Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.819.2017.1.JP
z 17 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2017 r. (data wpływu 20 listopada 2017 r.) uzupełnionym w dniu 11 stycznia 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania świadczonych usług - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 listopada 2017 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 11 stycznia 2018 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania świadczonych usług.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Firma Wnioskodawcy m.in. uczestniczy w nieograniczonych zamówieniach publicznych dotyczących melioracji podstawowych, organizowanych przez państwowe jednostki organizacyjne i samorządowe jednostki organizacyjne. Zamówienia opierają się na przepisach dotyczących ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.).

Zamawiający określa w SIWZ (specyfikacja istotnych warunków zamówienia), idw (instrukcja dla wykonawców), przedmiarach robót - przedmiot zamówienia. Natomiast sposób fakturowania i kalkulacji ceny narzucony jest przez zamawiającego w tzw. dokumentacji przetargowej - SIWZ oraz we wzorcu umowy. Wykonawca nie ma żadnego wpływu na treść wpisów. Zamawiający określa terminy odbioru robót oraz termin fakturowania, cena musi uwzględniać 23% podatek VAT, jednak Zamawiający dopuszcza zastosowanie innej stawki VAT pod warunkiem wykazania dokumentu z podstawą prawną zastosowania stawki podatku VAT na roboty budowlane innej niż stawka podstawowa lub zwolnienia z wyżej wymienionego podatku. Zamawiający nie narzuca treści opisu faktury na wykonanie zadania, natomiast narzuca treści umowy w tym termin fakturowania oraz cenę z uwzględnieniem podatku VAT, którą podał wykonawca przystępując do przetargu. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia określa zakres wykonywanych robót. Zamawiający w umowie i w SIWZ określa niewłaściwie roboty, jako budowlane. W dokumentacji szczegółowej zamawiający dokonuje podziału robót na konserwację bieżącą i gruntową. Zamawiający i wykonawca umawiają się na wynagrodzenie ryczałtowe, z określoną stawką VAT, jako 23%. Ustawa o podatku VAT w załączniku nr 3, pozycja 176, klasyfikacja 81.30.10.0 określa podatek VAT 8% - usługi związane z zagospodarowaniem terenu zieleni.


Poniższe zdarzenia, które dotyczą ww. zamówień publicznych mieszczą się w usługach związanych z zagospodarowaniem terenu zieleni:


  • koszenia porostów, grabienia i ich wywozu,
  • usuwania ziemi i roślin z przepustów pod przejazdami,
  • usuwania zatorów na rzekach i kanałach,
  • likwidacji nor bobrowych wraz z uzupełnieniem gruntu,
  • umocnienia skarpy opaską z kiszki faszynowej.
  • zbierania, wywozu śmieci i kamieni z terenów zieleni.


Wnioskodawca wskazał, że klasyfikacja statystyczna dla tych robót nie została podana przez zamawiającego, więc wykonawca chce zastosować kwotę podatku VAT 8% związaną z PKWiU 81.30.1 - Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni. Zdaniem Wnioskodawcy może to być klasyfikacja 81.30.12.0 usługi związane z zagospodarowaniem pozostałych terenów zieleni, zgodnie ze stosowaną od dnia 4 września 2015 r., dla celów podatkowych, Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. 2015 poz. 1676).

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 stycznia 2018 r. (data wpływy) Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego, z którego wynika że klasyfikacja statystyczna dla tych robót nie została podana przez zamawiającego, więc wykonawca chce zastosować kwotę podatku VAT 8% związaną z PKWiU 81.30 - Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni. Zdaniem Wnioskodawcy może to być klasyfikacja 81.30.10.0 Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni, zgodnie ze stosowaną Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).


W związku z powyższym opisem zadano pytanie.


Czy poniższe czynności są opodatkowane stawką VAT 8%, zgodnie z PKWiU 81.30.1, tj. zdarzenia przyszłe:


  • koszenia porostów, grabienia i ich wywozu,
  • usuwania ziemi i roślin z przepustów pod przejazdami,
  • usuwania zatorów na rzekach i kanałach,
  • likwidacji nor bobrowych wraz z uzupełnieniem gruntu,
  • umocnienia skarpy opaską z kiszki faszynowej,
  • zbierania, wywozu śmieci i kamieni z terenów zieleni?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o podatku VAT, załącznikiem 3, pozycją 176, PKWiU 81.30.10.0 - stawką VAT 8% opodatkowane są usługi związane z zagospodarowaniem terenu zieleni.


Czynności takie jak:


  • koszenie porostów, grabienie i ich wywóz,
  • usuwanie ziemi i roślin z przepustów pod przejazdami,
  • usuwanie zatorów na rzekach i kanałach,
  • likwidacja nor bobrowych wraz z uzupełnieniem gruntu,
  • umocnienia skarpy opaską z kiszki faszynowej,
  • zbieranie, wywóz śmieci i kamieni z terenów zieleni,


określane jako tzw. konserwacja bieżąca są opodatkowane 8% stawką VAT, zgodnie z PKWiU. Powyższe stwierdzenie znajduje uzasadnienie w wyroku WSA w Warszawie IV SA/Wa 1777/08. W ramach wykonywanych zadań dla państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych Wnioskodawca nie prowadzi robót w obiektach budowlanych, tylko dokonuje konserwacji bieżącej i gruntowej obiektów typu wał rzeczny, kanał wodny, cieki wodne.

Wnioskodawca wskazuje, że z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie 81.30.10.0 obejmuje m.in. - pozostałe usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni innych niż rolnicze i leśne: melioracja gruntów.


W ocenie Wnioskodawcy stanowisko znajduje potwierdzenie w następującej, wydanej na rzecz innego podatnika, indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego:



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Na wstępie należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Wnioskodawcę we wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych w niektórych przypadkach odwołują się do grupowań PKWiU. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 ze zm.). Jednakże zgodnie z jego § 3 pkt 1, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2018 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% zawiera załącznik nr 3 do ustawy. W załączniku tym pod pozycją 176 wymieniono usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni - PKWiU 81.30.10.0.


W tym miejscu wskazać należy, że z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU wynika, że grupowanie 81.30.10.0 obejmuje:


  • usługi dokonywania zasadzeń, pielęgnację i utrzymanie:


    1. parków i ogrodów:


      1. przy domach prywatnych i domach wielomieszkaniowych,
      2. przy budynkach użyteczności publicznej i częściowo publicznej (szkoły, szpitale, budynki administracyjne, kościoły itp.),- na terenach miejskich (parki miejskie, strefy zieleni, cmentarze itp.),
      3. przy budynkach przemysłowych i handlowych,


    2. zieleni:


      1. budynków (zieleń fasad, ogrody na dachach i wewnątrz budynków itp.),
      2. autostrad, ulic, dróg kolejowych i tramwajowych, brzegów dróg wodnych, w portach itp.,
      3. terenów sportowych, terenów przeznaczonych do gier i zabaw na świeżym powietrzu i innych terenów rekreacyjnych (np. trawniki przeznaczone do zażywania kąpieli słonecznych, pola golfowe),
      4. wód stojących i płynących (zbiorniki wodne, bagna, stawy, baseny kąpielowe, fosy, strumyki, potoki, rzeki, systemy oczyszczania ścieków),


  • zagospodarowanie terenów zieleni i dokonywanie zasadzeń w celu ochrony przed hałasem, wiatrem, erozją, oślepianiem lub dla ułatwienia widoczności,
  • sadzenie i pielęgnację drzew i innych roślin, włączając przycinanie gałęzi i żywopłotów, przesadzanie wieloletnich drzew, - pozostałe usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni innych niż rolnicze i leśne: renaturalizacja, rekultywacja, melioracja gruntów, tworzenie obszarów retencyjnych, zbiorników burzowych itp., - usługi projektowe i budowlane w zakresie drobnych prac związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni (kształtowania terenu, budowy ścian oporowych, ścieżek spacerowych itp.).


Natomiast grupowanie to nie obejmuje:


  • produkcji w celach handlowych i dokonywania zasadzeń w celu sprzedaży roślin, drzew, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działów 01, 02,
  • usług szkółek, włączając szkółkarstwo leśne, sklasyfikowanych w 01.30.10.0, 02.10.20.0,
  • usług w zakresie utrzymania terenów rolniczych w dobrym stanie ekologicznym, sklasyfikowanych w 01.61.10.0,
  • usług w zakresie architektury i projektowania krajobrazu, sklasyfikowanych w 71.11.4,
  • robót budowlanych związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach Sekcji F.


Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca uczestniczy w nieograniczonych zamówieniach publicznych dotyczących melioracji podstawowych, organizowanych przez państwowe jednostki organizacyjne i samorządowe jednostki organizacyjne. W związku z powyższym świadczy usługi związane z:


  • koszeniem porostów, grabieniem i ich wywozem,
  • usuwaniem ziemi i roślin z przepustów pod przejazdami,
  • usuwaniem zatorów na rzekach i kanałach,
  • likwidacją nor bobrowych wraz z uzupełnieniem gruntu,
  • umacnianiem skarpy opaską z kiszki faszynowej,
  • zbieraniem, wywozem śmieci i kamieni z terenów zieleni.


Wnioskodawca klasyfikuje ww. usługi w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0 – „usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni”.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do rozstrzygnięcia kwestii stawki podatku dla ww. usług.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy na tle powołanych przepisów stwierdzić należy, że świadczone usługi związane z melioracją podstawową zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 81.30.10.0 - „Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni” i ujęte w pozycji 176 załącznika nr 3 do ustawy o podatku VAT, podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.


W rezultacie stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj