Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1477/11-4/EN
z 17 stycznia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1477/11-4/EN
Data
2012.01.17
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
faktura VAT
odliczenia
podatek naliczony
prawo do odliczenia
usługi marketingowe
Istota interpretacji
Czy Spółka ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury/faktur otrzymywanych od Organizatora w związku ze świadczeniem przez Organizatora usług promocyjno-marketingowych?
Wniosek ORD-IN 760 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2011 r. (data wpływu 24 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 24 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży piwa, czyli co do zasady działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT). Celem zwiększenia poziomu sprzedaży, rozpoznawalności marek, pod którymi sprzedawane są towary Spółki, budowania i umacniania długofalowych relacji z klientami i kooperantami Spółka angażuje się w różnego rodzaju przedsięwzięcia o charakterze marketingowym i promocyjnym. W tym celu Spółka nawiązuje współpracę z profesjonalną agencją reklamowo-marketingową (dalej: Organizator), która podejmuje się opracowania koncepcji, zorganizowania i przeprowadzenia działań związanych np. z akcjami reklamowymi, promocyjnymi, marketingowymi, konkursami, loteriami, programami lojalnościowymi oraz innymi formami wspierania sprzedaży. Efektem działań Organizatora jest stworzenie programu marketingowego czy też programu o charakterze lojalnościowym, mającego na celu z jednej strony premiowanie osób dokonujących sprzedaży produktów Spółki (w przypadku programów skierowanych do osób fizycznych odpowiedzialnych w punktach sprzedaży detalicznej za promocję i sprzedaż produktów Spółki), z drugiej zaś budowanie relacji z konsumentami poprzez wręczanie danym osobom prezentów/nagród rzeczowych (w przypadku programów skierowanych do osób fizycznych-konsumentów). W ramach takiego programu jego uczestnicy otrzymują prezenty/nagrody rzeczowe. Spółka wskazała, iż podmiotem odpowiedzialnym za faktyczne zorganizowanie i prawidłowe przeprowadzenie programu lojalnościowego jest wyłącznie Organizator, czyli podmiot świadczący na rzecz Spółki usługi marketingowe-promocyjne (przy czym mogą również występować sytuacje, w których Organizator wykonuje wszystkie czynności merytoryczne i techniczne, tj. nie zmienia się charakter świadczeń realizowanych na rzecz Spółki, ale w stosunkach zewnętrznych jako organizator np. konkursu występuje Spółka). Konsekwentnie zaangażowanie Spółki ogranicza się w praktyce do zaakceptowania propozycji Organizatora co do kształtu i formy programu oraz co oczywiste, do rozliczania Organizatora z przebiegu i wykonania zleconej Organizatorowi usługi (wynagrodzenie Organizatora z tytułu realizowanej usługi kalkulowane jest przy tym m.in. na podstawie ponoszonych przez niego kosztów związanych z realizacją przedmiotowego programu, obejmując np. koszty roboczo-godzin spędzanych w związku z realizacją prac wchodzących w skład usługi, koszty nabycia nagród i ich późniejszej dystrybucji właściwym osobom, itd.). Spółka podkreśliła, iż całkowity zakres czynności związanych z wykonywaną przez Organizatora usługą, tj. opracowanie koncepcji, zorganizowanie i przeprowadzenie akcji marketingowej, w tym dokonanie zakupu i wydanie uczestnikom programu określonych nagród leży także po stronie Organizatora, a więc Spółka w żadnym momencie nie nabywa prawa do dysponowania towarami będącymi nagrodami w programie jak właściciel, a zatem także nie przenosi tego prawa na uczestników programu. W związku z wykonywaną przez Organizatora usługą, o której mowa powyżej, Organizator obciąża Spółkę wynagrodzeniem z tytułu wykonanej usługi i wystawia na rzecz Spółki odpowiednią fakturę VAT zawierającą podatek obliczony zgodnie z właściwymi przepisami. Spółka wskazała, iż opisany stan faktyczny dotyczy zaistniałych zdarzeń, jak również takich jakie będą podejmowane w przyszłości. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy Spółka ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury/faktur otrzymywanych od Organizatora w związku ze świadczeniem przez Organizatora usług promocyjno-marketingowych... Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 86 ust. 1, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednocześnie ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni. Brak jest zatem jakichkolwiek przeciwwskazań do odliczenia podatku naliczonego nawet w przypadku, gdy związek ponoszonych wydatków z działalnością opodatkowaną nie jest bezpośredni (prawidłowość powyższego sposobu interpretacji przepisów z zakresu VAT potwierdził m.in. Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyrokach w sprawie C-465/03 oraz w sprawie C-98/98; również praktyka polskich sądów administracyjnych wydaje się być w tym zakresie jednolita – np. orzeczenia NSA z dnia 7 marca 2006 r., sygn. akt I FSK 121/05, z dnia 20 listopada 2008 r., sygn. akt I FSK 1375/07, z dnia 9 lutego 2009 r., sygn. akt I FSK 1857/08; na prawo do odliczenia podatku naliczonego jako podstawową cechę podatku od towarów i usług wskazują też powszechnie przedstawiciele doktryny podatkowej). Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego Spółka podkreśliła, iż prowadząc działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży piwa dokonuje czynności opodatkowanych VAT. W ocenie Spółki, wszelkie dokonywane przez nią zakupy towarów i usług mające związek (choćby pośredni) z jej działalnością, za wyjątkiem ściśle określonych kategorii wydatków wprost wskazanych jako nie uprawniające do odliczenia podatku naliczonego (np. zakup usług noclegowych i gastronomicznych), uprawniają ją do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazaną w stosownych fakturach VAT, w tym na fakturach otrzymanych od Organizatora. Spółka wskazała, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywania usług marketingowych związanych z działalnością opodatkowaną podatnika znajduje również potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów, czego dowodem są poniżej przedstawione przykłady interpretacji. Tak przykładowo:
Mając powyższe na względzie Spółka stoi na stanowisku, iż wszelkie wydatki ponoszone przez nią na nabycie usług obejmujących organizację działań o charakterze promocyjnym, marketingowym, itp., jako mające związek z działalnością opodatkowaną Spółki, uprawniają ją do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur VAT. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Generalna zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy. W przepisie tym wskazano, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy wskazano, iż kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższego uregulowania wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jak również odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi. Należy ponadto wskazać, iż pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, to przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują wiele sytuacji, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. I tak, zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:
Zgodnie z treścią art. 88 ust. 3a. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodne z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży piwa, czyli co do zasady działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT). Celem zwiększenia poziomu sprzedaży, rozpoznawalności marek, pod którymi sprzedawane są towary Spółki, budowania i umacniania długofalowych relacji z klientami i kooperantami Spółka angażuje się w różnego rodzaju przedsięwzięcia o charakterze marketingowym i promocyjnym. W tym celu Spółka nawiązuje współpracę z profesjonalną agencją reklamowo-marketingową (dalej: Organizator), która podejmuje się opracowania koncepcji, zorganizowania i przeprowadzenia działań związanych np. z akcjami reklamowymi, promocyjnymi, marketingowymi, konkursami, loteriami, programami lojalnościowymi oraz innymi formami wspierania sprzedaży. W związku z wykonywaną przez Organizatora usługą, o której mowa powyżej, Organizator obciąża Spółkę wynagrodzeniem z tytułu wykonanej usługi i wystawia na rzecz Spółki odpowiednią fakturę VAT zawierającą podatek obliczony zgodnie z właściwymi przepisami. Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy wskazać należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie ww. warunek uprawniający do odliczenia jest spełniony, gdyż nabywane przez Wnioskodawcę usługi promocyjno-marketingowe mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (sprzedaż piwa). Zatem, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup ww. usług. Dodatkowo tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego oraz we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Informuje się, iż w podatku od towarów i usług w kwestii zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz w zakresie zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego w kwestii nieodpłatnego przekazania towarów w ramach akcji marketingowo-promocyjnych, a także w podatku dochodowym od osób fizycznych zostały wydane odrębne interpretacje indywidualne. Natomiast w podatku dochodowym od osób prawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.