Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.475.2017.1.IF
z 9 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2017 r. (data wpływu 12 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną. Od 1 listopada 2017 r. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej. Przeważającym rodzajem zgłoszonej działalności jest PKD 55.20.Z, tj. Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania. Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym wybrał kartę podatkową, bowiem świadczy usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków), jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12 pokoi. Ponadto Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia w podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT. Ponadto od 2016 r. Wnioskodawca uzyskiwał przychody z tytułu najmu prywatnego. Do chwili obecnej nie powstał obowiązek stosowania kasy fiskalnej.

Działalność Wnioskodawcy polega na wynajmie mieszkań w systemie dobowym. Obecnie Wnioskodawca wynajmuje swoje mieszkanie oraz mieszkanie koleżanki, z którą ma podpisaną umowę najmu na jej mieszkanie z prawem do dalszego podnajmu. Oba mieszkania znajdują się w tym samym budynku, jednak są to mieszkania odrębne.


Mieszkanie Wnioskodawcy składa się z 1 pokoju z aneksem kuchennym i łazienki, zaś mieszkanie koleżanki składa się z 1 pokoju z aneksem kuchennym i łazienki Wnioskodawca nie wyklucza w przyszłości możliwości najmowania kolejnych mieszkań w celu podnajmowania pokoi w systemie dobowym.


Goście korzystający z wynajmowanych pokoi, mają prawo do korzystania z miejsc parkingowych. Te miejsca parkingowe stanowią odrębne od mieszkań przedmioty własności. Za udostępnienie tych miejsc parkingowych nie są pobierane dodatkowe opłaty.

Obecnie płatności za usługi najmu na doby Wnioskodawca przyjmuje tylko na konto bankowe za pośrednictwem portali internetowych Airbnb i Booking. Nie jest wykluczone, że w przyszłości zostaną dołączone również inne portale tego typu.


W przypadku portalu Airbnb schemat transakcji wygląda następująco: klienci rezerwują pokój, za pomocą portalu opłacają do Airbnb, w ciągu 3 dni od przyjazdu gościa do pokoju Wnioskodawca otrzymuje przelew od Airbnb na swoje konto bankowe. Prowizję dla Airbnb płacą goście.

W przypadku portalu Booking schemat transakcji wygląda następująco: Wnioskodawca ma ustawioną płatność przez Booking co oznacza, że goście rezerwują pokój przez portal, opłacają do Booking i przyjeżdżają do pokoju. Płatność od Booking Wnioskodawca otrzymuje jednym przelewem zbiorczym za poprzedni miesiąc za każdą rezerwację, która się zakończyła w poprzednim miesiącu. Wtedy do 14 dnia kolejnego miesiąca Wnioskodawca otrzymuje zbiorczy przelew za cały poprzedni miesiąc (wszystkie rezerwacje zsumowane), zaś do 8 dnia miesiąca otrzymuję dokładne zestawienia gości, którzy rezerwowali pokój oraz kwot, które zapłacili. Kwota, którą Wnioskodawca otrzymuje na konto, stanowi sumę wszystkich kwot wpłaconych przez gości, pomniejszoną o prowizję Booking.

Ponadto Wnioskodawca chciałby w przyszłości pośredniczyć w zamawianiu usług dla gości takich jak dostarczanie posiłków, zamawianie taksówki, czy wynajem samochodów. W takich przypadkach gość zostanie skontaktowany z wybraną firmą specjalistyczną, a Wnioskodawca otrzyma umówioną prowizję.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy będąc opodatkowanym kartą podatkową, Wnioskodawca może uzyskiwać przychody z tytułu pośredniczenia w usługach specjalistycznych, takich jak dostarczanie posiłków, wynajem samochodów, usług przewodnika itp?


Zdaniem Wnioskodawcy, jednym z warunków korzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej jest niekorzystanie przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne (art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2157).

Zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy o podatku zryczałtowanym, za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie stoi na przeszkodzie opodatkowaniu w formie karty podatkowej świadczenie usług pośrednictwa, umożliwiających gościom otrzymanie posiłku, wynajem samochodu czy też skorzystanie z usług przewodników itp., bowiem usługi te stanowią usługi specjalistyczne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku zryczałtowanym. Czynności te wykraczają poza zgłoszony zakres działalności i są niezbędne do świadczenia kompleksowej usługi hotelarskiej wynajmu pokoi gościom.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2157 z późn. zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Zgodnie z art. 23 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej mogą opłacać także - na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli - osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne.


Stosownie do treści pkt 4 części XII tabeli, w formie karty podatkowej opodatkowane mogą być – usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków) jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12.


Określenie przez ustawodawcę „usługi hotelarskie”, a nie „wynajem pokoi” oraz zapis art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy jednoznacznie wskazuje, że możliwość opodatkowania tą formą opodatkowania dotyczy działalności gospodarczej – usług hotelarskich, a nie wynajmu, jako odrębnego od działalności gospodarczej źródła przychodu wymienionego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z objaśnieniami do części XII Tabeli - usługi te można prowadzić przy zatrudnieniu nie więcej niż 2 pracowników lub 2 pełnoletnich członków rodziny, nie wyłączając małżonka.


W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca od 1 listopada 2017 r. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej. Przeważającym rodzajem zgłoszonej działalności jest PKD 55.20.Z, tj. Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania. Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym wybrał kartę podatkową. Działalność Wnioskodawcy polega na wynajmie mieszkań w systemie dobowym. Obecnie Wnioskodawca wynajmuje swoje mieszkanie i koleżanki, z którą ma podpisaną umowę najmu z prawem do dalszego podnajmu. Obydwa mieszkania znajdują się w tym samym budynku. Każde z mieszkań składa się z 1 pokoju z aneksem kuchennym i łazienki. Wnioskodawca nie wyklucza w przyszłości najmowania kolejnych mieszkań na terenie Warszawy w celu podnajmowania pokoi w systemie dobowym. Obecnie płatności za usługi najmu na doby Wnioskodawca przyjmuje tylko na konto bankowe za pośrednictwem portali internetowych Airbnb i Booking. Nie jest wykluczone, że w przyszłości zostaną dołączone również inne portale tego typu. Ponadto Wnioskodawca chciałby w przyszłości pośredniczyć w zamawianiu usług dla gości takich jak dostarczanie posiłków, zamawianie taksówki, czy wynajem samochodów. W takich przypadkach gość zostanie skontaktowany z wybraną firmą specjalistyczną, a Wnioskodawca otrzyma umówioną prowizję.

Z przeanalizowanych regulacji prawnych dotyczących ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że dla osób świadczących usługi wynajmu pokoi i opłacających zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej, nie zawierają podmiotowego ograniczenia ze względu na odbiorców tego rodzaju usług. Okolicznością wykluczającą możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej jest m.in. korzystanie przy prowadzeniu działalności gospodarczej, opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, z usług osób niezatrudnionych na podstawie umowy o pracę, czy z usług innych zakładów, za wyjątkiem usług specjalistycznych. Za usługi specjalistyczne ustawodawca uznał czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.

Podkreślić należy, że ustawodawca zaznacza, że aby uznać usługi za specjalistyczne, muszą być one niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi.


Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.

Usługi pośrednictwa, które Wnioskodawca zamierza świadczyć nie są niezbędne do całkowitego wykonania świadczonych przez Niego usług hotelarskich, a zatem nie stanowią usług specjalistycznych.


Wskazać w tym miejscu należy, że pojęcie "pośrednictwo" nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w przepisach innych ustaw. Zgodnie z definicją słownikową przez "pośrednictwo" rozumie się "działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron" oraz "kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy".

Wobec powyższego usługi pośrednictwa są odrębnym od usług hotelarskich rodzajem działalności.


Podkreślenia wymaga fakt, że cześć XII załącznika nr 3 ww. ustawy zawiera wykaz usług ,które podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem w formie karty podatkowej. W żadnym punkcie tabeli części XII załącznika nr 3 nie zostały ujęte usługi pośrednictwa.


Zatem, mając na uwadze powyższe, stosownie do ogólnej i podstawowej zasady wynikającej z cytowanego powyżej art. 25 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, skoro w części XII tabeli w pkt 4 zostały ujęte usługi hotelarskie dopuszczające wydawanie posiłków – to niestety każdy inny rodzaj aktywności związany z tą działalnością powoduje utratę prawa do opodatkowania kartą podatkową ww. usług hotelarskich, w ramach których Wnioskodawca chce oferować dodatkowe świadczenia jako pośrednik.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie należało, uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoja aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj