Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.133.2018.1.JS
z 2 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2018 r. (data wpływu 18 czerwca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia z akcyzy wyrobów gazowych nabywanych przez Wnioskodawcę i zużywanych w procesie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia z akcyzy wyrobów gazowych nabywanych przez Wnioskodawcę i zużywanych w procesie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi i będzie prowadzić w przyszłości działalność w zakresie budowy dróg. Do budowy nawierzchni dróg używana jest masa mineralno-bitumiczna (kod CN 2715 00 00), będąca wyrobem energetycznym w rozumieniu art. 87 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Masa mineralno-bitumiczna jest produkowana przez spółkę we własnym zakresie.

Proces wytwarzania mas składa się z następujących etapów:

  • dozowanie wstępne kruszywa,
  • suszenie i ogrzewanie kruszywa w suszarce bębnowej,
  • mieszanie kruszywa z pozostałymi składnikami mieszanki (bitum),
  • odbiór gotowej masy mineralno-bitumicznej.

Wnioskodawca dokonuje nabycia gazu wysokooktanowego (kod CN 2711 21 00) przy ciśnieniu nie niższym niż 50 kPa, o mocy 800 m3/h, dla którego zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka podatku akcyzowego wynosi 1,28 zł/1 gigadżul (GJ), który używany jest na potrzeby technologiczne instalacji produkcyjnej w celu uzyskania ciepła potrzebnego do podgrzania masy (tj. suszenia i ogrzewania kruszywa używanego do produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych). Nabywany gaz pozwala na rozgrzanie substancji mineralnych (kruszywa) w bębnie suszącym instalacji produkcyjnej z pomocą specjalnego palnika. Kruszywo (żwir, piasek, grys) jest podgrzewane do temperatury 160-190 st. C w celu połączenia go z rozgrzanym asfaltem (bitumem) dla uzyskania masy bitumicznej. Masa bitumiczna jest wykorzystywana jako nawierzchnia dróg i mostów. Proces suszenia kruszywa odbywa się poprzez cały okres cyklu produkcyjnego. Wnioskodawca jest w stanie określić ilość gazu zużywanego do produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych, służy do tego odpowiednie urządzenie pomiarowe.

Wnioskodawca nie posiada statusu pośredniczącego podmiotu gazowego, nie dokonuje sprzedaży zakupionego gazu.

W umowie nabycia gazu, zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a dostawcą gazu zostanie określone, że nabywany gaz zostanie wykorzystany w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym gaz nabywany przez Wnioskodawcę i zużywany w procesie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych, jest zwolniony z podatku akcyzowego przy spełnieniu warunków określonych w art. 31b ust. 3 pkt 3 i ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43 ze zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zużycie nabywanego gazu o kodzie CN 2711, przy produkcji mieszanki mineralno-bitumicznej, pozwala na zastosowanie zwolnienia z podatku akcyzowego w odniesieniu do tegoż nabycia, zgodnie z art. 31 b ust. 3 pkt 3.

Należy wskazać, iż spełnione są wszelkie ustawowe przesłanki niezbędne do zwolnienia z podatku akcyzowego. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej „ustawą” [przyp. Organu] (Dz. U. z 2017 r., poz. 43), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie „wyroby akcyzowe" oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 b ustawy, określenie „wyroby gazowe” oznacza - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00. Zakres opodatkowania akcyzą wyrobów energetycznych, w tym również wyrobów gazowych, został określony w rozdziale 1 działu IV ustawy. Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W ww. załączniku nr 1, stanowiącym Wykaz wyrobów akcyzowych, umieszczono: pod pozycją 28, z kodem CN 2711  Gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe oraz pod pozycją 32, z kodem CN 2715 00 00  Mieszanki bitumiczne na bazie naturalnego asfaltu, naturalnego bitumu, bitumu naftowego, smoły mineralnej lub na mineralnego paku smołowego (na przykład masy uszczelniające bitumiczne, fluksy).

Analizując powyższe można stwierdzić, iż wyrobem akcyzowym jest m.in. wyrób o kodzie CN 2711 jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych.

Zużycie gazu w rozumieniu ustawy następuje poprzez użycie tego wyrobu do celów opałowych. Zgodnie z przedstawionym powyżej procesem produkcyjnym zużycie gazu następuje w celu ogrzania kruszywa podczas produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych, będących wyrobem energetycznym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 31 b ust. 3 pkt 3, zwalnia się od podatku akcyzowego wyroby gazowe zużywane w procesie produkcji wyrobów energetycznych, którymi są m in mieszanki mineralno-bitumiczne o kodzie CN 2715 00 00.

Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, iż zużycie nabywanego gazu o kodzie CN 2711 21 00, przy produkcji mieszanki mineralno-bitumicznej, pozwala na zastosowanie zwolnienia z podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1114 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W zał. nr 1 do ustawy, w poz. 28 został wymieniony gaz ziemny i pozostałe węglowodory gazowe, oznaczone kodem CN 2711. W załączniku tym zostały także wymienione w poz. 32 mieszanki bitumiczne na bazie naturalnego asfaltu, naturalnego bitumu, bitumu naftowego, smoły mineralnej lub na mineralnego paku smołowego (na przykład masy uszczelniające bitumiczne, fluksy), oznaczone kodem CN 2715 00 00.

Zgodnie z art. 86 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

-niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

W myśl art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.


Zgodnie z art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do użycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

W myśl art. 31b ust. 5 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca dokonuje nabycia wyrobów gazowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, tj. gazu wysokooktanowego oznaczonego kodem CN 2711 21 00. Nabywane wyroby gazowe Wnioskodawca zużywa do produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych oznaczonych kodem CN 2715 00 00, służących do budowy nawierzchni dróg. Uzyskana podczas spalania gazu z pomocą specjalnego palnika wysoka temperatura służy do podgrzewania substancji mineralnych (kruszywa) w bębnie suszącym instalacji produkcyjnej. Kruszywo jest podgrzewane w celu połączenia go z rozgrzanym asfaltem (bitumem) dla uzyskania masy bitumicznej. Proces suszenia kruszywa odbywa się przez cały okres cyklu produkcyjnego. Wnioskodawca dysponuje odpowiednim urządzeniem pomiarowym, które pozwoli mu określić ilość gazu zużywanego do produkcji mieszanki mineralno-bitumicznej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania zwolnienia dla gazu nabywanego i zużywanego w procesie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych przy spełnieniu warunków określonych w art. 31b ust. 3 pkt 3 i w art. 31b ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa, należy stwierdzić, że produkowane przez Wnioskodawcę mieszanki mineralno-bitumiczne o kodzie CN 2715 00 00 stanowią wyrób akcyzowy zaliczany do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Jednocześnie zużywany w procesie produkcji wskazanych mieszanek mineralno-bitumicznych gaz ziemny, objęty kodem CN 2711 21 00, jest wyrobem gazowym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku akcyzowym.

Ponadto, jak wskazano we wniosku, w umowie nabycia gazu zawartej między Wnioskodawcą a dostawcą gazu zostanie określone, że nabywany gaz będzie wykorzystany w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Zatem Wnioskodawca, w zakresie w jakim wykorzystuje wyroby gazowe (gaz wysokooktanowy o kodzie CN 2711 21 00) w procesie produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych o kodzie CN 2715 00 00, będących wyrobami energetycznymi, będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 3 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj