Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.246.2018.1.MK
z 29 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2018 r. (data wpływu 30 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu za 2017 r. składek na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2018 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu za 2017 r. składek na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od 2003 r. przebywa na emeryturze górniczej. Od dnia 1 czerwca 2015 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w … Inspektorat w …, wstrzymał Wnioskodawcy wypłatę emerytury, z powodu zatrudnienia w ramach stosunku pracy na podstawie wyboru oraz osiągania przychodu w kwocie przekraczającej 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, ogłaszanego co kwartał przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. W dniu 1 lutego 2017 r., Wnioskodawca otrzymał zawiadomienie z ZUS o miesięcznym rozliczeniu emerytury za 2016 r. Wnioskodawcę poinformowano, że po dokonaniu wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych (dalej: FUS), kwoty 33 279 zł 70 gr, poprzez potrącenie tej kwoty z przysługującego Wnioskodawcy wyrównania świadczenia, po pomniejszeniu o zaliczkę na podatek dochodowy i składkę na ubezpieczenie zdrowotne, Oddział ZUS wyda decyzję rozliczającą świadczenie, w której dokona zwrotu kwoty 56 158 zł 33 gr. Z tej kwoty zostanie odliczona zaliczka na podatek dochodowy i składka na ubezpieczenie zdrowotne. Kwota wyrównania zostanie pomniejszona o kwotę dobrowolnej wpłaty na FUS. W dniu 15 lutego 2017 r. Wnioskodawca przesłał oświadczenie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w … Inspektorat w …, w którym wyraził zgodę na potrącenie przez ZUS, z przysługującej Mu należności, wpłaty na FUS kwoty przekroczenia przychodu osiągniętego w 2016 r.

W dniu 28 lutego 2017 r. Wnioskodawca otrzymał decyzję z ZUS o miesięcznym rozliczeniu i zwrocie świadczeń po wpłacie na FUS.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokonał miesięcznego rozliczenia emerytury, w związku z przychodem osiągniętym w poszczególnych miesiącach 2016 r., po uwzględnieniu odliczenia wpłaty na FUS. Z decyzji wynika, że Wnioskodawcy przysługuje zwrot świadczenia po pomniejszeniu o zaliczkę na podatek dochodowy i składkę na ubezpieczenie zdrowotne, oraz po odliczeniu wpłaty na FUS. Wyrównanie w kwocie 56 158 zł 33 gr, po odliczeniu zaliczki na podatek odprowadzonej do Urzędu Skarbowego w kwocie 6 243 zł, składki na ubezpieczenie zdrowotne w łącznej kwocie 4 435 zł 23 gr (w tym odliczanej od podatku 3 819 zł 23 gr oraz odliczanej ze świadczenia w kwocie 616 zł), oraz po odliczeniu wpłaty na FUS kwoty 33 279 zł 70 gr, zostało przekazane na rachunek bankowy Wnioskodawcy w kwocie 12 200 zł 40 gr.

W 2018 r. Wnioskodawca otrzymał z ZUS informację PIT-11A za 2017 r., gdzie zostały wykazane:

  • przychód 56 158 zł 33 gr,
  • zaliczka na podatek dochodowy 6 243 zł,
  • składka na ubezpieczenie zdrowotne 3 819 zł 23 gr.

Brak natomiast wyszczególnienia, potrąconej za zgodą Wnioskodawcy przez ZUS, kwoty 33 279 zł 70 gr, będącej dobrowolną wpłatą na FUS.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia potrąconej za Jego zgodą dobrowolnej wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych w wysokości 33 279 zł 70 gr, od przychodów osiągniętych w 2017 r., w składanym za 2017 r. zeznaniu podatkowym PIT-37?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 26 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma On prawo do odliczenia potrąconej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych dobrowolnej wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych w kwocie 33 279 zł 70 gr, od sumy przychodów w zeznaniu podatkowym PIT-37 za rok 2017.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 11 ust. 1 powołanej ustawy w brzmieniu obowiązującym na dzień 1 stycznia 2017 r., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1383, z późn. zm.), prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają zmniejszeniu, na zasadach określonych w ust. 3-8 oraz w art. 105, w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 2 oraz z tytułu służby wymienionej w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 6.

Za działalność podlegającą obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 1, uważa się zatrudnienie, służbę lub inną pracę zarobkową albo prowadzenie pozarolniczej działalności, z uwzględnieniem ust. 3 (art. 104 ust. 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1778, z późn. zm.) obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów.

Powyżej wskazane przepisy ustawy o emeryturach i rentach z FUS wraz z przepisami wykonawczymi, jak w szczególności przepisy rozporządzenia z 22 lipca 1992 r. Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad zawieszania lub zmniejszania emerytury i renty (Dz. U. Nr 58, poz. 290, z późn. zm.), regulują szczegółowo kwestie zasad zmniejszania świadczenia emerytalnego oraz obowiązki informacyjne świadczeniobiorcy (oświadczenie), pracodawcy oraz urzędu skarbowego w zakresie zawiadamiania o podjęciu lub zaprzestaniu działalności, z której uzyskiwany przychód podlega ubezpieczeniu społecznemu. Po otrzymaniu oświadczenia organ rentowy wydaje stosowną decyzję realizując zmniejszone świadczenie lub je całkowicie zawiesza. Następnie w rozliczeniu rocznym, jak i miesięcznym dokonuje ustalenia, czy przychody świadczeniobiorcy uzasadniały zmniejszoną wypłatę lub jej zawieszenie. Jednocześnie, organ rentowy po ustaleniu, że łączna kwota dochodu emeryta lub rencisty przewyższyła w danym roku kalendarzowym kwotę graniczną dochodu o kwotę niższą niż kwota nienależnie pobranych świadczeń, informuje emeryta (rencistę) o możliwości uniknięcia zwrotu kwoty nienależnie pobranych świadczeń w razie przekazania na Fundusz Ubezpieczenia Społecznego kwoty równej kwocie tego przekroczenia, pomniejszonej o kwotę pobranej zaliczki na podatek dochodowy, i wyznacza termin jej zwrotu.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r., podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c, art. 30e i art. 30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e i 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych:

  1. zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
  2. potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu

- odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i powołane przepisy prawa stwierdza się, że przekazane w 2017 r. przez ZUS kwoty wyrównania z tytułu rozliczenia zawieszonej emerytury Wnioskodawca powinien uwzględnić w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy 2017. Jednocześnie Organ zaznacza, że Wnioskodawca w zeznaniu podatkowym za 2017 r. mógł odliczyć od dochodu potrącone przez ZUS (tytułem dobrowolnej wpłaty) składki na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, z przysługującego Wnioskodawcy wyrównania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj