Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.410.2018.2.EZ
z 26 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2018 r. (data wpływu 1 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 września 2018 r. (data wpływu 17 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 17 września 2018 r. o adres elektroniczny w systemie teleinformatycznym ePUAP, wskazanie sposobu zwrotu ewentualnej nienależnej opłaty oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego dla Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest beneficjentem Poddziałania 3.2.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych – Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 i w ramach tego działania ubiega się o środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na dofinansowanie projektu pn. „Termomodernizacja Publicznej Szkoły Podstawowej (…)”. Projekt realizuje cele związane z ochroną powietrza poprzez: poprawę efektywności energetycznej budynku, tj. zmniejszenie ilości oraz kosztów zużycia energii oraz redukcję emisji szkodliwych pyłów i gazów do atmosfery.

Zakres rzeczowy projektu obejmuje:

  1. roboty budowlano-montażowe (kwalifikowalne) – obejmują wszystkie działania niezwiązane z instalacją elektryczną, tj.: roboty rozbiórkowe i demontaże, roboty związane z ociepleniem elewacji i dachu, wymianą stolarki okiennej i drzwiowej, wentylacją, montaż głowic termostatycznych do grzejników c.o. (45 szt.), roboty zewnętrzne,
  2. roboty budowlano-montażowe (niekwalifikowalne) – obejmują roboty budowlano-montażowe związane głównie z robotami zewnętrznymi, tj. remontem schodów i chodników,
  3. roboty w zakresie instalacji elektrycznych (kwalifikowalne) – obejmują wszystkie roboty dotyczące instalacji elektrycznych związane z wymianą oświetlenia na oprawy LED,
  4. sporządzenie audytu energetycznego budynku jako niezbędnego elementu kompleksowego projektu,
  5. przygotowanie studium wykonalności inwestycji jako przygotowanie niezbędnej dokumentacji do realizowanego projektu,
  6. przygotowanie dokumentacji projektowej jako przygotowanie niezbędnej dokumentacji do realizowanego projektu,
  7. nadzór inwestorski,
  8. informacja i promocja projektu obejmująca wykonanie tablicy pełniącej funkcje informacyjno-promocyjne oraz zamieszczenie informacji o realizowanym projekcie na stronie www Gminy.

Bezpośrednią przyczyną realizacji projektu jest występowanie znacznych ubytków cieplnych przez niedocieplone ściany i stropy oraz przestarzałą stolarkę drzwiową i okienną. Instalacje ogrzewania CO (brak głowic termostatycznych do grzejników), wentylacji i oświetlenia wewnętrznego budynków także są nieefektywne i wymagają modernizacji. Obecny stan techniczny budynku generuje problemy, pośród których najważniejsze to: znaczne straty energii na skutek przenikania ciepła przez przegrody budowlane oraz wysokie koszty ogrzewania obiektu.

Oszacowana wartość projektu to 646.770,44 zł, koszty kwalifikowalne to 607.125,41 zł, a z tego 72,90%, co stanowi kwotę 442.594,42 zł, będzie współfinansowane ze środków unijnych, a pozostała kwota stanowić będzie wkład własny Gminy. Projekt realizowany będzie w latach 2018-2019.

Wnioskodawca – Gmina, jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994). Zgodnie z obowiązującym prawem – art. 7 ust. 1 tej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Realizacja przedmiotowego projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 stanowi, że do zadań własnych gminy należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej i ochrony środowiska.

Beneficjent – Gmina, jest odpowiedzialna za prawidłową realizację projektu, w szczególności za odpowiednie zarządzanie administracyjne, finansowe i techniczne projektem oraz monitorowanie jego realizacji. Będzie także realizatorem całości projektu. Gmina zapewni trwałość projektu, inwestycja będzie zarządzana i finansowana przez Gminę, a budynek szkoły będzie nadal własnością Gminy.

Gmina prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu Gminy, uchwalanego na rok kalendarzowy i jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę.

W wyniku realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu – jego efekty nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z warunkami przyznawania pomocy ze środków unijnych, Gmina jako beneficjent zobowiązany jest dołączyć indywidualną interpretację „czy w odniesieniu do realizowanego przez Gminę projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy w odniesieniu do planowanego do realizacji przez Gminę projektu pn. „Termomodernizacja Publicznej Szkoły Podstawowej (…)” istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług?

Czy Gmina będzie miała możliwość, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), dokonać odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w trakcie realizacji projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, jako beneficjent projektu pn. „Termomodernizacja Publicznej Szkoły Podstawowej (…)”, jako realizator inwestycji, nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT, bowiem w wyniku realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu – jego efekty nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z powyższym nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zatem, projekt nie przewiduje generowania dodatkowych przychodów i nie wystąpi sprzedaż opodatkowana. Zmodernizowany obiekt szkoły, dzięki realizacji projektu oraz zamontowana tablica informacyjna będą ogólnodostępne, publiczne i dostępne nieodpłatnie. Będą służyć edukacji publicznej i ochronie środowiska.

Właścicielem produktów realizowanych działań będzie Gmina. Wszystkie zakupywane materiały i produkty konieczne do realizacji projektu będą stanowiły własność realizatora projektu. Po wykonaniu przedsięwzięcia obiektem będzie zarządzać Dyrektor Szkoły w imieniu organu prowadzącego – Gminy.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Gmina realizująca opisany projekt, nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, ponieważ działania zawarte w projekcie będą dokonywane przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których został on powołany – czyli ustawą o samorządzie gminnym, a nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją wskazanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Gmina ubiega się o dofinansowanie projektu pn. „Termomodernizacja Publicznej Szkoły Podstawowej (…).”. Projekt realizuje cele związane z ochroną powietrza poprzez: poprawę efektywności energetycznej budynku, tj. zmniejszenie ilości oraz kosztów zużycia energii oraz redukcję emisji szkodliwych pyłów i gazów do atmosfery. Bezpośrednią przyczyną realizacji projektu jest występowanie znacznych ubytków cieplnych przez niedocieplone ściany i stropy oraz przestarzałą stolarkę drzwiową i okienną. Instalacje ogrzewania CO (brak głowic termostatycznych do grzejników), wentylacji i oświetlenia wewnętrznego budynków także są nieefektywne i wymagają modernizacji. Obecny stan techniczny budynku generuje problemy, pośród których najważniejsze to: znaczne straty energii na skutek przenikania ciepła przez przegrody budowlane oraz wysokie koszty ogrzewania obiektu. Projekt realizowany będzie w latach 2018-2019. Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Realizacja przedmiotowego projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych ww. ustawą – art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 stanowi, że do zadań własnych gminy należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej i ochrony środowiska. Gmina jest odpowiedzialna za prawidłową realizację projektu, w szczególności za odpowiednie zarządzanie administracyjne, finansowe i techniczne projektem oraz monitorowanie jego realizacji. Będzie także realizatorem całości projektu. Gmina zapewni trwałość projektu, inwestycja będzie zarządzana i finansowana przez Gminę, a budynek szkoły będzie nadal własnością Gminy. Gmina prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy, uchwalanego na rok kalendarzowy i jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę. W wyniku realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu – jego efekty nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia w całości lub części podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Z opisu sprawy wynika, że Gmina będzie realizowała opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym. W analizowanym przypadku – jak wskazał Wnioskodawca – w wyniku realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu – jego efekty nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Ponadto realizacja ww. projektu odbywać się będzie w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując ww. przedsięwzięcie będzie działała jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim przypadku Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż będzie realizować ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione, gdyż Gmina realizując ww. projekt nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizowanego przedsięwzięcia nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu pn.: „Termomodernizacja Publicznej Szkoły Podstawowej (…)”, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia w całości lub części kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT oraz wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informację, że w wyniku realizacji projektu Gmina nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu – jego efekty nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj