Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.465.2018.2.PR
z 26 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2018 r. (data wpływu 16 lipca 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2018 r. (data wpływu 18 lipca 2018 r.) oraz pismem z dnia 3 września 2018 r. (data wpływu 4 września 2018 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dotyczących platformy wiertniczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dotyczących platformy wiertniczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lipca 2018 r. (data wpływu 18 lipca 2018 r.) o dowód wpłaty oraz pismem z dnia 3 września 2018 r. (data wpływu 4 września 2018 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, stanowisko oraz o dowód wpłaty brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje rozpocząć świadczenie usług polegających na:

  1. pomiarze rur oraz innych części instalacji,
  2. przygotowywaniu trójwymiarowego modelu instalacji,
  3. wykonywaniu projektu nowych rur oraz instalacji,
  4. nadzorowaniu procesu produkcji rur i ich instalacji.

Usługi będą realizowane na rzecz spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii, zarejestrowanej dla celów podatku od towarów i usług na terytorium Wielkiej Brytanii (dalej jako: Klient). Usługi będą wykonywane na statku typu FPSO (statek przymocowany do dna za pomocą łańcuchów) oraz na platformach wiertniczych znajdujących się na wodach przybrzeżnych Wybrzeża Kości Słoniowej. Platformy wiertnicze są posadowione na stalowych nogach (jacket), są więc na stałe połączone z dnem morskim.

Statek jest własnością spółki A z siedzibą w Japonii, natomiast właścicielem platform jest spółka B z siedzibą w Kanadzie.

Usługi związane są bezpośrednio z instalacjami znajdującymi się na platformach wiertniczych. Platformy znajdują się na wodach przybrzeżnych Wybrzeża Kości Słoniowej.

Klient nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, nie prowadzi na terytorium Polski działalności oraz nie jest zarejestrowany dla celów podatku od towarów i usług na terytorium Polski.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym dla celów tego podatku na terytorium Polski.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 3 września 2018 r. wyjaśnił co następuje.

Platforma wiertnicza stanowi konstrukcję osadzoną poniżej poziomu morza, której nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść. Jest ona osadzona w dnie morskim przy pomocy stalowej ramy podtrzymującej, potocznie zwanej nogami platformy (konstrukcja typu „jacket”).

Usługa pomiaru rur i innych instalacji będzie dotyczyła stałych struktur zainstalowanych na stałe w konstrukcji platformy wiertniczej, które nie będą mogły być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany konstrukcji.

Usługa przygotowania trójwymiarowego modelu instalacji będzie dotyczyła stałych struktur zainstalowanych na stałe w konstrukcji platformy wiertniczej, które nie będą mogły być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany konstrukcji. Model będzie dotyczył instalacji znajdujących się na konkretnej platformie wiertniczej znajdującej się na wodach przybrzeżnych Wybrzeża Kości Słoniowej.

Usługa wykonania projektu nowych rur i instalacji będzie dotyczyła stałych struktur zainstalowanych na stałe w konstrukcji platformy wiertniczej, które nie będą mogły być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany konstrukcji. Projekt będzie dotyczył instalacji znajdujących się na konkretnej platformie wiertniczej znajdującej się na wodach przybrzeżnych Wybrzeża Kości Słoniowej.

Usługa nadzorowania procesu produkcji będzie polegała na pomiarze rur w celu sprawdzenia czy zostały one wykonane zgodnie z projektem, w szczególności sprawdzane będą wymiary rur oraz rodzaj użytych materiałów i części. Nadzór nad procesem instalacji będzie polegał na wykonywaniu pomiarów w celu wskazania, w którym miejscu powinny być zainstalowane nowe rury oraz dokonywaniu inwentaryzacji powykonawczej w celu potwierdzenia wykonania montażu zgodnie z projektem. Usługa nadzoru nad instalacją rur będzie dotyczyła stałych struktur zainstalowanych na stałe w konstrukcji platformy wiertniczej, które nie będą mogły być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany konstrukcji platformy wiertniczej.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnił, że statek, na którym będą świadczone opisane we wniosku o interpretację usługi jest na stałe przymocowany łańcuchami do dna morskiego. W praktyce powyższe oznacza, że nie da się tego statku w łatwy sposób zdemontować lub przenieść.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Jakie jest miejsce świadczenia opisanych we wniosku usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski?
  3. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 2, jaką stawką podatku od towarów należy opodatkować świadczenie opisanych we wniosku o interpretację usług?

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, miejscem świadczenia opisanych we wniosku usług jest terytorium, na którym znajduje się platforma wiertnicza, której usługi dotyczą, a więc terytorium Wybrzeża Kości Słoniowej.

Zgodnie z art. 28e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako: „ustawa o VAT”) miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Biorąc pod uwagę, że:

  • usługi, które będą świadczone przez Wnioskodawcę będą bezpośrednio dotyczyły platformy wiertniczej,
  • platforma wiertnicza związana jest na stałe z dnem morskim, gdyż posadowiona jest na stalowych nogach,

− za miejsce świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT należy uznać terytorium państwa, na którym znajduje się platforma wiertnicza, a więc w tym przypadku terytorium Wybrzeża Kości Słoniowej.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi opisane we wniosku nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów usług na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak wynika z powyższego, dla opodatkowania świadczenia usług polskim podatkiem od towarów i usług niezbędne jest, aby miejscem świadczenia usługi (w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług) było terytorium Polski.

Jak wskazano w uzasadnieniu Wnioskodawcy do stanowiska przedstawionego w zakresie pytania nr 1, zdaniem Wnioskodawcy miejsce świadczenia usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług będzie terytorium, na którym znajduje się platforma wiertnicza, której usługi dotyczą. Z uwagi na fakt, że platforma wiertnicza znajduje się poza terytorium kraju, opisane usługi nie będą zdaniem Wnioskodawcy podlegały w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi opisane we wniosku nie będą podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski zatem nie znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wskazujące na wysokość stawki właściwej dla opodatkowania opisanej usługi.

Wnioskodawca w piśmie z dnia 3 września 2018 r. wskazał, że niezależnie od tego, czy usługi będą świadczone z opisanego we wniosku statku typu FPSO, czy też z platformy, której usługi dotyczą, zdaniem Wnioskodawcy miejsce świadczenia usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów stanowić będzie terytorium, na którym znajdować się będzie platforma wiertnicza, której usługi dotyczą. Dla określenia miejsca świadczenia nie będzie miało zatem znaczenia, z którego miejsca świadczona jest usługa. Dlatego we wniosku o interpretacje sformułowane zostały pytania:

  1. „Jakie jest miejsce świadczenia opisanych we wniosku usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług?”
  2. „Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?”
  3. „Czy w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 2, jaką stawkę podatku od towarów i usług należy opodatkować świadczenie opisanych we wniosku o interpretację usług?”

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że przedstawione we wniosku o interpretację pytania oraz stanowisko Wnioskodawcy wraz z jego uzasadnieniem dotyczą sytuacji, w których opisane we wniosku usługi wykonywane są faktycznie na pokładzie statku typu FPSO lub na platformie wiertniczej, której usługi dotyczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W pierwszej kolejności tutejszy organ informuje, że jak wynika z treści przedstawionego uzupełnienia z dnia 3 września 2018 r., usługi, które Wnioskodawca planuje świadczyć będą dotyczyły platformy wiertniczej. W związku z powyższym tutejszy organ wyjaśnia co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) ‒ zwanej dalej ustawą ‒ opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy).

Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy – przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia (opodatkowania) danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy ‒ na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku ‒ rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą.

Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej wynikającej z art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Zatem z powyższego przepisu wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika, w rozumieniu art. 28a ustawy, dla których ustawodawca nie przewidział szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej.

Jednakże w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z takich kategorii są usługi związane z nieruchomościami.

I tak, stosownie do art. 28e ustawy – miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepisowi art. 28e ustawy odpowiada zapis art. 47 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) – zwanej dalej dyrektywą 2006/112/WE – zgodnie z którym, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

Ustawa nie zawiera definicji pojęcia „nieruchomość” oraz pojęcia „usługi związanej z nieruchomościami”. Niemniej jednak ustawodawca unijny wychodząc naprzeciw oczekiwaniom państw członkowskich wprowadził rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 1042/2013 z dnia 7 października 2013 r. (Dz. Urz. UE L Nr 284 z 26.10.2013 r., s. 1) do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011 – pojęcie „nieruchomość”, jak również wyjaśnił, na czym polegają „usługi związane z nieruchomościami”. Art. 13b, 31a rozporządzenia 282/2011 stosuje się od dnia 1 stycznia 2017 r. Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Jak stanowi art. 13b rozporządzenia 282/2011 – do celów stosowania dyrektywy 2006/112/WE za „nieruchomość” uznaje się:

  1. każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;
  2. każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;
  3. każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;
  4. każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym dla celów tego podatku na terytorium Polski i planuje rozpocząć świadczenie usług polegających na pomiarze rur oraz innych części instalacji, przygotowywaniu trójwymiarowego modelu instalacji, wykonywaniu projektu nowych rur oraz instalacji, nadzorowanie procesu produkcji rur i ich instalacji. Usługi te będą realizowane na rzecz Klienta z siedzibą w Wielkiej Brytanii i będą dotyczyły platformy wiertniczej znajdującej się na wodach przybrzeżnych Wybrzeża Kości Słoniowej.

Wnioskodawca wskazał, że platforma wiertnicza stanowi konstrukcję osadzoną poniżej poziomu morza, której nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść. Platforma wiertnicza jest osadzona w dnie morskim przy pomocy stalowej ramy podtrzymującej, potocznie zwanej nogami platformy (konstrukcja typu „jacket”) i jest na stałe połączona z dnem morskim.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że opisana wyżej platforma wiertnicza stanowi nieruchomość w rozumieniu art. 13b lit. b rozporządzenia 282/2011.

W myśl art. 31a ust. 1 rozporządzenia 282/2011 – usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:

  1. gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;
  2. gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.

Rozwiązania wprowadzone rozporządzeniem 282/2011 mają na celu doprowadzić w całej Unii Europejskiej do wspólnej wykładni i spójnego stosowania przepisu szczególnego, jakim jest art. 47 dyrektywy 2006/112/WE.

Zgodnie z przepisem art. 28e ustawy jedynie świadczenie usług, które pozostaje w wystarczająco bezpośrednim związku z nieruchomością, mieści się w zakresie jego stosowania. Konieczne jest, aby przedmiotem świadczenia usług była sama nieruchomość. Tak dzieje się w szczególności wówczas, gdy nieruchomość określoną w sposób wyraźny należy uznać za konstytutywny element świadczenia usług, jako że stanowi ona centralny i nieodzowny element tego świadczenia. Norma art. 28e ma zastosowanie, gdy nieruchomość sama stanowi przedmiot świadczenia.

Jak wyjaśnił Wnioskodawca, usługi: pomiaru rur i innych instalacji, przygotowania trójwymiarowego modelu instalacji oraz wykonania projektu nowych rur i instalacji będą dotyczyły stałych struktur zainstalowanych na stałe w konstrukcji platformy wiertniczej, które nie będą mogły być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany konstrukcji. Model jak i projekt będzie dotyczył instalacji znajdujących się na konkretnej platformie wiertniczej znajdującej się na wodach przybrzeżnych Wybrzeża Kości Słoniowej. Natomiast usługa nadzorowania procesu produkcji będzie polegała na pomiarze rur w celu sprawdzenia czy zostały one wykonane zgodnie z projektem, w szczególności sprawdzane będą wymiary rur oraz rodzaj użytych materiałów i części. Nadzór nad procesem instalacji będzie polegał na wykonywaniu pomiarów w celu wskazania, w którym miejscu powinny być zainstalowane nowe rury oraz dokonywaniu inwentaryzacji powykonawczej w celu potwierdzenia wykonania montażu zgodnie z projektem. Usługa nadzoru nad instalacją rur będzie dotyczyła stałych struktur zainstalowanych na stałe w konstrukcji platformy wiertniczej, które nie będą mogły być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany konstrukcji platformy wiertniczej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że usługi polegające na pomiarze rur oraz innych części instalacji, przygotowywaniu trójwymiarowego modelu instalacji, wykonywaniu projektu nowych rur oraz instalacji, nadzorowaniu procesu produkcji rur i ich instalacji, które będą dotyczyły platformy wiertniczej będą usługami związanymi z nieruchomością (konkretną platformą wiertniczą), o których mowa w art. 28e ustawy. W związku z tym, miejscem ich świadczenia (opodatkowania) będzie państwo, na terytorium którego położona jest platforma wiertnicza, tj. terytorium Wybrzeża Kości Słoniowej. Zatem usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania usług dotyczących platformy wiertniczej jest prawidłowe.

Jednocześnie nie udziela się odpowiedzi na pytanie nr 3 Wnioskodawcy: „W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 2, jaką stawką podatku od towarów należy opodatkować świadczenie opisanych we wniosku o interpretację usług?”, gdyż oczekiwał on na nie odpowiedzi wyłącznie w sytuacji pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 2.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj