Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.610.2017.1.AO
z 14 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2017 r. (data wpływu 14 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup lokalu, miejsca postojowego oraz wydatków na remont i wyposażenie lokalu (pytanie nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup lokalu, miejsca postojowego oraz wydatków na remont i wyposażenie lokalu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych i jest czynnym podatnikiem VAT. Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej jest sprzedaż kosmetyków i innych artykułów użytku domowego. Podatnik rozszerzył działalność o wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi. W tym celu zakupił od dewelopera lokal mieszkalny wraz z miejscem postojowym. Założeniem podatnika jest wynajem lokalu w celach gospodarczych (biznesowych). Zarówno za nieruchomość, jak i garaż Wnioskodawca otrzymywał faktury zaliczkowe od grudnia 2015 r. do kwietnia 2017 r. W związku z tym, iż nieruchomość ta była zakupiona z zamiarem przeznaczenia na inwestycję odliczano od faktur podatek VAT. Dnia 26 maja 2017 r. podatnik podpisał akt własności do tego lokalu i miejsca postojowego. Od tego momentu zaczęto lokal remontować oraz wyposażać w sprzęty AGD, RTV: położono panele, pomalowano ściany, założono armaturę łazienkową; wyposażono w meble. Od wszystkich wydatków odliczono podatek VAT. Lokal będzie wprowadzony do Ewidencji Środków Trwałych w listopadzie 2017 r., gdy już będzie wyszykowany i gotowy do użytku. Koszty remontowe poniesione do momentu przekazania lokalu do używania będą powiększały wartość początkową tego lokalu.

W listopadzie także podatnik ma zamiar zacząć poszukiwania najemców. Założeniem jest najem biznesowy, ale jeśli nie znajdzie najemcy, podatnik jest gotowy wynająć lokal na cele mieszkaniowe osobom prywatnym. Wynajem na cele biznesowe podatnik ma zamiar fakturować ze stawką 23%, natomiast wynajem na cele mieszkaniowe korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT. Z powodu zmieniającego się zapotrzebowania na lokale podatnik ma wątpliwości co zrobić w momencie zmiany przeznaczenia nieruchomości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowo podatnik odliczał VAT od zakupu lokalu, miejsca postojowego, a także wydatków na remont i wyposażenie lokalu? (pytanie oznaczone nr 1 we wniosku)


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo postąpił odliczając VAT od faktur dokumentujących zakup lokalu, miejsca postojowego, a także wydatków na remont i wyposażenie lokalu - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Założeniem Wnioskodawcy była inwestycja polegająca na zakupie nieruchomości wraz z miejscem postojowym, która następnie będzie wynajmowana przedsiębiorcom, osobom prawnym w celach biznesowych. Wynajem taki jest opodatkowany stawką 23%, tak więc w pełni Wnioskodawca odliczał podatek VAT od zakupów związanych z tą inwestycją.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z poźn. zm.). W myśl tego przepisu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W świetle powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przy tym należy wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikowi odliczenie podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy zatem stwierdzić, że każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Przy tym, możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca rozszerzył prowadzoną działalność o wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i w tym celu zakupił od dewelopera lokal mieszkalny wraz z miejscem postojowym. Założeniem podatnika jest wynajem lokalu w celach gospodarczych (biznesowych). Zarówno za nieruchomość, jak i garaż Wnioskodawca otrzymywał faktury zaliczkowe od grudnia 2015 r. do kwietnia 2017 r. W związku z tym, że nieruchomość ta była zakupiona z zamiarem przeznaczenia na inwestycję odliczano od faktur podatek VAT. Dnia 26 maja 2017 r. Wnioskodawca podpisał akt własności do tego lokalu i miejsca postojowego i zaczął lokal remontować oraz wyposażać w sprzęty AGD, RTV: położono panele, pomalowano ściany, założono armaturę łazienkową; wyposażono w meble. Od wszystkich wydatków Wnioskodawca odliczył podatek VAT. Lokal będzie wprowadzony do Ewidencji Środków Trwałych w listopadzie 2017 r., gdy już będzie wyszykowany i gotowy do użytku. W listopadzie Wnioskodawca ma zamiar zacząć poszukiwania najemców. Założeniem jest najem biznesowy. Wynajem na cele biznesowe Wnioskodawca ma zamiar fakturować ze stawką 23%.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawidłowości odliczenia podatku VAT od zakupu lokalu, miejsca postojowego, a także wydatków na remont i wyposażenie lokalu.


W analizowanej sprawie, czynny podatnik VAT w celu prowadzenia działalności w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi zakupił lokal mieszkalny wraz z miejscem postojowym. Od grudnia 2015 r. do kwietnia 2017 r. Wnioskodawca otrzymywał faktury zaliczkowe za nieruchomość i garaż. Po podpisaniu 26 maja 2017 r. aktu własności Wnioskodawca zaczął lokal remontować oraz wyposażać w sprzęty AGD, RTV. Jak wskazał Wnioskodawca, założeniem jest wynajem w celach biznesowych, który Wnioskodawca będzie fakturować w stawce 23%.

W świetle przedstawionej treści wniosku i przywołanych przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup lokalu, miejsca postojowego, a także wydatków na remont i wyposażenie lokalu. Skoro założenie Wnioskodawcy to inwestycja w zakup lokalu wraz z miejscem postojowym, jego remont i wyposażenie dla wynajmu w celach biznesowych opodatkowanego podatkiem od towarów i usług w stawce 23% to Wnioskodawca miał prawo odliczyć podatek VAT od wydatków dotyczących tego lokalu i miejsca postojowego będących następnie przedmiotem wynajmu opodatkowanego w stawce 23%.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawidłowości odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących przedmiotu wynajmu (zakup lokalu, miejsca postojowego, remont i wyposażenie lokalu) opodatkowanego w podstawowej stawce podatku VAT w wysokości 23% należało uznać za prawidłowe.


Niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie prawidłowości odliczenia podatku VAT od zakupu lokalu, miejsca postojowego i wydatków na remont i wyposażenie lokalu (pytanie nr 1 złożonego wniosku). W zakresie pytania nr 2, nr 3 i nr 4 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi. (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj