Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT3.4011.295.2018.1.KSM
z 27 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2018 r. (data wpływu 29 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z dofinansowaniem osobom fizycznym usługi związanej z usuwaniem azbestu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, jako jednostka samorządu terytorialnego, posiada osobowość prawną, jest czynnym podatnikiem podatku VAT - czyli prowadzi sprzedaż opodatkowaną, związaną m.in. z usługami dzierżawy, najmu, użytkowania wieczystego, sprzedażą gruntów i budynków.

Gmina … złożyła wniosek o udzielenie dofinansowania w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … na realizację przedsięwzięcia pn. „…”.

Na podstawie sporządzonej w 2015 r. inwentaryzacji szacowano, że w Gminie … znajduje się ok. 4 000 Mg wyrobów zawierających azbest (wyroby stanowiące pokrycia dachowe tzw. płyty eternitowe). Usuwanie wyrobów zawierających azbest w 2012 r., 2013 r., 2014 r., 2015 r., 2016 r. dofinansowane było z WFOŚiGW w … .

W 2012 r. w ramach realizowanego przez Gminę zadania usunięto 67,41 Mg z 23 posesji, w 2013 r. usunięto 162,66 Mg z 63 posesji, w 2014 r. usunięto 87,52 Mg z 36 posesji, w 2015 r. usunięto 174,44 Mg z 79 posesji wyrobów zawierających azbest, w 2016 r. usunięto 92,87 Mg z 54 posesji, w 2017 r. Gmina … nie realizowała przedmiotowego zadania.

Część tych płyt została już przez właścicieli obiektów zdjęta i zeskładowana na nieruchomościach, a część nadal znajduje się na dachach budynków mieszkalnych, gospodarczych, itp. Wyroby zawierające azbest są w różnym stanie technicznym na podstawie wykonanych przez właścicieli nieruchomości, sporządzonych według wzoru z Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 5 sierpnia 2010 r. (Dz. U. nr 162 z 2010 r., poz. 1089) ocen stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest.

Rola Gminy … polegać ma na przeprowadzeniu następujących działań:

  • ustalenie właścicieli nieruchomości, którzy zdecydują się na koordynowaną przez Gminę realizację zadania i podpiszą z Gminą umowę o udzieleniu i rozliczeniu dotacji;
  • przygotowanie i złożenie w WFOŚiGW w … wniosku wraz z załącznikami;
  • koordynacja technicznej strony realizacji zadania;
  • przekazywanie uzyskanej dotacji beneficjentom, tj. WFOŚiGW przekazuje dotację na rachunek Gminy, a Gmina dalej tymi środkami udziela dotacji osobom fizycznym;
  • rozliczenie dotacji (polega na tym, że osoby fizyczne przedstawiają faktury wystawione na siebie, które podlegają rozliczeniu z WFOŚiGW oraz wpłatę własną).

Zgodnie z zasadami udzielania dotacji oraz przekazania środków państwowym jednostkom budżetowym przyjętymi przez WFOŚiGW w … przewiduje się uzyskanie dofinansowania do 90% na działania związane z usuwaniem wyrobów zawierających azbest.

Dotacja może pokrywać:

  • demontaż wyrobów zawierających azbest,
  • przygotowanie wyrobów do transportu,
  • transport do miejsca utylizacji,
  • utylizację.

Fizyczną realizację zadania Gmina zamierza powierzyć uprawnionemu podmiotowi, wyłonionemu w drodze przetargu, który zostanie zrealizowany przez Gminę zgodnie z przepisami ustawy prawo zamówień publicznych.

Gmina nie będzie docelowym beneficjentem, lecz jedynie podmiotem pomocnym przy pozyskaniu i rozliczeniu dotacji z WFOŚiGW w …, zgodnie z zasadami udzielania i umarzania pożyczek oraz udzielania dotacji ze środków WFOŚiGW w … .

Docelowym beneficjentem otrzymującym faktycznie pomoc finansową (dotację) będą prywatni właściciele nieruchomości, z których usunięte zostaną wyroby zawierające azbest.

Wyszacowano, że do 90% kosztów realizacji przedsięwzięć określonych w złożonym przez Gminę wniosku sfinansuje dotacja. Pozostałą kwotę (co najmniej 10%) mają pokryć właściciele nieruchomości. Zadanie z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy realizowane będzie zgodnie z Zasadami udzielania pomocy finansowej ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ... stanowiącymi Załącznik Nr 1 do Uchwały Rady Nadzorczej Nr ... z dnia 23 lutego 2018 r. Po uzyskaniu decyzji ze strony WFOŚiGW w sprawie złożonego wniosku o dofinansowanie, środki pozyskane z WFOŚiGW w ... w ramach ww. projektu zostaną ujęte w budżecie Gminy szczegółowo, j.n.:

Plan dochodów:

  • dział 900, rozdział 90002 § 2440 - dotacja z WFOŚiGW w ... (do wysokości 90%);
  • dział 900, rozdział 90002 § 0970 - wpłata osób fizycznych (co najmniej 10%).

Plan wydatków:

  • dział 900, rozdział 90002 § 2830 - dotacja z budżetu Gminy w wysokości odpowiadającej dotacji z WFOŚiGW dla osób fizycznych;
  • dział 900, rozdział 90002 § 4300 - wydatki związane ze zdjęciem azbestu finansowane przez osoby fizyczne w wysokości co najmniej 10% kosztów.

W związku z realizacją ww. projektu wyłoniona w drodze przetargu firma wystawiać będzie faktury na docelowych beneficjentów otrzymujących faktycznie pomoc finansową (dotację), tj. na prywatnych właścicieli nieruchomości, z których usunięte zostaną wyroby zawierające azbest. Ostateczny przepływ środków dla sprawnego rozliczenia umowy w ramach realizacji ww. zadania to:

  • do budżetu Gminy wpłynie dotacja z WFOŚiGW w ... 90% + 10% wpłata osób fizycznych (beneficjentów);
  • Gmina, na mocy postanowień podpisanej umowy, dotacji z osobami fizycznymi przekaże w imieniu osób fizycznych środki nie do osób fizycznych, ale w ich imieniu płaci wykonawcy usługi środkami dotacji i pobranym 10% kosztów od osoby fizycznej. Powyższe skraca czas realizacji przepływu środków i pozwoli Gminie nadzorować wydatkowanie dotacji.

Wnioskodawca przystąpił do zadania realizowanego przez WFOŚiGW, które polega na odbiorze, transporcie i przekazaniu do utylizacji wyrobów zawierających azbest przekazanych od osób fizycznych (indywidualnych właścicieli nieruchomości w Gminie) po uprzednim uwzględnieniu ich wniosków. Program realizowany jest przez Gminę samodzielnie, bez współudziału innych JST, zaś źródłem jego finansowania są środki pochodzące z WFOŚiGW. Firma wybrana w trybie przetargowym wystawi fakturę na osobę fizyczną, która przedmiotową fakturę sfinansuje uzyskaną dotacją z budżetu Gminy.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że beneficjenci otrzymują świadczenie z Gminy w postaci usługi usunięcia wyrobów zawierających azbest.

Wartość tychże świadczeń stanowi dla nich przychód podatkowy w rozumieniu ww. Przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże, jako, że finansowany jest z Gminy (JST), korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o pdof. W takiej sytuacji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT- 8C.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wartość wykonanych usług - odbiór, transport i utylizacja wyrobów zawierających azbest, które finansowane będą dotacją, realizowanych przez Gminę w ramach programu finansowanego z budżetu państwa, dla osób fizycznych (indywidualnych mieszkańców Gminy) stanowić będzie dla tych osób świadczenie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł, skutkująca obowiązkiem wystawienia tym osobom przez Gminę druku PIT- 8C, czy też przychód ten korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 200, ze zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 400a ust. 1 pkt 8 i 9 oraz art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799, z późn. zm.) stanowi, że do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie przedsięwzięć związanych z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi. Realizacja przez Wnioskodawcę programu, który finansowany jest dotacją z WFOŚiGW stanowi, że są to środki pochodzące wyłącznie z budżetu państwa. Należy bowiem uzupełnić, że Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej to samorządowa osoba prawna należąca do sektora finansów publicznych w myśl art. 400 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska w powiązaniu z art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077).

W ocenie Wnioskodawcy opisane usługi jako świadczenia finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, JST (...) będące zadaniem własnym Gminy, nie powinny stanowić przychodu dla osób fizycznych korzystających z tych usług w myśl art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: pdof), w związku z czym nie ma podstaw do wystawienia PIT-8C. W myśl zasady powszechnego opodatkowania, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy o pdof, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosowanie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o pdof, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o pdof przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o pdof, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o pdof, uważa się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego (....), zasiłki pieniężne, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie w ww. przepisach sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy o pdof. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Stosowanie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o pdof, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, JST ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Reasumując, jeżeli podatnik otrzyma ww. świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu JST w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Gmina przystąpiła do zadania realizowanego przez WFOŚiGW, które polega na ich odbiorze, transporcie i przekazaniu do utylizacji lub składowania wyrobów zawierających azbest przekazanych od osób fizycznych (indywidualnych właścicieli nieruchomości w Gminie) po uprzednim uwzględnieniu ich wniosków. Program realizowany jest przez Gminę samodzielnie, bez współudziału innych JST, zaś źródłem jego finansowania są środki pochodzące z WFOŚiGW. Firma wybrana w trybie przetargowym wystawi fakturę na osobę fizyczną, która przedmiotową fakturę sfinansuje uzyskaną dotacją z budżetu Gminy. W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że beneficjenci otrzymują świadczenie z Gminy w postaci usługi usunięcia wyrobów zawierających azbest.

Wartość tychże świadczeń stanowi dla nich przychód podatkowy w rozumieniu ww. Przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże, jako że finansowany jest z Gminy (JST), korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o pdof. W takiej sytuacji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT- 8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie wskazać należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione enumeratywnie w tym artykule.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informacje według ustalonego wzoru o wysokości przychodów, i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Stosownie zaś do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  1. nieodpłatne świadczenie, bądź
  2. świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  3. świadczenie rzeczowe (w naturze),
  4. świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  5. otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Przepis art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r., poz. 799, z późn. zm.) stanowi, że do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m.in. budżet gminy) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077, z późn. zm.), dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

  1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
  2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
  3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
  4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
  5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
  6. kosztów realizacji inwestycji.

Likwidacja i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest jest realizowane w ramach rządowego programu (rezolucja Sejmu RP z dnia 19 czerwca 1997 r., MP nr 38, poz. 373 oraz Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski, przyjęty przez Radę Ministrów dnia 14 maja 2002 r.)

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca, jako jednostka samorządu terytorialnego, posiada osobowość prawną, jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina złożyła wniosek o udzielenie dofinansowania w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację przedsięwzięcia pn. „….”. Zgodnie z zasadami udzielania dotacji oraz przekazania środków państwowym jednostkom budżetowym przyjętymi przez WFOŚiGW przewiduje się uzyskanie dofinansowania do 90% do działań związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest. Fizyczną realizację zadania Gmina zamierza powierzyć uprawnionemu podmiotowi, wyłonionemu w drodze przetargu, który zostanie zrealizowany przez Gminę zgodnie z przepisami ustawy prawo zamówień publicznych. Gmina nie będzie docelowym beneficjentem, lecz jedynie podmiotem pomocnym przy pozyskaniu i rozliczeniu dotacji z WFOŚiGW, zgodnie z zasadami udzielania i umarzania pożyczek oraz udzielania dotacji ze środków WFOŚiGW. Docelowym beneficjentem otrzymującym faktycznie pomoc finansową (dotację) będą prywatni właściciele nieruchomości, z których usunięte zostaną wyroby zawierające azbest. Wyszacowano, że do 90% kosztów realizacji przedsięwzięć określonych w złożonym w Gminie wniosku sfinansuje dotacja. Pozostałą kwotę (co najmniej 10%) mają pokryć właściciele nieruchomości. Zadanie z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy realizowane będzie zgodnie z Zasadami udzielania pomocy finansowej ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Po uzyskaniu decyzji ze strony WFOŚiGW w sprawie złożonego wniosku o dofinansowanie, środki pozyskane z WFOŚiGW w ramach ww. projektu zostaną ujęte w budżecie Gminy. W związku z realizacją ww. projektu wyłoniona w drodze przetargu firma wystawiać będzie faktury na docelowych beneficjentów otrzymujących faktycznie pomoc finansową (dotację). Ostateczny przepływ środków dla sprawnego rozliczenia umowy w ramach realizacji ww. zadania to: do budżetu Gminy wpłynie dotacja z WFOŚiGW w ... 90% + 10% wpłata osób fizycznych (beneficjentów); Gmina, na mocy postanowień podpisanej umowy dotacji z osobami fizycznymi przekaże w imieniu osób fizycznych środki nie do osób fizycznych, ale w ich imieniu płaci wykonawcy usługi środkami dotacji i pobranym 10% kosztów od osoby fizycznej. Powyższe skraca czas realizacji przepływu środków i pozwoli Gminie nadzorować wydatkowanie dotacji. Program realizowany jest przez Gminę samodzielnie, bez współudziału innych JST, zaś źródłem jego finansowania są środki pochodzące z WFOŚiGW. Firma wybrana w trybie przetargowym wystawi fakturę na osobę fizyczną, która przedmiotową fakturę sfinansuje uzyskaną dotacją z budżetu Gminy. W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że beneficjenci otrzymują świadczenie z Gminy w postaci usługi usunięcia wyrobów zawierających azbest.

Z powyższego wynika, że mieszkańcy Gminy, tj. osoby fizyczne, nie otrzymają środków finansowych. Mieszkańcy otrzymają nieodpłatne świadczenie w postaci sfinansowania usługi, która obejmuje demontaż, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest, znajdujących się na budynkach mieszkalnych oraz budynkach o charakterze gospodarczym, zlokalizowanych na terenie Gminy. Zatem, wartość tychże nieodpłatnych świadczeń stanowić będzie dla nich przychód podatkowy w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże, do wysokości udzielonej dotacji, jako że finansowany będzie z udziałem środków pochodzących z budżetu Gminy – jednostki samorządu terytorialnego – w ramach programu rządowego, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, od kwoty ww. świadczenia Wnioskodawca, jako płatnik nie będzie miał obowiązku obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek a co za tym idzie nie będzie zobowiązany do wystawienia informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych – PIT-8C osobom fizycznym uzyskującym nieodpłatne świadczenie.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj