Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4014.103.2018.1.MM
z 17 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 800 ze zm.)  Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 28 czerwca 2018 r. (data wpływu 5 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zamiany działek dokonanej na podstawie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zamiany działek dokonanej na podstawie art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami.

We wniosku złożonym przez:

-Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

D.W.,

-Zainteresowanych niebędących stroną postępowania:

L.K., B.K., A.M., E.N., J.K., M.K. i M.O.

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowani są właścicielami sąsiadujących ze sobą nieruchomości gruntowych. Właściciele działek zamierzają dokonać podziału nieruchomości i wymiany gruntów w oparciu o art. 98b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 518). Wymiana nieruchomości spowodowana jest ukształtowaniem działek uniemożliwiającym ich racjonalne zagospodarowanie, przez co Zainteresowani rozumieją przede wszystkim ich niekorzystną geometrię. W ramach opisanego postępowania dojdzie do ukształtowania nowego stanu ewidencyjnego granic, oznaczenia, konfiguracji i wielkości wydzielanych działek gruntu i nieruchomości obejmujących te działki.

Zgodnie z postanowieniami ustawy o gospodarce nieruchomościami, właściciele nieruchomości ukształtowanych w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie mogą złożyć zgodny wniosek o podział na działki gruntu w drodze wymiany, jeżeli przysługują im jednorodne prawa do tych nieruchomości. Podziału nieruchomości dokonuje się pod warunkiem, że właściciele albo użytkownicy wieczyści dokonają, w drodze zamiany, wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu.

Dlatego do wniosku o podział należy dołączyć, złożone w formie aktu notarialnego, zobowiązanie do dokonania zamiany części nieruchomości.

W związku z przedmiotową procedurą został sporządzony przez geodetę uprawnionego wstępny projekt podziału nieruchomości, na podstawie którego, 11 czerwca 2018 r. Zainteresowani zawarli umowę przyrzeczenia zamiany opisanych poniżej gruntów w formie aktu notarialnego, w której to umowie zobowiązali się, że dokonają wzajemnych zamian części swych nieruchomości oraz udziałów w nieruchomościach w ciągu trzech miesięcy od uprawomocnienia się decyzji zatwierdzającej ten podział, nie później niż do 31 października 2018 r. Przedmiotowa decyzja została wydana 12 czerwca 2018 r.

Zainteresowani, będący stronami umowy przyrzeczenia zamiany, są właścicielami bądź współwłaścicielami nieruchomości gruntowych. Struktura własnościowa niniejszych nieruchomości przedstawia się następująco:

  1. B.K. oraz L.K. są wpisani jako właściciele na prawach wspólności ustawowej działki oznaczonej numerem 55/2 o powierzchni 16 (szesnastu) arów i 30 (trzydziestu) metrów kwadratowych;
  2. A.M. co do udziału 1/2 (jedna druga) część oraz E.N. co do udziału 1/2 część są wpisane jako współwłaścicielki działki gruntu oznaczonej numerem 758/23 (inne tereny zabudowane) o powierzchni 22 (dwudziestu dwóch) arów i 60 (sześćdziesięciu) metrów kwadratowych;
  3. A.M. co do udziału 1/2 (jedna druga) część oraz E.N. co do udziału 1/2 część są wpisane jako współwłaścicielki nieruchomości oznaczonej numerami działek: 758/37 (inne tereny zabudowane), 758/39 (inne tereny zabudowane) o łącznej powierzchni 1 (jednego) hektara, 18 (osiemnastu) arów i 81 (osiemdziesięciu jeden) metrów kwadratowych;
  4. D.W. co do udziału łącznie 3/6 (trzy szóste) części oraz B.K. co do udziału łącznie 3/6 części są wpisani jako współwłaściciele nieruchomości oznaczonej numerami działek: 758/24 (inne tereny zabudowane), 758/40 (inne tereny zabudowane) i 758/42 (inne tereny zabudowane) o łącznej powierzchni 58 (pięćdziesięciu ośmiu) arów i 95 (dziewięćdziesięciu pięciu) metrów kwadratowych;
  5. M.O. co do udziału 8/32 (osiem trzydziestych drugich) części, M.K. co do udziału łącznie 6/32 (sześć trzydziestych drugich) części i co do udziału 2/96 (dwie dziewięćdziesiąte szóste) części, J.K. łącznie 6/32 (sześć trzydziestych drugich) części i co do udziału 10/96 (dziesięć dziewięćdziesiątych szóstych) części, B.K. co do udziału 1/8 (jedna ósma) części oraz D.W. co do udziału 1/8 (jedna ósma) części – są wpisani jako współwłaściciele nieruchomości oznaczonej numerami działek: 758/25, 758/43 i 758/45 o powierzchni 60 (sześćdziesięciu) arów i 92 (dziewięćdziesięciu dwóch) metrów kwadratowych.

Zainteresowani zapewniają, że wpisy powyższe do dnia dzisiejszego nie uległy zmianie L. i B. małżonkowie K. oświadczają, że są właścicielami nieruchomości, o której mowa w pkt 1, A.M. i E.N. oświadczają, że są współwłaścicielami nieruchomości, o których mowa w pkt 2 i 3, D.W. i B.K. oświadczają, że są współwłaścicielami nieruchomości, o której mowa w pkt 4, M.O., M.K., J.K., B.K. i D.W. oświadczają, że są współwłaścicielami nieruchomości, o której mowa w pkt 5.

Zgodnie ze wstępnym projektem podziału działek sporządzonym przez geodetę uprawnionego, zaopiniowanym pozytywnie przez Prezydenta Miasta postanowieniem z 10 stycznia 2018 r., działki o numerach: 55/2, 758/23, 758/37, 758/39, 758/24, 758/40, 758/42, 758/25, 758/43, 758/45 zostaną podzielone w następujący sposób:

  • działka nr 55/2 zostanie podzielona na działki: 55/3 o pow. 0,0357 ha i 55/4 o pow. 0,1576 ha;
  • działki nr 758/23, 758/37, 758/39 zostaną podzielone na działki: 758/79 o pow. 0,0138 ha, 758/80 o pow. 0,2122 ha, 758/63 o pow. 0,0842 ha, 758/64 o pow. 0,5876 ha, 758/77 o pow. 0,0611 ha i 758/78 o pow. 0,4552 ha;
  • działki nr 758/24, 758/40, 758/42 zostaną podzielone na działki: 758/74 o pow. 0,0153 ha, 758/75 o pow. 0,0238 ha, 758/76 o pow. 0,0504 ha, 758/57 o pow. 0,0465 ha, 758/58 o pow. 0,0531 ha, 758/59 o pow. 0,0623 ha, 758/60 o pow. 0,0328 ha, 758/61 o pow. 0,0316 ha, 758/62 o pow. 0,0843 ha, 758/70 o pow. 0,0543 ha, 758/71 o pow. 0,0538 ha, 758/72 o pow. 0,0208 ha i 758/73 o pow. 0,0605 ha;
  • działki nr 758/25, 758/43, 758/45 zostaną podzielone na działki: 758/68 o pow. 0,0297 ha, 758/69 o pow. 0,0643 ha, 758/52 o pow. 0,0670 ha, 758/53 o pow. 0,0798 ha, 758/54 o pow. 0,0890 ha, 758/55 o pow. 0,0473 ha, 758/56 o pow. 0,0486 ha, 758/65 o pow. 0,0785 ha, 758/66 o pow. 0,0793 ha i 758/67 o pow. 0,0257 ha;
  • podział wstępny zostaje zaopiniowany pozytywnie pod warunkiem, że działki o następujących nr ewidencyjnych stanowić będą całość gospodarczą: 758/52 + 758/57, 758/53 + 758/58, 758/54 + 758/59, 758/55 + 758/60, 758/56 + 758/61, 758/65 + 758/70, 758/66 + 758/71, 758/67 + 758/68 + 758/72 + 758/74, 758/69 + 55/3, 758/76 + 58/2;
  • nowo powstała działka nr 758/76 zostaje wydzielona na powiększenie sąsiedniej nieruchomości, tj. działki nr 58/2.

Zgodnie ze wstępnym projektem podziału sporządzonym przez geodetę uprawnionego, który stanowi podstawę zawartej umowy przyrzeczenia zamiany, Właściciele nieruchomości dokonają zamiany opisanych we wniosku nieruchomości gruntowych, w następujący sposób:

  • A.M. nabędzie udział wynoszący 5/20 (pięć dwudziestych) części we współwłasności działek oznaczonych numerami: 758/62, 758/63, 758/73, 758/77, 758/75 i 758/79 o powierzchni 0,3277 ha stanowiących drogę wewnętrzną;
  • E.N. nabędzie udział wynoszący 5/20 (pięć dwudziestych) części we współwłasności działek oznaczonych numerami: 758/62, 758/63, 758/73, 758/77, 758/75 i 758/79 o powierzchni 0,3277 ha stanowiących drogę wewnętrzną;
  • B.K. nabędzie prawo własności działek oznaczonych numerami: 758/55 i 758/60 o łącznej pow. 0,0801 ha, 758/56 i 758/61 o łącznej pow. 0,0802 ha, 758/67, 758/68, 758/72 i 758/74 o łącznej pow. 0,0915 ha, 758/69 i 55/3 o łącznej pow. 0,1000 ha oraz udział wynoszący 4/20 (cztery dwudzieste) części we współwłasności działek oznaczonych numerami: 758/62, 758/63, 758/73, 758/77, 758/75 i 758/79 o powierzchni 0,3277 ha stanowiących drogę wewnętrzną; w przypadku odmiennych ustaleń zawartych w decyzji zatwierdzającej podział działka nr 758/69 może wejść w skład wspólności ustawowej L. i B. małżonków K.;
  • D.W. nabędzie prawo własności działek oznaczonych numerami 758/65 i 758/70 o łącznej pow. 0,1328 ha, 758/66 i 758/71 o łącznej pow. 0,1331 ha, działki nr 758/76 o pow. 0,0504 ha oraz udział wynoszący 3/20 (trzy dwudzieste) części we współwłasności działek oznaczonych numerami: 758/62, 758/63, 758/73, 758/77, 758/75 i 758/79 o powierzchni 0,3277 ha stanowiących drogę wewnętrzną; w przypadku odmiennych ustaleń zawartych w decyzji zatwierdzającej podział działka nr 758/76 może wejść w skład wspólności ustawowej D. i W.A. małżonków W.;
  • M.K. nabędzie prawo własności działek oznaczonych numerami: 758/52 i 758/57 o łącznej pow. 0,1135 ha oraz udział wynoszący 1/20 (dwudziestą) część we współwłasności działek oznaczonych numerami: 758/62, 758/63, 758/73, 758/77, 758/75 i 758/79 o powierzchni 0,3277 ha stanowiących drogę wewnętrzną;
  • M.O. nabędzie prawo własności działek oznaczonych numerami 758/53 i 758/58 o łącznej pow. 0,1329 ha oraz udział wynoszący 1/20 (dwudziestą) część we współwłasności działek oznaczonych numerami: 758/62, 758/63, 758/73, 758/77, 758/75 i 758/79 o powierzchni 0,3277 ha stanowiących drogę wewnętrzną;
  • J.K. nabędzie prawo własności działek oznaczonych numerami: 758/54 i 758/59 o łącznej pow. 0,1513 ha oraz udział wynoszący 1/20 (dwudziestą) część we współwłasności działek oznaczonych numerami: 758/62, 758/63, 758/73, 758/77, 758/75 i 758/79 o powierzchni 0,3277 ha stanowiących drogę wewnętrzną.

Opisany powyżej projekt podziału nieruchomości został zaakceptowany decyzją Prezydenta Miasta pod warunkiem zrealizowania zmian określonych w akcie przyrzeczenia zamiany.

Po tym jak decyzja zatwierdzająca podział stanie się ostateczna, Właściciele przekształcanych nieruchomości przystąpią do zakończenia procedury uregulowanej w art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami. W związku z planowaną umową zamiany Zainteresowani mają jednak wątpliwości czy opisana transakcja będzie stanowić czynność opodatkowaną podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy transakcja zamiany nieruchomości przeprowadzona w trybie z art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Zainteresowanych, transakcja zamiany nieruchomości przeprowadzona w trybie z art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w sposób enumeratywny wymienia zakres opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Stosownie do treści art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają m.in. umowy zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych. Przepis ten dotyczy więc szeroko rozumianej gospodarki nieruchomościami. Również pojęcie „sprawa” ma charakter bardzo ogólny. Biorąc powyższe pod uwagę można przyjąć, że nie podlegają podatkowi sprawy, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia jest zawarta w przepisach ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Art. 98b ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami stanowi – właściciele albo użytkownicy wieczyści nieruchomości ukształtowanych w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie mogą złożyć zgodny wniosek o ich połączenie i ponowny podział na działki gruntu, jeżeli przysługują im jednorodne prawa do tych nieruchomości. Do wniosku należy dołączyć, złożone w formie aktu notarialnego, zobowiązanie do dokonania zamiany, o której mowa w ust. 3.

W sprawach, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 93, art. 94, art. 96, art. 97 ust. 1-2, art. 98, art. 98a oraz art. 99 (art. 98b ust. 2 ww. ustawy).

Podziału nieruchomości, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się pod warunkiem, że właściciele albo użytkownicy wieczyści dokonają, w drodze zamiany, wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu. W razie nierównej wartości zamienianych części nieruchomości stosuje się art. 15 (art. 98b ust. 3 ww. ustawy).

Właściciele nieruchomości ukształtowanych w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie mogą więc złożyć zgodny wniosek o ich połączenie i ponowny podział na działki gruntu, jeżeli przysługują im jednorodne prawa do tych nieruchomości. Podziału nieruchomości dokonuje się pod warunkiem, że właściciele albo użytkownicy wieczyści dokonają, w drodze zamiany, wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu. Procesowym warunkiem dopuszczalności dokonania połączenia i podziału nieruchomości jest przedłożenie do wniosku o dokonanie tych czynności notarialnej umowy zobowiązującej wszystkich wnioskodawców do dokonania stosownych wzajemnych zamian części dotychczasowych nieruchomości, które będą ujęte w granicach ewidencyjnych nowych nieruchomości po dokonaniu podziału.

W doktrynie podkreśla się, że postępowanie określone w art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami można nazwać uproszczonym postępowaniem scaleniowym służącym poprawie dotychczasowej struktury istniejących nieruchomości, które z uwagi na konfigurację nie nadają się do racjonalnego zagospodarowania (Eugeniusz Mzyk w: ustawa o gospodarce nieruchomościami. Komentarz pod red. Gerarda Bieńka, Warszawa 2008, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis).

Warunkiem zastosowania tego trybu jest:

  1. złożenie zgodnego wniosku przez właścicieli (użytkowników wieczystych) nieruchomości,
  2. położenie nieruchomości lub stosunki własnościowe umożliwiające racjonalne zagospodarowanie gruntów,
  3. zobowiązanie właścicieli do dokonania zamiany nieruchomości i wzajemnego przeniesienia praw do części nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek.

Procedura uregulowana w art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami ma zastosowanie w niniejszej sprawie. Umowa przyrzeczenia zamiany nieruchomości, która zostanie zawarta w niedalekiej przyszłości jest częścią tej procedury – bez takiego porozumienia niemożliwe jest racjonalne zagospodarowanie przedmiotowych nieruchomości. Częścią tej procedury jest także planowana umowa zamiany nieruchomości objętych podziałem.

Planowana umowa zamiany nieruchomości w trybie art. 98b ust. 1-3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nie stanowi typowej umowy zamiany uregulowanej w Kodeksie cywilnym. Jest natomiast czynnością, której treść narzuca art. 98b ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, warunkujący wydanie decyzji administracyjnej zatwierdzającej taki podział. Strony umowy nie mają wyłącznego wpływu na jej treść, gdyż istotne jej elementy zostały określone w decyzji administracyjnej zatwierdzającej podział nieruchomości, wydanej na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Zatwierdzenia połączenia i podziału nieruchomości dokonuje się zatem pod warunkiem dokonania tych zamian po dniu, gdy decyzja o zatwierdzeniu podziału nieruchomości stanie się ostateczna. Zatwierdzenie połączenia i podziału nieruchomości ma więc charakter warunkowy. Warunek ten może być jednak spełniony dopiero po tym, gdy decyzja w tym względzie stanie się ostateczna.

Oznacza to, że umowa zamiany podlega przepisom ustawy o gospodarce nieruchomościami i nie może zostać dokonana bez uwzględnienia treści decyzji administracyjnej wydanej w trybie art. 98b tej ustawy.

Według Zainteresowanych, planowana umowa zamiany przeprowadzona w trybie z art. 98b ust. 1-3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jest bowiem czynnością cywilnoprawną dokonywaną w sprawie podlegającej przepisom ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zainteresowani zwracają uwagę, że nie ma innej drogi prawnej, którą właściciele nieruchomości mogliby zastosować, aby zmienić dotychczasową strukturę istniejących nieruchomości i poprawić warunki ich racjonalnego zagospodarowania.

Zdaniem Zainteresowanych, podobnie stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej wydanej w innym stanie faktycznym (Znak: IBPBII/1/436-140/14/MZ z 25 lipca 2014 r.): „Należy zatem stwierdzić, że skoro opisane we wniosku czynności, obejmujące połączenie, ponowny podział i zamianę nieruchomości dla wyznaczenia nieruchomości o racjonalnych kształtach, zostaną dokonane w trybie i na zasadach określonych w art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami, to czynności te będą mogły zostać zakwalifikowane jako czynności wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.” Analogicznie stwierdzono w innych interpretacjach wydanych w indywidualnych sprawach, m.in. w interpretacji indywidualnej:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1150) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 2 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie zamiany ciąży na stronach czynności.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – podstawę opodatkowania przy umowie zamiany:

  1. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego na taki lokal lub prawo do lokalu – stanowi różnica wartości rynkowych zamienianych lokali lub praw do lokali,
  2. w pozostałych przypadkach – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek.

Przepis art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą m.in. od umowy zamiany przy przeniesieniu własności nieruchomości – 2%.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że zamiana nieruchomości podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na stronach czynności.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych.

Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 121, ze zm.) określa zasady scalania i podziału nieruchomości (art. 1 ust. 1 pkt 3).

W myśl art. 98b ust. 1 ww. ustawy – właściciele albo użytkownicy wieczyści nieruchomości ukształtowanych w sposób uniemożliwiający ich racjonalne zagospodarowanie mogą złożyć zgodny wniosek o ich połączenie i ponowny podział na działki gruntu, jeżeli przysługują im jednorodne prawa do tych nieruchomości. Do wniosku należy dołączyć, złożone w formie aktu notarialnego, zobowiązanie do dokonania zamiany, o której mowa w ust. 3.

Zgodnie z treścią art. 98b ust. 2 ustawy – w sprawach, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 93, art. 94, art. 96, art. 97 ust. 1-2, art. 98, art. 98a oraz art. 99.

Stosownie do art. 98b ust. 3 cyt. ustawy – podziału nieruchomości, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się pod warunkiem, że właściciele albo użytkownicy wieczyści dokonają, w drodze zamiany, wzajemnego przeniesienia praw do części ich nieruchomości, które weszły w skład nowo wydzielonych działek gruntu. W razie nierównej wartości zamienianych części nieruchomości stosuje się art. 15.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Zainteresowani są właścicielami bądź współwłaścicielami sąsiadujących ze sobą nieruchomości gruntowych. Zamierzają dokonać podziału tych nieruchomości i wymiany gruntów w oparciu o art. 98b ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wymiana nieruchomości spowodowana jest ukształtowaniem działek uniemożliwiającym ich racjonalne zagospodarowanie, przez co Zainteresowani rozumieją przede wszystkim ich niekorzystną geometrię. W związku z tym został sporządzony przez geodetę uprawnionego wstępny projekt podziału nieruchomości, na podstawie którego 11 czerwca 2018 r. Zainteresowani zawarli umowę przyrzeczenia zamiany opisanych gruntów w formie aktu notarialnego, w której to umowie właściciele zobowiązali się, że – w ciągu trzech miesięcy od uprawomocnienia się decyzji zatwierdzającej ten podział, nie później niż do 31 października 2018 r. – dokonają wzajemnych zamian części swych nieruchomości oraz udziałów w opisanych nieruchomościach.

Skoro zatem czynność zamiany części nowo wydzielonych nieruchomości (wzajemnego przeniesienia praw do części nieruchomości, które wejdą w skład nowo wydzielonych działek), zostanie dokonana na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami to w przedmiotowej sprawie będzie mieć zastosowanie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a w konsekwencji przedmiotowa czynność zamiany nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do przywołanych przez Zainteresowanych interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj