Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.324.2017.2.JD
z 22 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 06 czerwca 2017 r. (data wpływu 09 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 sierpnia 2017r. (data wpływu 16 sierpnia 2017r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8 % dla dostawy tablic, planów i map tyflograficznych z opisami w języku Braille’a – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 8 % dla dostawy tablic, planów i map tyflograficznych z opisami w języku Braille’a.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 sierpnia 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Od wielu lat Wnioskodawca wykonuje i montuje różnego rodzaju tablice informacyjne, plany i mapy tyflograficzne z opisami w języku Braille’a. Dotychczas po zakończeniu dostawy/usługi Wnioskodawca wystawiał faktury sprzedaży z zastosowaniem podstawowej stawki 23 %. Wnioskodawca dowiedział się, że podmioty gospodarcze działające w tej samej branży stosują do dostaw takich samych towarów obniżoną stawkę VAT 8 %. W związku z powyższym na podstawie poz. 106 załącznika 3 ustawy o podatku o towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 2 Wnioskodawca chce do kolejnych dostaw tablic, planów i map tyflograficznych zastosować obniżoną stawkę VAT 8 %.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Klasyfikacja statystyczna towarów objętych zakresem pytania zgodnie z PKWiU z 2008 roku to:

  • 24.33.30.0 - panele wielowarstwowe z cienkiej blachy stalowej
  • 25.99.29.0 - pozostałe wyroby z metali nieszlachetnych, gdzie indziej niesklasyfikowane
  • 22.29.29.0 - pozostałe wyroby z tworzyw sztucznych

Tablice informacyjne, plany i mapy tyflograficzne w zależności od potrzeb i miejsca posadowienia są sklasyfikowane w jednym z ww. PKWiU.

Towary objęte zakresem pytania stanowią publikacje w alfabecie Braille’a, które z uwagi na formę w całości są przeznaczone do użytku osób niewidomych i słabowidzących. Tablice informacyjne przekazują informacje w formie uproszczonego wypukłego obrazu oraz zapisów w alfabecie Braillea dotyczące danego obiektu, w którym się znajdują. Plany zawierają rozkład obiektów, ścieżek prowadzących, pola uwagi i ważne punkty dla osoby niewidomej. Informacje są umieszczone w postaci symboli wypukłych z opisem i legendą w alfabecie Braille’a. Mapy tyflograficzne spełniają podobne funkcje jak plany, ale służą dodatkowo poznaniu otaczającej rzeczywistości, wskazują punkty ostrzegawcze w postaci schematów, rysunków, grafik oraz opisów w alfabecie Braillea.

Towary objęte zakresem pytania są urządzeniami do odczytywania tekstów w alfabecie Braille’a, ale nie są to urządzenia umożliwiające zapis tekstu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w oparciu o poz. 106 załącznika nr 3 Wnioskodawca może do dostawy tablic informacyjnych, planów i map tyflograficznych z opisami w języku Braille’a zastosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, montowane tablice informacyjne, plany oraz mapy tyflograficzne są faktycznie publikacjami w alfabecie Braille’a w całości przeznaczonymi do użytku osób niewidomych i słabowidzących, co pozwala na zastosowanie stawki VAT 8 % przy ich dostawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła częstokroć do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1676).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów lub świadczenia niektórych usług, a także określił warunki stosowania tych obniżonych stawek i zwolnień.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym „Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%, pod pozycją 106 wymienione zostały „Publikacje w alfabecie Braillea, jeżeli z uwagi na formę w całości przeznaczone są do użytku osób niewidomych i słabowidzących oraz urządzenie do zapisywania i odczytywania tekstów w alfabecie Braillea” – bez względu na symbol PKWiU.

Jednocześnie w objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) wymieniony w załączniku nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku VAT lub zwolnieniu – zastosowanie ma ta niższa stawka podatku lub zwolnienie od podatku.

Przesłankami, które muszą być spełnione, aby do dostawy towarów w postaci tablic informacyjnych, planów i map tyflograficznych zastosowanie znalazła obniżona stawka podatku VAT w wysokości 8% są: rodzaj dostarczanego towaru określony jako publikacje w alfabecie Braille’a oraz jego przeznaczenie do użytku osób niewidomych i słabowidzących.

Sam fakt, że tablice informacyjne, plany i mapy tyflograficznych mogą być między innymi przeznaczone do użytku osób niewidomych i słabowidzących nie jest jedynym kryterium uprawniającym do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług. Podatnik, poza uwzględnieniem cech funkcjonalnych i użytkowych, powinien mieć bowiem na uwadze faktyczne przeznaczenie do zastosowania tego towaru przez nabywcę.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wykonuje i montuje różnego rodzaju tablice informacyjne, plany i mapy tyflograficzne z opisami w języku Braille’a. Towary stanowią publikacje w alfabecie Braille’a, które z uwagi na formę w całości są przeznaczone do użytku osób niewidomych i słabowidzących. Tablice informacyjne przekazują informacje w formie uproszczonego wypukłego obrazu oraz zapisów w alfabecie Braillea dotyczące danego obiektu, w którym się znajdują. Plany zawierają rozkład obiektów, ścieżek prowadzących, pola uwagi i ważne punkty dla osoby niewidomej. Informacje są umieszczone w postaci symboli wypukłych z opisem i legendą w alfabecie Braille’a. Mapy tyflograficzne spełniają podobne funkcje jak plany, ale służą dodatkowo poznaniu otaczającej rzeczywistości, wskazują punkty ostrzegawcze w postaci schematów, rysunków, grafik oraz opisów w alfabecie Braillea.

Należy w tym miejscu podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy). Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego PWN „publikacja” to:

  1. «ogłaszanie drukiem jakichś tekstów»
  2. «tekst wydany drukiem»

Zatem „publikacja w alfabecie Braille’a” oznacza tekst napisany w alfabecie Braille’a i jeżeli z uwagi na formę ta publikacja w całości przeznaczona jest do użytku osób niewidomych i słabowidzących, to dany towar korzysta z preferencyjnej stawki podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro tablice informacyjne, plany i mapy tyflograficzne są publikowane w alfabecie Braille’a oraz faktycznie przeznaczone są do użytku osób niewidomych i słabowidzących, to ich dostawa na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy, podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%.

Zatem, Wnioskodawca przy dostawie tablic informacyjnych, planów i map tyflograficznych z opisami w języku Braille’a jest uprawniony do stosowania obniżonej, tj. 8% stawki podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj