Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.342.2017.3.KM
z 18 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.) uzupełnionym pismami z dnia 26 września 2017 r. (data wpływu 28 września 2017 r.) oraz z dnia 4 października 2017 r. (data wpływu 6 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Warsztaty wikliniarskie dla seniorów (…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Warsztaty wikliniarskie dla seniorów (…)”. Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 26 września 2017 r. (data wpływu 28 września 2017 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy i adres do korespondencji oraz z dnia 4 października 2017 r. (data wpływu 6 października 2017 r.) o złożenie stosownych podpisów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca skupia osoby fizyczne, instruktorów Związku Harcerstwa Polskiego czynnych zawodowo, a także emerytów, rencistów i seniorów harcerskich. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie:

  1. Podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, promocji ruchu harcerskiego i wspomagania działalności Hufca ZHP w wykonywaniu jego statutowych zadań.
  2. Edukacji i wychowania dzieci i młodzieży w zakresie krajoznawstwa, tradycji narodowych, ekologii i ochrony dziedzictwa przyrodniczego.
  3. Upowszechniania kultury fizycznej i sportu, organizowania turystyki oraz wypoczynku dzieci, młodzieży i osób starszych.
  4. Podejmowania działań o pozyskiwanie finansowych środków publicznych, w tym funduszy unijnych, na przedsięwzięcia realizujące cele i zadania statutowe.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020 na zadanie pn. „Warsztaty wikliniarskie dla seniorów (…)”. Warsztaty będą miały następujący charakter: warsztaty wiklinowe dla emerytów, seniorów w tym starszyzny harcerskiej z obszaru działania, to projekt będący okazją do spotkania i odnowienia kontaktów harcerskiej braci, a także integracji z osobami niezrzeszonymi w stowarzyszeniu. Projekt będzie także przykładem alternatywnej formy spędzania wolnego czasu. Warsztaty dla około 50 osób starszych i samotnych umożliwią osobom onieśmielonym, często zagrożonym wykluczeniem społecznym ze względu na ograniczenie swobód z tytułu zdrowia na wyjście z domu i pobyt w grupie rówieśniczej. Wobec powyższego Wnioskodawca poniesie następujące koszty projektowe:

  1. Transport.
  2. Wyżywienie.
  3. Zakup butonów.
  4. Przeprowadzenie warsztatów.
  5. Zakup koszulek z nadrukiem.
  6. Wynajem wiaty.
  7. Zakup materiałów pomocniczych (papieru, tablic, tuszy, pisaków, wkładów).

Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie z krajowych środków publicznych na poziomie 90% kosztów całkowitych projektu.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca na zadane przez tutejszy organ pytania odpowiedział w następujący sposób:

  1. Czy towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?
    Odp. Nie.
  2. Czy faktury dokumentujące nabycie ww. towarów i usług będą wystawiane na Wnioskodawcę?
    Odp. Tak.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wobec powyższego podatek VAT jest możliwy do odzyskania?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i realizując powyższą operację nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy ‒ obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca skupia osoby fizyczne, instruktorów Związku Harcerstwa Polskiego czynnych zawodowo, a także emerytów, rencistów i seniorów harcerskich. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji podatników VAT. Ubiega się on o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020 na zadanie pn. „Warsztaty wikliniarskie dla seniorów (…)”. Warsztaty wiklinowe dla emerytów, seniorów w tym starszyzny harcerskiej z obszaru działania to projekt będący okazją do spotkania i odnowienia kontaktów harcerskiej braci, a także integracji z osobami niezrzeszonymi w stowarzyszeniu. Projekt będzie także przykładem alternatywnej formy spędzania wolnego czasu. Warsztaty dla około 50 osób starszych i samotnych umożliwią osobom onieśmielonym, często zagrożonym wykluczeniem społecznym ze względu na ograniczenie swobód z tytułu zdrowia na wyjście z domu i pobyt w grupie rówieśniczej. Wnioskodawca poniesie następujące koszty projektowe: transport, wyżywienie, zakup butonów, przeprowadzenie warsztatów, zakup koszulek z nadrukiem, wynajem wiaty, zakup materiałów pomocniczych (papieru, tablic, tuszy, pisaków, wkładów). Otrzyma on dofinansowanie z krajowych środków publicznych na poziomie 90% kosztów całkowitych projektu.

Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Natomiast faktury dokumentujące nabycie ww. towarów i usług będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków (towarów i usług) poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Warsztaty wikliniarskie dla seniorów (…)”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym należy zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku zmiany tych elementów przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj