Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.209.2017.1.AW
z 25 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2017 r. (data wpływu 1 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy monitorów interaktywnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy monitorów interaktywnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, który w ofercie sprzedaży posiada monitory interaktywne różnych marek, zamierza skierować swoją ofertę bezpośrednio dla placówek oświatowych. Odbiorcą końcowym oferowanego przez Wnioskodawcę sprzętu audiowizualnego będą szkoły i przedszkola.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT 0% w przypadku sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostawy towarów do określonych grup towarowych wymienionych w załączniku nr 8 na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.).

Zgodnie z jego zapisem preferencyjną stawką 0% objęte są następujące towary:

  1. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  2. drukarki,
  3. skanery,
  4. urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  5. urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób zamknięty i jednoznacznie nie precyzuje, czy wyżej wymieniony sprzęt może być objęty stawką 0% VAT.

Urządzenie, którego zapytanie dotyczy to monitory interaktywne o różnych przekątnych. Są to rozwiązania takie same w funkcjonalności jak monitory komputerowe, tylko posiadające większą przekątną i dodatkową funkcjonalność w postaci możliwości sterownia dotykowego komputerem podłączonym do monitora. Monitory interaktywne w zależności od modelu posiadają także różnorodne złącza umożliwiające podłączenie sygnałów z urządzeń zewnętrznych takich jak komputer.

Przy dostawie monitorów interaktywnych do placówek oświatowych, Wnioskodawca zamierza stosować stawkę VAT 0% i chce się upewnić, że taka sytuacja jest zgodna z ustawą, by móc skorzystać z tej ulgi.

W związku z dostawą na rzecz placówek oświatowych opisanych we wniosku monitorów interaktywnych, Wnioskodawca będzie posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami oraz przekaże kopię ww. dokumentu do Urzędu Skarbowego (art. 83 ust. 14 i ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy monitor interaktywny nieposiadający własnej wbudowanej jednostki komputerowej, można uznać za dostawę towaru dla jednostek wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 14-15 mieszczący się w wykazie poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy o VAT?
  2. Czy przy jego dostawie będzie przysługiwać prawo do stosowania stawki 0% VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on wyspecjalizowanym sprzedawcą sprzętu komputerowego. Artykuły są sprzedawane bezpośrednio klientom końcowym, w tym także dla placówek oświatowych.

Obecnie ośrodki edukacji wychodząc na przeciw oczekiwaniom rodziców, uczniów i nauczycieli, dążą do poszerzenia oferty edukacyjnej o nowoczesne środki dydaktyczne, rozbudowując i modernizując infrastrukturę informatyczną. Nowoczesne urządzenia (takie jak wspomniane monitory interaktywne) stanowią doskonałe narzędzie pracy nauczyciela, poprawiając jakość nauczania oraz poszerzając umiejętności uczniów i kadry pedagogicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, monitor interaktywny można zaliczyć do towarów wymienionych w poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy o VAT. Monitor interaktywny to połączenie profesjonalnego monitora oraz tablicy interaktywnej. Po podłączeniu do komputera może działać jako duży panel dotykowy, obsługujący wszystkie aplikacje zainstalowane na komputerze. Urządzenia, którego zapytanie dotyczy to monitory interaktywne o różnych przekątnych. Są to rozwiązania takie same w funkcjonalności jak monitory komputerowe, tylko posiadające większą przekątną i dodatkową funkcjonalność w postaci możliwości sterowania dotykowego komputerem podłączonym do monitora. Monitory interaktywne w zależności od modelu posiadają także różnorodne złącza umożliwiające podłączenie sygnałów z urządzeń zewnętrznych takich jak komputer.

Kierując się powyższym, monitor interaktywny mieści się w poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy o VAT – jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych.

Zgodnie z powyższym Wnioskodawca ma podstawy sądzić, że można zastosować stawkę 0% dla dostawy monitorów interaktywnych dla placówek oświatowych, przy jednoczesnym spełnieniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT przy zachowaniu warunków o których mowa w ust. 14-15.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział możliwość opodatkowania niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zastosowania zwolnienia od podatku.

Na mocy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

‒ przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że – w świetle art. 43 ust. 9 ustawy – przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Natomiast jak wynika z art. 83 ust. 13 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% – na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy – wymienione zostały:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
  2. Drukarki
  3. Skanery
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego, o czym stanowi art. 83 ust. 15 ustawy.

Z powołanych przepisów wynika, że preferencyjną stawką podatku VAT – 0% objęto dostawę konkretnego sprzętu komputerowego. Jednakże nie każda taka dostawa będzie korzystała z obniżonej stawki podatku, bowiem przepisy ustawy przewidują warunki, jakie należy spełnić aby móc ją zastosować.

I tak, dostawa sprzętu komputerowego musi być realizowana na rzecz placówek oświatowych lub organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego ich przekazania placówkom oświatowym. Przy tym należy wskazać, że ustawodawca w art. 43 ust. 9 ustawy wymienił zamknięty katalog placówek oświatowych, do których zaliczył: szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze. Ponadto, preferencyjną stawką może być objęta jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego. W tym celu art. 83 ust. 13 ustawy odsyła do załącznika nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki oraz skanery. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują z kolei na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego.

W konsekwencji łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki, tj. 0% na dostawę sprzętu komputerowego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonywać transakcji dostawy monitorów interaktywnych różnych marek, na rzecz placówek oświatowych, tj. szkół i przedszkoli.

Ww. monitory interaktywne posiadają rozwiązania takie same w funkcjonalności jak monitory komputerowe, tylko mają większą przekątną i dodatkową funkcjonalność w postaci możliwości sterownia dotykowego komputerem podłączonym do monitora. Monitory interaktywne w zależności od modelu posiadają także różnorodne złącza umożliwiające podłączenie sygnałów z urządzeń zewnętrznych takich jak komputer.

W związku z dostawą na rzecz placówek oświatowych opisanych monitorów interaktywnych, Wnioskodawca będzie posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami oraz przekaże kopię ww. dokumentu do Urzędu Skarbowego.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące stwierdzenia, że monitor interaktywny nieposiadający własnej wbudowanej jednostki komputerowej będzie stanowił dostawę towarów mieszczących się w poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy dla jednostek wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, przy zachowaniu warunków wskazanych w art. 83 ust. 14-15 ustawy, która będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 0%.

Zatem w analizowanej sprawie podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, zdefiniowanych w art. 83 ust. 1 pkt 26 w zw. z art. 43 ust. 9 ustawy, będzie przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, ponieważ wymieniono w nim grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Z powyższego wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Dokonując zatem analizy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w niniejszej sprawie należy stwierdzić, że monitor interaktywny, nieposiadający własnej wbudowanej jednostki komputerowej, należy zaliczyć do grupy monitorów stanowiących towar wymieniony w poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy.

Jednocześnie należy wskazać, że w rozpatrywanej sprawie spełnione zostaną pozostałe wymagane przesłanki dla zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% w związku z dostawą sprzętu komputerowego. Jak wynika bowiem z opisu sprawy monitory interaktywne będą dostarczane na rzecz placówek oświatowych, które stanowią szkoły i przedszkola, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a w zw. z art. 43 ust. 9 ustawy.

Również warunki określone art. 83 ust. 14 i ust. 15 ustawy zostaną dochowane, gdyż Wnioskodawca będzie posiadał stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową oraz przekaże kopię ww. dokumentu do właściwego urzędu skarbowego.

W konsekwencji powyższego, z uwagi na spełnienie wymaganych przepisami prawa podatkowego warunków, transakcja dostawy monitorów interaktywnych, stanowiących przedmiot wniosku, będzie opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Podsumowując, monitor interaktywny nieposiadający własnej wbudowanej jednostki komputerowej będzie stanowił towar wymieniony w poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy, a jego dostawa będzie dokonana na rzecz jednostek zdefiniowanych w art. 83 ust. 1 pkt 26 w zw. z art. 43 ust. 9 ustawy, przy zachowaniu warunków wskazanych w art. 83 ust. 14-15 ustawy, co oznacza, że możliwe będzie zastosowanie preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj