Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.215.2018.1.AP
z 17 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2018 r. (data wpływu 3 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „Budowa stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „Budowa stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą (…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym płatnikiem (podatnikiem) podatku od towarów i usług (zwanym dalej jako VAT). Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego realizująca zadania nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym nie jest uznawana za podatnika (art. 15 ust. 6 ustawy VAT), z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W 2018 r. Gmina planuje realizację projektu pn. „Budowa stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą (…)”. Projekt ten dotyczy budowy budynku stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą (…), budowy sieci wodociągowej (…) (w ramach prac wykonany zostanie nowy odcinek sieci wodociągowej w oparciu o rury z PE o długości ponad 840 m (od punktu 75 do punktu 87) w miejscowości A wraz z urządzeniami towarzyszącymi, tj. zasuwy i hydranty przeciwpożarowe) oraz budowy sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej (…) (w ramach prac wykonany zostanie odcinek sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej o długości około 108 m wraz z urządzeniami towarzyszącymi). Projekt obejmuje także koszty Inspektora Nadzoru nad wykonaniem ww. zadań. Na realizację ww. zadania pn. „Budowa stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą (…)” Gmina uzyskała dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 w ramach działania: „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” podziałania 7.2: Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii z zakresu gospodarki wodno-ściekowej i w dniu 10 lipca 2017 r. podpisała umowę o dofinansowaniu z Urzędem Marszałkowskim Województwa. Kwota wydatków ogółem dotycząca projektu to (…), co w całości stanowi wydatki kwalifikowane. Na zadanie to gmina pozyskała środki zewnętrzne w kwocie (…), co stanowi 63,63% kosztów kwalifikowanych inwestycji (kwoty brutto).

Celem ogólnym projektu jest poprawa gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy poprzez budowę stacji uzdatniania wody, sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej.

Grupami docelowymi projektu są mieszkańcy wsi, do której zostanie doprowadzona sieć wodociągowa, tj. wsi A, a w dalszym etapie (nieobjętym projektem) także wsi B, C i D oraz miejscowości E, gdzie powstanie sieć kanalizacyjna. Termin rozpoczęcia realizacji projektu – 22 marca 2018 r. (dzień podpisania umów z Wykonawcami), planowany termin zakończenia realizacji projektu – 31 grudnia 2018 r.

Przy składaniu wniosku przyjęto, że realizując projekt podatek VAT stanowił będzie koszt kwalifikowalny zadania, jeżeli Gmina nie ma możliwości w żaden inny sposób odzyskać go, co zobowiązana była udokumentować odpowiednim oświadczeniem. Jednocześnie Gmina zobowiązała się do zwrotu zrefundowanej w ramach projektu części lub całości poniesionego podatku VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku art. 91 ust. 7-8 podatku VAT. Dofinansowanie udzielone zostanie w formie refundacji części poniesionych na inwestycję wydatków.

Beneficjentem projektu jest Gmina. Zarządzaniem produktami powstałymi w wyniku realizacji projektu zajmować się będzie ZWK. Gmina na podstawie porozumienia międzygminnego zawartego z Miastem W przekazała do realizacji swoje zadanie własne w zakresie zbiorowego zaopatrywania w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Na podstawie umowy użyczenia bezpłatnie przekazano dla Zakładu Wodociągów Kanalizacji (ZWK) Sp. z o.o., wszystkie urządzenia wodne i kanalizacyjne. Umowy cywilnoprawne na dostawę wody i odprowadzanie ścieków zawarte są przez mieszkańców z ZWK.

Gmina zgodnie z obowiązującymi przepisami wyłoniła wykonawców robót budowlanych oraz inspektorów nadzoru. Obecnie Wykonawcy robót budowlanych i Inspektorzy Nadzoru przystąpili do realizacji zadania i w dniu 23 marca 2018 r. rozpoczęły się roboty budowlane.

Faktury dokumentujące wydatki w ramach ww. projektu (nabycie towarów i usług) zostaną wystawione na Gminę i przez nią opłacone.

Nabywane w ramach realizacji projektu pn. „Budowa stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą (…)” towary i usługi nie służą prowadzeniu działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie jako beneficjentowi i jednostce realizującej projekt pn. „Budowa stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą (…)” należy się na podstawie obowiązujących przepisów prawnych zwrot podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją wyżej wymienionej inwestycji, czyli czy Gmina w całości może odliczyć VAT z faktur związanych z realizacją ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca pozostanie właścicielem powstałej infrastruktury, a mieszkańcy będą mogli z niej korzystać. Wnioskodawca na podstawie porozumienia międzygminnego zawartego z Miastem W przekazał do realizacji swoje zadanie własne w zakresie zbiorowego zaopatrywania w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Na podstawie umowy użyczenia bezpłatnie przekazano dla Zakładu Wodociągów Kanalizacji (ZWK), wszystkie urządzenia wodne i kanalizacyjne. Umowy cywilnoprawne na dostawę wody i odprowadzanie ścieków zawarte są przez mieszkańców z ZWK. Opłaty za korzystanie z powstałych urządzeń, tj. w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków pobiera Zakład Wodociągów Kanalizacji. W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat związanych z korzystaniem z nowopowstałej infrastruktury. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi zgodnie z treścią art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zdaniem Wnioskodawcy na mocy ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wszystkie wydatki związane z realizacją ww. inwestycji, ponieważ nie zostanie spełniony podstawowy warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jakim jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W Gminie nie wystąpi działalność opodatkowana i nie będzie żadnej możliwości na odzyskanie (odliczenie) podatku VAT z faktur dokumentujących realizację ww. projektu.

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, również w ramach korekty.

W świetle obowiązujących przepisów prawa Gminie nie będzie przysługiwała także możliwość zwrotu podatku VAT w związku z planowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

(Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast art. 87 ust 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy – za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że opodatkowaniu podlegają czynności wykonywane odpłatnie. Równocześnie, niektóre czynności wykonywane nieodpłatnie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako czynności zrównane z odpłatnym świadczeniem usług.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług (ewentualnie nieodpłatne zrównane z odpłatnym świadczeniem), jednak aby takie czynności podlegały opodatkowaniu muszą być one wykonywane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2018 r. Gmina planuje realizację projektu pn. „Budowa stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą (…)”. Projekt ten dotyczy budowy budynku stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowy sieci wodociągowej (w ramach prac wykonany zostanie nowy odcinek sieci wodociągowej w oparciu o rury z PE o długości ponad 840 m – od punktu 75 do punktu 87 – w miejscowości A wraz z urządzeniami towarzyszącymi, tj. zasuwy i hydranty przeciwpożarowe) oraz budowy sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej (w ramach prac wykonany zostanie odcinek sieci kanalizacji sanitarnej ciśnieniowej o długości około 108 m wraz z urządzeniami towarzyszącymi). Projekt obejmuje także koszty Inspektora Nadzoru nad wykonaniem ww. zadań. Celem ogólnym projektu jest poprawa gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy poprzez budowę stacji uzdatniania wody, sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej.

Grupami docelowymi projektu są mieszkańcy wsi, do której zostanie doprowadzona sieć wodociągowa, tj. wsi A, a w dalszym etapie (nieobjętym projektem) także wsi B, C i D oraz miejscowości E, gdzie powstanie sieć kanalizacyjna.

Beneficjentem projektu jest Gmina. Zarządzaniem produktami powstałymi w wyniku realizacji projektu zajmować się będzie Zakład Wodociągów Kanalizacji (ZWK) Sp. z o.o. Gmina na podstawie porozumienia międzygminnego zawartego z Miastem W przekazała do realizacji swoje zadanie własne w zakresie zbiorowego zaopatrywania w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Na podstawie umowy użyczenia bezpłatnie przekazano dla ZWK wszystkie urządzenia wodne i kanalizacyjne. Umowy cywilnoprawne na dostawę wody i odprowadzanie ścieków zawarte są przez mieszkańców z ZWK.

Faktury dokumentujące wydatki w ramach ww. projektu (nabycie towarów i usług) zostaną wystawione na Gminę i przez nią opłacone.

Nabywane w ramach realizacji przedmiotowego projektu towary i usługi nie służą prowadzeniu działalności opodatkowanej.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT – w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione. Gmina realizując planowany projekt nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi zakupione przez nią w celu realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z poniesionymi wydatkami, Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działać jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Odpowiadając na pytanie należy stwierdzić, że Gminie jako beneficjentowi i jednostce realizującej projekt pn. „Budowa stacji uzdatniania wody wraz z infrastrukturą towarzyszącą (…)” nie będzie należeć się na podstawie obowiązujących przepisów prawnych zwrot podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją wyżej wymienionej inwestycji, czyli Gmina nie będzie mogła odliczyć podatku VAT z faktur związanych z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj