Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-599/11-4/JW
z 8 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-599/11-4/JW
Data
2011.08.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
mąka
podatek od towarów i usług
stawki podatku


Istota interpretacji
Spółka wnosi o potwierdzenie, iż zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 2a oraz poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. dostawa mąki podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 5%.



Wniosek ORD-IN 465 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 06.05.2011 r. (data wpływu 17.05.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21.06.2011 r. (data wpływu 24.06.2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 15.06.2011r. Nr IPPP2/443-599/11-2/JW, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT przy dostawie mąki sojowej odtłuszczonej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.05.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT przy dostawie mąki sojowej odtłuszczonej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest producentem i dostawcą między innymi produktów rolnych i spożywczych. Jednym z nich jest prolia: mąka sojowa odtłuszczona znajdująca zastosowanie w produkcji spożywczej, takiej jak piekarnictwo i cukiernictwo, mleczarstwo i produkcja lodów, mięsa i przetworów mięsnych.

Spółka dnia 10 stycznia 2011 r. zwróciła się do Urzędu Statycznego Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych z wnioskiem o potwierdzenie, iż ten produkt mieści się w kategorii „ Makuchy i inne pozostałości stałe z tłuszczów i olejów roślinnych” oznaczonego symbolem 10.41.41.0 według Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Dnia 24 lutego 2011 r. Spółka otrzymała potwierdzenie swojego stanowiska (sygn. OKN-5672/KW-564/2011), tj. wskazanie, że prolia - mąka skrobiowa odtłuszczona jest sklasyfikowana do grupowania „ Makuchy i inne pozostałości stałe z tłuszczów i olejów roślinnych” oznaczonego symbolem 10.41.41.0.

W uzupełnieniu do wniosku za dnia 21.06.2011 r. (data wpływu 24.06.2011r.) Spółka wskazała, iż w związku z wnioskiem o interpretację przepisów podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącym stawki VAT właściwej dla dostawy mąki sojowej odtłuszczonej złożonym przez C. (Polska) Sp. z o.o. w dniu 6 maja 2011 r., niniejszym Spółka informuje, że prolia jest mąką sojową odtłuszczoną sklasyfikowaną pod grupowaniem PKWiU „ Makuchy i inne pozostałości stałe z tłuszczów i olejów roślinnych” oznaczonym symbolem 10.41.41.0.

Jednocześnie Spółka oświadcza, iż w piśmie złożonym do Urzędu Statystycznego Spółka przez pomyłkę zawnioskowała o dokonanie klasyfikacji mąki skrobiowej odtłuszczonej, zamiast mąki sojowej odtłuszczonej, a nie są to te same produkty. Spółka w ciągu najbliższych dni otrzyma z Urzędu Statystycznego sprostowanie pisma nr 5672/KW-564/2011 korygujące pomyłkę pisarską i potwierdzające, że wskazana w piśmie klasyfikacja (PKWiU 10.41.41.0) dotyczy mąki sojowej odtłuszczonej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Spółka wnosi o potwierdzenie, iż zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 2a oraz poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. dostawa mąki skrobiowej odtłuszczonej prolia (PKWiU 10.41.41.0) podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 5%.

Zdaniem Spółki, zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 2a oraz poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy o VAT od 1 stycznia 2011 r. dostawa mąki skrobiowej odtłuszczonej prolia (PKWiU 10.41.41.0) podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 5%.

Uzasadnienie stanowiska Spółki

Zgodnie z treścią załącznika nr 10 ustawy o VAT produkty mieszczące w grupowaniu PKWiU 10.4 (ex 10.4) tj. „Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne” objęte są stawką podatku VAT w wysokości 5%. W konsekwencji, w celu stwierdzenia, że dany produkt podlega opodatkowaniu tą stawką konieczne jest stwierdzenie, że: mieści się w grupowaniu PKWiU 10.4 oraz jednocześnie, że jest to produkt jadalny.

Klasyfikacja produktu Spółki jako „Makuchy i inne pozostałości stałe z tłuszczów i olejów roślinnych” została, na podstawie przedstawionej przez Spółkę charakterystyki towaru, potwierdzona przez Urząd Statystyczny. Przyporządkowany danemu grupowaniu symbol PKWiU 10.41.41.0 mieści w szerszym grupowaniu 10.4 wymienionym w załączniku nr 10 ustawy o VAT.

W konsekwencji, pierwsza z przesłanek określonych w poz. 20 załącznik nr 10 jest wypełniona. Jeżeli chodzi o drugą z przesłanek to należy zauważyć, że prolia jest mąką sojową mającą zastosowanie w produkcji spożywczej, takiej jak piekarnictwo i cukiernictwo, mleczarstwo i produkcja lodów, mięsa i przetworów mięsnych. Produkt w procesie przetwórczym posiada właściwości wchłaniania wody, a także poprawia teksturę i strukturę gotowego produktu.

Ponadto, klasyfikacja odtłuszczonej mąki sojowej jako towaru objętego obniżoną stawką podatku VAT znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych na gruncie stanu prawnego obowiązującego do 31 grudnia 2011 r. W interpretacji indywidualnej z 11.07.2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPP1/443-977/08/ES), stwierdził, iż: .„z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca sprzedaje jako produkt jadalny odtłuszczoną mąkę sojową (PKWiU 15.41.31-30.90), sklasyfikowaną zgodnie z normami PKWiU w grupie 15.4 – Oleje, tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne. Zatem w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż sprzedaż odtłuszczonej mąki sojowej sklasyfikowanej, jak wskazuje Wnioskodawca pod symbolem PKWiU 15.41.31-3090 korzysta z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe, prawidłową stawką dla dostawy prolia jest zgodnie z załącznikiem nr 10 ustawy o VAT stawka 5%.

W konsekwencji, Spółka wnosi o potwierdzenie przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stosownie do zapisów § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Natomiast w myśl § 3 ww. rozporządzenia do celów m. in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług z roku 2008.

Należy również wskazać, iż stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, stawka podatku wynosi 5 %.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Spółka jest producentem i dostawcą między innymi produktów rolnych i spożywczych. Jednym z nich jest prolia: mąka sojowa odtłuszczona znajdująca zastosowanie w produkcji spożywczej, takiej jak piekarnictwo i cukiernictwo, mleczarstwo i produkcja lodów, mięsa i przetworów mięsnych.

Spółka dnia 10 stycznia 2011 r. zwróciła się do Urzędu Statycznego Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych z wnioskiem o potwierdzenie, iż ten produkt mieści się w kategorii „ Makuchy i inne pozostałości stałe z tłuszczów i olejów roślinnych” oznaczonego symbolem 10.41.41.0 według Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Dnia 24 lutego 2011 r. Spółka otrzymała potwierdzenie swojego stanowiska (sygn. x/2011), tj. wskazanie, że prolia - mąka skrobiowa odtłuszczona jest sklasyfikowana do grupowania „ Makuchy i inne pozostałości stałe z tłuszczów i olejów roślinnych” oznaczonego symbolem 10.41.41.0.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż w związku z wnioskiem o interpretację przepisów podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącym stawki VAT właściwej dla dostawy mąki sojowej odtłuszczonej złożonym przez C. Sp. z o.o. w dniu 6 maja 2011 r. niniejszym Spółka informuje, że prolia jest mąką sojową odtłuszczoną sklasyfikowaną pod grupowaniem PKWiU „ Makuchy i inne pozostałości stałe z tłuszczów i olejów roślinnych” oznaczonym symbolem 10.41.41.0.

Jednocześnie Spółka oświadcza, iż w piśmie złożonym do Urzędu Statystycznego w Łodzi Spółka przez pomyłkę zawnioskowała o dokonanie klasyfikacji mąki skrobiowej odtłuszczonej, zamiast mąki sojowej odtłuszczonej, a nie są to te same produkty. Spółka w ciągu najbliższych dni otrzyma z Urzędu Statystycznego w Łodzi sprostowanie pisma korygujące pomyłkę pisarską i potwierdzające, że wskazana w piśmie klasyfikacja (PKWiU 10.41.41.0) dotyczy mąki sojowej odtłuszczonej.

Pod poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy, zawierającego wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.4. tj. Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż towar sprzedawany przez Spółkę tj. mąka sojowa odtłuszczona (prolia) sklasyfikowana odpowiednio pod symbolem PKWiU 10.41.41.0 mieści się zarówno w poz. 27 załącznika nr 3 do ustawy, jak i w poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy.

Jednakże z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych w 2011 r. stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% - stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny należy stwierdzić, że mąka sojowa odtłuszczona (prolia) sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 10.41.41.0 „ Makuchy i inne pozostałości stałe z tłuszczów i olejów roślinnych” od dnia 1 stycznia 2011 r. podlega opodatkowaniu preferencyjną 5% stawką podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy, w związku z poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy.

Reasumując, Spółka ma prawo do zastosowania od dnia 1 stycznia 2011r. obniżonej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 5 % przy dostawie ww. produktu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Spółkę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj