Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1048/11/ES
z 22 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1048/11/ES
Data
2011.09.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
premia pieniężna
świadczenie usług
usługi marketingowe


Istota interpretacji
Czy wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę za wykonane usługi intensyfikacji sprzedaży od producentów materiałów budowlanych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, rozliczane na podstawie faktury VAT, czy też jako forma premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 22 czerwca 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania czy wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę za wykonane usługi intensyfikacji sprzedaży od producentów materiałów budowlanych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, rozliczane na podstawie faktury VAT, czy też jako forma premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania czy wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę za wykonane usługi intensyfikacji sprzedaży od producentów materiałów budowlanych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, rozliczane na podstawie faktury VAT, czy też jako forma premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca (Spółka z o.o.) działa jako grupa handlowa, która reprezentuje określone firmy handlowe dokonujące zakupów materiałów budowlanych u dużych producentów. Prawo do reprezentowania firm handlowych Wnioskodawca uzyskuje na podstawie dwustronnych umów handlowych zawartych pomiędzy Wnioskodawcą i firmami handlowymi.

Firmy handlowe, które Wnioskodawca reprezentuje, dokonują zakupów bezpośrednio u producentów materiałów budowlanych i bezpośrednio rozliczają się z producentami za dokonane zakupy. Wnioskodawca negocjuje w imieniu reprezentowanych firm korzystne warunki handlowe udzielane przez producentów materiałów budowlanych. Wnioskodawca zawiera umowy handlowe z producentami materiałów budowlanych, w których zobowiązuje się do:

  • Organizacji oraz koordynowania warunków i zasad dystrybucji towarów.
  • Świadczenia usług związanych z intensyfikacją sprzedaży produktów producenta na rzecz reprezentowanych firm handlowych.
  • Podejmowania wszystkich niezbędnych działań mających na celu wzrost sprzedaży produktów producenta, w tym w szczególności poprzez ich promowanie w wybrany przez siebie sposób oraz szkolenie własnych pracowników w zakresie produktów producenta.

Zgodnie z umową zawartą z producentem materiałów budowlanych Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w formie premii pieniężnej naliczonej wskaźnikiem procentowym od sprzedaży producenta zrealizowanej bezpośrednio na rzecz reprezentowanych przez Wnioskodawcę firm handlowych. Na wyliczone na podstawie sprzedaży producenta wynagrodzenie za wykonane usługi intensyfikacji sprzedaży Wnioskodawca wystawia na producentów faktury VAT.

W oparciu o przedstawione wyżej umowy zawarte z producentami materiałów budowlanych Wnioskodawca zleca firmom handlowym przeprowadzenie akcji marketingowych w obrębie swoich działalności w celu zintensyfikowania sprzedaży produktów wskazanych producentów.

Zostaje zawarta umowa usługi pomiędzy stronami, na mocy której Wnioskodawca otrzymuje pełnomocnictwo do prowadzenia negocjacji cenowych z producentami materiałów budowlanych, a firmy handlowe prowadzą usługi marketingowe na obszarze działania swoich hurtowni i pośród swoich klientów, które mają na celu promocję producentów, od których będą dokonywać zakupów w ramach współpracy z Wnioskodawcą.

Dodatkowo firmy handlowe ponoszą koszty własne organizacji zakupów w swoich hurtowniach, gdyż muszą zmienić własne procedury, by dostosować je do współpracy z nowymi producentami. W związku z czym firmy handlowe ponoszą koszty marketingowe związane z intensyfikacją zakupów u producentów. Koszty te są bezspornie ponoszone przez firmy handlowe, które w zamian za ich poniesienie i przygotowanie otrzymują wynagrodzenie od Wnioskodawcy za te czynności na podstawie wystawionych faktur VAT. Wnioskodawca otrzymane faktury VAT za wykonane usługi intensyfikacji sprzedaży traktuje u siebie jako koszt uzyskania przychodu. Można zatem stwierdzić, że jeżeli firmy handlowe nie poniosą kosztów marketingowych związanych z intensyfikacją zakupów u producentów, to Wnioskodawca nie uzyska przychodu od producentów za zrealizowaną sprzedaż, z której pokryje koszty poniesione przez firmy handlowe.

Od faktur wystawionych przez firmy handlowe, za usługi marketingowe związane z intensyfikacją zakupów u producentów materiałów budowlanych, zawierających podatek od towarów i usług doliczony do kosztów wynagrodzenia w wysokości 23%, Wnioskodawca dokonuje odliczenia podatku od towarów i usług w bieżącym okresie rozliczeniowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę za wykonane usługi intensyfikacji sprzedaży od producentów materiałów budowlanych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, rozliczane na podstawie faktury VAT, czy też jako forma premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z zapisami ustawy każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy też określonym działaniu mieści się w definicji usługi. Dla uznania danego świadczenia za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie, które musi mieć bezpośredni związek z wykonaną usługą. Ponadto z istniejącego stosunku prawnego powinna wynikać wyraźnie bezpośrednia korzyść dla usługobiorcy.

W opisywanym stanie faktycznym wynagrodzenie w formie premii pieniężnej otrzymywane jest nie tylko za określoną wartość sprzedaży produktów producenta, ale także za realizację przez Wnioskodawcę innych czynności wskazanych w umowie, których celem jest intensyfikacja sprzedaży produktów producenta. W takiej sytuacji mamy do czynienia ze świadczeniem usługi, która jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowo za takim rozliczaniem wykonanych usług przemawia fakt, że Wnioskodawca nie jest nabywcą produktów producenta, które to są nabywane bezpośrednio przez firmy handlowe, reprezentowane przez Wnioskodawcę w związku z tym nie występuje rabat cenowy, gdyż nie dokonano żadnych zakupów produktów od Producenta.

Otrzymywane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie nie może być zatem traktowane jako premia pieniężna nie podlegająca podatkowi VAT, a powinno być traktowane jak usługa opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT (dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r.), towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 5a powołanej ustawy o VAT.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane jest nabywcom towarów wynagrodzenie, zwane często premią pieniężną. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m. in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

Stawka podatku – na mocy art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Spółka z o.o.) w ramach prowadzonej działalności działa jako grupa handlowa, która reprezentuje określone firmy handlowe dokonujące zakupów materiałów budowlanych u dużych producentów. Prawo do reprezentowania firm handlowych Wnioskodawca uzyskuje na podstawie dwustronnych umów handlowych zawartych pomiędzy Wnioskodawcą i firmami handlowymi. Wnioskodawca negocjuje w imieniu reprezentowanych firm korzystne warunki handlowe udzielane przez producentów materiałów budowlanych.

Firmy handlowe, które Wnioskodawca reprezentuje, dokonują zakupów bezpośrednio u producentów materiałów budowlanych i bezpośrednio rozliczają się z producentami za dokonane zakupy.

Wnioskodawca zawiera umowy handlowe z producentami materiałów budowlanych, w których zobowiązuje się do:

  • Organizacji oraz koordynowania warunków i zasad dystrybucji towarów.
  • Świadczenia usług związanych z intensyfikacją sprzedaży produktów producenta na rzecz reprezentowanych firm handlowych.
  • Podejmowania wszystkich niezbędnych działań mających na celu wzrost sprzedaży produktów producenta, w tym w szczególności poprzez ich promowanie w wybrany przez siebie sposób oraz szkolenie własnych pracowników w zakresie produktów producenta.

Zgodnie z umową zawartą z producentem materiałów budowlanych Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w formie premii pieniężnej naliczonej wskaźnikiem procentowym od sprzedaży producenta zrealizowanej bezpośrednio na rzecz reprezentowanych przez Wnioskodawcę firm handlowych. Na wyliczone na podstawie sprzedaży producenta wynagrodzenie za wykonane usługi intensyfikacji sprzedaży Wnioskodawca wystawia na producentów faktury VAT.

W oparciu o przedstawione wyżej umowy zawarte z producentami materiałów budowlanych Wnioskodawca zleca firmom handlowym przeprowadzenie akcji marketingowych w obrębie swoich działalności w celu zintensyfikowania sprzedaży produktów wskazanych producentów.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny sprawy stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy na podstawie zawartych umów Wnioskodawca jest zobowiązany do organizacji oraz koordynowania warunków i zasad dystrybucji towarów producentów materiałów budowlanych, świadczenia usług związanych z intensyfikacją sprzedaży produktów producenta na rzecz reprezentowanych firm handlowych, podejmowania wszystkich niezbędnych działań mających na celu wzrost sprzedaży produktów producenta, w tym w szczególności poprzez ich promowanie w wybrany przez siebie sposób oraz szkolenie własnych pracowników w zakresie produktów producenta, wówczas mamy do czynienia ze świadczeniem usług i ta czynność winna zostać udokumentowana fakturą VAT (zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W przypadku wynagrodzenia wypłacanego w związku ze świadczeniem przez Wnioskodawcę ww. czynności zmierzających do intensyfikacji sprzedaży materiałów budowlanych, otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie od producentów materiałów budowlanych stanowi należność za świadczone przez Wnioskodawcę usługi w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Tym samym przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy, iż otrzymywane wynagrodzenie od producentów materiałów budowlanych nie może być traktowane jako premia pieniężna nie podlegająca podatkowi VAT, a powinno być traktowane jak usługa opodatkowana podatkiem od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy wskazać, że niniejsza interpretacja – zgodnie ze wskazanym przez Wnioskodawcę w części E.2 rodzajem sprawy: podatek od towarów i usług (poz. 55 wniosku ORD-IN) – dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług, natomiast informacje o kosztach uzyskania przychodu potraktowano wyłącznie jako element stanu faktycznego, gdyż Wnioskodawca nie wskazał innych przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji (oprócz art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), nie sformułował pytania, ani nie przedstawił własnego stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj