowych oraz faktur zakupowych dotyczących działalności Oddziału PUBLIC RELATIONS. Prowadzona będzie również odrębna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, która dotyczyć będzie wyłącznie zespołu składników majątkowych wyodrębnionych do Oddziału PUBLIC RELATIONS.


Wnioskodawca przyporządkuje do Oddziału PUBLIC RELATIONS składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia przez ten oddział działalności, w szczególności:

  1. kontrakty z klientami, które będą realizowane na dzień otwarcia tego Oddziału,
  2. komputery, drukarki oraz oprogramowanie biurowe (Microsoft Office).
  3. licencja na oprogramowanie księgowo-kadrowe,
  4. samochód osobowy,
  5. umowa leasingu operacyjnego samochodu osobowego,
  6. wyposażenie biurowe w postaci mebli i drobnych materiałów biurowych
    (np. segregatory, materiały piśmienne),
  7. telefony,
  8. serwer,
  9. środki pieniężne,
  10. domena internetowa oraz
  11. narzędzie marketingowe w postaci strony internetowej.


Ponadto, Wnioskodawca przyporządkuje do Oddziału PUBLIC RELATIONS pracowników. Oddział ten będzie dysponować odpowiednią dla swej działalności powierzchnią biurową udostępnioną przez Wnioskodawcę, w ten sposób, że nastąpi przyporządkowanie do Oddziału PUBLIC RELATIONS prawa do korzystania z części powierzchni nieruchomości stanowiącej własność Wnioskodawcy w postaci lokali i prawa do korzystania z trzech miejsc parkingowych w budynku przy ulicy B. w W.

Do Oddziału PUBLIC RELATIONS przyporządkowane będą w szczególności następujące zobowiązania:

  1. z tytułu wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenie społeczne pracowników przyporządkowanych do tego oddziału,
  2. z tytułu leasingu operacyjnego samochodu osobowego,
  3. z tytułu opłat dotyczących części powierzchni biurowej Wnioskodawcy przy ul. B. w W., udostępnionej do tego oddziału (opłaty za wodę, odprowadzanie ścieków, ogrzewanie, elektryczność, sprzątanie) i opłat związanych z 3 miejscami parkingowymi w budynku przy ul. B. w W.,
  4. z tytułu abonamentów telefonicznych pracowników przyporządkowanych do tego oddziału,
  5. z tytułu zapewnienia utrzymania i obsługi domeny oraz strony internetowej.

W zakresie utworzenia Oddziału WYNAJEM Wnioskodawca podejmie następujące działania:

  • będzie zgłoszone przez zarząd Wnioskodawcy do Sądu Rejestrowego i oddział ten będzie stanowić wewnętrzną jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy.
  • Wnioskodawca zaprowadzi dla Oddziału WYNAJEM odrębne księgi rachunkowe oraz prowadzić będzie odrębną ewidencję faktur sprzedażowych oraz faktur zakupowych dotyczących działalności Oddziału WYNAJEM. Prowadzona będzie również odrębna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, która dotyczyć będzie wyłącznie zespołu składników majątkowych wyodrębnionych do Oddziału WYNAJEM.


Wnioskodawca przyporządkuje do Oddziału WYNAJEM następujące składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia przez ten oddział działalności, w szczególności:

  1. nieruchomość w postaci dwóch połączonych lokali o numerach 3 i 4 o łącznej powierzchni 353 m2 składających się z 10 pokoi biurowych, dwóch sal konferencyjnych, trzech toalet, dwóch pomieszczeń magazynowych, pomieszczenia gospodarczego oraz pomieszczenia serwerowni, położonych na 3 piętrze budynku przy ul. B. w W. wraz z czterema miejscami parkingowymi zlokalizowanymi w tym budynku,
  2. umowę najmu części powyższej nieruchomości z F.,
  3. umowę najmu miejsca parkingowego z V. sp. z o.o.,
  4. komputer, drukarkę oraz oprogramowanie biurowe (Microsoft Office),
  5. licencja na oprogramowanie księgowo-kadrowe,
  6. wyposażenie biurowe w postaci mebli i drobnych materiałów biurowych (np. segregatory, materiały piśmienne),
  7. telefon, oraz
  8. środki pieniężne.

Ponadto, Wnioskodawca przyporządkuje do Oddziału WYNAJEM pracownika, który zatrudniony będzie w tym oddziale w niepełnym wymiarze czasu pracy.

Do Oddziału WYNAJEM przyporządkowane będą w szczególności następujące zobowiązania:

  1. z tytułu kredytu bankowego oraz pożyczki zaciągniętych na nabycie nieruchomości przy ul. B. w W.,
  2. z tytułu wynagrodzenia oraz składek na ubezpieczenie społeczne pracownika przyporządkowanego do tego oddziału,
  3. z tytułu opłat dotyczących lokalu w części, której prawo do korzystania nie zostało przydzielone do Oddziału PUBLIC RELATIONS (opłaty za wodę, odprowadzanie ścieków, ogrzewanie, elektryczność, sprzątanie) i z tytułu opłat za jedno miejsce parkingowe,
  4. z tytułu abonamentu telefonicznego pracownika przyporządkowanego do tego oddziału.

Ponadto, po utworzeniu Oddziału PUBLIC RELATIONS oraz Oddziału WYNAJEM, Wnioskodawca rozważa dokonanie podziału Wnioskodawcy przez wydzielenie w rozumieniu przepisu art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 1030, dalej „KSH”). Wnioskodawca rozważa dokonanie podziału przez wydzielenie, gdzie wydzielona zostanie część istniejącego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowiąca Oddział WYNAJEM i przeniesienie tego oddziału na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę prawa handlowego posiadającą osobowość prawną z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.


Spółka istniejąca lub nowo zawiązana, na którą przeniesiony będzie Oddział WYNAJEM będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka ta niezwłocznie po dokonaniu tego podziału zawrze umowę najmu z Wnioskodawcą dotyczącą wynajmu na rzecz Wnioskodawcy części nieruchomości położnej przy ul. B. w W. oraz trzech miejsc parkingowych w budynku przy ul. B. w W. i w ten sposób całość tej nieruchomości będzie wynajęta (część na rzecz dotychczasowego najemcy biurowego i dotychczasowego najemcy jednego miejsca parkingowego a część właśnie na rzecz Wnioskodawcy).


Wskutek podziału przez wydzielenie, gdzie wydzielona zostanie część istniejącego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowiąca Oddział WYNAJEM i nastąpi przeniesienie tego Oddziału na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę prawa handlowego, po stronie Wnioskodawcy pozostanie Oddział PUBLIC RELATIONS prowadzący księgi rachunkowe, rejestry sprzedaży i zakupów VAT oraz inne wymagane rejestry księgowe i podatkowe. W ramach tego oddziału istnieć będzie zespół składników materialnych i niematerialnych, w szczególności środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, wyposażenie, narzędzia marketingowe w postaci strony internetowej, kontrakty z klientami, pracownicy, środki finansowe w postaci pieniędzy, programy komputerowe niezbędne do prowadzania działalności operacyjnej na rzecz klientów oraz zobowiązania (w szczególności z tytułu wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenie społeczne pracowników działających w sferze świadczenia przez Wnioskodawcę usług z zakresu public relations, z tytułu czynszu najmu powierzchni biurowej, która zostanie wynajęta od spółki na rzecz której wydzielony zostanie Oddział WYNAJEM, z tytułu abonamentów telefonicznych wspomnianych pracowników, z tytułu zapewnienia utrzymania i obsługi domeny oraz strony internetowej). Zespół ten będzie przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych z zakresu public relations, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Wnioskodawca po dokonaniu podziału przez wydzielenie Oddziału WYNAJEM prowadzić będzie więc niezależne przedsiębiorstwo.


Wydzielony, do odrębnej istniejącej lub nowo zawiązanej spółki prawa handlowego, Oddział WYNAJEM będzie prowadzić księgi rachunkowe, rejestry sprzedaży i zakupów VAT oraz inne wymagane rejestry księgowe i podatkowe W ramach tego oddziału istnieć będzie zespół składników materialnych i niematerialnych, w szczególności nieruchomość w postaci dwóch połączonych lokali o numerach 3 i 4 o łącznej powierzchni 353 m2 składających się z 10 pokoi biurowych, dwóch sal konferencyjnych, trzech toalet, dwóch pomieszczeń magazynowych, pomieszczenia gospodarczego oraz pomieszczenia serwerowni, położonych na 3 piętrze budynku przy ul. B. w W. wraz z czterema miejscami parkingowymi zlokalizowanymi w tym budynku oraz inne środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, wyposażenie, umowa najmu z F. oraz z V. Sp. z o.o., pracownik, środki finansowe w postaci pieniędzy, programy komputerowe niezbędne do prowadzania działalności oraz zobowiązania (w szczególności z tytułu kredytu i pożyczki zaciągniętej przez Wnioskodawcę na zakup nieruchomości przy ul. B. w W., wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenie społeczne pracownika przydzielonego do Oddziału WYNAJEM, z tytułu abonamentu telefonicznego wspomnianego pracownika). Niezwłocznie po dokonaniu tego podziału spółka, na którą przyjdzie w wyniku podziału Oddział WYNAJEM zawrze umowę najmu z Wnioskodawcą dotyczącą wynajmu na rzecz Wnioskodawcy części nieruchomości położnej przy ul. B. w W. oraz trzech miejsc parkingowych w budynku przy ul. B. w W. i w ten sposób całość tej nieruchomości będzie wynajęta (część na rzecz dotychczasowej najemcy biurowego i dotychczasowego najemcy jednego miejsca parkingowego a część właśnie na rzecz Wnioskodawcy). Zatem tak określny zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań będzie przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych w postaci wynajmu nieruchomości, zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Spółka, do której wydzielony będzie Oddział WYNAJEM po dokonaniu podziału przez wydzielenie prowadzić będzie więc niezależne przedsiębiorstwo.


Wnioskodawca planuje utworzenie wspominanych oddziałów jak również dokonanie wspomnianego podziału przez wydzielenie wyłącznie z przyczyn ekonomicznych takich jak, w szczególności:

  1. odmienny charakter prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności dotyczącej public relations polegającą na świadczeniu, w szczególności usług wprowadzania nowych firm na rynek, planowania i budowania strategii komunikacji, audytów i analiz komunikacyjnych, komunikacji brandu i produktu, komunikacji marketingowej, badania komunikacyjnego rynku, indywidulanego coachingu komunikacyjnego oraz komunikacji antykryzysowej oraz działalności w zakresie wynajmu części nieruchomości stanowiącej własność Wnioskodawcy w postaci lokalu przy ulicy B. w W. na cele komercyjne - biurowe, oraz
  2. większe możliwości znalezienia inwestora strategicznego lub kupca zainteresowanego wyłącznie działalnością Wnioskodawcy w zakresie public relations i niezainteresowanego nabywaniem własności nieruchomości i działalności polegającej na jej wynajmie.

Zatem celem planowych działań nie jest odniesienie przez Wnioskodawcę jakichkolwiek korzyści podatkowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania w zakresie podatku od towarów i usług:

  1. Czy Oddział PUBLIC RELATIONS stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
  2. Czy Oddział WYNAJEM stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
  3. Czy podział Wnioskodawcy przez wydzielenie w rozumieniu przepisu art. 529 § 1 pkt 4 KSH, gdzie wydzielona zostanie część istniejącego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowiąca Oddział WYNAJEM i nastąpi przeniesienie tego oddziału na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę prawa handlowego posiadającą osobowość prawną z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej nie będzie u Wnioskodawcy podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ?

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług:

Własne stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1:

Zdaniem Wnioskodawcy Oddział PUBLIC RELATIONS stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej „Ustawa CIT”) oraz art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej „Ustawa VAT”), ponieważ będzie to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Zgodnie z art. 4a pkt 4 Ustawy CIT, „ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 27e Ustawy VAT, „ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespól składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”. Z powyższych przepisów wynika zatem jednoznacznie, że pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa ma takie samo rozumienie i znaczenie w Ustawie CIT oraz w Ustawie VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy Oddział PUBLIC RELATIONS będzie wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie w istniejącym przedsiębiorstwie zespołem składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.


Wyodrębnienie organizacyjne polegać będzie na tym, że zarząd Wnioskodawcy podejmie w formie uchwały decyzję o utworzeniu Oddziału PUBLIC RELATIONS, a utworzenie Oddziału PUBLIC RELATIONS będzie zgłoszone przez zarząd Wnioskodawcy do Sądu Rejestrowego i Oddział PUBLIC RELATIONS będzie stanowić wewnętrzną jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy. Zarejestrowany w Sądzie Rejestrowym Oddział PUBLIC RELATIONS służyć będzie wyłącznie realizacji określonych zadań gospodarczych w postaci działalności public relations polegającej na świadczeniu usług, w szczególności wprowadzania nowych firm na rynek, planowania i budowania strategii komunikacji, audytów i analiz komunikacyjnych, komunikacji brandu i produktu, komunikacji marketingowej, badania komunikacyjnego rynku, indywidulanego coachingu komunikacyjnego oraz komunikacji antykryzysowej.

Wnioskodawca przyporządkuje do Oddziału PUBLIC RELATIONS składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia przez ten oddział działalności, w szczególności:

  1. kontrakty z klientami, które będą realizowane na dzień otwarcia tego Oddziału.
  2. komputery, drukarki oraz oprogramowanie biurowe (Microsoft Office).
  3. licencja na oprogramowanie księgowo-kadrowe,
  4. samochód osobowy,
  5. umowa leasingu operacyjnego samochodu osobowego.
  6. wyposażenie biurowe w postaci mebli i drobnych materiałów biurowych (np. segregatory, materiały piśmienne),
  7. telefony,
  8. serwer,
  9. środki pieniężne,
  10. domena internetowa oraz
  11. narzędzie marketingowe w postaci strony internetowej;
  12. zobowiązania z tytułu wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenie społeczne pracowników przyporządkowanych do tego oddziału,
  13. zobowiązania z tytułu opłat dotyczących części powierzchni biurowej Wnioskodawcy przy ul. B. w W. udostępnionej do tego oddziału (opłaty za wodę, odprowadzanie ścieków, ogrzewanie, elektryczność, sprzątanie) i opłat związanych z 3 miejscami parkingowymi w budynku przy ul. B. w W.,
  14. zobowiązania z tytułu abonamentów telefonicznych pracowników przyporządkowanych do tego oddziału,
  15. zobowiązania z tytułu z tytułu leasingu operacyjnego samochodu osobowego.
  16. zobowiązania z tytułu zapewnienia utrzymania i obsługi domeny oraz strony internetowej czyli zespół składników majątkowych spełniających ściśle określoną rolę gospodarczą (świadczenie usług public relations) w ramach funkcjonującego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, której nie spełniają pozostałe składniki majątkowe w tym przedsiębiorstwie. Ponadto, Wnioskodawca przyporządkuje do Oddziału PUBLIC RELATIONS pracowników. Oddział ten będzie dysponować odpowiednią dla swej działalności powierzchnią biurową udostępnioną przez Wnioskodawcę, w ten sposób, że nastąpi przyporządkowanie do Oddziału PUBLIC RELATIONS prawa do korzystania z części powierzchni nieruchomości stanowiącej własność Wnioskodawcy w postaci lokalu przy ulicy B. w W. i prawa do korzystania z trzech miejsc parkingowych w budynku przy ulicy B. w W.

Wyodrębnienie finansowe polegać będzie na tym. że:

  • dla Oddziału PUBLIC RELATIONS prowadzone będą odrębne księgi rachunkowe;
  • dla Oddziału PUBLIC RELATIONS prowadzony będzie odrębny rejestr faktur zakupowych i sprzedażowych dotyczących wyłącznie działalności prowadzonej przy wykorzystaniu zespołu składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału PUBLIC RELATIONS;
  • dla Oddziału PUBLIC RELATIONS prowadzona będzie odrębna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, która dotyczy wyłącznie zespołu składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału PUBLIC RELATIONS.


W związku z tym, możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zespołu składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału PUBLIC RELATIONS.

Wyodrębnienie funkcjonalne będzie polegać na tym, że zespół składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału PUBLIC RELATIONS będzie przeznaczony tylko i wyłącznie do realizacji zadania gospodarczego w postaci działalności public relations polegającej na świadczeniu usług, w szczególności wprowadzania nowych firm na rynek, planowania i budowania strategii komunikacji, audytowi analiz komunikacyjnych, komunikacji brandu i produktu, komunikacji marketingowej, badania komunikacyjnego rynku, indywidulanego coachingu komunikacyjnego oraz komunikacji antykryzysowej.

Funkcjonalnie zespół składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału PUBLIC RELATIONS stanowi odrębną całość, gdyż obejmuje wszystkie niezbędne elementy do prowadzenia samodzielnie zadania gospodarczego polegającego na świadczeniu wspomnianych usług.

Zespół składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału PUBLIC RELATIONS mógłby funkcjonować jako samodzielny podmiot gospodarczy, odrębnie i niezależnie od przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. W oparciu o zespół składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału PUBLIC RELATIONS możliwe jest prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej, której przedmiotem, zadaniem gospodarczym, będzie świadczenie wspomnianych usług public relations.

Własne stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 2:

Zdaniem Wnioskodawcy Oddział WYNAJEM stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy CIT oraz art. 2 pkt 27e Ustawy VAT ponieważ będzie to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 Ustawy CIT. „ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 27e Ustawy VAT, „ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”. Z powyższych przepisów wynika zatem jednoznacznie, że pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa ma takie samo rozumienie i znaczenie w Ustawie CIT oraz w Ustawie VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy Oddział WYNAJEM będzie wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie w istniejącym przedsiębiorstwie zespołem składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

Wyodrębnienie organizacyjne polegać będzie na tym, że zarząd Wnioskodawcy podejmie w formie uchwały decyzję o utworzeniu Oddziału WYNAJEM, a utworzenie Oddziału WYNAJEM będzie zgłoszone przez zarząd Wnioskodawcy do Sądu Rejestrowego i oddział WYNAJEM będzie stanowić wewnętrzną jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy. Zarejestrowany w Sądzie Rejestrowym Oddział WYNAJEM służyć będzie wyłącznie realizacji określonych zadań gospodarczych w postaci wynajmu nieruchomości - lokalu przy ul. B. w W.

Wnioskodawca przyporządkuje do Oddziału WYNAJEM składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia przez ten oddział działalności, w szczególności:

  1. nieruchomość w postaci dwóch połączonych lokali o numerach 3 i 4 o łącznej powierzchni 353 m2 składających się z 10 pokoi biurowych, dwóch sal konferencyjnych, trzech toalet, dwóch pomieszczeń magazynowych, pomieszczenia gospodarczego oraz pomieszczenia serwerowni. położonych na 3 piętrze budynku przy ul. B. w W. wraz z czterema miejscami parkingowymi zlokalizowanymi w tym budynku,
  2. umowę najmu części powyższej nieruchomości z F.,
  3. umowę najmu miejsca parkingowego z V. sp. z o.o.,
  4. komputer, drukarkę oraz oprogramowanie biurowe (Microsoft Office),
  5. licencja na oprogramowanie księgowo-kadrowe,
  6. wyposażenie biurowe w postaci mebli i drobnych materiałów biurowych (np. segregatory, materiały piśmienne),
  7. telefon, oraz
  8. środki pieniężne,
  9. zobowiązania z tytułu kredytu bankowego oraz pożyczki zaciągniętych na nabycie nieruchomości przy ul. B. w W.,
  10. zobowiązania z tytułu wynagrodzenia oraz składek na ubezpieczenie społeczne pracownika przyporządkowanego do tego oddziału,
  11. zobowiązania z tytułu opłat dotyczących lokalu przy ul. B. w W. w części, której prawo do korzystania nie zostało przydzielone do Oddziału PUBLIC RELATIONS (opłaty za wodę, odprowadzanie ścieków, ogrzewanie, elektryczność, sprzątanie) ) i z tytułu opłat za jedno miejsce parkingowe,
  12. zobowiązania z tytułu abonamentu telefonicznego pracownika przyporządkowanego do tego oddziału czyli zespół składników majątkowych spełniających ściśle określoną rolę gospodarczą (świadczenie usług wynajmu nieruchomości na cele biurowe i wynajmu miejsc parkingowych w budynku przy ul. B. 11 w W.) w ramach funkcjonującego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, której nie spełniają pozostałe składniki majątkowe w tym przedsiębiorstwie.

Ponadto, Wnioskodawca przyporządkuje do Oddziału WYNAJEM pracownika.

Wyodrębnienie finansowe polegać będzie na tym, że:

  • dla Oddziału WYNAJEM prowadzone będą odrębne księgi rachunkowe;
  • dla Oddziału WYNAJEM prowadzony będzie odrębny rejestr faktur zakupowych i sprzedażowych dotyczących wyłącznie działalności prowadzonej przy wykorzystaniu zespołu składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału WYNAJEM;
  • dla Oddziału WYNAJEM prowadzona będzie odrębna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, która dotyczy wyłącznie zespołu składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału WYNAJEM. W związku z tym, możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zespołu składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału WYNAJEM.


Wyodrębnienie funkcjonalne będzie polegać na tym, że zespół składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału WYNAJEM będzie przeznaczony tylko i wyłącznie do realizacji zadania gospodarczego w postaci wynajmu nieruchomości na cele biurowe i wynajmu miejsc parkingowych w budynku przy ul. B. 11 w W.

Funkcjonalnie zespół składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału WYNAJEM stanowi odrębną całość gdyż obejmuje wszystkie niezbędne elementy do prowadzenia samodzielnie zadania gospodarczego polegającego na wynajmie nieruchomości na cele biurowe i wynajmu miejsc parkingowych w budynku przy ul. B. 11 w W.

Zespół składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału WYNAJEM mógłby funkcjonować jako samodzielny podmiot gospodarczy, odrębnie i niezależnie od przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. W oparciu o zespół składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału WYNAJEM możliwe jest prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej, której przedmiotem, zadaniem gospodarczym, będzie świadczenie wspomnianych usług wynajmu nieruchomości na cele biurowe i wynajem miejsc parkingowych w budynku przy ul. B. w W.

W przypadku dokonania wydzielenia w rozumieniu przepisu art. 529 § 1 pkt 4 KSH, gdzie wydzielona zostanie część istniejącego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowiąca Oddział WYNAJEM i nastąpi przeniesienie tego oddziału na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę prawa handlowego posiadającą osobowość prawną z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, spółka ta w oparciu o nabyty w ten sposób zespół składników majątkowych wyodrębnionych w ramach Oddziału WYNAJEM zamierza kontynuować działalność w takim zakresie w jakim prowadzi ją Oddział WYNAJEM, i ponadto spółka ta zawrze umowę najmu z Wnioskodawcą dotyczącą wynajmu na rzecz Wnioskodawcy części nieruchomości położnej przy ul. B. 11 w W. oraz trzech miejsc parkingowych w budynku przy ul. B. 11 w W., i w ten sposób całość tej nieruchomości będzie wynajęta (część na rzecz dotychczasowej najemcy biurowego i dotychczasowego najemcy jednego miejsca parkingowego a część właśnie na rzecz Wnioskodawcy).

Własne stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 3:

Zdaniem Wnioskodawcy podział Wnioskodawcy przez wydzielenie w rozumieniu przepisu art. 529 § 1 pkt 4 KSH, gdzie wydzielona zostanie część istniejącego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowiąca Oddział WYNAJEM i nastąpi przeniesienie tego oddziału na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę prawa handlowego posiadającą osobowość prawną z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej nie będzie nie będzie u Wnioskodawcy podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa uregulowana jest w przepisie art. 4a pkt 4 Ustawy CIT. Zgodnie z tym przepisem ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Definicja jest tożsama z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa uregulowaną w art. 2 pkt 27e Ustawy VAT.

Jak już Wnioskodawca wykazał w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 2, Oddział WYNAJEM, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy CIT oraz Ustawy VAT, uwzględniając tożsamość definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa uregulowanej w Ustawie CIT oraz w Ustawie VAT.

Ponieważ Oddział WYNAJEM stanowi, co zostało wykazane w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 2, zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy VAT, a zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy VAT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, to Wnioskodawca nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z tytułu podziału przez wydzielenie na mocy którego Oddział WYNAJEM zostanie przeniesiony na spółkę istniejąca lub nowo zawiązaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowią treść tytułu IV działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1577, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 ustawy Kodeks spółek handlowych, podział może być dokonany, przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).


Przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy – przeniesienie własności.

W sytuacji, gdy w wyniku podziału spółki przez wydzielenie przedmiotem przeniesienia własności jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa to mamy do czynienia z transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy, który to przepis wyłącza taką czynność z zakresu regulacji ustawy.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które winno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.


Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.


Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.


Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Zatem na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.


Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa. O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonanej czynności.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01 Zita Modes Sarl stwierdził, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostaw towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastopowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów.

Mając na uwadze powyższe orzeczenie TSUE należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych. Tym samym, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim, w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

W pierwszej kolejności przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia, czy Oddział PUBLIC RELATIONS oraz Oddział WYNAJEM stanowić będą zorganizowane część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

W wyniku oceny przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy zauważyć, że Oddział PUBLIC RELATIONS, będzie stanowić wyodrębnioną jednostką organizacyjną Wnioskodawcy, gdyż zarząd podejmie uchwałę o utworzeniu tego oddziału (utworzenie oddziału będzie zgłoszone do Sądu Rejestrowego). Do Oddziału zostaną przyporządkowane niezbędne składniki materialne i niematerialne (m.in. kontrakty z klientami, komputery, drukarki oraz oprogramowanie biurowe, licencja na oprogramowanie księgowo-kadrowe, samochód osobowy, umowa leasingu operacyjnego samochodu osobowego, wyposażenie biurowe w postaci mebli i drobnych materiałów biurowych, telefony, serwer, domena internetowa oraz narzędzie marketingowe w postaci strony internetowej), w tym zobowiązania (m.in. z tytułu: wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenie społeczne pracowników przyporządkowanych do tego oddziału, leasingu operacyjnego samochodu osobowego, opłat dotyczących części powierzchni biurowej Wnioskodawcy, opłat za wodę, odprowadzania ścieków, ogrzewania, elektryczności, sprzątania) i opłat związanych z 3 miejscami parkingowymi w budynku przy ul. B. 11 w W., abonamentów telefonicznych pracowników przyporządkowanych do tego oddziału, utrzymania i obsługi domeny oraz strony internetowej) oraz środki pieniężne, a także przypisani zostaną do niego pracownicy. Oddział PUBLIC RELATIONS będzie dysponować odpowiednią dla swej działalności powierzchnią biurową udostępnioną przez Wnioskodawcę, gdyż nastąpi przyporządkowanie prawa do korzystania z części powierzchni nieruchomości stanowiącej własność Wnioskodawcy w postaci lokali i prawa do korzystania z trzech miejsc parkingowych w budynku przy ulicy B. w W. Tym samym stwierdzić należy, że Oddział PUBLIC RELATIONS zostanie wyodrębniony organizacyjnie w ramach istniejącego i działającego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Oddział PUBLIC RELATIONS, będzie zajmować się działalnością public relations polegającą na świadczeniu usług, w szczególności wprowadzania nowych firm na rynek, planowania i budowania strategii komunikacji, audytów i analiz komunikacyjnych, komunikacji brandu i produktu, komunikacji marketingowej, badania komunikacyjnego rynku, indywidulanego coachingu komunikacyjnego oraz komunikacji antykryzysowej. Tym samym należy uznać, że w ramach Spółki Oddział PUBLIC RELATIONS został również wyodrębniony funkcjonalnie, co potwierdza fakt, że jest przeznaczony do realizacji wyspecjalizowanych zadań, z wykorzystaniem przydzielonych zasobów.

Dla Oddziału PUBLIC RELTIONS Wnioskodawca zaprowadzi odrębne księgi rachunkowe oraz prowadzić będzie odrębną ewidencję faktur sprzedażowych oraz faktur zakupowych dotyczących działalności ww. Oddziału. Prowadzona będzie również odrębna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, która dotyczyć będzie wyłącznie zespołu składników majątkowych wyodrębnionych do ww. Oddziału. Wobec powyższego uznać należy, że planowana przez Spółkę ewidencja wskazuje na wyodrębnienie finansowe Oddziału PUBLIC RELATIONS w ramach struktury całego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić trzeba, że Oddział PUBLIC RELATIONS będzie posiadać zatem potencjalną możliwość funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy, bowiem jako zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, zostanie w ramach Spółki wydzielony organizacyjnie, finansowo oraz funkcjonalnie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Tym samym uznać należy, że Oddział PUBLIC RELATIONS będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, mogącą stanowić samodzielne przedsiębiorstwo, realizujące wskazane w treści wniosku zadania.

Również Oddział WYNAJEM, będzie stanowić wyodrębnioną jednostką organizacyjną Wnioskodawcy, gdyż zarząd podejmie uchwałę o utworzeniu tego oddziału (utworzenie oddziału będzie zgłoszone do Sądu Rejestrowego). Do Oddziału zostaną przyporządkowane niezbędne składniki materialne i niematerialne (m.in.: nieruchomość w postaci dwóch połączonych lokali o numerach 3 i 4 o łącznej powierzchni 353 m2 składających się z 10 pokoi biurowych, dwóch sal konferencyjnych, trzech toalet, dwóch pomieszczeń magazynowych, pomieszczenia gospodarczego oraz pomieszczenia serwerowni, położonych na 3 piętrze budynku przy ul. B.11 w W. wraz z czterema miejscami parkingowymi zlokalizowanymi w tym budynku, komputer, drukarkę oraz oprogramowanie biurowe Microsoft Office, licencja na oprogramowanie księgowo-kadrowe, telefon, umowa najmu nieruchomości z F., umowę najmu miejsca parkingowego z V. sp. z o.o.), w tym zobowiązania (m.in.: z tytułu: kredytu bankowego oraz pożyczki zaciągniętych na nabycie nieruchomości przy ul. B. w W., wynagrodzenia oraz składek na ubezpieczenie społeczne pracownika przyporządkowanego do tego oddziału, opłat dotyczących lokalu przy ul. B. w W. w części, której prawo do korzystania nie zostało przydzielone do Oddziału PUBLIC RELATIONS w tym opłat za wodę, odprowadzanie ścieków, ogrzewanie, elektryczność, sprzątanie i opłat za jedno miejsce parkingowe, abonamentu telefonicznego pracownika przyporządkowanego do tego oddziału oraz środki pieniężne, a także przyporządkowany zostanie do niego pracownik, który zatrudniony będzie w tym oddziale w niepełnym wymiarze czasu pracy. Tym samym stwierdzić należy, że Oddział WYNAJEM zostanie wyodrębniony organizacyjnie w ramach istniejącego i działającego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Oddział WYNAJEM, będzie zajmować się wynajmem nieruchomości stanowiącej własność Wnioskodawcy w postaci lokali przy ulicy B. w W. na cele biurowe oraz wynajmem miejsc parkingowych w budynku przy ul. B. w W., których właścicielem jest Wnioskodawca. Tym samym należy uznać, że w ramach Spółki Oddział WYNAJEM zostanie również wyodrębniony funkcjonalnie, co potwierdza fakt, że jest przeznaczony do realizacji wyspecjalizowanych zadań, z wykorzystaniem przydzielonych zasobów.

Dla Oddziału WYNAJEM Wnioskodawca zaprowadzi odrębne księgi rachunkowe oraz prowadzić będzie odrębną ewidencję faktur sprzedażowych oraz faktur zakupowych dotyczących działalności ww. Oddziału. Prowadzona będzie również odrębna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, która dotyczyć będzie wyłącznie zespołu składników majątkowych wyodrębnionych do ww. Oddziału. Wobec powyższego uznać należy, że planowana przez Spółkę ewidencja wskazuje na wyodrębnienie finansowe Oddziału WYNAJEM w ramach struktury całego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić trzeba, że Oddział WYNAJEM będzie posiadać zatem potencjalną możliwość funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy, bowiem jako zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, zostanie w ramach Spółki wydzielony organizacyjnie, finansowo oraz funkcjonalnie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Tym samym uznać należy, że Oddział WYNAJEM będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, mogącą stanowić samodzielne przedsiębiorstwo, realizujące wskazane w treści wniosku zadania.

W konsekwencji, opisane przez Wnioskodawcę zespoły składników majątkowych i niemajątkowych, w tym zobowiązań, które będą służyły do prowadzenia Oddziału PUBLIC RELATIONS oraz Oddziału WYNAJEM, spełnią definicję zorganizowanych części przedsiębiorstwa na podstawie art. 2 pkt 27e ustawy.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że po utworzeniu Oddziału PUBLIC RELATIONS oraz Oddziału WYNAJEM, Wnioskodawca rozważa dokonanie podziału Wnioskodawcy przez wydzielenie w rozumieniu przepisu art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, gdzie wydzielona zostanie część istniejącego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowiąca Oddział WYNAJEM i przeniesienia go na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę prawa handlowego posiadającą osobowość prawną z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Wskutek podziału przez wydzielenie, gdzie wydzielona zostanie część istniejącego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowiąca Oddział WYNAJEM i nastąpi przeniesienie tego Oddziału na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę prawa handlowego, po stronie Wnioskodawcy pozostanie Oddział PUBLIC RELATIONS prowadzący księgi rachunkowe, rejestry sprzedaży i zakupów VAT oraz inne wymagane rejestry księgowe i podatkowe.

Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy podział przez wydzielenie w rozumieniu przepisu art. 529 § 1 pkt 4 KSH, gdzie wydzielona zostanie część istniejącego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowiąca Oddział WYAJEM i nastąpi przeniesienie tego oddziału na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę prawa handlowego posiadającą osobowość prawną z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej nie będzie u Wnioskodawcy podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak już stwierdzono wcześniej, zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania majątku, mającego być przedmiotem przeniesienia przez Wnioskodawcę na rzecz istniejącej lub nowo zawiązanej spółki prawa handlowego, tj. Oddziału WYNAJEM, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Opisany we wniosku Oddział WYNAJEM stanowić będzie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, który będzie organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy oraz przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych i potencjalnie będzie mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące konkretnie przypisane mu zadania gospodarcze.

W konsekwencji przeniesienie w ramach podziału przez wydzielenie przedmiotowego majątku (Oddziału WYNAJEM) na rzecz istniejącej lub nowopowstałej spółki prawa handlowego nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy. Tym samym w związku z realizacją planowanego wydzielenia nie dojdzie do powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

Zatem, całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie potwierdzenia, że wydzielane oddziały będą stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa oraz skutków podatkowych dla Wnioskodawcy w związku z planowanym podziałem przez wydzielenie, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj