Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1271/11/AD
z 14 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1271/11/AD
Data
2011.11.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
prawo do odliczenia
projekt


Istota interpretacji
Brak możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu.



Wniosek ORD-IN 558 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2011 r. (data wpływu 12 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 września 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Szkoła jest szkołą publiczną, której organem prowadzącym jest Samorząd Województwa. Szkoła realizuje projekt współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, korzystającym od dnia 1 lutego 2010 r. ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przedmiotem realizowanego projektu są prace budowlane dot. modernizacji pomieszczeń ogólnodydaktycznych w celu przystosowania ich do pełnienia funkcji specjalistycznych pracowni oraz wyposażenie w sprzęt dydaktyczny do prowadzenia kształcenia zawodowego w Szkole. Projekt obejmuje swym zakresem okres od 1 stycznia 2009 r. do 31 października 2011 r. Podatek od towarów i usług będzie wydatkiem kwalifikowanym.

W ramach projektu nabywane są usługi i realizowane zakupy towarów związane wyłącznie z wykonywaniem przez Szkołę usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (ex 80 - usług w zakresie edukacji). Przez okres 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu (tj. od 30 września 2011 r.) Szkoła nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu i nie będzie osiągała przychodów. Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu będą służyć wyłącznie działalności dydaktycznej, zwolnionej od podatku. Ponadto dokonane zakupy, ani efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Uczniowie będą korzystać z efektów projektu nieodpłatnie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Szkoła ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w zakresie realizowanego projektu...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z ponoszonymi wydatkami w związku z realizowanym projektem.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 przywołanego załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Szkoła stwierdziła, że nabywane towary i usługi to przede wszystkim usługi budowano-remontowe oraz sprzęt i pomoce dydaktyczne do nowopowstających specjalistycznych pracowni zawodowych, a więc dla potrzeb działalności edukacyjnej (PKWiU ex 80) i nie będą miały jakiegokolwiek związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Wskazała, że towary i usługi nabyte w związku z realizowanym projektem nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, będą związane tylko i wyłącznie z działalnością dydaktyczną Szkoły, która jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Ponadto Szkoła, jako podatnik korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy art. 113 ust. 1 ustawy. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiony powyżej stan faktyczny wyklucza możliwość odzyskania podatku, tj. dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Szkoła, w ramach realizowanego projektu, nabędzie usługi budowlane związane z modernizacją pomieszczeń ogólnodydaktycznych w celu przystosowania ich do pełnienia funkcji specjalistycznych pracowni oraz wyposażenie w sprzęt dydaktyczny do prowadzenia kształcenia zawodowego. Szkoła nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu. Uczniowie będą korzystać nieodpłatnie z efektów tego przedsięwzięcia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Szkole nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupy dokonane w ramach realizacji zadania nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Szkole nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiegała nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Należy jednocześnie wyjaśnić, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają zał. Nr 4 do ustawy, który w poz. 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej problematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29 regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określeniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w zał. Nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Końcowo wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem zagadnienie to rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj