Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.62.2018.2.RR
z 9 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2018 r. (data wpływu do KIS 1 lutego 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lutego 2018 r. (data wpływu 5 marca 2018 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego organu z dnia 20 lutego 2018 r. nr 0114-KDIP1-1.4012.62.2018.1.RR o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług rezerwacji usług taxi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 1 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług rezerwacji usług taxi. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 lutego 2018 r. (data wpływu 5 marca 2018 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego organu z dnia 20 lutego 2018 r. nr 0114-KDIP1-1.4012.62.2018.1.RR.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Za usługi świadczone na rzecz T. kierowca ponosi miesięczne opłaty w postaci:

  1. korzystanie z obsługi centrali i sieci komputerowej w określonej kwocie;
  2. korzystanie z systemu łączności telekomunikacyjnej / internetowej w określonej kwocie;
  3. rezerwacja usługi taxi na rzecz klientów w określonej kwocie.

Od tak ustalonych opłat jest rozliczona stawka VAT, której wysokość zależna od rodzaju opłaty. Przykładowo, od opłaty za korzystanie z systemu łączności telekomunikacyjnej / internetowej lub utrzymanie sieci komputerowej rozliczana jest kwota VAT w wysokości 23%, z kolei od rezerwacji usług taxi jest to 8%.

Ponadto Wnioskodawca w uzupełnieniu do złożonego wniosku wskazał, że:


Symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z roku 2008 dla usług taksówkowych to 49.32. Podatnik stoi na stanowisku, że rezerwacja tej usługi, jest jej częścią i również powinna być klasyfikowana pod symbolem 49.32.


Usługa rezerwacji taxi realizowana jest przez sieć telekomunikacyjną / internetową tj. bazę logistyczno - administracyjną Wnioskodawcy. Kierowca, współpracujący z Wnioskodawcą w ramach umów o współpracę (w formie podwykonawstwa), dysponuje własnym bądź podnajmowanym samochodem oraz posiada stosowną licencję. Kierowca, używając specjalnie przystosowanego tabletu będącego własnością Wnioskodawcy, chcąc przyjąć zlecenie ma obowiązek zapisać się w strefie, w której faktycznie się znajduje, bądź w strefie sąsiedniej oraz być gotowym (dyspozycyjnym w strefie) do natychmiastowej realizacji przyjętego zlecenia, które wydawane są kierowcom zapisanym na strefach jako „wolny”, znajdującym się w administracyjnych granicach Miasta. Centrala Wnioskodawcy ma obowiązek przekazania kierowcy (w formie zlecenia) dokładnego adresu lub miejsca odebrania pasażera oraz wszystkich innych niezbędnych informacji uzyskanych od pasażera.


Należy podkreślić, że kierowca dokonuje opłat na rzecz korporacji za utrzymanie łączności, serwery i koszty centrali jako oddzielną opłatę i jest ona opodatkowana 23% VAT.


Natomiast sama opłata za rezerwacje usługi jest pobierana oddzielnie za każde zlecenie, którego dotyczy rezerwacja i jest zdaniem Podatnika częścią samej usługi i powinna być klasyfikowana tak, jak sama usługa czyli pod symbolem 49.32 a zatem podatek VAT powinien być naliczany w wysokości 8%.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy wykonywanie przez Wnioskodawcę usługi rezerwacji usług taxi, które realizowane są przez kierowców, dysponujących własne lub podnajmowane samochody i posiadających odpowiednie licencje, może być opodatkowane przez Wnioskodawcę stawką VAT w wysokości 8%.


Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przedmiotowa usługa powinna być opodatkowana stawką w wysokości 8%.


W związku z faktem, że Wnioskodawca dysponuje bazą logistyczno - administracyjną oraz wykonuje transport drogowy „przewóz osób taxi”, który jest realizowany na rzecz klientów przez kierowców w ramach umów o współpracę (w formie podwykonawstwa), dysponującymi własnymi bądź podnajmowanymi samochodami, posiadającymi stosowne licencje i rozliczającymi się z T. w formie comiesięcznych opłat.


Wnioskodawca od należności za usługi na rzecz klientów określane jako „rezerwacja usług taxi” powinien rozliczać 8% podatku VAT jako, że ww. opłata jest uiszczana za usługę, która mieści się w zakresie sklasyfikowanej w pozycji 156 załącznika „usługi taksówek osobowych”.


Ponadto istnieje opublikowana interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie: IPPP2/443-1121/14-4/DG.


Ponieważ działalność Wnioskodawcy dokładnie odpowiada opisanej, w wyżej wymienionej interpretacji Strona uważa, że stawka 8% VAT od rezerwacji zleceń jest prawidłowa.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.


Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowania PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, w niektórych przypadkach ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.


Od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676). Jednakże zgodnie z § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia oraz § 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 grudnia 2017 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2017 r. poz. 2453), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2018 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.


W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


W myśl art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W pozycji 156 załącznika nr 3 do ustawy, stanowiącego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. 8%) wymieniono usługi zgrupowane pod symbolem PKWiU 49.32 „Usługi taksówek osobowych”.


Z opisu sprawy wynika, że za usługi świadczone na rzecz T. kierowca ponosi miesięczne opłaty w postaci:

  1. korzystanie z obsługi centrali i sieci komputerowej w określonej kwocie;
  2. korzystanie z systemu łączności telekomunikacyjnej / internetowej w określonej kwocie;
  3. rezerwacja usługi taxi na rzecz klientów w określonej kwocie.

Od tak ustalonych opłat jest rozliczona stawka VAT, której wysokość zależna od rodzaju opłaty.


Ponadto wskazano, że symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z roku 2008 dla usług taksówkowych to 49.32. Strona stoi na stanowisku, że rezerwacja tej usługi, jest jej częścią i również powinna być klasyfikowana pod symbolem 49.32. Usługa rezerwacji taxi realizowana jest przez sieć telekomunikacyjną / internetową tj. bazę logistyczno - administracyjną Wnioskodawcy. Kierowca, współpracujący z Wnioskodawcą w ramach umów o współpracę (w formie podwykonawstwa), dysponuje własnym bądź podnajmowanym samochodem oraz posiada stosowną licencję. Kierowca, używając specjalnie przystosowanego tabletu będącego własnością Wnioskodawcy, chcąc przyjąć zlecenie ma obowiązek zapisać się w strefie, w której faktycznie się znajduje, bądź w strefie sąsiedniej oraz być gotowym (dyspozycyjnym w strefie) do natychmiastowej realizacji przyjętego zlecenia, które wydawane są kierowcom zapisanym na strefach jako „wolny”, znajdującym się w administracyjnych granicach Miasta. Centrala Wnioskodawcy ma obowiązek przekazania kierowcy (w formie zlecenia) dokładnego adresu lub miejsca odebrania pasażera oraz wszystkich innych niezbędnych informacji uzyskanych od pasażera. Należy podkreślić, że kierowca dokonuje opłat na rzecz korporacji za utrzymanie łączności, serwery i koszty centrali jako oddzielną opłatę i jest ona opodatkowana 23% VAT. Natomiast sama opłata za rezerwacje usługi jest pobierana oddzielnie za każde zlecenie, którego dotyczy rezerwacja i jest zdaniem Podatnika częścią częścią samej usługi i powinna być klasyfikowana tak, jak sama usługa czyli pod symbolem 49.32 a zatem podatek VAT powinien być naliczany w wysokości 8%.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania 8% stawki podatku VAT dla wykonywanych przez Wnioskodawcę usług rezerwacji usług taxi, która realizowana jest przez kierowców, dysponującymi własnymi lub podnajmowanymi samochodami i posiadającymi odpowiednie licencje.


Wskazać należy, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. Należy zatem uznać, że stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.


W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że świadczone na rzecz kierowców usługi rezerwacji taxi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 49.32 tj. Usługi taksówek osobowych. W związku z tym usługi te będą się zaliczać do kategorii usług wskazanych w pozycji 156 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, a tym samym Wnioskodawca może do nich zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj