Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.442.2017.1.EC
z 8 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie:

  • zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów osiąganych z tytułu sprzedaży bitcoinów (pyt. 1) – jest prawidłowe,
  • możliwości opodatkowania przychodów ze spółki cywilnej ryczałtem do końca roku, w którym został przekroczony limit 250 000 Euro (pyt. 2) – jest prawidłowe,
  • możliwości opodatkowania przychodów ze spółki cywilnej ryczałtem w kolejnym roku podatkowym po roku, w którym Wnioskodawca nie był uprawniony do opodatkowania przychodów Spółki ryczałtem (pyt. 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 29 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów osiąganych z tytułu sprzedaży bitcoinów oraz możliwości opodatkowania przychodów ze spółki cywilnej ryczałtem w sytuacji przekroczenia limitu 250 000 Euro.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca, jest osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej. Podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wnioskodawca, posiada pewną ilość waluty wirtualnej (w przeważającej większości - kryptowalutę Bitcoin) oraz inwestuje (m.in. na GPW, Forex). Na wstępie należy wskazać, że brak jest powszechnie obowiązującej, legalnej definicji „waluty wirtualnej", zwanej też „kryptowalutą" zarówno w prawie międzynarodowym, europejskim jak i krajowym. W publikacji Europejskiego Banku Centralnego „Virtual Currency Schames - a further analysis" z lutego 2015 r. zdefiniowano walutę wirtualną jako: „cyfrową reprezentację wartości niewyemitowaną przez bank centralny, instytucję kredytową lub instytucję pieniądza elektronicznego, która w pewnych okolicznościach może być użyta jako alternatywa dla pieniądza".

W podobny sposób zdefiniował walutę wirtualną Parlament Europejski w rezolucji z 26 maja 2016 r. wskazując, iż jest to cyfrowa reprezentacja wartości, nieemitowana przez bank centralny ani organ publiczny, niekoniecznie powiązana z walutą określonego kraju, lecz uznawaną przez osoby fizyczne lub prawne jako środek płatniczy. Mogą być one przekazywane, przechowywane bądź sprzedawane drogą elektroniczną. Również Narodowy Bank Polski i Komisja Nadzoru Finansowego, w komunikacie z dnia 7 lipca 2017 r. przyjmują ww. definicje i wskazują ponadto, że obrót kryptowalutą w Polsce nie narusza prawa krajowego ani unijnego.

Jednym z rodzajów waluty wirtualnej jest Bitcoin (dalej zwana: BTC). BTC, podobnie jak inne wirtualne kryptowaluty, stanowią zapis cyfrowy, który jest przechowywany w postaci elektronicznej, ich przechowywanie może odbywać się bez pośrednictwa jakiegokolwiek podmiotu trzeciego, w tzw. portfelu na dysku twardym komputera, innym nośniku danych lub w pamięci wirtualnej. BTC może zostać nabyty dzięki udostępnieniu mocy obliczeniowej własnego komputera użytkownika aplikacji obsługującej zdecentralizowaną sieć służącą do kreowania BTC (tzw. „mining” lub „wykopywanie”). Proces wykopywania odbywa się w ten sposób, że użytkownik sieci Internet udostępnia swój komputer, i z tego tytułu uzyskuje BTC o wartości uzależnionej od udostępnionej mocy obliczeniowej posiadanego komputera. BTC mogą zostać również nabyte od innych podmiotów, podobnie jak towary, papiery wartościowe lub prawa majątkowe.

Wnioskodawca, posiada walutę wirtualną Bitcoin nabytą na dedykowanych serwisach internetowych (tzw. giełdach). Zapłata za kryptowalutę następowała za pośrednictwem rachunku bankowego, co Wnioskodawca może udokumentować wyciągami bankowymi, oraz zrzutami ze stron zawierających potwierdzenia nabycia kryptowaluty. Wnioskodawca nie wykopywał kryptowaluty, którą zamierza sprzedać, ani jej nie przetwarzał w żaden sposób.

Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę spółki cywilnej (dalej zwanej: Spółką). Jednocześnie z utworzeniem Spółki, każdy ze Wspólników zamierza złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów osiąganych w ramach działalności Spółki w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. 1998.144.930 ze zm.; dalej: „u.z.p.d."). Oświadczenie zostanie złożone przez każdego ze Wspólników nie później niż w dniu uzyskania w ramach Spółki pierwszego przychodu.

Wspólnicy zamierzają wnieść do Spółki wkłady w postaci pewnej ilości posiadanych przez nich BTC. Nie jest wykluczone, że wspólnicy wnosić będą również wkłady pieniężne. Wspólnicy przewidują możliwość podnoszenia wkładów, poprzez wnoszenie do Spółki kolejnych BTC.


Przedmiotem działalności Spółki będzie wyłącznie dokonywanie czynności z zakresu obrotu kryptowalutą Biotcoin, w szczególności zakup oraz sprzedaż BTC. Wnioskodawca będzie sprzedawał wirtualne waluty za pośrednictwem podmiotów świadczących usługi finansowe, m.in. dedykowanych „giełd" wymiany wirtualnych walut (np. Coinbase czy Bilslamp) czy też kantorów elektronicznych. Giełdy BTC oferują możliwość sprzedaży BTC nieograniczonej liczbie nabywców, jednakże sprzedawca nie ma możliwości wyboru nabywcy. Oferta nabywcy jest przypisywana automatycznie przez „giełdę BTC” do oferty sprzedażowej, jeżeli spełnia ona kryteria cenowe. Sprzedający nie ma możliwości odrzucenia oferty. Możliwy jest również wariant, zgodnie z którym nabywcą kryptowaluty będzie bezpośrednio „giełda BTC", która następnie odsprzeda nabytą kryptowalutę BTC. Ze względu na model biznesowy wg jakiego funkcjonują obecnie giełdy kryptowalut. Wnioskodawca nie ma dostępu do żadnych informacji związanych z identyfikacją drugiej strony transakcji, tj. Wnioskodawca nie wie od kogo nabywa Kryptowaluty, ani też nie ma informacji komu je sprzedaje. Informacje takie natomiast są gromadzone przez „giełdy BTC" z uwagi na odrębne przepisy (m.in. dotyczące przeciwdziałania terroryzmowi i praniu brudnych pieniędzy). Wnioskodawca nie planuje samodzielnie poszukiwać odbiorców oraz sprzedawać BTC innym podmiotom (np. klientom indywidualnym giełdy).

Podkreślić należy, że Spółka, której wspólnikiem będzie Wnioskodawca, nie będzie prowadziła „giełdy BTC" ani innego rodzaju platformy zajmującej się pośredniczeniem w sprzedaży waluty wirtualnej. Spółka w zależności od potrzeb będzie mogła za środki uzyskane ze sprzedaży posiadanych BTC nabywać kolejne BTC w celu ich dalszej odsprzedaży.


Przedmiotem działalności spółki cywilnej, której wspólnikiem będzie Wnioskodawca, według Polskiej Klasyfikacji Działalności, stanowiącej załącznik do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (Dz.U.2007.251.1885 ze zm.). będzie:

  1. pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w nie wyspecjalizowanych sklepach (symbol PKD 47.19.Z);
  2. sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (symbol PKD 47.91.Z);
  3. sprzedaż detaliczna pozostałych nowych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (symbol PKD 47.78.Z.).

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka cywilna będzie świadczyć usługi oznaczone symbolem PKWiU 47.00.89.0 - sprzedaż detaliczna towarów niekonsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych według klasyfikacji stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U.2015.1676).


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania przychodów z tytułu sprzedaży BTC w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (ryczałt) jako przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu z zastosowaniem stawki 3%?
  2. Czy w przypadku, gdy suma przychodów Wspólników osiągniętych w ramach działalności Spółki przekroczy w danym roku podatkowym równowartość kwoty 250.000 Euro, o której mowa w UZPD, Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania przychodów osiągniętych w ramach działalności Spółki w formie ryczałtu do końca tego roku podatkowego, w którym przekroczono wskazany limit?
  3. Czy w przypadku gdy Wnioskodawca utraci prawo do opodatkowania przychodów osiągniętych w ramach działalności Spółki w formie ryczałtu w wyniku przekroczenia limitu 250.000 euro w danym roku podatkowym, to będzie mógł ponownie skorzystać z prawa do opodatkowania przychodów Spółki w formie ryczałtu w roku podatkowym następującym po roku. w którym nie był uprawniony do opodatkowania przychodów Spółki ryczałtem, jeżeli suma przychodów Wspólników osiągniętych w ramach działalności Spółki w tym kolejnym roku nie przekroczy równowartości 250 000 euro?
  4. Czy czynność sprzedaży waluty wirtualnej Bitcoin na rzecz podmiotu niebędącego albo będącego podatnikiem podatku VAT oraz mającego siedzibę działalności gospodarczej, siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w Polsce, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, która jest objęta zwolnieniem przedmiotowym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług?
  5. Czy sprzedaż waluty wirtualnej Bitcoin podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1, 2 i 3. Odpowiedź na pytania nr 4 i 5 zostanie udzielona odrębnym rozstrzygnięciem.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody ze sprzedaży BTC stanowią przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998, nr 144, poz. 930 ze zm.), dalej zwanej: u.z.p.d. Przychody z działalności usługowej w zakresie handlu mogą zaś podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki 3%. Tym samym, Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania przychodów z tytułu sprzedaży BTC opisanych w przedstawionym stanie faktycznym za pomocą ryczałtu, pod warunkiem spełnienia przez Wnioskodawcę pozostałych warunków określonych w u.z.p.d.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem z zastosowaniem stawki 3% może podlegać przychód z działalności usługowej w zakresie handlu.


Stosowanie do art. 4 ust. 1 pkt 3 u.z.p.d., za taką działalność należy rozumieć sprzedaż w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.


Przepisy u.z.p.d. nie wyłączają przychodów z tytułu sprzedaży BTC z opodatkowania w formie ryczałtu. W szczególności takiego wyłączenia nie przewiduje art. 8 u.z.p.d., który określa enumeratywny katalog przesłanek wyłączających taką formę opodatkowania w odniesieniu do wskazanych w nim przychodów.


Jednocześnie, zdaniem wnioskodawcy usługi świadczone przez spółkę, której wspólnikiem będzie Wnioskodawca nie będą stanowiły usług pozostałego pośrednictwa pieniężnego, z uwagi na fakt. iż Wnioskodawca nie będzie prowadził platformy wymiany wirtualnej waluty Bitcoin na waluty konwencjonalne (np. PLN, EUR, USD. GPB) oraz nie będzie w żaden inny sposób pośredniczył w transakcjach z podmiotami (sprzedawcą i nabywcą kryptowaluty). Podkreślić wręcz trzeba, że to spółka Wnioskodawcy będzie korzystać z usług portali świadczących usługi pośrednictwa (tj. giełd Bitcoin). Co więcej, działalność spółki nie będzie polegała na samodzielnym pozyskiwaniu klientów detalicznych i oferowaniu im usług.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, działalność ta nie będzie miała znamion usług pośrednictwa finansowego mieszczących się w punkcie 26 „Usługi finansowe i ubezpieczeniowe” Załącznika nr 2 „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według polskiej klasyfikacji wyrobów i usług" o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) u.z.d.p.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają również liczne interpretacje indywidualne organów podatkowych, w których potwierdzono, iż przychody ze sprzedaży BTC stanowią przychody z działalności usługowej w zakresie handlu i jako takie mogą korzystać z możliwości opodatkowania ryczałtem pod warunkiem spełnienia przez podatników warunków określonych w u.z.p.d.


Możliwość opodatkowania sprzedaży BTC ryczałtem jako działalności usługowej w zakresie handlu potwierdza m.in.:

  1. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 29 października 2015 r. (nr IPPB1/4511-1078/15-2/EC),
  2. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 30 października 2014 r. (nr ILPB1/415-746/14-4/AA),
  3. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 14 lipca 2014 r. (nr IPTPB1/415-221/14-10/KSU),
  4. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 8 stycznia 2013 r. (nr IPPB1/415-1321/12-4/ES),
  5. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 10 maja 2011 r. (nr ITPB1/415-168/11/MR),
  6. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 21 lipca 2016 r. (nr IPPBI/4511-532/16-6/EC).

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, osiągnięcie w danym roku podatkowym przez wspólników spółki cywilnej przychodów z tytułu działalności tej spółki, w wysokości przekraczającej równowartość kwoty 250.000 Euro, powoduje utratę przez tych wspólników prawa do opodatkowania tego rodzaju przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ale dopiero od następnego roku podatkowego. Tym samym, w przypadku gdy suma przychodów Wspólników osiągniętych w ramach działalności Spółki przekroczy w danym roku podatkowym równowartość kwoty 250.000 Euro, o której mowa w art. 6 ust. 5 pkt 2 w zw. z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania przychodów osiągniętych w ramach działalności Spółki w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do końca tego roku podatkowego, w którym przekroczył wskazany limit.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza m.in. art. 6 ust. 5 pkt 2 w zw. z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. b u.z.p.d., z których treści jednoznacznie wynika, że podatnik traci prawo do opodatkowania przychodów osiągniętych w danym roku podatkowym w ramach działalności spółki osób fizycznych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy suma przychodów wspólników tej spółki przekroczyła równowartość kwoty 250.000 Euro. Jednocześnie przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawierają regulacji wskazującej, że utrata przedmiotowego prawa przez podatnika następuje z chwilą przekroczenia ustawowego limitu równowartości kwoty 250.000 Euro i podatnik jest w takiej sytuacji zobowiązany do natychmiastowej zmiany sposobu rozliczeń podatkowych w trakcie roku podatkowego.


Nie budzi zatem wątpliwości, że utrata prawa do opodatkowania ryczałtem następuje z powodu przekroczenia limitu dopiero z końcem danego roku.


Potwierdzają to m. in. interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 12 grudnia 2012 r., ITPB1/415-1049/12/DP oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 lipca 2016 r. nr IPPB1/4511 -532/16-8/EC).


Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnik, który utracił w danym roku podatkowym prawo do opodatkowania przychodów osiągniętych w ramach działalności spółki cywilnej w formie ryczałtu, z powodu przekroczenia w roku poprzedzającym dany rok podatkowy limitu 250.000 Euro, będzie mógł ponownie skorzystać z tego prawa w kolejnym roku podatkowym, pod warunkiem, że w tym danym roku podatkowym suma przychodów wspólników spółki cywilnej nie przekroczy kwoty 250.000 Euro.

Jeżeli więc Wnioskodawca utraci w danym roku podatkowym (np. 2018 r.) prawo do opodatkowania przychodów osiągniętych w ramach działalności Spółki w formie ryczałtu, Wnioskodawca będzie mógł ponownie skorzystać z prawa do opodatkowania tego rodzaju przychodów ryczałtem w roku następującym po roku podatkowym kolejnym po roku, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania przychodów ryczałtem (np. 2020 r.). Skorzystanie z tej możliwości będzie oczywiście uzależnione od tego czy suma przychodów Wspólników osiągniętych w Spółce nie przekroczy w tym następującym roku podatkowym równowartości kwoty 250.000 Euro.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza m.in. art. 6 ust. 5 pkt 2 w zw. z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, z których treści wynika, że podatnik traci w danym roku podatkowym prawo do opodatkowania przychodów osiągniętych w ramach działalności spółki osób fizycznych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli w roku poprzedzającym dany rok podatkowy suma przychodów wspólników tej spółki przekroczy równowartość kwoty 250.000 Euro. Wyżej wymieniona ustawa nie przewiduje, że utrata przedmiotowego prawa przez podatnika następuje dożywotnio lub do chwili zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej oraz dotyczy kolejnych lat podatkowych.


Przepisy u.p.z.p. nic przewidują również, że podatnik nie może ponownie skorzystać z prawa do opodatkowania ryczałtem, po spełnieniu przez niego warunków określonych w u.p.z.p., w tym wymogu nieprzekroczenia limitu przychodów w poprzednim roku podatkowym.


Powyższe stanowisko potwierdza m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 21 lipca 2016 r. (nr IPPB1/4511-532/16-8/EC), w której stwierdził, że jeżeli więc Wnioskodawca utraci w danym roku podatkowym prawo do opodatkowania przychodów osiągniętych w ramach działalności Spółki w formie ryczałtu, Wnioskodawca będzie mógł ponownie skorzystać z prawa do opodatkowania tego rodzaju przychodów ryczałtem w roku następującym po roku podatkowym kolejnym po roku, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania przychodów ryczałtem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2157 ze zm.) ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.


Przy czym, pod pojęciem pozarolniczej działalności gospodarczej należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym (art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy).


Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych, dalej „spółką” (art. 6 ust. 1 ww. ustawy).


W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

− prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Z treści tego przepisu wynika, że pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych opiera się na trzech przesłankach, tzn., że działalność powinna być prowadzona:

  • w celu osiągnięcia dochodu – przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, ponieważ istotny jest zamiar osiągnięcia dochodu;
  • w sposób ciągły – jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu;
  • w sposób zorganizowany – co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Analizowany przepis zawiera ponadto przesłankę negatywną – uzyskiwane przychody nie mogą być zaliczone do innych źródeł, wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.


Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa w zakresie handlu - sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.


Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.


Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie precyzuje znaczenia słowa „przetworzone”, zatem aby je zdefiniować należy ustalić jaki zakres znaczeniowy ma ten zwrot w języku potocznym. Według Słownika języka polskiego PWN (www.sjp.pl) przetwarzać to: przekształcić coś twórczo, zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd, opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową.


W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej w zakresie handlu wynosi 3% przychodów.


Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę spółki cywilnej. Przedmiotem działalności planowanej spółki cywilnej będzie wyłącznie dokonywanie czynności z zakresu obrotu kryptowalutą Bitcoin, w szczególności zakup oraz sprzedaż BTC. Wykonywana przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest sklasyfikowana wg PKWiU pod symbolem 47.00.89.0. Każdy ze Wspólników zamierza złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów osiąganych w ramach działalności Spółki w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w istocie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej, Wnioskodawca świadczy usługi, które zgodnie z PKWiU objęte są grupowaniem 47.00.89.0 (Sprzedaż detaliczna towarów niekonsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych), to przychody z tego tytułu, jako przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, podlegają opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odnosząc się natomiast do możliwości opodatkowania przychodów ze spółki cywilnej ryczałtem w sytuacji przekroczenia limitu 250 000 Euro wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


W myśl art. 6 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

  1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:
    1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro, lub
    2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250 000 euro,
  2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 5 ww. ustawy, jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność samodzielnie, a także w formie spółki, opłaca w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:

  1. odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki, gdy spełnia warunki określone w ust. 4 pkt 1, albo
  2. z działalności wykonywanej samodzielnie, gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. a), a z działalności wykonywanej w formie spółki – gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. b).

Kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy (art. 4 ust. 2 ww. ustawy).


W przypadku działalności w formie spółki cywilnej, limit 250 000 Euro dotyczy łącznych przychodów wspólników.


Zważywszy na przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące uregulowania prawne w tym zakresie wskazać należy, że osiągnięcie w danym roku podatkowym przez wspólników spółki cywilnej przychodów z tytułu działalności tej spółki, w wysokości przekraczającej równowartość kwoty 250.000 Euro, powoduje utratę przez tych wspólników prawa do opodatkowania tego rodzaju przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ale dopiero od następnego roku podatkowego.

Tym samym, w przypadku gdy suma przychodów Wspólników osiągniętych w ramach działalności Spółki przekroczy w danym roku podatkowym równowartość kwoty 250.000 Euro, o której mowa w art. 6 ust. 5 pkt 2 w zw. z art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. b ww ustawy, Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania przychodów osiągniętych w ramach działalności Spółki w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do końca tego roku podatkowego, w którym przekroczył wskazany limit.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących możliwości skorzystania z prawa do opodatkowania przychodów Spółki w formie ryczałtu w kolejnym roku podatkowym po roku, w którym Wspólnicy nie byli uprawnieni do opodatkowania przychodów Spółki ryczałtem, wskazać należy, że limit, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy, odnosi się do przychodów uzyskanych w poprzednim roku podatkowym.

Zatem podatnik, który utracił w danym roku podatkowym prawo do opodatkowania przychodów osiągniętych w ramach działalności spółki cywilnej w formie ryczałtu, z powodu przekroczenia w roku poprzedzającym dany rok podatkowy limitu 250.000 Euro, będzie mógł ponownie skorzystać z tego prawa w kolejnym roku podatkowym, pod warunkiem, że w tym danym roku podatkowym suma przychodów wspólników spółki cywilnej nie przekroczy kwoty 250.000 Euro. Jeżeli więc Wnioskodawca utraci w danym roku podatkowym prawo do opodatkowania przychodów osiągniętych w ramach działalności Spółki w formie ryczałtu, Wnioskodawca będzie mógł ponownie skorzystać z prawa do opodatkowania tego rodzaju przychodów ryczałtem w roku następującym po roku podatkowym kolejnym po roku, w którym podatnik utracił prawo do opodatkowania przychodów ryczałtem. Skorzystanie z tej możliwości będzie oczywiście uzależnione od tego czy suma przychodów Wspólników osiągniętych w Spółce nie przekroczy w tym następującym roku podatkowym równowartości kwoty 250.000 Euro.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja podatkowa to odpowiedź na konkretne pytanie dotyczące podatków; dlatego wywołuje ona wyłącznie skutki w sferze podatkowej, a nie żadnej innej. Zgodnie z przepisami organ podatkowy jest przy tym związany treścią wniosku; nie ma uprawnień ani nawet możliwości badania prawdziwości faktów czy stwierdzeń, podawanych przez wnioskodawcę. Formułując odpowiedź organ podatkowy polega więc wyłącznie na tym, co pisał podatnik we wniosku i nie sprawdza legalnych aspektów działalności wnioskodawcy. Uzyskanie interpretacji podatkowej nie rozstrzyga więc o legalności danej działalności.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj