Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.200.2017.1.AP
z 20 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2017 r. (data wpływu 13 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z organizacją wydarzenia pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z organizacją wydarzenia pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie w okresie od dnia 29 maja 2017 r. (podpisana umowa z zarządem Województwa) do dnia 31 lipca 2017 r. (planowany termin rozliczenia projektu) realizuje operację dofinansowaną z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w zakresie działania 19. – „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy leader” w ramach poddziałania 19.2. – „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”. Przedmiotem operacji jest organizacja wydarzenia pn. „(…)”, mającego na celu wzmocnienie kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych.

W ramach realizacji operacji Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wszelkie działania podejmowane w ramach operacji są dla uczestników nieodpłatne.

Stowarzyszenie nie wykonuje usług ani też nie dokonuje odpłatnej dostawy towarów (nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT). Numer umowy dot. operacji: (…).

Wydatki związane z operacją:

  • wynajem zaplecza technicznego (scena, nagłośnienie, oświetlenie, obsługa sprzętu, konferansjer, wynajem busów do przewozu osób, agregatu, ochrony, obsługi medycznej oraz wsparcia merytoryczno-technicznego);
  • organizacja koncertów muzycznych (wynagrodzenie zespołów);
  • realizacja stoisk i wydarzeń tematycznych slow (wynagrodzenia osób/podmiotów przeprowadzających warsztaty i animacje dla dzieci, pokaz mody, zajęcia z legorobotyki, warsztaty ekologiczne, plac doświadczeń i zabaw);
  • stoiska kulinarne (wynagrodzenia osób/podmiotów przeprowadzających warsztaty kulinarne, zakup truskawek, soków, ciastek);
  • stoiska sportowo-rekreacyjne slow (wynajem ośrodka sportów wodnych wraz z instruktorami, wynagrodzenie za konsultacje dietetyczne i zajęcia fitness);
  • działania promocyjno-informacyjne slow (m.in. zakup gadżetów, reklamy radiowej, druk plakatów).

Faktury VAT związane z przedmiotową operacją wystawiane są na Stowarzyszenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy ‒ obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Realizuje on operację dofinansowaną z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w zakresie działania 19. – „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy leader” w ramach poddziałania 19.2. – „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”. Przedmiotem operacji jest organizacja wydarzenia pn. „(…)”, mającego na celu wzmocnienie kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych.

W ramach realizacji operacji Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszelkie działania podejmowane w ramach operacji są dla uczestników nieodpłatne. Wnioskodawca nie wykonuje usług ani też nie dokonuje odpłatnej dostawy towarów (nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT).

Wydatki związane z operacją:

  • wynajem zaplecza technicznego (scena, nagłośnienie, oświetlenie, obsługa sprzętu, konferansjer, wynajem busów do przewozu osób, agregatu, ochrony, obsługi medycznej oraz wsparcia merytoryczno-technicznego);
  • organizacja koncertów muzycznych (wynagrodzenie zespołów);
  • realizacja stoisk i wydarzeń tematycznych slow (wynagrodzenia osób/podmiotów przeprowadzających warsztaty i animacje dla dzieci, pokaz mody, zajęcia z legorobotyki, warsztaty ekologiczne, plac doświadczeń i zabaw);
  • stoiska kulinarne (wynagrodzenia osób/podmiotów przeprowadzających warsztaty kulinarne, zakup truskawek, soków, ciastek);
  • stoiska sportowo-rekreacyjne slow (wynajem ośrodka sportów wodnych wraz z instruktorami, wynagrodzenie za konsultacje dietetyczne i zajęcia fitness);
  • działania promocyjno-informacyjne slow (m.in. zakup gadżetów, reklamy radiowej, druk plakatów).

Faktury VAT związane z przedmiotową operacją wystawiane są na Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków (towarów i usług) poniesionych w związku z realizacją operacji pn. „(…)”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym należy zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, że Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a w ramach realizacji operacji nie będzie wykonywał żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku zmiany tych elementów przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj