Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-862/11-6/JK
z 21 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-862/11-6/JK
Data
2012.02.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
finansowanie
konkurencja
pracownik
programy
projekt
zwolnienie


Istota interpretacji
Ponieważ Ramowy Program na rzecz Konkurencyjności i Innowacji jest dofinansowany bezpośrednio z Komisji Europejskiej, zatem w sytuacji, gdy w momencie dokonywania wypłaty przez Wnioskodawcę będącego beneficjentem pomocy, wynagrodzenia będą w części finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że osoby fizyczne zatrudnione na umowę o pracę lub umowę o dzieło, które je otrzymają bezpośrednio realizują cel programu. Natomiast w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie finansował wynagrodzenia osób fizycznych zatrudnionych na umowę o pracę lub umowę o dzieło z własnych środków, a następnie otrzyma refundację ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej – to takie wypłaty nie będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



Wniosek ORD-IN 497 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22.11.2011 r. (data wpływu 25.11.2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 07.02.2012 r. (data nadania 08.02.2012 r., data wpływu 13.02.2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 01.02.2012 r. Nr IPPB4/415-862/11-2/JK (data nadania 01.02.2012 r., data odbioru 06.02.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych realizujących cel projektu w ramach Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.11.2011 r. został złożony ww wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów osób fizycznych realizujących cel projektu w ramach Programu Ramowego na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 01.02.2012 r. Nr IPPB4/415-862/11-2/JK (data nadania 01.02.2012 r., data odbioru 06.02.2012 r.), tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

Pismem z dnia 07.02.2012 r. (data nadania 08.02.2012 r., data wpływu 13.02.2012 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca S. w IV kwartale 2011 roku zawarł z Komisją Europejską umowę – Umowa grantowa. Program o angielskiej nazwie Inteligent Energy – Europe (w j. polskim Inteligentna Energia – Europa) jest realizowany w ramach „The competitiveness and innovation framework programme” (CIP) (w j. polskim Ramowy Program Konkurencyjności i Innowacji) Komisji Europejskiej. Agencją wdrażającą ten program jest Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacji (w j. angielskim Executive Agency for Competitivenes and Innovation – EACI) Komisji Europejskiej. Agencja ta udziela bezzwrotnej pomocy podmiotom realizującym projekty zgodne z celami programu, wybranym drogą ogłaszanych konkursów. Podmiotami realizującymi projekty są konsorcja podmiotów uprawnionych do korzystania z tej pomocy, zlokalizowanych w różnych krajach Unii Europejskiej. Każdy członek konsorcjum ma te same prawa, a umowa dotycząca danego projektu jest zawierana przez Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji z partnerem wiodącym (koordynatorem) reprezentującym wszystkie podmioty zebrane w konsorcjum. Beneficjentami projektu B. w Polsce są: K. S.A., P., W., O., E. Sp. z o.o. Partnerem wiodącym (koordynatorem projektu) jest K., która zawarła umowę w imieniu konsorcjum z Komisją Europejską dnia 02.11.2011 r.

Rola Wnioskodawcy:

Nazwa projektu to: „P.”. Wnioskodawca ma za zadanie opracowanie „mapy drogowej” do stworzenia takiego systemu w Polsce w zgodzie z dyrektywą Unii Europejskiej ESD. Obecny system szkoleń i podnoszenia kwalifikacji zawodowych w sektorze budownictwa w Polsce jest stosunkowo mocno rozbudowany, jednakże w niewielkim zakresie obejmuje zagadnienia związane ściśle z efektywnością energetyczną i wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Zasadniczym celem projektu jest identyfikacja zakresu koniecznych do wprowadzenia w tym systemie zmian i uzupełnień z uwzględnieniem wymagań oraz potrzeb związanych z certyfikacją energetyczną budynków oraz wdrażaniem dyrektywy ESD i ustawy o efektywności energetycznej w Polsce. Wyniki projektu powinny dać podstawy do poszukiwania odpowiedzi na następujące pytania: Jak wygląda system szkolnictwa i podnoszenia kwalifikacji zawodowych w budownictwie... Jakie są potrzeby w zakresie wprowadzenia nowych szkoleń... Jakie są potrzeby w zakresie uzupełnienia istniejących szkoleń... Jak może być wprowadzony system profesjonalnych kwalifikacji zawodowych w poszczególnych grupach zawodowych... Wyniki projektu mają być przyjęte i wdrożone przez polskie ministerstwa odpowiedzialne za wdrożenie dyrektywy ESD w Polsce.

Wnioskodawca wskazał, iż źródłem finansowania są w 90% - bezzwrotne środki z Komisji Europejskiej w ramach Programu IEE oraz w 10% - środki własne beneficjentów. Stowarzyszenie i jego członkowie są podatnikami bezpośrednio realizującymi cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej i środki unijne bezpośrednio wpłyną na wyodrębnione konto Wnioskodawcy.

W odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych Stowarzyszenie oraz poszczególni jego członkowie współrealizujący projekt występują w charakterze płatnika. W ramach realizacji projektu finansowanego ze środków europejskich S. oraz jego członkowie zatrudniają osoby fizyczne na umowę o pracę lub umowę o dzieło i w związku z tym S. i jego członkowie będą dokonywali zapłaty świadczeń ze środków finansowanych z bezzwrotnej pomocy (dotyczy projektu B. – Umowa Granowa). Osoby zatrudnione przez S. i jego członków będą bezpośrednio realizowały cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i będą ponosić pełną odpowiedzialność za realizację projektu w takim samym stopniu jak pracodawca. Czynności wykonywane przez osoby realizujące zadania projektu będą sfinansowane ze środków pomocowych. Wnioskodawca posiada wyodrębniony rachunek, na który bezpośrednio będzie następować wypłata wynagrodzeń. S. nie prowadzi działalności komercyjnej. Podstawową działalnością S. jest realizacja projektów współfinansowanych przez Unię Europejską.

S. będzie ponosiło wydatki z tytułu wynagrodzeń, delegacji i na organizację spotkań dotyczących projektu B. oraz zlecenie zewnętrzne dotyczące badań marketingowych.

Stroną umowy z Komisją Europejką jest konsorcjum reprezentowane przez koordynatora projektu – K. S.A. Każdy z partnerów ma swój osobny budżet na realizację zadań określonych w zakresie projektu i rozlicza je zgodnie z odpowiednimi wytycznymi odnośnie kwalifikowalności kosztów. Następnie przedstawia rozliczenia tych kosztów w formie okresowych sprawozdań za pośrednictwem koordynatora projektu do Komisji Europejskiej. Sprawozdanie finansowe każdego partnera osobno są weryfikowane przez wyznaczonych urzędników Komisji Europejskiej. Po zweryfikowaniu sprawozdań finansowych złożonych przez wszystkich partnerów, Komisja przelewa na konto koordynatora kwotę równą sumie dotacji wyliczonych dla każdego partnera osobno, a koordynator projektu ma obowiązek przelania dotacji wyliczonych dla każdego projektu na ich konta i nie ma prawa do zmiany ich wielkości. S. nie uzyskuje żadnych dochodów z realizacji projektu B.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody w formie dotacji otrzymane z realizacji ww. projektu będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody otrzymane z realizacji ww. projektu w formie dotacji będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych - art. 21 ust. 1 pkt 46.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (…), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna –nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika ze zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca w IV kwartale 2011 roku zawarł z Komisją Europejską umowę grantową. Program Inteligent Energy – Europe (Inteligentna Energia – Europa) jest realizowany w ramach „The competitiveness and innovation framework programme” (CIP) (Ramowy Program Konkurencyjności i Innowacji) Komisji Europejskiej. Źródłem finansowania tego programu są: w 90% - bezzwrotne środki z Komisji Europejskiej, w 10% - środki własne. Stowarzyszenie jest podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej i środki unijne bezpośrednio wpłyną na wyodrębnione konto Stowarzyszenia. W ramach realizacji projektu finansowanego ze środków europejskich Wnioskodawca zatrudnia osoby fizyczne na umowę o pracę lub umowę o dzieło. W związku z tym Stowarzyszenie będzie dokonywało zapłaty świadczeń ze środków finansowanych z bezzwrotnej pomocy. Osoby zatrudnione przez Wnioskodawcę będą bezpośrednio realizowały cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i będą ponosić pełną odpowiedzialność za realizację projektu w takim samym stopniu jak pracodawca. Czynności wykonywane przez osoby realizujące zadania projektu będą sfinansowane ze środków pomocowych. Wnioskodawca posiada wyodrębniony rachunek, na który bezpośrednio będzie wpływać dofinansowanie z Unii Europejskiej i z którego bezpośrednio będzie następować wypłata wynagrodzeń.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Ustalenie zatem, czy wynagrodzenie osób fizycznych zatrudnionych na umowę o pracę lub umowę o dzieło bezpośrednio realizujących cele programu korzysta ze zwolnienia przedmiotowego jest uzależnione od sposobu finansowania przedmiotowego wynagrodzenia.

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty, wynagrodzenie będzie finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską, to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że osoby fizyczne zatrudnione na umowę o pracę lub umowę o dzieło, które je otrzymają bezpośrednio realizują cel programu.

Natomiast w sytuacji, gdyby wynagrodzenie wypłacane było z własnych środków, a następnie odbywałaby się refundacja ze środków bezzwrotnej pomocy, wówczas wynagrodzenie to nie będzie spełniało warunków do zwolnienia, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 mogą być objęte tylko te dochody, które w momencie wypłaty pochodziły faktycznie ze środków Programu Ramowego Unii Europejskiej.

Jak wynika z przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez osoby fizyczne zatrudnione na umowę o pracę lub umowę o dzieło. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Nie podlegają natomiast zwolnieniu wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu poprzez wykonywanie czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią jednak zazwyczaj bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. W konsekwencji, zarówno pracodawca – płatnik, jak i osoby fizyczne zatrudnione na umowę o pracę lub umowę o dzieło zaangażowane w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody.

Tutejszy Organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez osoby fizyczne zatrudnione na umowę o pracę lub umowę o dzieło, natomiast może opierać się wyłącznie na treści wniosku oraz odnieść się do stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w tym zakresie.

Ponieważ Ramowy Program na rzecz Konkurencyjności i Innowacji jest dofinansowany bezpośrednio z Komisji Europejskiej, zatem w sytuacji, gdy w momencie dokonywania wypłaty przez Wnioskodawcę będącego beneficjentem pomocy, wynagrodzenia będą w części finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że osoby fizyczne zatrudnione na umowę o pracę lub umowę o dzieło, które je otrzymają bezpośrednio realizują cel programu. Natomiast w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie finansował wynagrodzenia osób fizycznych zatrudnionych na umowę o pracę lub umowę o dzieło z własnych środków, a następnie otrzyma refundację ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej – to takie wypłaty nie będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj