Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.218.2018.2.AP
z 10 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2018 r. (data wpływu 25 maja 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2018 r. (data wpływu 4 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Rewitalizacja placów użyteczności publicznej …” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Rewitalizacja placów użyteczności publicznej …”. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 4 lipca 2018 r. o podpis osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto przystępuje do realizacji projektu pn.: „Rewitalizacja placów użyteczności publicznej …” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020 wspófinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Oś Priorytetowa: infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, działanie: inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego.

Miasto jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towaru i usług.

Realizacja projektu obejmować będzie zagospodarowanie przestrzeni publicznej przy Szkole Podstawowej oraz przed Ośrodkiem Kultury i Sportu. Rewitalizacja dwóch placów ma na celu przywrócenie ich funkcji (miejsca spotkań, rekreacji, wydarzeń kulturalnych, apeli szkolnych, ulepszenie estetyki terenów, poprawa bezpieczeństwa użytkowników – wymiana nierównej nawierzchni placów, dostosowanie placów do potrzeb osób niepełnosprawnych).

Miasto w ramach projektu pozyska 94,98% kosztów kwalifikowalnych, wkład własny Gminy 38.748,87 zł. Całkowity budżet zadania wynosi 771.888,98 zł brutto.

Dofinasowanie operacji wynosi 733.140,12 zł. W ramach zadania zostaną zrewitalizowane dwa place użyteczności publicznej. Projekt przyniesie korzyści:

  1. Społeczne:
    • poprawa bezpieczeństwa użytkowników, wzrost integracji mieszkańców,
  2. Przyrodnicze:
    1. przebudowa instalacji wodno-kanalizacyjnej,
    2. instalacje odwodnienia – uporządkowanie terenu z elementami zieleni,
  3. Ekonomiczne:
    1. podniesienie atrakcyjności turystycznej Miasta.

Miasto z tytułu korzystania z placów (place użyteczności publicznej) nie będzie pobierało od mieszkańców i podmiotów gospodarczych żadnych opłat z tytułu korzystania z placów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, czy w odniesieniu do realizowanego projektu inwestycyjnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Miastu przysługuje prawo odliczenia naliczonego w fakturach podatku od towaru i usług w całości lub w części w zakresie realizacji projektu „Rewitalizacja placów użyteczności publicznej …”?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizacji projektu nie będzie przysługiwało Miastu odliczenie podatku vat naliczonego, bowiem wydatki inwestycyjnej dotyczące ww. projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Miastu nie przysługuje prawo do obniżenia należnego podatku od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego w fakturach związanych z realizacją wyżej opisanego zadania inwestycyjnego.

Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji inwestycji wskazanego projektu nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z artykułem 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów usług nie uznaje się za podatnika organów władz publicznych oraz urzędów obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Również należy wskazać na art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875) który stwierdza, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Skoro poszczególne elementy zrealizowanej inwestycji będą stanowiły majątek Miasta (grunt własność Miasta) i będą służyć wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty Miasta (Miasto nie będzie pobierało od nikogo żadnych opłat z tytułu korzystania z placów w tym plac szkoły podstawowej), nie będzie mogło dokonać odliczeń podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowanym projektem.

Warunkiem umożliwiającym podatnikom skorzystanie z prawa od odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami. Miasto prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług zwolnionych, związanych z realizowaną inwestycją, a proporcja określona w art. 86 ust. 2g cytowanej ustawy w Mieście na 2017 r. wynosi 2%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 10 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Miasto przystępuje do realizacji projektu pn.: „Rewitalizacja placów użyteczności publicznej …” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020 wspófinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Oś Priorytetowa: infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, działanie: inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego. Miasto jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towaru i usług. Realizacja projektu obejmować będzie zagospodarowanie przestrzeni publicznej przy Szkole Podstawowej oraz przed Ośrodkiem Kultury i Sportu. Rewitalizacja dwóch placów ma na celu przywrócenie ich funkcji (miejsca spotkań, rekreacji, wydarzeń kulturalnych, apeli szkolnych, ulepszenie estetyki terenów, poprawa bezpieczeństwa użytkowników – wymiana nierównej nawierzchni placów, dostosowanie placów do potrzeb osób niepełnosprawnych). Miasto w ramach projektu pozyska 94,98% kosztów kwalifikowalnych, wkład własny Gminy 38.748,87 zł. Całkowity budżet zadania wynosi 771.888,98 zł brutto. Dofinasowanie operacji wynosi 733.140,12 zł. W ramach zadania zostaną zrewitalizowane dwa place użyteczności publicznej. Projekt przyniesie korzyści:

  1. Społeczne:
    1. poprawa bezpieczeństwa użytkowników, wzrost integracji mieszkańców,
  2. Przyrodnicze:
    1. przebudowa instalacji wodno-kanalizacyjnej,
    2. instalacje odwodnienia – uporządkowanie terenu z elementami zieleni,
  3. Ekonomiczne:
    1. podniesienie atrakcyjności turystycznej Miasta.

Miasto z tytułu korzystania z placów (place użyteczności publicznej) nie będzie pobierało od mieszkańców i podmiotów gospodarczych żadnych opłat z tytułu korzystania z placów.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Rewitalizacja placów użyteczności publicznej …”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. W ramach realizowanego projektu Miasto nie będzie dokonywać bowiem zakupu towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem w omawianej sprawie – pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT – warunki wskazane z art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisaną inwestycję nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji – jak wskazano we wniosku – nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało – zarówno w całości, jak i w części – prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków w związku z realizacją projektu pn.: „Rewitalizacja placów użyteczności publicznej …”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swa aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj