Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.349.2017.2.KS
z 5 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 29 listopada 2017 r. (data wpływu 4 grudnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 11 grudnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów po stronie podatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika oraz w zakresie opodatkowania przychodów po stronie podatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 i § 2 oraz art. 14r § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 5 grudnia 2017 r., znak 0112-KDIL3-1.4011.349.2017.1.KS, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 7 grudnia 2017 r., wniosek uzupełniono w dniu 11 grudnia 2017 r.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 grudnia 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że wpłacona kwota 200 zł dotyczy drugiego zdarzenia przyszłego i w związku z tym prosi o rozpatrzenie złożonego wniosku ORD-WS w zakresie drugiego zdarzenia przyszłego, tj. w zakresie obowiązków opodatkowania przychodów po stronie podatnika, natomiast w pozostałej części dotyczącej obowiązków płatnika pozostawić bez rozpatrzenia.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącym stroną postępowania:
    X;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    Pana A;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    Panią B;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    Panią C;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    Pana D;

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest grupą producentów rolnych zorganizowaną w formie Spółdzielni na podstawie Ustawy Prawo Spółdzielcze, utworzonej w celu koncentracji podaży i organizacji sprzedaży zboża, poprawy efektywności gospodarowania w gospodarstwach członków, pozyskania środków finansowych z zewnątrz grupy, ochrony środowiska naturalnego oraz dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych. Grupa została wpisana z dniem 8 listopada 2016 r. do Rejestru Grup Producentów Rolnych decyzją Dyrektora OTARR i prowadzi działalność zgodnie z ustawą z dnia 15 września 2000 roku o grupach producentów rolnych. Spółdzielnia została zarejestrowana w KRS 12 maja 2016 r. Spółdzielnia została utworzona przez 10 podmiotów, które prowadzą działalność rolniczą. Dziewięcioro udziałowców jest czynnymi podatnikami podatku VAT natomiast jeden udziałowiec jest rolnikiem ryczałtowym.

Spółdzielnia, podatnik VAT, kupuje od swoich członków zboże (rzepak, pszenice, kukurydzę itp.), a następnie odsprzedaje je na rynku zewnętrznym. Spółdzielnia, podatnik VAT, na podstawie faktur VAT oraz faktur RR, potwierdzających zakup od członków Grupy zboża wyprodukowanego w ich gospodarstwach rolnych, dokonuje zapłaty na rzecz członków. Zgodnie z zasadami funkcjonowania grup producentów rolnych członkowie grupy (jej członkowie), wyprodukowane zboże sprzedają do Spółdzielni, która następnie sprzedaje je dalszym odbiorcom, na podstawie wystawionych faktur VAT. Po otrzymaniu przez grupę producentów rolnych zapłaty z tytułu sprzedanego zboża, grupa reguluje zobowiązania powstałe z tytułu zakupu zboża u swoich członków. Rozliczenia pomiędzy grupą producentów rolnych, a jej członkami odbywają się w formie bezgotówkowej (przelewów bankowych).

Spółdzielnia korzysta ze wsparcia dla grup producentów określonych w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej w ramach działania „Tworzenie grup producentów i organizacji producentów” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. 2016, poz. 1284). W roku 2017 Spółdzielnia w ramach działania „Grupy producentów rolnych” otrzymała zaliczkę w wysokości 50.000 zł z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Zaliczka jest częścią dotacji należnej Spółdzielni jako grupie producentów rolnych. Spółdzielnia zamierza nadwyżkę zysku osiągniętego ze sprzedaży zboża zakupionego od członków grupy producentów rolnych i wyprodukowanego w ich gospodarstwach rolnych oraz otrzymanej dotacji z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach działania „Grupy producentów rolnych” po zaspokojeniu potrzeb administracyjnych, zakupić środki produkcji w postaci nawozów mineralnych, środków ochrony roślin i przekazać je nieodpłatnie członkom grupy (prowadzącym gospodarstwa rolne). Przekazanie środków produkcji nastąpi na podstawie protokołu przekazania. Spółdzielnia od zakupionych środków produkcji (nawozów, środków ochrony roślin) odliczy VAT naliczony, natomiast przy przekazaniu nieodpłatnym wykaże VAT należny.

Wnioskodawca wskazał, że przekazanie nieodpłatne, jako udziałowcowi środków do produkcji, o których mowa we wniosku, zakupionych z zysku osiągniętego przez grupę producentów rolnych ze sprzedaży produktów, dla których grupa została zarejestrowana, wytworzonych i zakupionych w gospodarstwach członków oraz z dotacji przyznanej przez ARiMR w ramach działania „Grupy producentów rolnych”, nie będzie dokonywane na podstawie uchwały o podziale zysku. Przekazanie środków do produkcji będzie odbywać się na podstawie uchwały podjętej przez zgromadzenie udziałowców w sprawie rozdysponowania i przekazania członkom grupy producentów rolnych (członkom) środków do produkcji, uprzednio zakupionych przez Spółdzielnię (nie będzie to uchwała o podziale zysku). Zaś sama czynność przekazania środków do produkcji będzie potwierdzona protokołem przekazania Środków do produkcji, na podstawie, którego grupa producentów rolnych przekaże swojemu członkowi zakupione uprzednio środki do produkcji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy przekazanie marży (zysku) osiągniętej przez grupę producentów rolnych ze sprzedaży produktów, dla których grupa została zarejestrowana, wytworzonych i zakupionych w gospodarstwach członków oraz z dotacji przyznanej przez ARiMR w ramach działania „Grupy Producentów Rolnych”, członkom Grupy w postaci zakupionych przez Spółdzielnię środków do produkcji rolnej stanowi podstawę do:

  1. pobrania zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% z tytułu podatku dochodowego od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych po stronie płatnika,
  2. rozliczenia po stronie podatnika rocznego zeznania podatkowego z tytułu podatku dochodowego od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w wysokości 19%?

Przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest odpowiedź na pytanie nr 2 (wniosek w zakresie opodatkowania przychodów po stronie podatnika), natomiast pytanie nr 1 (wniosek w zakresie obowiązków płatnika) zostało rozstrzygnięte w dniu 05 stycznia 2018 r. odrębnym pismem nr 0112-KDIL3-1.4011.387.2017.1.KS.

Zdaniem Zainteresowanych, dopuszczalne jest przekazanie zysku w postaci zakupionych przez Spółdzielnię środków do produkcji rolnej, osiągniętego przez Spółdzielnię ze sprzedaży produktów, dla których została utworzona, wytworzonych i zakupionych w gospodarstwach członków oraz nadwyżki zysku pozostałej z dotacji otrzymanej z ARiMR po zaspokojeniu potrzeb administracyjnych, na rzecz członków grupy bez pobierania z tego tytułu podatku dochodowego od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Zgodnie z przepisami art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Definicja działalności rolniczej zawarta jest w art. 2 ust. 2 powołanej ustawy.

W myśl art. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 ze zm.), utworzona grupa producentów rolnych oprócz realizacji podstawowych celów w akcie założycielskim może również zamieścić postanowienia dotyczące w szczególności zaopatrzenia członków grupy w środki produkcji, w tym także przekazywanych nieodpłatnie, o czym stanowi art. 4 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw, w tekście umowy spółdzielni. Oznacza to, że grupa producentów rolnych zajmuje się kompleksową organizacją produkcji rolnej w gospodarstwach rolnych swoich członków poprzez zaopatrzenie w środki produkcji, przygotowanie do obrotu handlowego produktów rolnych oraz ich sprzedaż. Istnieje zatem związek pomiędzy działalnością handlową grupy producentów rolnych a działalnością rolniczą prowadzoną w gospodarstwach rolnych jej członków, która ukierunkowana jest na to, aby ich produkty były konkurencyjne na rynku i sprzedane na korzystnych warunkach. Bez wątpienia w ocenie wnioskodawcy pozostaje również fakt, iż dochód pochodzący z wypłacanej grupom producentów rolnych przez ARiMR dotacji pozostaje w bezpośrednim związku z działalnością rolniczą prowadzoną w gospodarstwach rolnych jej członków. Wielkość wypłacanej dotacji jest uzależniona od łącznej wielkości produkcji rolnej członków grupy producentów sprzedanej za pośrednictwem grupy. Co za tym idzie nadwyżka bilansowa Spółdzielni osiągnięta ze sprzedaży produktów wytworzonych w gospodarstwach członków grupy i sprzedanych za jej pośrednictwem, jest nie tylko różnica między ceną zakupu a ceną sprzedaży produktów rolnych, ale również zysk w postaci przyznanej grupie dotacji ustalanej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2016 roku w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania, wypłaty oraz zwrotu pomocy finansowej w ramach działania „Tworzenie grup producentów i organizacja producentów” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. 2016 poz. 1284).

Członkowie grupy za dostarczane grupie producentów rolnych produkty rolne uzyskują nie tylko środki pieniężne pochodzące ze sprzedaży tych produktów, ale także mogą otrzymać przekazane im nieodpłatnie przez grupę środki produkcji nabyte z dochodu pochodzącego ze sprzedaży produktów rolnych, dla których grupa producentów rolnych została utworzona – na który składają się suma: zysku wynikającego z różnicy między kwotą zakupu a kwotą sprzedaży produktów oraz zysku w postaci przyznanej grupie dotacji (po jej pomniejszeniu o koszty działalności administracyjne grupy). Oznacza to, że zarówno przychody członków grupy producentów rolnych pochodzące ze sprzedaży produktów rolnych oraz z tytułu nieodpłatnie przekazanych im środków produkcji, służących do wytworzenia produktów rolnych, dla których ta grupa została utworzona, należałoby uznać za stanowiące przychody z działalności rolniczej prowadzonej w ich gospodarstwach rolnych.

Jak wskazano powyżej, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i osób prawnych przewidują wyłączenie spod ich stosowania przychodów uzyskiwanych z działalności rolniczej. Oznacza to, iż przepisy ustaw podatkowych nie mają zastosowania do przychodów członków grup producentów rolnych (osób prawnych i fizycznych), pochodzących z przekazanych im przez grupę nieodpłatnie środków produkcji, jako uznanych za przychody z działalności rolniczej.

Zatem, dla członków grupy prowadzących działalność rolniczą, otrzymane nieodpłatnie środki produkcji należy kwalifikować jako przychody z działalności rolniczej, która normatywnie została wyłączona z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne, które w ramach działalności rolniczej prowadzą:

  1. gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub
  2. dział specjalny produkcji rolnej

– mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produktów rolnych i procesu produkcyjnego do wymogów rynkowych, wspólnego wprowadzania towarów do obrotu, w tym przygotowania do sprzedaży, centralizacji sprzedaży i dostawy do odbiorców hurtowych, ustanowienia wspólnych zasad dotyczących informacji o produkcji ze szczególnym uwzględnieniem zbiorów i dostępności produktów rolnych, rozwijania umiejętności biznesowych, marketingowych oraz organizowania i ułatwiania procesów wprowadzania innowacji, a także ochrony środowiska naturalnego.

W myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy, akt założycielski grupy oprócz wymagań określonych w odrębnych przepisach powinien zawierać w szczególności:

  1. zasady przyjmowania do grupy nowych członków oraz występowania członków z grupy, przy czym minimalny okres członkostwa, który liczy się od dnia wydania decyzji, o której mowa w art. 7, nie może być krótszy niż trzy lata działalności grupy, a informacja o zamiarze wystąpienia z grupy powinna być złożona na piśmie co najmniej na 12 miesięcy przed końcem danego roku działalności grupy.
  2. zasady zbywania akcji lub udziałów w spółce akcyjnej lub spółce z ograniczoną odpowiedzialnością,
  3. (uchylony),
  4. (uchylony),
  5. zasady dostarczania przez członków grupy informacji dotyczących wielkości sprzedaży i cen uzyskiwanych za produkty, z uwagi na które grupa została powołana, a są sprzedawane poza grupą,
  6. zasady tworzenia i wykorzystania funduszu specjalnego, o którym mowa w art. 5, jeżeli będzie on utworzony,
  7. sankcje wobec członka grupy, który:
    1. nie wypełnia nałożonych na niego obowiązków,
    2. nie spełnia warunków określonych w art. 2 i art. 3 albo art. 2 i art. 3a.

W akcie założycielskim mogą być również zawarte postanowienia dotyczące w szczególności zaopatrzenia członków grupy w środki produkcji, o czym stanowi art. 4 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy.

Natomiast stosownie do art. 6 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2017 r., poz. 1560, z późn. zm.), osoby zamierzające założyć spółdzielnię (założyciele) uchwalają statut spółdzielni, potwierdzając jego przyjęcie przez złożenie pod nim swoich podpisów, oraz dokonują wyboru organów spółdzielni, których wybór należy w myśl statutu do kompetencji walnego zgromadzenia, lub komisji organizacyjnej w składzie co najmniej trzech osób.


Zgodnie z art. 6 § 2 ww. ustawy, liczba założycieli spółdzielni nie może być mniejsza od dziesięciu, jeżeli założycielami są osoby fizyczne, i trzech, jeżeli założycielami są osoby prawne. W spółdzielniach produkcji rolnej liczba założycieli - osób fizycznych nie może być mniejsza od pięciu.

W myśl art. 6 § 2a ww. ustawy, osoby fizyczne oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej wyłącznie w celu organizowania się:

  1. w grupy producentów rolnych w rozumieniu ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.),
  2. we wstępnie uznane grupy producentów owoców i warzyw oraz uznane organizacje producentów owoców i warzyw w rozumieniu ustawy z dnia 19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw oraz rynku chmielu (Dz. U. z 2016 r. poz. 58 oraz z 2017 r. poz. 624)

– mogą założyć spółdzielnię, której liczba założycieli nie może być mniejsza od pięciu.

Spółdzielnia prowadzi działalność gospodarczą na zasadach rachunku ekonomicznego przy zapewnieniu korzyści członkom spółdzielni (art. 67 ww. ustawy).

Zysk spółdzielni, po pomniejszeniu o podatek dochodowy i inne obciążenia obowiązkowe wynikające z odrębnych przepisów ustawowych, stanowi nadwyżkę bilansową (art. 75 ww. ustawy).

Nadwyżka bilansowa podlega podziałowi na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Co najmniej 5% nadwyżki przeznacza się na zwiększenie funduszu zasobowego, jeżeli fundusz ten nie osiąga wysokości wniesionych udziałów obowiązkowych (art. 76 ww. ustawy).

Natomiast stosownie do art. 77 § 1 ww. ustawy, część nadwyżki bilansowej pozostałej po dokonaniu odpisu, o którym mowa w art. 76, przeznacza się na cele określone w uchwale walnego zgromadzenia.

Zgodnie z art. 77 § 2 ww. ustawy, zasady podziału nadwyżki bilansowej między członków spółdzielni określa statut.

W myśl art. 77 § 3 ww. ustawy, jeżeli zadeklarowane przez członka udziały nie zostały w pełni wniesione, kwoty przypadające członkowi z tytułu podziału nadwyżki bilansowej zalicza się na poczet jego niepełnych udziałów.

Jeżeli podział części nadwyżki bilansowej między członków ma nastąpić w formie oprocentowania udziałów, w podziale tym uwzględnia się byłych członków (ich spadkobierców), którym przysługują roszczenia o wypłatę udziałów (art. 77 § 4 ww. ustawy).


W myśl art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc – w przypadku roślin,
  2. 16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt

– licząc od dnia nabycia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest grupą producentów rolnych zorganizowaną w formie Spółdzielni na podstawie Ustawy Prawo Spółdzielcze, utworzonej w celu koncentracji podaży i organizacji sprzedaży zboża, poprawy efektywności gospodarowania w gospodarstwach członków, pozyskania środków finansowych z zewnątrz grupy, ochrony środowiska naturalnego oraz dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych. Spółdzielnia zamierza nadwyżkę zysku osiągniętego ze sprzedaży zboża zakupionego od członków grupy producentów rolnych i wyprodukowanego w ich gospodarstwach rolnych oraz otrzymanej dotacji z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach działania „Grupy producentów rolnych” po zaspokojeniu potrzeb administracyjnych, zakupić środki produkcji w postaci nawozów mineralnych, środków ochrony roślin i przekazać je nieodpłatnie członkom grupy (prowadzącym gospodarstwa rolne). Przekazanie środków produkcji nastąpi na podstawie protokołu przekazania.

Wnioskodawca wskazał, że przekazanie nieodpłatne jako udziałowcowi środków do produkcji, o których mowa we wniosku, zakupionych z zysku osiągniętego przez grupę producentów rolnych ze sprzedaży produktów, dla których grupa została zarejestrowana, wytworzonych i zakupionych w gospodarstwach członków oraz z dotacji przyznanej przez ARiMR w ramach działania „Grupy producentów rolnych”, nie będzie dokonywane na podstawie uchwały o podziale zysku. Przekazanie środków do produkcji będzie odbywać się na podstawie uchwały podjętej przez zgromadzenie udziałowców w sprawie rozdysponowania i przekazania członkom grupy producentów rolnych (członkom) środków do produkcji, uprzednio zakupionych przez Spółdzielnię (nie będzie to uchwała o podziale zysku). Zaś sama czynność przekazania środków do produkcji będzie potwierdzona protokołem przekazania środków do produkcji, na podstawie którego grupa producentów rolnych przekaże swojemu członkowi zakupione uprzednio środki do produkcji.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy przekazanie marży (zysku) osiągniętej przez grupę producentów rolnych ze sprzedaży produktów, dla których grupa została zarejestrowana, wytworzonych i zakupionych w gospodarstwach członków oraz z dotacji przyznanej przez ARiMR w ramach działania „Grupy Producentów Rolnych”, członkom Grupy w postaci zakupionych przez Spółdzielnię środków do produkcji rolnej stanowi podstawę do rozliczenia po stronie podatnika rocznego zeznania podatkowego z tytułu podatku dochodowego od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w wysokości 19%.

Analizując przedmiotową sprawę zauważa się, że utworzona grupa producentów rolnych w akcie założycielskim może zamieścić postanowienia dotyczące w szczególności zaopatrzenia członków grupy w środki produkcji, w tym także przekazywanych nieodpłatnie. Oznacza to, że grupa producentów rolnych zajmuje się kompleksową organizacją produkcji rolnej w gospodarstwach rolnych swoich członków poprzez zaopatrzenie w środki produkcji (np. materiał siewny, nawozy, środki ochrony roślin), przygotowanie do obrotu handlowego produktów rolnych oraz ich sprzedaż. Istnieje zatem związek pomiędzy działalnością handlową grupy producentów rolnych a działalnością rolniczą prowadzoną w gospodarstwach rolnych jej członków, która ukierunkowana jest na to, aby ich produkty były konkurencyjne na rynku i sprzedane na korzystnych warunkach.

Członkowie grupy za dostarczane grupie producentów rolnych produkty rolne uzyskują nie tylko środki pieniężne pochodzące ze sprzedaży tych produktów, ale także mogą otrzymać przekazane im nieodpłatnie przez grupę środki produkcji nabyte z dochodu pochodzącego ze sprzedaży produktów rolnych, dla których grupa producentów rolnych została utworzona. Oznacza to, że zarówno przychody członków grupy producentów rolnych pochodzące ze sprzedaży produktów rolnych oraz z tytułu nieodpłatnie przekazanych im środków produkcji, służących do wytworzenia produktów rolnych, dla których ta grupa została utworzona, należałoby uznać za stanowiące przychody z działalności rolniczej prowadzonej w ich gospodarstwach rolnych.

Do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, nie stosuje się przepisów ustaw o podatkach dochodowych (art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Oznacza to, iż przepisy wskazanych ustaw podatkowych nie mają zastosowania do przychodów członków grup producentów rolnych (osób prawnych i fizycznych), pochodzących z przekazanych im przez grupę nieodpłatnie środków produkcji, jako uznanych za przychody z działalności rolniczej.

Z uwagi na to, że nieodpłatne przekazanie marży (zysku), pochodzącego z otrzymanego wyżej wsparcia w postaci środków produkcji, nie odbywa się na mocy uprzednio podjętej uchwały zgromadzenia wspólników o podziale zysku, przekazanie to nie będzie stanowić przekazania udziału w zyskach osób prawnych.

Tym samym, skoro nieodpłatne przekazanie środków do produkcji rolnej nie stanowi przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jest zaś przychodem z działalności rolniczej, to na członkach Grupy nie ciąży obowiązek rozliczenia tego przychodu w rocznym zeznaniu podatkowym.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj