Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.154.2017.1.RW
z 12 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2017 r. (data wpływu 23 maja 2017 r.) uzupełnionym pismem sygnowanym datą 26 maja 2017 r. (data wpływu 10 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Dnia 10 lipca 2017 r. wniosek uzupełniono o adres elektroniczny do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina od 1 marca 2010 r. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT) i posiada własny nr NIP. Gmina wypełniając swoje cele ustawowe realizować będzie zadanie własne polegające na budowie budynku socjalno-administracyjnego w celu rozwoju kapitału społecznego. Gmina podpisała z Województwem umowę o przyznaniu pomocy finansowej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację operacji w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem w zakresie: Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej. Gmina realizować będzie operację pn. „Budowa budynku socjalno-administracyjnego w celu rozwoju kapitału społecznego”. W wyniku operacji osiągnięty zostanie następujący cel: Budowa ogólnodostępnego budynku socjalno-administracyjnego w celu udostępnienia mieszkańcom nowego obiektu do integracji społeczno-kulturalnej w Gminie.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy w zakresie ładu przestrzennego, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy). Realizacja planowanej inwestycji nastąpi w ramach zadań własnych Gminy, tj. poprawy gminnej infrastruktury skierowanej na zaspokojenie potrzeb społecznych związanych z kulturą, kulturą fizyczną, rozwojem ruchowym oraz rozwojem zainteresowań mieszkańców.

Gmina przystępując do realizacji planowanej operacji wytworzy nowy obiekt infrastruktury kulturalnej, sportowej i rekreacyjnej. Budynek będzie spełniał rolę budynku socjalno-administracyjnego, ogólnodostępnego na cele rozwoju kapitału społecznego oraz spotkań organizacji pozarządowych, z którego będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy społeczności lokalnej. Będzie to obiekt parterowy z poddaszem użytkowym. Na parterze będą się mieścić dwie suszarnie z łazienkami dla sportowców, pokój lekarski, biuro, pokój sędziów, magazyn, pomieszczenie gospodarcze. Na poddaszu będzie sala do spotkań i gier, aneks kuchenny, WC z pomieszczeniem gospodarczym. Dostęp do obiektu będzie bezpłatny, obiekt będzie wykorzystywany jako miejsce spotkań i integracji mieszkańców – sala spotkań z zapleczem oraz jako zaplecze szatniowo-sanitarne dla użytkowników kompleksu sąsiadujących boisk oraz klubu sportowego. Wybudowany obiekt zapewni korzystającym z boisk sportowo -rekreacyjnych zaplecze szatniowo-sanitarne oraz miejsce do prezentacji tradycji regionalnych a także będzie miejscem spotkań kulturalnych dla mieszkańców oraz osób kultywujących lokalną tradycję i historię, stworzy też warunki do organizacji spotkań dotyczących tematyki podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz różnych tematów społecznych, zdrowotnych, kulturalnych, oświatowych, stworzone zostaną warunki do wzajemnego poznania i nawiązania nowych znajomości, będą organizowane bezpłatne zajęcia dla dzieci i młodzieży.

Gmina zakłada, że po zakończeniu projektu powstały obiekt stanowić będzie własność Beneficjenta, Gmina będzie ponosić koszty jego utrzymania (tj. zakup energii, wody, środków czystości, zakup sprzętów na wyposażenie itp.) i sama będzie nim zarządzać. Wybudowany obiekt będzie służyć do celów niekomercyjnych, nieodpłatnych, nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie z obiektu, nie będzie w nim prowadzona działalność opodatkowana, nie przewiduje się uzyskiwania dochodów z tytułu udostępniania obiektu za odpłatnością.

Powstały obiekt nie będzie wykorzystywany dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), nie będą występować czynności podlegające stawce zwolnionej VAT, będzie w nim prowadzona tylko działalność niepodlegająca opodatkowaniu VAT.

Przystępując do budowy budynku socjalno-administracyjnego w celu rozwoju kapitału społecznego, Gmina nie zamierza wykorzystywać nabywanych towarów i usług z tym związanych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, które generowałyby podatek należny.

Nabyte towary i usługi dotyczące realizacji przedmiotowej inwestycji, Gmina zamierza wykorzystywać dla celów niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Powstały obiekt na podstawie przepisów o podatku dochodowym zostanie zaliczony do środków trwałych i wprowadzony do ewidencji środków trwałych, wartość budynku przekroczy 15.000,00 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z „Budową budynku socjalno-administracyjnego w celu rozwoju kapitału społecznego”?

Zdaniem Wnioskodawcy, przystępując do realizacji projektu pn. ”Budowa budynku socjalno-administracyjnego w celu rozwoju kapitału społecznego” Gmina wykonuje swoje zadanie ustawowe wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.), jakim jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Jest to zadanie własne Gminy.

Wytworzony obiekt nie będzie wykorzystywany dla celów działalności gospodarczej, nie będzie w nim prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów usług. Dostęp do obiektu dla społeczności lokalnej, dzieci i młodzieży, grup środowiskowych i organizacji pozarządowych, będzie nieodpłatny. Realizując ten projekt Gmina Herby nie działa w charakterze podatnika podatku VAT (art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT), ale w charakterze organu władzy publicznej realizującego zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych (art. 15 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z ww. przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Realizowana inwestycja, polegająca na budowie budynku socjalno-administracyjnego w celu realizacji rozwoju kapitału społecznego w Lisowie, nie będzie służyła do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie będą zawierane umowy cywilno-prawne związane z wynajmowaniem, ani pobierane żadne opłaty za korzystanie z obiektu. Tak więc nie zostaną spełnione warunki dające prawo Gminie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ podatek należny nie będzie generowany. Zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących czynności objęte zakresem rzeczowym realizowanej inwestycji.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym brak jest możliwości dokonywania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabywanymi usługami i towarami, które nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nabyte towary i usługi dotyczące budowy budynku socjalno-administracyjnego w celu rozwoju kapitału społecznego Gmina zamierza wykorzystywać wyłącznie do celów niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, ze Gmina, dokonując zakupu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, nie będzie wykonywać czynności w celu prowadzenia działalności gospodarczej i nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i tym samym nie spełni przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy. Przy wykonywaniu tych czynności Gmina działa jako organ władzy publicznej realizujący cel publiczny.

Zatem Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z „Budową budynku socjalno-administracyjnego w celu rozwoju kapitału społecznego”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm), zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).


W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) – gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (…) (art. 7 ust. 1 pkt 9, 10, 15 i 19 ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym – ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wypełniając swoje cele ustawowe realizować będzie zadanie własne polegające na budowie budynku socjalno-administracyjnego w celu rozwoju kapitału społecznego. Gmina podpisała z Województwem umowę o przyznaniu pomocy finansowej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na realizację operacji w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem w zakresie: Budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej. Gmina realizować będzie operację pn. „Budowa budynku socjalno-administracyjnego w celu rozwoju kapitału społecznego”. W wyniku operacji osiągnięty zostanie następujący cel: Budowa ogólnodostępnego budynku socjalno-administracyjnego w celu udostępnienia mieszkańcom nowego obiektu do integracji społeczno-kulturalnej w Gminie.

Realizacja planowanej inwestycji nastąpi w ramach zadań własnych Gminy, tj. poprawy gminnej infrastruktury skierowanej na zaspokojenie potrzeb społecznych związanych z kulturą, kulturą fizyczną, rozwojem ruchowym oraz rozwojem zainteresowań mieszkańców.

Gmina przystępując do realizacji planowanej operacji wytworzy nowy obiekt infrastruktury kulturalnej, sportowej i rekreacyjnej. Budynek będzie spełniał rolę budynku socjalno-administracyjnego, ogólnodostępnego na cele rozwoju kapitału społecznego oraz spotkań organizacji pozarządowych, z którego będą mogli korzystać wszyscy mieszkańcy społeczności lokalnej. Będzie to obiekt parterowy z poddaszem użytkowym. Na parterze będą się mieścić dwie suszarnie z łazienkami dla sportowców, pokój lekarski, biuro, pokój sędziów, magazyn, pomieszczenie gospodarcze. Na poddaszu będzie sala do spotkań i gier, aneks kuchenny, WC z pomieszczeniem gospodarczym. Dostęp do obiektu będzie bezpłatny, obiekt będzie wykorzystywany jako miejsce spotkań i integracji mieszkańców – sala spotkań z zapleczem oraz jako zaplecze szatniowo-sanitarne dla użytkowników kompleksu sąsiadujących boisk oraz klubu sportowego. Wybudowany obiekt zapewni korzystającym z boisk sportowo-rekreacyjnych zaplecze szatniowo-sanitarne oraz miejsce do prezentacji tradycji regionalnych a także będzie miejscem spotkań kulturalnych dla mieszkańców oraz osób kultywujących lokalną tradycję i historię, stworzy też warunki do organizacji spotkań dotyczących tematyki podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz różnych tematów społecznych, zdrowotnych, kulturalnych, oświatowych, stworzone zostaną warunki do wzajemnego poznania i nawiązania nowych znajomości, będą organizowane bezpłatne zajęcia dla dzieci i młodzieży.

Gmina zakłada, że po zakończeniu projektu powstały obiekt stanowić będzie własność Beneficjenta, Gmina będzie ponosić koszty jego utrzymania (tj. zakup energii, wody, środków czystości, zakup sprzętów na wyposażenie itp.) i sama będzie nim zarządzać. Wybudowany obiekt będzie służyć do celów niekomercyjnych, nieodpłatnych, nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie z obiektu, nie będzie w nim prowadzona działalność opodatkowana, nie przewiduje się uzyskiwania dochodów z tytułu udostępniania obiektu za odpłatnością.

Powstały obiekt nie będzie wykorzystywany dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie będą występować czynności podlegające stawce zwolnionej VAT, będzie w nim prowadzona tylko działalność niepodlegająca opodatkowaniu VAT.

Przystępując do budowy budynku socjalno-administracyjnego w celu rozwoju kapitału społecznego, Gmina nie zamierza wykorzystywać nabywanych towarów i usług z tym związanych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, które generowałyby podatek należny.

Nabyte towary i usługi dotyczące realizacji przedmiotowej inwestycji, Gmina zamierza wykorzystywać dla celów niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Realizacja przedmiotowego projektu przez Gminę odbywa się w ramach władztwa publicznego, Gmina wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z nabywanymi towarami i usługami wynika, że nabycie tych towarów i usług nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisany we wniosku projekt nie działa w charakterze podatnika VAT.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z „Budową budynku socjalno-administracyjnego w celu rozwoju kapitału społecznego”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działać jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zaznacza się również, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj