Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1139/12/MS
z 29 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2012r. (data wpływu 26 października 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2013r. (data wpływu 22 stycznia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w związku z wykonywaniem usług rachunkowo-księgowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2012r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek z dnia 25 października 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w związku z wykonywaniem usług rachunkowo-księgowych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 stycznia 2013r. (data wpływu 22 stycznia 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1139/12/MS z dnia 14 stycznia 2013r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od lipca 2008r. Działalność jest sklasyfikowana wg kodu PKD 69.20.Z.

Wnioskodawca posiada certyfikat księgowy wydany przez Ministra Finansów Rzeczypospolitej Polskiej, który potwierdza kwalifikacje niezbędne do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Rozpoczynając działalność Wnioskodawca zarejestrował się jako czynny podatnik VAT. Od początku działalności biuro Wnioskodawcy świadczy wyłącznie usługi rachunkowo-księgowe. Dokumentacja księgowa jest prowadzona w siedzibie biura. W siedzibie biura odbywają się także kontrole zleceniodawców, prowadzone przez organy kontroli.

Wnioskodawca, jako właściciel biura rachunkowego bierze udział w kontrolach na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego przez zleceniodawcę. Wnioskodawca nie bierze udziału w postępowaniach kontrolnych, zlecanych jako odrębne jednorazowe zlecenia, obejmujące czynności i okres wykraczające poza zawartą umowę na kompleksową obsługę księgową.

Od rozpoczęcia działalności Wnioskodawca nie przekroczył limitu obrotów, uprawniających do zwolnienia z VAT.

Od 2013r. Wnioskodawca zamierza skorzystać ze zwolnienia z VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca nie jest podmiotem uprawnionym do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. Nr 41 z 2011r. poz. 213).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie wykonuje również usług, wymienionych w liście towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, a która to lista stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

W związku z usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych Wnioskodawca wykonuje na rzecz klientów kompleksowe usługi rachunkowo-księgowe. Usługi te obejmują następujące czynności:

  1. przyjmowanie dokumentów księgowych i na ich podstawie dokonywanie zapisów księgowych, tj. ewidencja poszczególnych zdarzeń gospodarczych;
  2. prowadzenie wszystkich wymaganych ewidencji podatkowych, prowadzenie rejestrów sprzedaży i rejestrów zakupów VAT;
  3. prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia, naliczanie amortyzacji;
  4. sporządzanie list płac i deklaracji ZUS za zatrudnionych pracowników.

Na podstawie gromadzonych dokumentów Wnioskodawca sporządza w imieniu zleceniodawcy deklaracje podatkowe. Posiadane przez Wnioskodawcę pełnomocnictwa wykorzystywane są do podpisywania i składania deklaracji w imieniu mocodawców. Wszystkie te czynności są wykonywane w ramach kompleksowej usługi rachunkowo-księgowej. Powyższe czynności Wnioskodawca wykonuje w oparciu o zawarte umowy ze zleceniodawcami, w których to jest zaznaczone, że posiada uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz nie świadczy usług w zakresie doradztwa dla zleceniodawców oraz nie posiada takich uprawnień.

Usługi, jakie świadczy Wnioskodawca są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.12.12 -usługi sprawdzania rachunków, 74.12.13 - usługi zestawiania sprawozdań finansowych, 74.12.14 - usługi w zakresie rachunkowości pozostałe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest postępowanie Wnioskodawcy dotyczące rezygnacji z podatku VAT i skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, jego postępowanie w ww. sprawie jest prawidłowe, gdyż:

  1. nie został przekroczony limit obrotów z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT;
  2. Wnioskodawca nie posiada uprawnień w zakresie doradztwa, o którym jest mowa w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. (Dz. U. Nr 68, poz. 360), w poz. 12 załącznika (usługi, do których nie ma zastosowania zwolnienie od podatku);
  3. Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie doradztwa podatkowego, nie udziela porad prawnych, tj. nie jest wpisany na listę doradców podatkowych;
  4. Wnioskodawca wykonuje tylko i wyłącznie kompleksowe usługi rachunkowo-księgowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 powołanej ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ww. ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (…).

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Należy zauważyć, iż w oparciu o art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych uzyskał delegację ustawową do określenia, w drodze rozporządzenia, listy towarów i usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Przepis § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), określa listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. W załączniku tym, zatytułowanym „Lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy”, wymieniono pod pozycją 12 „Doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego” oraz pod pozycją 13 „Usługi prawnicze”.

W świetle powyższego usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

W związku z wątpliwościami Wnioskodawcy dotyczącymi zastosowania zwolnienia podmiotowego należy rozstrzygnąć, czy świadczone usługi opisane we wniosku należy zaliczyć do usług w zakresie doradztwa, które nie korzystają ze zwolnienia podmiotowego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996r. o doradztwie podatkowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 41, poz. 213), czynności doradztwa podatkowego obejmują:

  1. udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;
  2. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  3. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  4. reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.

Z kolei, w myśl art. 2 ust. 2 ustawy o doradztwie podatkowym, zawodowe wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, zastrzeżone jest wyłącznie dla podmiotów uprawnionych w rozumieniu ustawy.

Według art. 3 ustawy o doradztwie podatkowym, podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, są:

  1. osoby fizyczne, wpisane na listę doradców podatkowych;
  2. adwokaci i radcowie prawni;
  3. biegli rewidenci, z wyłączeniem czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4.

Natomiast zasady wykonywania czynności w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych określa ustawa z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).

Zgodnie z art. 76a ust. 1 ww. ustawy o rachunkowości, usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, polegającą na świadczeniu usług w zakresie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6.

W myśl ust. 2 ww. art. 76a ustawy o rachunkowości, przedsiębiorcy, wykonujący działalność, o której mowa w ust. 1, są również uprawnieni do wykonywania działalności, obejmującej:

  1. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,
  2. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie,

–w zakresie określonym odrębnymi przepisami.

Działalność, o której mowa w ust. 1 i 2, mogą wykonywać:

  1. przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, jeżeli są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych,
  2. pozostali przedsiębiorcy, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych,

–o czym stanowi art. 76a ust. 3 ustawy o rachunkowości.

Zgodnie z przepisem art. 76a ust. 4 ww. ustawy o rachunkowości, uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są, z zastrzeżeniem ust. 6, osoby posiadające certyfikat księgowy, osoby wpisane do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych.

Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia podmiotowego, należy stwierdzić, iż zakres znaczeniowy pojęcia „usługi w zakresie doradztwa” jest szerszy niż terminu „usługi w zakresie doradztwa podatkowego”. Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w Małym Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1994), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Małego Słownika Języka Polskiego, oznacza „dać radę, udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od lipca 2008r. Działalność jest sklasyfikowana wg kodu PKD 69.20.Z.

Wnioskodawca posiada certyfikat księgowy wydany przez Ministra Finansów Rzeczypospolitej Polskiej, który potwierdza kwalifikacje niezbędne do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Od początku działalności biuro Wnioskodawcy świadczy wyłącznie usługi rachunkowo-księgowe. Dokumentacja księgowa jest prowadzona w siedzibie biura. W siedzibie biura odbywają się także kontrole zleceniodawców, prowadzone przez organy kontroli.

Wnioskodawca, jako właściciel biura rachunkowego bierze udział w kontrolach na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego przez zleceniodawcę. Wnioskodawca nie bierze udziału w postępowaniach kontrolnych, zlecanych jako odrębne jednorazowe zlecenia, obejmujące czynności i okres wykraczające poza zawartą umowę na kompleksową obsługę księgową.

Wnioskodawca nie jest podmiotem uprawnionym do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. Nr 41 z 2011r. poz. 213).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie wykonuje również usług, wymienionych w liście towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, a która to lista stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

W związku z usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych Wnioskodawca wykonuje na rzecz klientów kompleksowe usługi rachunkowo-księgowe. Usługi te obejmują następujące czynności:

  1. przyjmowanie dokumentów księgowych i na ich podstawie dokonywanie zapisów księgowych, tj. ewidencja poszczególnych zdarzeń gospodarczych;
  2. prowadzenie wszystkich wymaganych ewidencji podatkowych, prowadzenie rejestrów sprzedaży i rejestrów zakupów VAT;
  3. prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia, naliczanie amortyzacji;
  4. sporządzanie list płac i deklaracji ZUS za zatrudnionych pracowników.

Na podstawie gromadzonych dokumentów Wnioskodawca sporządza w imieniu zleceniodawcy deklaracje podatkowe. Posiadane przez Wnioskodawcę pełnomocnictwa wykorzystywane są do podpisywania i składania deklaracji w imieniu mocodawców. Wszystkie te czynności są wykonywane w ramach kompleksowej usługi rachunkowo-księgowej. Powyższe czynności Wnioskodawca wykonuje w oparciu o zawarte umowy ze zleceniodawcami, w których to jest zaznaczone, że posiada uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz nie świadczy usług w zakresie doradztwa dla zleceniodawców oraz nie posiada takich uprawnień.

Usługi, jakie świadczy Wnioskodawca są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.12.12 -usługi sprawdzania rachunków, 74.12.13 - usługi zestawiania sprawozdań finansowych, 74.12.14 - usługi w zakresie rachunkowości pozostałe.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawca wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wskazane czynności oraz o ile rzeczywiście nie wykonuje i nie zamierza wykonywać żadnych czynności, których istotą jest jakiegokolwiek rodzaju doradztwo, wówczas w sprawie nie będzie mieć zastosowania wyłączenie ze zwolnienia podmiotowego, określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT w powiązaniu z poz. 12 załącznika do powołanego wyżej rozporządzenia.

Ponadto z wniosku wynika, że Wnioskodawca rozpoczynając działalność (od lipca 2008r.) zarejestrował się jako czynny podatnik VAT. Od rozpoczęcia działalności Wnioskodawca nie przekroczył limitu obrotów, uprawniających do zwolnienia z VAT. Jednocześnie od 2013r. Wnioskodawca zamierza skorzystać ze zwolnienia z VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem z uwagi na to, iż:

  • od chwili rezygnacji z prawa do zwolnienia podmiotowego przez Wnioskodawcę upłynął okres 4 lat, licząc od końca roku, w którym Wnioskodawca zrezygnował z prawa do zwolnienia (lipiec 2008r.)
  • Wnioskodawca w 2012r. nie przekroczył wartości sprzedaży w wysokości 150.000 zł - zdefiniowanej zapisem art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (Wnioskodawca stwierdził bowiem, że od rozpoczęcia działalności nie przekroczył limitu obrotów, uprawniających do zwolnienia z VAT),
  • w sprawie nie ma zastosowania, jak zostało uprzednio stwierdzone, wyłączenie ze zwolnienia podmiotowego, określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT w powiązaniu z poz. 12 załącznika do powołanego wyżej rozporządzenia,

Wnioskodawcy przysługiwać będzie od dnia 1 stycznia 2013r. prawo do zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Korzystanie ze zwolnienia będzie możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty określonej w przepisie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, pod warunkiem, że Wnioskodawca nie będzie wykonywał innych czynności, które ze zwolnienia korzystać nie mogą (art. 113 ust. 13 ustawy o VAT oraz § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że ma prawo do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy również podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będące przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany stanu prawnego lub zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj