Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.239.2018.1.RS
z 18 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2018 r. (data wpływu 29 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Uniwersytet realizuje projekt pod nazwą „W.”. Powyższy projekt realizowany jest w ramach umowy o dofinansowanie zgodnie z umową z dnia … 2011 r. zawartej w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój 2014-2020, Priorytet III. Projekt jest realizowany w okresie od 1 stycznia 2018 r. do 30 listopada 2019 r. i obejmuje realizację 118 miesięcznych staży studentów Wydziału w dwóch edycjach.

Okres realizacji stażu wynosi jeden miesiąc (nieprzerwanie), z wyłączeniem sytuacji losowych niezależnych od stażysty. W przypadkach losowych decyzję o zmianie, przesunięciu okresu realizacji stażu lub pozbawieniu statusu stażysty, podejmował będzie Kierownik projektu. Łączna liczba godzin stażu musi wynosić minimalnie 120 godzin w miesiącu.

Staże mają charakter fakultatywny w rozumieniu programu kształcenia obowiązującego na kierunkach prowadzonych na Wydziale i tym samym nie mogą zostać zaliczone jako integralna część toku studiów.

Projekt realizowany będzie zgodnie z wytycznymi Rady Unii Europejskiej z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ram jakości staży.

Uczestnik projektu zobowiązany jest do podjęcia wszelkich starań mających na celu zatrudnienie lub kontynuowanie kształcenia po ukończonym stażu, w obszarze merytorycznym, którego dotyczył staż.


W ramach przedmiotowego projektu przyznane środki zostaną w całości przeznaczone na pokrycie stażystom (studentom),


  • w przypadku staży krajowych:


    1. kosztów podróży,
    2. kosztów zakwaterowania,
    3. stypendium stażowego.


  • w przypadku staży zagranicznych:


    1. kosztów podróży,
    2. stypendium na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania,


a uczelnia nie partycypuje w ponoszeniu tych wydatków.


Zasady organizacji stażu oraz wypłaty świadczeń, o których mowa powyżej, zostały przewidziane regulaminem odbywania stażu w ramach tego projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wypłacane środki stażystom (studentom) w ramach realizowanego projektu - na pokrycie kosztów podróży, zakwaterowania oraz w formie stypendiów - przez Uniwersytet korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w treści art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 137 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 i 1948) - pozostają zwolnione od podatku.

Tym samym uznać należy, iż środki uzyskane przez Wnioskodawcę i wypłacone na rzecz stażystów (studentów) w ramach przedmiotowego projektu pochodzą ze środków, o których w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy, a zatem będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 i 1948).

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich – na mocy w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych – zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca realizuje projekt w ramach umowy o dofinansowanie zawartej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój 2014-2020, Priorytet III. Projekt jest realizowany w okresie od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 30 listopada 2019 r. i obejmuje realizację 118 miesięcznych staży studentów Wydziału w dwóch edycjach. Okres realizacji stażu wynosi jeden miesiąc (nieprzerwanie), z wyłączeniem sytuacji losowych, niezależnych od stażysty. W przypadkach losowych decyzję o zmianie, przesunięciu okresu realizacji stażu lub pozbawieniu statusu stażysty, podejmował będzie Kierownik projektu. Łączna liczba godzin stażu musi wynosić minimalnie 120 godzin w miesiącu. Staże mają charakter fakultatywny w rozumieniu programu kształcenia obowiązującego na kierunkach prowadzonych na Wydziale i tym samym nie mogą zostać zaliczone jako integralna część toku studiów. Projekt realizowany będzie zgodnie z wytycznymi Rady Unii Europejskiej z dnia 10 marca 2014 r. w sprawie ram jakości staży. Uczestnik projektu zobowiązany jest do podjęcia wszelkich starań mających na celu zatrudnienie lub kontynuowanie kształcenia po ukończonym stażu, w obszarze merytorycznym, którego dotyczył staż. W ramach przedmiotowego projektu przyznane środki zostaną w całości przeznaczone na pokrycie stażystom (studentom), a uczelnia nie partycypuje w ponoszeniu tych wydatków, w przypadku staży krajowych: kosztów podróży, kosztów zakwaterowania, stypendium stażowego a w przypadku staży zagranicznych: kosztów podróży stypendium na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania. Zasady organizacji stażu oraz wypłaty świadczeń, o których mowa powyżej, zostały przewidziane regulaminem odbywania stażu w ramach tego projektu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy zatem uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym środki wypłacane przez Wnioskodawcę stażystom (studentom) w ramach realizowanego projektu – na pokrycie kosztów podróży, zakwaterowania oraz w formie stypendiów – jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj