Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.34.2018.1.AKR
z 21 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2018 r. (data wpływu 25 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Przebudowa infrastruktury rekreacyjnej (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Przebudowa infrastruktury rekreacyjnej (…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie działa w oparciu o statut uchwalony dnia 8 września 2011 r. z późniejszymi zmianami, przyjętymi dnia 12 sierpnia 2016 r. na Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia. Statut Stowarzyszenia nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej. Stowarzyszenie działa w oparciu o ww. statut oraz obowiązujące przepisy prawa o stowarzyszeniach. Terenem działalności Stowarzyszenia jest sołectwo A. Działalność Stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej członków oraz osób i instytucji wspomagających. Celem Stowarzyszenia jest między innymi wysoka jakość życia budowana na integracji mieszkańców, swobodnym dostępie do usług społecznych i poczuciu bezpieczeństwa, wzrost aktywności, funkcjonalności i dostępności przestrzeni publicznej oraz miejsc aktywności i integracji mieszkańców. Pogłębienie relacji łączących mieszkańców. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów ze sprzedaży towarów i usług, nie jest podatnikiem VAT. Stowarzyszenie otrzymuje tylko składki członkowskie na cele statutowe, swoje cele realizuje w szczególności poprzez współpracę z lokalnymi władzami samorządowymi.

Dnia 13 października 2016 r. Stowarzyszenie złożyło do Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy na realizację projektu pn. „Przebudowa infrastruktury rekreacyjnej (…)”. Zarząd LGD na posiedzeniu dnia 14 listopada 2016 r. pozytywnie zaopiniował wniosek, który następnie został przekazany do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie ze środków unijnych (PROW na lata 2014-2020). Na podstawie umowy z dnia 23 marca 2017 r. oraz aneksu Nr 1 do umowy z dnia 5 stycznia 2018 r. została przyznana pomoc finansowa dla Stowarzyszenia w kwocie 298 461,00 zł, która obejmuje kwotę brutto zadania, gdyż na tym etapie podatek VAT został uznany jako wydatek kwalifikowalny. Następnie po przeprowadzonym przetargu i wyłonieniu wykonawcy zrealizowano zamierzone przedsięwzięcie na działkach stanowiących własność gminy o numerach ewidencyjnych: 417/4, 417/9, 417/10, 417/11. Projekt zakłada wyrównanie, uporządkowanie i zagospodarowanie terenu rekreacyjnego o nawierzchni trawiastej o wymiarach 74 m x 40 m, wykonanie bieżni rekreacyjnej dwutorowej o nawierzchni z mączki ceglanej o długości 72 m, dobudowę do istniejącego placu zabaw siłowni pięcio-elementowej, budowę sceny terenowej o wymiarach 10 m x 10 m. Całość powiązana będzie nowymi ciągami chodnikowymi z kostki. Uzupełnieniem zagospodarowania będą trzy energooszczędne latarnie solarne oraz tzw. mała architektura, w tym ławki młodzieżowe, stojak na rowery, kosze na śmieci i kosz do segregacji odpadów. Efektem realizacji operacji będzie powstanie przebudowanej przyjaznej przestrzeni publicznej, stworzone zostaną warunki do racjonalnego i aktywnego wykorzystania czasu wolnego, czynnego wypoczynku a także integracji społeczności lokalnej. Przedmiotowa infrastruktura będzie wykorzystywana przez społeczność lokalną w celu organizowania imprez plenerowych nie tylko przez dzieci i młodzież ale przez każde grupy wiekowe. Projekt jest realizowany w celu zaspokajania potrzeb mieszkańców i nie będzie generować przychodów. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca nadmienia, iż interpretacja indywidualna jest mu niezbędna w celu złożenia wniosku o płatność.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w ramach realizowanego projektu pn. „Przebudowa infrastruktury rekreacyjnej (…)” Stowarzyszenie będzie mogło odliczyć naliczony podatek VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie prowadzi on działalności gospodarczej i nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Podczas realizacji przedsięwzięcia pn. „Przebudowa infrastruktury rekreacyjnej (…)” wszystkie wykonane prace zaliczono do kosztów kwalifikowalnych (tj. łącznie z podatkiem VAT) z uwagi na brak możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca uważa, że nie posiada on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku naliczonego, ponieważ nie jest czynnym podatnikiem VAT. Takie prawo (zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy) przysługuje czynnym, zarejestrowanym podatnikom podatku VAT. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego może dokonać podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W związku z powyższym Stowarzyszenie uważa, że nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu, a co za tym idzie, podatek VAT naliczony od poniesionych wydatków związanych z realizacją tejże inwestycji powinien stanowić koszty kwalifikowalne zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie działa w oparciu o statut, który nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej oraz o obowiązujące przepisy prawa o stowarzyszeniach. Działalność Stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej członków oraz osób i instytucji wspomagających. Celem Stowarzyszenia jest między innymi wysoka jakość życia budowana na integracji mieszkańców, swobodnym dostępie do usług społecznych i poczuciu bezpieczeństwa, wzrost aktywności, funkcjonalności i dostępności przestrzeni publicznej oraz miejsc aktywności i integracji mieszkańców. Pogłębienie relacji łączących mieszkańców. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów ze sprzedaży towarów i usług, nie jest podatnikiem VAT. Stowarzyszenie otrzymuje tylko składki członkowskie na cele statutowe, swoje cele realizuje w szczególności poprzez współpracę z lokalnymi władzami samorządowymi. Dnia 13 października 2016 r. Stowarzyszenie złożyło do Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy na realizację projektu pn. „Przebudowa infrastruktury rekreacyjnej (…)”. Zarząd LGD na posiedzeniu dnia 14 listopada 2016 r. pozytywnie zaopiniował wniosek, który następnie został przekazany do Urzędu Marszałkowskiego o dofinansowanie ze środków unijnych (PROW na lata 2014-2020). Na podstawie umowy z dnia 23 marca 2017 r. oraz aneksu Nr 1 do umowy z dnia 5 stycznia 2018 r. została przyznana pomoc finansowa dla Stowarzyszenia. Następnie po przeprowadzonym przetargu i wyłonieniu wykonawcy zrealizowano zamierzone przedsięwzięcie na działkach stanowiących własność gminy o numerach ewidencyjnych: 417/4, 417/9, 417/10, 417/11. Projekt zakłada wyrównanie, uporządkowanie i zagospodarowanie terenu rekreacyjnego o nawierzchni trawiastej o wymiarach 74 m x 40 m, wykonanie bieżni rekreacyjnej dwutorowej o nawierzchni z mączki ceglanej o długości 72 m, dobudowę do istniejącego placu zabaw siłowni pięcio-elementowej, budowę sceny terenowej o wymiarach 10 m x 10 m. Całość powiązana będzie nowymi ciągami chodnikowymi z kostki. Uzupełnieniem zagospodarowania będą trzy energooszczędne latarnie solarne oraz tzw. mała architektura, w tym ławki młodzieżowe, stojak na rowery, kosze na śmieci i kosz do segregacji odpadów. Efektem realizacji operacji będzie powstanie przebudowanej przyjaznej przestrzeni publicznej, stworzone zostaną warunki do racjonalnego i aktywnego wykorzystania czasu wolnego, czynnego wypoczynku a także integracji społeczności lokalnej. Przedmiotowa infrastruktura będzie wykorzystywana przez społeczność lokalną w celu organizowania imprez plenerowych nie tylko przez dzieci i młodzież ale przez każde grupy wiekowe. Projekt jest realizowany w celu zaspokajania potrzeb mieszkańców i nie będzie generować przychodów. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „Przebudowa infrastruktury rekreacyjnej (…)”.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj